Гострі кути соціальної політики
24 червня
відбулося пленарне засідання Національної тристоронньої соціально-економічної
ради. На порядок денний було винесено три основні питання: проблеми
неформальної зайнятості та заходи щодо легалізації трудових відносин і оплати
праці; проведення пенсійної реформи; стан імплементації Податкового кодексу
України та доцільність внесення змін до нього.
Пропозиція сторони
профспілок, яку підтримали представники роботодавців, заслухати в «різному»
інформацію про ситуацію, що склалася навколо профспілкового майна, викликала
різкий спротив урядової сторони.
Від початку
засідання обговорення та голосування просувалися важко. Уже перше питання –
пропозиції щодо ліквідації неформальної зайнятості, підготовлені урядовою стороною,
відчутно загальмувало роботу НТСЕР. Урядовці стояли на своєму, профспілки та
роботодавці наполягали на внесенні саме їх пропозиції.
З метою
викорінення зарплати «в конвертах» і легалізувати трудові відносини
Міністерством соціальної політики розроблено низку законопроектів, зокрема
«Про внесення змін до деяких законів України».
За словами директора
департаменту заробітної плати та умов праці Мінсоцполітики Олександра
Товстенка, розробниками законопроекту запроваджено таке поняття, як «гарантована
заробітна плата», розмір якої буде диференціюватися залежно від складності
виконуваних робіт та кваліфікації працівників і буде обов’язковим для
підприємств та фізичних осіб, які не беруть участі в укладанні галузевих угод.
У документі також
пропонується підвищити контролюючі та штрафні санкції. Розмір штрафів зросте в
4–6 разів. На сьогодні ж Україна має найнижчі штрафні санкції в Європі за
порушення законодавства про працю, наголосив Олександр Товстенко.
Із позицією
урядової сторони не погодилася сторона роботодавців. Заступник співголови Національної
ради Олексій Мірошниченко в своїй доповіді наголосив на тому, що урядовці не
врахували жодної пропозиції роботодавців щодо легалізації зарплат і що
запропоновані урядом підходи є для них неприйнятними, силовими та
фіскальними.
Роботодавці
запропонували, аби урядова сторона відкликала законопроект і в рамках
тристоронньої робочої групи провела із соціальними партнерами додаткові
дискусії щодо доопрацювання всіх пропозицій та зауважень.
Заступник
співголови Національної ради від профспілкової сторони Григорій Осовий висловив
думку щодо санкцій відносно роботодавців. «До тих, хто ефективно працює, немає
потреби застосовувати санкції. На таких підприємствах оплата праці погоджена з
профспілками. А от до роботодавців, які не хочуть проводити колективні
переговори, ухиляються від виконання своїх громадських обов’язків, не
сплачують ні податки, ні внески соцстрахування, потрібен інший підхід, тобто
жорсткі санкції, запропоновані урядом», – наголосив він.
Профспілкова
сторона не підтримала законопроект також у частині змін щодо оплати праці.
Профспілки вважають, що ці зміни не лише погіршать життєвий рівень працівників,
а й зруйнують сформовану роками систему оплати праці, фактично ліквідуючи
колективно-договірне регулювання, оскільки роботодавці можуть відмовитися від
укладення галузевих угод.
Гостро
критикували представники профспілок і нове пенсійне законодавство.
Не підтримала
законопроект і сторона роботодавців. Тож урядові пропозиції відправлені на
доопрацювання, з урахуванням думок соціальних партнерів.
Під час розгляду
питання імплементації Податкового кодексу України профспілкова сторона констатувала,
що більшість пропозицій до цього документа залишилася нереалізованою. Після
його прийняття профспілками було підготовлено проект закону про внесення змін
до ПКУ (щодо забезпечення умов діяльності профспілок), поданий до Верховної
Ради України Головою ФПУ, народним депутатом Василем Хара. З приводу цього
документа профспілки зверталися до Державної податкової адміністрації,
Кабінету Міністрів України, парламентського Комітету з питань фінансів, проте
його так і не розглянуто.
Профспілкова
сторона запропонувала доповнити рішення НТСЕР пропозицією рекомендувати
Кабінету Міністрів розглянути застереження про недопущення порушення прав
профспілок, проголошених Законом України «Про професійні спілки, їх права та
обов’язки» та Конвенцією МОП «Про свободу асоціацій і захист права на
організацію», а також до вимог податкових органів щодо надмірної податкової
звітності.
Урядова пенсійна
реформа не відповідає очікуванням громадян на справедливе обчислення пенсій.
Усе, що запропоновано урядом, є мінусом для працівника і пенсіонера. Пенсійна
реформа має вирішувати два завдання: усунути несправедливість в оплаті праці
різних категорій пенсіонерів і створити передумови для стабільного зростання
їх добробуту. Ні першого, ні другого завдання не виконано. А до цього ще й
підвищується пенсійний стаж та пенсійний вік.
Григорій Осовий, заступник
співголови НТСЕР
02.07.2011
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|