Майно ФПУ: історичний аспект
Триває масштабна
кампанія, розгорнута органами прокуратури навколо майна Федерації професійних
спілок України та її членських організацій. На адресу ФПУ, її членських
організацій та заснованих (створених) нею суб’єктів господарювання, особисто
Голови ФПУ, членів Президії, керівників Всеукраїнських профспілок від органів
прокуратури та її представників надходять численні запити, вимоги та приписи,
іноді категоричного характеру, й погрози про термінове надання інформації, а
також відбувається безпосереднє втручання в господарську діяльність профспілок.
З огляду на масовий
характер зазначених дій правоохоронних органів, які здебільшого не відповідають
установленим законами вимогам, до того ж мають ознаки упередженості і головне
– дискредитують профспілки і негативно впливають на поточну роботу суб’єктів
господарювання, ФПУ вважає за необхідне довести до відома всіх членських організацій,
первинних організацій профспілок, окремих їх членів наступну інформацію.
РАДЯНСЬКІ
СТОРІНКИ
Звинувачення
посадових осіб органів прокуратури обґрунтовуються такими тезами: майно, що
перебуває у володінні ФПУ, було передане профспілкам державою в 1960 році; за
радянських часів майно перебувало у «віданні» профспілок, що не можна
трактувати як право власності.
Фактичний бік
справи полягає в тому, що перші державні акти про передавання майна
українським профспілкам були видані в 1919–1921 роках. Слід наголосити, що
майно передавалося безплатно у виключне володіння без права його вилучення навіть
у військовий час. Із 1937 року профспілки повністю перейшли на самофінансування,
а відокремлені від держави майнові права профспілок введені 1958 року. На
законодавчому рівні право власності профспілок уперше було визначене Основами
цивільного законодавства Союзу РСР та союзних республік, прийнятими 8 грудня
1961 року, та Цивільним кодексом УРСР, введеним у дію з 1 січня 1964 року.
Право власності профспілкових організацій надалі було закріплене
Конституціями СРСР 1977 року та УРСР 1978 року (стаття 10), Законом СРСР «Про
громадські об’єднання» від 9 жовтня 1990 року та Законом СРСР «Про професійні
спілки, права і гарантії їхньої діяльності» від 10 грудня 1990 року.
ПОВЕРНЕННЯ
ДЕРЖАВІ. ТИМЧАСОВЕ
Постановою Ради
Міністрів УРСР від 17 квітня 1956 року «Про поліпшення роботи санаторіїв і
будинків відпочинку» на виконання аналогічної постанови Ради Міністрів Союзу
РСР від 20 березня 1956 року за згодою профспілок усі діючі
санаторно-курортні заклади, які належали профспілкам, а також ті, що перебували
на стадії будівництва, були вилучені в профспілок і передані Міністерству
охорони здоров’я України.
Однак, у зв’язку
з тим, що державні органи не змогли забезпечити належний рівень управління і
розвитку санаторно-курортної справи, постановою Ради Міністрів УРСР від 23
квітня 1960 року санаторно-курортні заклади були передані, тобто повернуті, у
відання Української республіканської ради профспілок, правонаступницею якої є
Федерація незалежних профспілок України (нині Федерація професійних спілок
України).
ВІДАННЯ ЧИ
ВЛАСНІСТЬ?
Таким чином, у
колишньому СРСР було законодавчо закріплено право профспілок на майно та
кошти, і радянська держава не ставила під сумнів майнові права профспілок та
не накладала жодних обмежень щодо прав володіння, користування та
розпорядження ними. А чинні на той час документи не передбачали будь-яких прав
держави щодо профспілкового майна чи обмеження для профспілок у розпорядженні
ним включно до надавання в оренду, ліквідації, перепрофілювання, передавання
та реалізації.
Правовий зміст
терміна «відання», який вживався в СРСР та УРСР під час передавання підприємств,
установ, організацій (а не майна!) як профспілкам, так і державі, не мав прямого
юридичного визначення в законодавстві. Водночас відповідно до Конституції УРСР
редакції 1937 року цей термін означав управління підприємствами, установами,
організаціями з усіма правами, притаманними власнику, без будь-яких обмежень.
Держмайно також перебувало у віданні відповідних органів державної влади. Тож
якщо «відання» – не власність, отже, не було також і державної власності?
Таким чином,
передавання об’єктів господарювання з їх нерухомим майном, штатами, фондами
тощо безплатно у відання Української республіканської ради профспілок фактично
означало передавання профспілкам прав засновника і власника їх майна, що
відповідало нормам цивільного законодавства, чинного на момент передавання.
ФПУ як
правонаступник Укрпрофради є законним власником і користується правами
власника відповідно до Конституції та законодавства України. Законність набуття
Федерацією профспілок України права власності на майнові об’єкти
підтверджується висновками Головного науково-експертного управління Верховної
Ради України, Інституту держави і права ім. В. М. Корецького НАН України,
Національної юридичної академії ім. Ярослава Мудрого тощо. Крім того, правомірність
створення акціонерних товариств ФПУ підтверджена рішеннями та постановами
вищих судових органів України.
ПОХОДЖЕННЯ
Майно Федерації
профспілок України та її членських організацій набуте ними протягом десятків
років у встановленому законом порядку за рахунок власних коштів та
фінансування з інших джерел, не заборонених законодавством України.
ІЗ ВИСНОВКІВ
ІНСТИТУТУ ДЕРЖАВИ І ПРАВА ІМ. В. М. КОРЕЦЬКОГО НАН УКРАЇНИ (ЧЕРВЕНЬ 2006 РОКУ)
У радянський
період і в Україні до 1 січня 2004 року майно за державними підприємствами
закріплювалось на праві «повного господарського відання». Із дня набуття
чинності Господарського кодексу України майно закріплюється за підприємствами
незалежно від форми їх власності на праві «господарського відання».
Правовий зміст
терміна «відання», що вживався в колишніх Союзі РСР та Українській РСР стосовно
керування, управління підприємствами, установами й організаціями, не має законодавчого
трактування в чинному законодавстві України. Деякі фахівці розглядають його як
оперативне управління чи повне господарське відання. Однак, якщо звернутися до
статті 19 Конституції (Основного Закону) Української Радянської Соціалістичної Республіки
в редакції 1937 року, то можна зробити висновок, що основним змістом відання є
не окремо виділені відносини власності, а керування (управління)
підприємствами, установами й організаціями без будь-яких обмежень. Як відомо,
в УРСР керування передбачало всі права щодо володіння, користування і
розпорядження майном цих юридичних осіб, що сучасним законодавством України
трактується як право власності.
ВІД 90-Х
ДО СЬОГОДЕННЯ
Право власності
профспілкових організацій було закріплено Законами СРСР «Про громадські
об’єднання» від 9 жовтня 1990 року та «Про професійні спілки, права і гарантії
їхньої діяльності» від 10 грудня 1990 року.
Своєю чергою,
Закон України «Про власність» від 7 лютого 1991 року визнав професійні спілки
суб’єктами права колективної власності й визначив перелік об’єктів, що можуть
бути у їхній власності.
СТАНОВЛЕННЯ
ХV з’їзд
профспілок України, який відбувся в жовтні 1990 року і за рішенням делегатів
став І Установчим з’їздом незалежних профспілок України, ухвалив Декларацію
про утворення Федерації незалежних профспілок України, проголосивши
незалежність профспілок від державних і господарських органів республіки й
СРСР. Це означало вихід зі складу профспілок СРСР і відмову від діяльності
відповідно до Статуту профспілок СРСР. З’їзд також прийняв Положення про
Федерацію незалежних профспілок України (ФНПУ), у якому було визначено її
правовий статус, організаційну структуру, права та обов’язки, у тому числі й
майнові. Положенням, зокрема, передбачалося, що Рада ФНПУ є правонаступником
Укрпрофради, а основні фонди, майно, що їй належали і які необхідні для
виконання мети та завдань ФНПУ, є власністю Федерації та охороняються законом.
Крім майна, що
належало профспілкам та їх об’єднанням, на території України перебувало майно,
яке було у власності ВЦРПС. Президія Ради Загальної конфедерації професійних
спілок СРСР 18 листопада 1990 року ухвалила постанову «Про затвердження
Договору про закріплення прав щодо володіння, користування і розпорядження
профспілковим майном», згідно з якою Федерації незалежних профспілок України
було передано повне право власності на профспілкове майно, яке належало ВЦРПС і
її правонаступнику – Загальній конфедерації праці (ЗКП) на території України.
Постановою Ради
Фонду профспілкового майна ЗКП від 16 січня 1992 року права ФНПУ щодо володіння,
користування та розпорядження профспілковим майном були підтверджені.
ПЕРШІ СПРОБИ
НАЦІОНАЛІЗАЦІЇ
Верховна Рада
України 10 квітня 1992 року прийняла постанову «Про майнові комплекси та фінансові
ресурси громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташовані на
території України», яка передбачала тимчасову, до визначення правонаступників
загальносоюзних громадських організацій, передачу Фонду державного майна майна
та фінансових ресурсів розташованих на території України підприємств,
установ та об’єктів, які перебували у віданні центральних органів цих
організацій. 4 лютого 1994 року була прийнята ще одна постанова «Про майно
загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР», яка
встановлювала, що майно загальносоюзних організацій колишнього СРСР,
розташоване на території України, тимчасово до законодавчого визначення
суб’єктів права власності є загальнодержавною власністю.
Слід наголосити,
що ці постанови не поширюються на профспілкові організації ФПУ, оскільки ті,
як зазначено вище, у жовтні 1990 року вийшли зі складу загальносоюзної
громадської організації – ВЦРПС. Більше того, із прийняттям Конституції
України зазначені постанови втратили практичне застосування, оскільки не
відповідають нормі 92 Конституції, згідно з якою правовий режим власності
визначається виключно законами України.
Враховуючи, що з
1991 року жодний державний орган не надав документально підтверджених фактів
наявності державної частки в об’єктах власності ФПУ, вимоги щодо визначення
інших суб’єктів права володіння, користування та розпорядження майном
Федерації шляхом прийняття відповідного закону є безпідставними.
НА ЗАКОНОДАВЧИЙ
РІВЕНЬ
На цей час
питання власності профспілок та їх об’єднань повністю врегульоване на законодавчому
рівні.
Згідно зі статтею
21 Закону «Про об’єднання громадян» об’єднання громадян може мати у власності
кошти та інше майно, необхідне для здійснення його статутної діяльності.
Об’єднання громадян набуває права власності на кошти та інше майно, передане
йому засновниками, членами (учасниками) або державою, набуте від вступних та
членських внесків, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та
організаціями, а також на майно, придбане за рахунок власних коштів чи на інших
підставах, не заборонених законом. Громадські організації також мають право на
майно та кошти, придбані в результаті господарської та іншої комерційної
діяльності створених ними госпрозрахункових установ та організацій, заснованих
підприємств.
Аналогічні норми
містяться у статті 34 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії
діяльності». Важливо те, що позбавити профспілки права власності, а також
права володіти й користуватися майном, переданим їм у господарське відання,
можна лише за рішенням суду на підставах, визначених законом.
Своєю чергою,
Вищий арбітражний суд України у листі від 26 листопада 1999 року «Про Закон
України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» дав
арбітражним судам України роз’яснення стосовно застосування деяких положень
цього закону, в тому числі щодо застосування інших нормативно-правових актів у
частині, що не суперечить йому.
Окрім того, норми
цивільного законодавства України, зокрема стаття 344 Цивільного кодексу,
визначають, що особа, яка добросовісно заволоділа чужим майном і продовжує
відкрито, безперервно володіти нерухомим майном упродовж 10 років або рухомим
майном – протягом 5 років, набуває права власності на це майно (набувальна
давність).
Статтею 34 Закону
України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та статтею 49
чинного тоді Закону України «Про власність» було встановлено, що «володіння
майном вважається правомірним, якщо інше не буде встановлено судом». А рішеннями
Вищого арбітражного суду України від 20.01.97 у справах № 137/7 і 138/7 за
позовом Фонду державного майна до ФПУ, Фонду соціального страхування, АТ
«Укрпрофоздоровниця», АТ «Укрпрофтур» про визнання недійсними установчих
документів цих товариств з мотивів, що майно, на основі якого створено
акціонерне товариство, нібито не належало його засновникам – ФПУ, ФДМУ, в
позові відмовлено повністю. Це рішення залишено в силі постановою Судової колегії
із перегляду рішень, ухвал, постанов Вищого арбітражного суду України від
14.06.
Федерація
профспілок України вже неодноразово доводила, в тому числі й у судових органах,
що на цей час усі 42 всеукраїнські профспілки й 27 територіальних профоб’єднань,
які входять до її складу, й сама Федерація профспілок України є законними
власниками належного їм майна.
ДОВІДКА «ПВ»
Відповідно до
перших державних актів про передавання майна українським профспілкам у
1919–1921 рр. майно передавалося безплатно у виключне володіння без права його
вилучення навіть у військовий час.
На законодавчому
рівні право власності профспілок уперше було визначене основами цивільного
законодавства Союзу РСР та союзних республік, прийнятими 8 грудня 1961 року,
та Цивільним кодексом УРСР, введеним у дію з 1 січня 1964 року.
Право власності
профспілкових організацій надалі було закріплене конституціями СРСР 1977 року
та УРСР 1978 року (стаття 10), Законом СРСР «Про громадські об’єднання» від 9
жовтня 1990 року та Законом СРСР «професійні спілки, права і гарантії їхньої
діяльності» від 10 грудня 1990 року.
07.08.2011
|