ЧЛЕНСТВО В ПРОФСПІЛЦІ – ІНДИКАТОР ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ
Скільки
років працюю в профспілковій газеті і, майже інстинктивно, найпершим ставлю питання
профлідерам та активові про те, що профспілка дає спілчанам, як захищає їх соціальний
інтерес. Та, попри цю тему, постає питання: що спілчани дають своїй спілці, про
членство у профспілці, а найболючіше – про тих, хто відсиджується за плечима активних
колег, користується здобутками їх діяльності і діяльності Профспілки.
Мабуть, така позиція «запорожців», на мою особисту думку,
найгірша власне для педагогів. Адже вони своїм власним прикладом виховують неформально
активних членів суспільства, саме громадянського суспільства – засадничого для
демократичної держави.
Зле, що навіть там, наверху, не враховують ці моменти
в своєму ставленні, рішеннях.
Та ми
поведемо мову на своєму рівні. А саме, з новообраними, тобто не так давно обраними,
профлідерами освітян територіальних громад. Непросто їм справлятися з поповненням
профспілкових рядів, у які не найсприятливішим чином вклинилися адмінреформа,
пандемія, воєнний стан.
Важливий,
судячи з розмови з головами профспілки освітян – Бібрської міської територіальної
громади вчителькою початкових класів Ольгою Стасюк, Красненської ТГ Михайлом Шимківим,
який на керівних районних та освітянських посадах – близько 40 років, Сихівської
районної Львова колишньою заввідділом освіти району Галиною Синицькою – чинник
мотивації членства: успішна співпраця з роботодавцями і особистий авторитет
профлідера, а ще – щоденні контакти з людьми.
У школі,
де голова профспілки, сказали п. Ольга, і п. Галина, «бачить колег щодня» – у Бібрському
опорному закладі середньої освіти та у Львівській школі № 96 – стовідсоткове членство.
Аналогічно й в сільських школах Ланів, віддаленої Любешки. Там роботодавці з належним
розумінням (можуть щось по-діловому підказати своєму соціальному партнерові) ставляться
до первинної організації освітянської профспілки.
Треба
попрацювати, додає Ольга Стасюк, з колективами великих шкіл у Великих Глібовичах,
в ліцеї, ще декількох сільських школах, щоб принаймні на третину, щонайменше,
зросла наша спільнота.
Знаю
і ціную, що мені в цьому сприяють досвідчені фахівці, з юридичної служби, зокрема,
обласної організації Профспілки.
Галина
Синицька каже: люди в освітніх закладах Сихівського району повертаються в професійну
спільноту. Бо й сама переконана в результатах роботи обласної та ЦК галузевої
профспілки. Мотивацією є її виступи й аргументація (що робить і чого добилась
профспілка – сказати є про що), які доводить на зборах у колективах, педагогічних
радах, куди її регулярно (за спільною домовленістю) запрошують керівники. Сьогодні
дуже важлива співпраця в первинках дирекції і профкому.
Тримаємо
в полі зору й допомагаємо матеріально, продовжує Галина Ярославівна, підтримуємо
морально освітянські родини, що потерпіли від воєнних дій. Те, що втратила профспілка
через реформації соцстраху, – оздоровчі путівки – компенсуємо через свою програму
оздоровлення, через вчительський трускавецький «Пролісок», надаємо спілчанам до
свят подарункові сертифікати, за якими вони самі можуть придбати потрібні їм речі.
Михайло
Шимків каже: справі з поповненням членства допомагає те, що все своє життя він працює
тут. У свій час був головою профкому Буського відділу освіти, знає колег, представників
місцевої влади, де й сам у свій час працював.
– Беру
Угоди, колдоговір зачитую й роз’яснюю молодим спеціалістам, що дають ці юридичні
профспілкові документи працівникові. Актуально, наприклад, що при наявності
довідки від лікаря про хворобу рідних, роботодавці надають 25 днів відпустки по
догляду і 90 днів за згодою сторін, що враховується до трудового стажу.
В Красненській
організації – 60% членства від усіх працівників. Поле діяльності широке. Але такі
факти, додає п. Михайло, й надихають до праці: недавно звернулись бібліот екарі
(проходить об’єднання територіальних і шкільних бібліотек, один відділ – освіти
і культури), щоб створити первинку й увійти в нашу галузеву організацію.
Звідки витоки пасивності?
У цій розмові
з територіальними головами освітянської профспілки прозвучала проблема членства
в громадській професійній організації молодих спеціалістів. Запитала, що з цього
приводу думають голови студентських профкомів: Дрогобицького державного педуніверситету
Ігор Гівчак та Бродівського педколеджу Роман Савчин, а також голова профспілки
працівників Дрогобицького педуніверситету Олена Куцик.
– Коли
я прийшов на роботу в педколедж як молодий спеціаліст, зі мною була ще одна моя
колега, – сказав п. Роман, – після закінчення педучилища і Франкового університету,
то питання бути чи ні у профспілці у нас не виникало. Це для мене було однозначним.
В коледжі студенти стають членами профспілки за переконанням і аргументами, які
їм наводимо, коли приходять на перший курс. Прозорість руху профвнесків, матеріальна
допомога, проблеми з гуртожитком чи в процесі навчання – звертайтеся, запрошую,
до профкому. Це їх вельми підтримує в новій обстановці. Пишуть заяви без проблем.
Можливо, ставши молодими спеціалістами, думають тільки про день сьогоднішній і
свій пільговий термін та статус протягом трьох років, економлять, потреби матеріальні
зростають, тож має зростати і поважність в аргументах та їх переконанні…
Ігор Гівчак
додає: «Стаючи на власні ноги в професії, дещо, мабуть, переоцінюють свої можливості
і вітер новизни свого статусу. Важливо, мабуть, знаходити факти, щоб довести: учитель
має бути в спільноті – громадській і професійній. На зміну студентській солідарності
приходить серйозна, доросла, суспільна, щоб та активність, яка є в наших студентів,
не згасала за сімейними, побутовими клопотами, а вони в молодих наступають, затягають,
лякають, відволікають. Певно, тому й пригасає їх молодеча громадська активність».
Олена Куцик
розмірковує: «Громадянська позиція, безперечно, виховується у школі, родині,
у закладі вищої освіти. Ставлення держави до вищої школи так чи інакше позначається
на настроях викладачів, студентів, майбутніх фахівців.
Важливе
й ставлення такого соціального партнера, як влада, до громадської професійної
організації, якій треба докладати чимало зусиль до збереження реальності задекларованого
соціального партнерства. Все у суспільстві, як у родині, має вплив та значення,
відчувається навіть на підсвідомому рівні.
Молодих
учителів – майбутнє профспілкового руху – треба залучати і переконувати, як тільки
можна, всіма засобами. Разом – ми сила для покращення життя для нас і наших дітей».
РОЗМОВЛЯЛА
ОЛЬГА ЛОБАРЧУК,
ЛЬВІВСЬКА ОБЛ.
ЗАКОНОДАВЧІ
ЗМІНИ У СФЕРІ ОСВІТИ
У Києві відбувся семінар уповноважених представників
Служби правової допомоги Профспілки працівників освіти і науки України.
Участь у роботі
ZOOM
-навчання взяли представники від усіх областей України.
Мета семінару – представити та обговорити законодавчі зміни щодо
регулювання трудових відносин у сфері освіти.
Відкрив роботу заступник голови Профспілки Сергій Романюк, який
ознайомив із планом роботи та основними доповідачами, серед яких фахівці та експерти
від освітянської Профспілки, Федерації профспілок України, центру КУ ім. Бориса
Грінченка.
Аналітичний тон семінару задав заступник Голови ФПУ Олександр Шубін,
який висвітлив питання щодо проєкту Закону України «Про накопичувальне пенсійне
забезпечення», етапи обговорення документу з СПО профспілок та перестороги щодо
його прийняття. Зокрема він підкреслив, що пенсійну систему, безумовно, потрібно
оновлювати та проводити широкі дискусії щодо пенсійного законодавства аж до настання
стабільної ситуації в країні. На переконання Олександра Шубіна, має бути чітка
точка відліку – відбудова та відродження післявоєнної України – і лише тоді, враховуючи
усі збитки, руйнації та кількість повернення працездатного населення до нашої
держави, можна буде запускати в дію закон і саму систему пенсійного забезпечення
у новому форматі.
Про нове в законодавстві України щодо колективних угод та договорів
та власне прийняття нового закону розповіла Ірина Орловська – керівник управління
соціального діалогу та колективно-договірного регулювання ФПУ. Зокрема, вона відзначила
основні статті закону та підкреслила власне профспілкові аспекти у ньому.
Науковий співробітник Аналітичного центру «ОсвітАналітика» Київського
університету ім.Бориса Грінченка Володимир Божинський зупинився на окремих питання
трудових відносин у сфері освіти. У цьому блоці було висвітлено питання сумісництва,
строкових трудових договорів з працівниками пенсійного віку, атестації педагогічних
працівників у 2023/2024 навчальному році за новим Положенням про атестацію, його
новел та проблемних аспектів.
Насамкінець роботи уповноважені представники Служби правової допомоги
Профспілки обговорили актуальні питання щодо діяльності самої Служби, перспектив
її діяльності у поточному році.
ПРЕССЛУЖБА
ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ГОТОВНІСТЬ
ДО НАВЧАННЯ – ОЗНАКА ПРОФЛІДЕРСТВА
Нещодавно Львівська
обласна організація профспілки освітян провела семінар-навчання голів первинних
профспілкових організацій і керівників закладів освіти трьох територіальних громад,
повідомляє
Ольга ЛОБАРЧУК.
Спікерами і помічниками
в роботі семінару були профспілкові правозахисники – заступник голови обласної галузевої
профспілки Мар’ян Калин і юрисконсульт Мар’яна Щедрик.
Спектр порушених питань
доповідачами та учасниками семінару – широкий: від питань нового в трудовому законодавстві
у сфері освіти до подій в соціальному та політичному житті країни й профспілки.
Час диктує
нові вимоги. Самостійно розібратися у змінах, нововведеннях не так просто. В цьому
можуть допомогти й допомагають профспілкові юристи, які добре володіють відповідними
знаннями, вміннями й навичками.
16.06.2023
|