Профспілки та євроінтеграція: які необхідні кроки?
Напередодні проведення
в Києві 19 грудня саміту Україна–ЄС у Національній академії наук України
відбулася Міжнародна конференція «Європейська інтеграція України у 2011
році: підбиття підсумків та визначення подальших цілей».
Захід
організовано за сприяння Регіонального представництва Фонду ім. Фрідріха Еберта
в Україні. Від профспілок у роботі конференції взяли участь заступник Голови
ФПУ Сергій Кондрюк і керівник Департаменту міжнародної роботи Василь Шилов.
Учасники
конференції обговорили низку питань, серед яких, зокрема: як Україна виконує
свою поточну інтеграційну «домашню роботу»: оцінка виконання порядку денного
асоціації Україна–ЄС; вплив ЄС на зміцнення демократії і верховенства права в
Україні; дилеми Угоди про асоціацію: чи повинна Україна наполягати на
включенні перспективи членства в ЄС до Угоди про асоціацію та ін.
Після завершення
дискусій підсумки роботи конференції прокоментував заступник Голови ФПУ
Сергій Кондрюк:
«Під час
обговорення перспектив вступу України до ЄС виникає питання необхідності
проведення реформ у різних сферах нашого життя. Деякі з них уже проводяться.
На мій погляд, основною має бути реформа оплати праці, про що, на жаль, дуже
мало говорять як науковці, так і урядовці. Втім, профспілки базовою вважають
саме реформу оплати праці. Чому? Тому що праця в Україні протягом останніх 20
років є і залишається нерентабельною. І це не просто парадокс ринкової економіки,
це руйнація сенсу розвитку національної економіки через втрату базису
платоспроможності вітчизняного внутрішнього ринку. За розрахунками, частка
зарплати в структурі доходів українців становить лише 41%, решта – соціальні
виплати (пенсії, матеріальні допомоги малозабезпеченим тощо). Тим часом майже
30% українців офіційно перебувають за межею бідності. Тож українських працівників,
образно кажучи, «посадили на голку» соціальної допомоги з бюджету країни.
Якщо ця тенденція триватиме, український бюджет ніколи не впорається з таким
навантаженням й не відповідатиме цивілізованим вимогам малодефіцитності.
У нас працююча
людина, як це не парадоксально, є суб’єктом і джерелом бідності. Наголошую:
головним терористом у світі є бідність. Тому профспілки ставлять питання: чи
потрібні ми комусь як країна-партнер, якщо Україна й досі є бідною, а відтак і
класово, і кримінально агресивною країною? Ми наполягатимемо на необхідності
реформування насамперед оплати праці. Потрібен економічно та соціально
об’єктивний перерозподіл результатів між працею і капіталом. Без цього не мають
сенсу розмови про страхову медицину, житлово-комунальну реформу. Доки
український споживач залишається неплатоспроможним – будь-які реформи
приречені.
Крім того,
профспілки наполягають на необхідності другого етапу реформування податкового
законодавства. Сьогодні, на жаль, оподаткування в нашій державі сформоване
таким чином, що найбільший його тягар лягає на трудові доходи, натомість
оподаткування доходів від банківських вкладів або отримання дивідендів від
акцій залишаються нульовими. А податкова система, з одного боку, має
мотивувати бізнес до його відтворення та прибутковості, а з іншого –
оподаткування трудових доходів також має стимулювати відтворення трудового
потенціалу і створювати можливість для рентабельної праці».
У свою чергу, керівник
департаменту міжнародної роботи ФПУ Василь Шилов наголосив, що профспілки
насамперед цікавить соціальний вимір інтеграційних процесів.
Виступаючи перед
присутніми, Василь Шилов зазначив, що українські профспілки вже давно є
членами європейської сім’ї, зокрема ФПУ входить до Пан’європейського регіонального
комітету МКП, а її членські організації – до міжнародних профспілкових
структур, таких як Європейська федерація профспілок громадського
обслуговування.
«Наші
представники входять до спільних керівних органів міжнародних профоб’єднань,
тому вже давно працюють за правилами Євросоюзу, і ми знаємо життя в ЄС із середини,
– сказав Василь Шилов. – Сьогодні існують прогнози, як і тоді, коли Україна
вступала до Всесвітньої організації торгівлі, що підписання Угоди про
асоціацію з ЄС зумовить зростання ВВП української економіки до 3–4%. Яким
чином буде розподілено цей додатковий фінансовий ресурс? Чи покращить зростання
ВВП соціальні стандарти життя українців, чи збільшаться завдяки цьому соціальні
виплати для найменш захищених верств населення? Ось про що насамперед дбають
профспілки. Угода про асоціацію з ЄС здебільшого стосується питань
демократизації українського суспільства. Проте неможливо побудувати
демократію в бідній державі. Тому профспілки головним чином цікавить експорт
європейської соціальної моделі до нашого суспільства, а не експорт лібералізації.
Тобто ми вважаємо, що євроінтеграція має сприяти запровадженню в Україні
європейських соціальних стандартів. Слід зазначити, що перші кроки в цьому
напрямі в нашій країні вже зроблено. Нагадаю, що після укладення угоди про
вступ до Європейського енергетичного співтовариства (ЄЕС) Україна підписала
Меморандум про соціальне порозуміння. Це передбачає застосування всіх соціальних
стандартів, що діють в країнах ЄС, до працівників вітчизняних підприємств
енергетичної галузі. На мою думку, ми маємо поступово підписати аналогічні
меморандуми і щодо інших галузей української економіки, щоб європейські
соціальні стандарти стали обов’язковими для всіх категорій трудящих».
Олексій КОРЕЦЬКИЙ,
медіа-центр ФПУ
24.12.2011
|