« на головну 23.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Внутрішнє життя

ПРОФСПІЛКИ В ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ: ЯК ДІЯТИ ПРОФСПІЛКОВИМ ОРГАНІЗАЦІЯМ?

ПРОФСПІЛКИ В ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ: ЯК ДІЯТИ ПРОФСПІЛКОВИМ ОРГАНІЗАЦІЯМ?

О станнім часом Федерація профспілок України отри­мує чимало звернень від членських організацій щодо намірів деяких керівників об’єднаних територіальних громад створити єдину профспілку, об’єднавши в ній усіх працівників різних підприємств, установ, організацій, які діють на території громади.

Така поведінка окремих місцевих керівників свідчить про їх необізна­ність з усім спектром питань що стосу­ються сфери діяльності профспілок і відповідальності за дотримання чин­ного трудового законодавства. Зокре­ма, такі дії суперечать Закону України «Про професійні спілки, їх права та га­рантії діяльності», який передбачає, що профспілки створюються громадя­нами, які пов’язані спільними інтере­сами за родом їх професійної (трудової) діяльності або навчання. У територі­альній громаді не існує єдиної професії чи єдиного виду трудової діяльності, за якими можна створити профспілку.

Як же діяти профспілковим органі­заціям у такій ситуації?

Профспілковим лідерам у відповідь на намагання керівників територіаль­них громад створювати профспілки місцевого рівня необхідно першочерго­во поінформувати письмово їх і органи місцевого самоврядування про персо­нальну відповідальність за дотриман­ня Конституції України і виконання норм Кодексу законів про працю, зако­нів України «Про зайнятість», «Про оплату праці», «Про охорону праці», «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», «Про со­ціальний діалог в Україні», «Про колек­тивні договори і угоди», «Про загальнообов’язкове державне соціальне стра­хування на випадок безробіття», «Про порядок вирішення колективних тру­дових спорів (конфліктів)» та низки ін­ших законодавчих і нормативно-право­вих актів, що забезпечують права і га­рантії працівників та профспілок.

Водночас цим керівникам слід звер­нути увагу на норми статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядуван­ня», якими виконавчим органам сіль­ських, селищних, міських рад делего­вано повноваження, зокрема:

– Пункт 1. Підготовка і подання на затвердження ради цільових місцевих програм поліпшення стану безпеки і умов праці та виробничого середови­ща, територіальних програм зайнятос­ті та заходів щодо соціальної захище­ності різних груп населення від безро­біття, організація їх виконання.

– Пункт 9. Участь у соціальному діа­лозі, веденні колективних переговорів, укладенні територіальних угод, здій­сненні контролю за їх виконанням, ви­рішенні колективних трудових спорів (конфліктів) щодо підприємств, уста­нов та організацій, розташованих на відповідній території, а також повідо­мна реєстрація в установленому поряд­ку колективних договорів і територі­альних угод відповідного рівня.

Дану статтю доповнено частиною третьою, де до відання виконавчих ор­ганів міських рад міст обласного зна­чення та об’єднаних територіальних громад належать повноваження щодо здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодав­ства про працю та зайнятість населен­ня, а у випадку їх порушення – накла­дення штрафів у порядку, встановле­ному законодавством. Зазначений ба­зовий закон, де первинним суб’єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища і міста, містить значно більший пере­лік завдань, компетенцій і зобов’язань місцевої влади перед жителями гро­мади, громадськими організаціями, підприємствами, організаціями, уста­новами як галузей економіки, так і бю­джетної сфери.

Керівникам профспілкових органі­зацій для налагодження співпраці з ке­рівниками органів місцевого самовря­дування слід підготувати інформацію про кількість укладених профспілко­вими організаціями колективних дого­ворів з роботодавцями (у тому числі в бюджетній сфері), якими врегульовано трудові та соціально-економічні відно­сини. Зазначити кількість працівників, охоплених колективним захистом їх прав і гарантій. Особливу увагу зверну­ти на галузевий принцип утворення профспілок, оскільки саме всеукраїн­ські профспілки укладають з відповід­ними міністерствами (відомствами), а також роботодавцями галузеві угоди, нормативи яких поширюються на різні категорій працівників кожної галузі і сфери. Саме положення галузевих угод використовуються первинними проф­спілковими організаціями на місцево­му рівні при веденні переговорів з ро­ботодавцями і укладенні колективних договорів на підприємствах, в устано­вах, організаціях, в яких передбачено гарантії зайнятості працівників, їх оплати праці і безпеки життя на вироб­ництві, соціальний захист і т. ін.

Темою зустрічей профспілок з представниками місцевого самовря­дування мають бути питання збере­ження трудового потенціалу, забезпе­чення професійними кадрами сфер і галузей та підготовка молодих спеці­алістів для територій.

Профспілковим організаціям також слід донести до керівництва громади позицію про те, що їм доцільніше співпрацювати у вирішенні соціально- трудових питань, веденні переговорів та укладенні територіальної угоди з од­нією профспілковою структурою, а не з кількома окремо. Приміром, сторо­ною для ведення переговорів і підпи­сання угоди з виконавчим органом міської, селищної чи сільської ради та роботодавцями може бути спільний представницький орган первинних профспілкових організацій відповідної громади або їх профспілкове об’єднання (об’єднання первинних профспілкових організацій підпри­ємств, установ, організацій певної гро­мади). Іноді в громаді можливе ство­рення ради голів профкомів як коорди­нуючого органу, який, проте, не може бути підписантом територіальної уго­ди від імені профспілкової сторони.

Пошук шляхів вирішення трудових і соціально-економічних питань чле­нів профспілок у громадах можуть за­початкувати консультації і круглі сто­ли профспілок з органами місцевого самоврядування, їх асоціаціями та ро­ботодавцями. Співпраця і спільні дії усіх сторін соціального діалогу на міс­цях принесуть позитивні результати щодо розвитку громади і зростання до­бробуту родин працівників.

ДЕПАРТАМЕНТ ПРОФСПІЛКОВОГО РУХУ ТА ЗВ’ЯЗКІВ З ГРОМАДСЬКИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ АПАРАТУ ФПУ

 

ПРОФСПІЛКА ОСВІТЯН ЗАКАРПАТТЯ – ЛІДЕР У РОБОТІ З ОХОРОНИ ПРАЦІ

З акарпатська обласна орга­нізація проф­спілки праців­ників освіти і науки (голова Тетяна Повханич) – єдина га­лузева профспілка на­шого краю, де прово­дяться огляди-конкур­си щодо стану охорони праці. Ці питання по­стійно на контролі профспілкових органі­зацій галузі.

На засіданні президії комітету обласної орга­нізації профспілки під­бито підсумки обласно­го етапу Всеукраїнсько­го громадського огляду- конкурсу щодо створен­ня безпечних умов і охо­рони праці в навчальних закладах Закарпаття у 2020 році.

Оглядова комісія у І категорії (дошкільні, за­гальноосвітні, поза­шкільні навчальні за­клади всіх типів) прису­дила перше місце колек­тиву Стужицької гімна­зії Ставненської сіль­ської ради Ужгородсько­го району. Третє місце в цій номінації здобув ко­лектив закладу дошкіль­ної освіти № 6 «Казка» Берегівської міської ради. У ІІІ категорії (вищі навчальні заклади ІІІ та ІV рівнів акредита­ції) друге місце прису­джено колективу Мука­чівського державного університету.

Як зазначила голова обласної організації профспілки Тетяна По­вханич, схвалено досвід роботи переможця огля­ду-конкурсу – Стужиць­кої гімназії Ставненської сільської ради Ужгород­ського району (директор Марія Голубка, голова первинної профспілкової організації Анатолій Ва­сильняк). Відповідні ма­теріали направлено ЦК Профспілки працівників освіти і науки України для участі у Всеукраїн­ському громадському огляді-конкурсі щодо створення безпечних умов і охорони праці в навчальних закладах у 2020 році.

СЕРГІЙ БАРАНЧИКОВ,

ПРЕС - ЦЕНТР ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛПРОФРАДИ

 


2021-й – РІК СОЦІАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА

Президія Закарпатської облпрофради прийняла постано­ву про проведення у 2021 році в профспілкових органі­заціях області Року соціаль­ного партнерства.

Як зазначив голова Закарпат­ської облпрофради Володи­мир Фленько, реалізація за­планованих заходів дасть можливість активізувати й значно поглибити соціальний діалог на всіх рівнях у краї.

Зокрема, передбачено завер­шити укладання Територіаль­ної угоди між облдержадміні­страцією, об’єднанням органі­зацій роботодавців «Закарпат­тя» та обласною радою проф­спілок на 2021–2024 роки, ак­тивізувати діяльність обласної тристоронньої соціально-еко­номічної ради з питань захисту соціально-економічних і тру­дових прав працівників, пере­глянути та внести зміни до га­лузевих територіальних угод в умовах карантину, зумовлено­го коронавірусом.

СЕРГІЙ БАРАНЧИКОВ,

ПРЕС - ЦЕНТР ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛПРОФРАДИ


10.05.2021



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання