У відсіч прокурорському наступу
Останнім часом
проти ФПУ розгорнута масштабна акція з боку органів прокуратури щодо належності
профспілкового майна до державної власності. І річ тут не у самих фактах
масових звернень, адже ФПУ не раз виступала за врегулювання майнових суперечок
за круглим столом з документами. Непокоїть сам підхід Генеральної прокуратури
України до вирішення майнових прав профспілок у дусі часів більшовизму –
оголосити все майно профспілок державною власністю.
ЯК ЦЕ БУЛО
Звинувачення посадових
осіб органів прокуратури обґрунтовуються такими тезами: майно, що перебуває у
володінні ФПУ, було передане профспілкам державою у 1960 році; за радянських
часів майно перебувало у «віданні» профспілок, що не можна трактувати як право
власності.
Фактична сторона
полягає у тому, що перші державні акти про передачу майна українським
профспілкам були видані в 1919–1921 роках. Слід наголосити, що майно
передавалося безплатно у виключне володіння без права його вилучення навіть у
військовий час. Із 1937 року профспілки повністю перейшли на самофінансування,
а відокремлені від держави майнові права профспілок введені 1958 року. На законодавчому
рівні право власності профспілок уперше було визначено Основами цивільного законодавства
Союзу РСР та союзних республік, прийнятими 8 грудня 1961 року, та Цивільним
кодексом УРСР, введеним у дію з 1 січня 1964 року. Право власності
профспілкових організацій надалі було закріплено Конституціями СРСР 1977 року
та УРСР 1978 року (стаття 10), Законом СРСР «Про громадські об’єднання» від 9
жовтня 1990 року та Законом СРСР «Про професійні спілки, права і гарантії
їхньої діяльності» від 10 грудня 1990 року.
Постановою Ради
Міністрів УРСР від 17 квітня 1956 року «Про поліпшення роботи санаторіїв і
будинків відпочинку» на виконання аналогічної постанови Ради Міністрів Союзу
РСР від 20 березня 1956 року за згодою профспілок усі діючі
санаторно-курортні заклади, які належали профспілкам, а також ті, що перебували
на стадії будівництва, були вилучені у профспілок і передані Міністерству
охорони здоров’я України. Але, у зв’язку з тим, що державні органи не змогли
забезпечити належний рівень управління і розвитку санаторно-курортної справи,
постановою Ради Міністрів УРСР від 23 квітня 1960 року санаторно-курортні
заклади були передані, тобто повернуті, у віддання Українській
республіканській раді профспілок, правонаступницею якої є Федерація
незалежних профспілок України (нині Федерація професійних спілок України).
Таким чином, у колишньому
СРСР було законодавчо закріплено право профспілок на майно та грошові кошти, і
радянська держава не ставила під сумнів майнові права профспілок та не
накладала жодних обмежень щодо прав володіння, користування та розпорядження
ним. А діючі тоді документи не передбачали будь-яких прав держави щодо
профспілкового майна чи обмеження для профспілок у розпорядженні ним включно
до здачі в оренду, ліквідації, перепрофілювання, передачі та реалізації.
У ЗАКОННІЙ ПЛОЩИНІ
Правовий зміст
терміна «відання», який вживався в СРСР та УРСР під час передачі підприємств,
установ, організацій (а не майна!) як профспілкам, так і державі, не мав
прямого юридичного визначення у законодавстві. Водночас відповідно до Конституції
УРСР редакції 1937 року цей термін означав управління підприємствами, установами,
організаціями з усіма правами, притаманними власнику, без будь-яких обмежень.
Держмайно також перебувало у віданні відповідних органів державної влади. Тож
якщо «відання» – не власність, то, виходить, не було також і державної
власності?
Таким чином, передання
об’єктів господарювання з їх нерухомим майном, штатами, фондами тощо
безплатно у «відання» Українській республіканській раді профспілок фактично
означало передання профспілкам прав засновника і власника їх майна, що
відповідало нормам цивільного законодавства, чинного на момент передання.
ФПУ як правонаступник
Укрпрофради є законним власником і користується правами власника відповідно до
Конституції та законодавства України. Законність набуття Федерацією
профспілок України права власності на майнові об’єкти підтверджується висновками
Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Інституту
держави і права ім. Корецького НАН України, Національної юридичної академії
ім. Ярослава Мудрого тощо. Крім того, правомірність створення акціонерних
товариств ФПУ підтверджена рішеннями та постановами вищих судових органів
України.
МІЖНАРОДНИЙ
РЕЗОНАНС
Відповідаючи на
звернення ФПУ, Міжнародна конфедерація профспілок направила листи Президенту
В. Януковичу, Прем’єр-міністру М. Азарову та Генпрокурору В. Пшонці із
закликом забезпечити повагу до міжнародних прав і стандартів, Конституції і
національного законодавства України і вжити необхідних заходів задля
припинення нападів на ФПУ та втручання державних чиновників у внутрішні справи
профспілок.
Президенту
України
Віктору Януковичу
Київ, Україна
Брюссель, 14
червня 2011 року
ШАНОВНИЙ ПАНЕ
ПРЕЗИДЕНТЕ!
Наша членська
організація – Федерація профспілок України поінформувала нас про зростання
тиску на неї та її членські організації з боку певних людей, у тому числі
державних органів та посадових осіб. Останнім часом зросла кількість випадків
прямого втручання урядових структур та вищих державних чиновників у статутну
діяльність профспілок.
Крім того, ми були
дуже стривожені, коли довідалися, що Генеральна прокуратура України
намагається втрутитися безпосередньо в процес прийняття рішень у ФПУ та в
роботу її статутних органів, указуючи, які питання повинні, а які – не повинні
бути на порядку денному Президії ФПУ, вимагаючи надання різних документів у
нереальні строки та викликаючи обраних керівників ФПУ на допити без достатніх
підстав, таким чином порушуючи Конституцію та закони України.
Такі дії органів
прокуратури є прямим втручанням у статутну діяльність ФПУ та є порушенням
Конвенцій МОП № 87 і 98, які ратифікувала Україна.
Ми закликаємо Вас
забезпечити повагу до міжнародних прав і стандартів, Конституції і
національного законодавства України та вжити необхідних заходів із тим, щоб
зупинити згадані нападки та втручання державних чиновників у внутрішні справи
профспілок і попередити виникнення подібних ситуацій у майбутньому. Ми хочемо
повідомити Вам, пане Президент, що в співпраці з МОП ми готові підтримати
будь-яку скаргу, яку наша членська організація вирішить направити в Комітет
зі свободи асоціації, якщо у Вашій країні буде продовжуватися порушення прав
профспілок.
З повагою,
Шарон Барроу, генеральний
секретар МКП
Також на адресу
Президента України надійшов лист-звернення від Загальної конфедерації
трудівників Португалії за особистим підписом Грасьєте Круз – секретаря з
міжнародних питань. У ньому членські організації та робітники Португалії закликають
«терміново вжити всіх необхідних заходів для припинення антипрофспілкових дій
та атак на ФПУ, а також не допустити подальшого порушення прав профспілок в
Україні».
ПРО НАЙБОЛЮЧІШЕ
Виклики до
Генпрокуратури, відкриття кримінальних справ фактично паралізували роботу
санаторно-курортних закладів та туристичних комплексів. а це ставить під
загрозу зриву оздоровче літо–2011. Тож найболючішим у цій історії є те, що
страждає від усього, що відбувається, простий люд, який потребує відпочинку та
оздоровлення.
У свою чергу, в
областях і регіонах України триває безпрецедентна за масштабами кампанія
адміністративного тиску та дискредитації ФПУ та її членських організацій:
продовжуються масові виклики профспілкових лідерів до правоохоронних органів,
висуваються неправомірні вимоги надання колегіальних рішень профспілкових
органів, і за цими діями навіть не приховується кінцева мета – відібрати майно
профспілок.
16.06.2011
|