Яких змін потребують профспілки?
Як показують щорічні статистичні
звіти, обласні організації профспілки втрачають організаційні структури і відповідно
– чисельність членів профспілки. Причин такої ситуації чимало. Вони серйозні й
об’єктивні за тих умов, у яких працюють галузеві профспілки і їх об’єднання. Ці
причини необхідно глибоко проаналізувати і, з огляду на отримані результати, як
і в багатьох сферах державної діяльності, реформувати систему діяльності профспілок.
Я не претендую на істину в
останній інстанції, нікому не збираюся нав’язувати своє бачення проблем
профспілкового руху в Україні, але маю право свою думку висловити. Насамперед,
пропоную задуматися над питанням, що на сьогодні являють собою українські
профспілки і які профспілки нагадують: хоч здалеку – профспілки країн Європи
чи «школу комунізму» російського більшовицького режиму?
Вирішив порівняти, оскільки в
порівнянні легше пізнається реальність.
Щодо європейських профспілок.
Це справжні профспілки, тому що своєї ефективності, дієвості і
результативності досягають завдяки володінню страйковим фондом, що робить їх
рівновеликими і рівносильними з владою і роботодавцями.
Чи мають такі можливості наші
профспілки? Я переконаний, що ви теж свідомі того, що не мають. Головна
причина – відсутність страйкового фонду і наявність багатьох інших серйозних
причин, зокрема того, що, як показують соціологічні дослідження, майже 90%
населення країни не бачать і не усвідомлюють потреби виявляти громадянську
активність.
Тепер щодо подібності
нинішніх українських профспілок до «совкових» – «школи комунізму». Низка
функцій, що були визначальними для радянських профспілок, сьогодні відпали.
Зокрема, організація і проведення соціалістичного змагання, ведення черги і
розподіл житла, управління фондом соціального страхування.
Двома першими функціями в
жодній країні профспілки не займались. Не займаються вони й управлінням фондом
соціального страхування, санаторно-курортним і дитячим оздоровленням, що для
наших профспілок було вкрай важливим і вагомим мотиваційним чинником. Проте,
створена в Україні олігархічна система ці функції у профспілок забрала, й ніхто
особливо проти цього не протестував.
Крім названих функцій
«совкових» профспілок, які на сьогодні відпали, все інше збереглося. Як не
змінилась система державного управління, яку, як стверджують політологи,
створив у Російській імперії ще Петро І, не змінились по суті організаційна
структура та зміст діяльності профспілок.
Як нагально потребує реформ
державна система управління, так потребують реформування і профспілки. На мій
погляд, слід відійти від ідеологеми, яка нав’язана профспілкам попередніми
владними структурами і яку сповідує керівництво Федерації профспілок України і
центральних комітетів, про те, що профспілки повинні займатися тільки боротьбою
за зростання заробітної плати і захистом трудових прав працівників. Я також
вважаю, що це найголовніші проблеми, заради вирішення яких люди вибороли
право на створення профспілок. Але при цьому слід усвідомлювати, що наш народ
упродовж століть вимушений був виживати у жорстоких колоніальних умовах, зазнав
багатомільйонного знищення голодомором на своїй благодатній землі, сотнями тисяч
вивозився у віддалені сибірські і північні простори Росії.
Як результат, при відновленні суверенітету
України гостро постало питання, як об’єднати віками роз’єднуваний народ, обрати
Президентом України політика, зараженого патріотизмом, любов’ю і жертовністю
щодо рідного народу і його землі. Отже, в Україні створилась потужна
олігархічна система, яка не знищувалась майданами, а лише вдосконалювалась: на
зміну одним професійним покидькам приходили інші. Про те, хто вони, ці професійні
покидьки, висловився екс-голова Національного агентства з питань державної
служби Денис Бродський: «Це ті державні чиновники, які знають, які реформи і
як слід проводити, щоб змінити систему і Україну та забезпечити її успішний
розвиток, але робити цього категорично не хочуть, бо якщо зміниться країна,
то їм у ній не буде місця».
А що їх влаштовувало і влаштовує зараз?
• Системна корупція, яка роз’їдає державу, робить
щоразу біднішим народ, а вони багатіють.
• Збереження олігархічної системи. У філософському
розумінні олігархія – влада небагатьох, яка фактично керує державою, під
впливом (грошовим) якої, задля їх інтересів, приймаються закони. В пресі є
висловлювання відомих політиків про те, що олігархи вже приватизували
Україну.
• Відсутність правосуддя, верховенства права і
порядку, що відштовхує від нашої країни інвесторів, призводить до її
економічного занепаду.
• Високий рівень тіньового бізнесу. За даними
Міжнародної організації праці (МОП), кожен третій українець, а це близько 5 млн
людей, працює нелегально, що є причиною втрати державним бюджетом, Пенсійним
і соціальним фондами значних коштів. При цьому дефіцит Пенсійного фонду на
сьогодні складає близько 140 млрд грн.
• Величезні кошти, які можна було б використати
для підвищення зарплат, пенсій, соціальних виплат, йдуть на відбиття
російської військової агресії.
Усі ці чинники й призвели до падіння економіки,
низьких зарплат і пенсій, ослаблення соціального захисту відповідної категорії
населення.
З викладеного слід зробити незаперечний логічний
висновок. Профспілкові органи повинні мобілізувати своїх спілчан на те, щоб
усувати згадані і ще не згадані причини. Без їх усунення ставити питання перед
владою про підвищення зарплат, пенсій буде звичайним популізмом.
Допоки ми не створимо страйкового фонду, конче
потрібно змінювати форму і стиль роботи як галузевих профспілок, так і їх
об’єднань, доки вони ще є.
АЛГОРИТМ ЗМІН
Я бачу ці зміни наступним чином. Щоб галузева
профспілка виглядала згуртованою і єдиною, вибирається найбільш актуальне і
вразливе питання, яке виникло в галузі. Це питання обговорюється в усіх
виборних органах профспілкових структур, бажано за участю представників
державних органів цієї галузі. Прийняте рішення надсилається відповідному
міністерству і місцевому органу влади для реагування. Кінцеве обговорення
відбувається на президії ЦК профспілки, теж за участю представника міністерства,
і її рішення, як остаточний документ, надсилається міністерству.
Що покаже така схема обговорення? Профспілка
організована, керована, діє згуртовано. Покаже, що розглянуте питання хвилює
всю галузь, знизу доверху по всій Україні.
І найголовніше, який буде результат? Якщо з
обговорюваного питання буде прийнято рішення – хоч би Міністерством, а краще
Кабінетом міністрів, воно, певною мірою, вплине на ситуацію, і всі побачать, що
щось змінюється. Якщо профспілка не доб’ється прийняття рішення органом влади,
все залишиться без змін.
Аналогічно, але вже стосовно загальносуспільних
проблем, вони повинні обговорюватися в усіх галузевих профспілках, в органах
їх територіальних об’єднань і завершитись обговоренням на робочій президії Ради
ФПУ, за участю представника Кабміну, за потреби – представника конкретного
комітету Верховної Ради чи інших органів. І завершитись ці обговорення мають
прийняттям конкретної постанови Кабміном, можливо – внесенням змін до
конкретного закону України.
Чи просто це буде профорганам робити?
Однозначно, що непросто, з огляду насамперед на
кланово-олігархічну систему з усіма її негативами, але допоки не створимо
страйкового фонду, я вважаю, що такі підходи були б більш ефективними, ніж ті,
що діють зараз.
МОТИВАЦІЯ ПРОФСПІЛКОВОГО
ЧЛЕНСТВА
І на завершення. Україна тривалий час перебувала в
статусі колонії, що суттєво негативно вплинуло на менталітет нашого народу, а
нинішня ситуація (відсутність робочих місць і побоювання працівників втратити
свою, навіть низькооплачувану, роботу) робить людей пасивними, такими, які
бояться захищати свої права.
Це повинні зрозуміти профспілкові лідери, особливо
і насамперед – можновладці, яким не байдужа доля українців.
На жаль, не змінюється наша владна еліта, серед
якої вкрай мало жертовних, патріотично налаштованих щодо успішної розбудови
держави, які б визнавали Людину, її права і потреби найвищою цінністю в своїй
країні, як це є в усіх демократичних, економічно розвинутих країнах. Тут
хотілося б зазначити, що деякі з них, через нерозуміння ролі профспілки в захисті
соціально-економічних і трудових прав людини праці, ставлять риторичне
запитання: «А навіщо ця профспілка?», а це впливає на працівників, тож вони виходять
з профспілки.
Наша владна еліта мала би задуматись над тим, чому
в країнах Скандинавії, з найвищим рівнем життя населення, незрівнянно вищими
принципами демократії порівняно з нашою, відсоток охопленості профспілковим
членством серед працюючих сягає 80%. А у нас – із найнижчим рівнем життя
людей у Європі, профспілки динамічно розвалюються. Який висновок можна з цього
зробити? Вони там якісь дурні, а ми тут такі мудрі. Задумайтесь, панове! А
може, все навпаки? Думаймо!
МИРОН ІВАНКІВ,
ГОЛОВА ЛЬВІВСЬКОЇ
ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ДЕРЖУСТАНОВ УКРАЇНИ
01.06.2018
|