РЕФОРМА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ: БАЧЕННЯ ПРОФСПІЛОК
«Тільки консолідовані ресурси і зусилля,
активні дії та участь у виконанні прийнятих спільних рішень і рекомендацій є запорукою
успіху із захисту прав людей праці та збереження профспілкових організацій в умовах
секторальних реформ, децентралізації влади й утворення об’єднаних територіальних
громад», – про це заявив Голова СПО об’єднань профспілок, Голова Федерації профспілок
України Григорій Осовий у виступі на Всеукраїнській науково-практичній конференції
«Муніципальна реформа в контексті євроінтеграції України: позиція влади, науковців,
профспілок та громадськості», що відбулась 8 грудня в Академії праці, соціальних
відносин і туризму ФПУ.
О
рганізатори заходу – Всеукраїнська асоціація органів
місцевого самоврядування «Асоціація міст України» та АПСВТ ФПУ. Партнер
конференції – Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва,
регіональної політики та місцевого самоврядування.
У роботі конференції взяли
участь близько 100 представників органів державної влади й органів місцевого
самоврядування, науковців, громадських активістів. Серед них – народні
депутати України, представники вищих навчальних закладів та наукових установ
мм. Києва, Харкова, Дніпра, Кременчука.
Відкриваючи захід, ректор
АПСВТ Вікторія Буяшенко наголосила на актуальності та важливості теми як для
розвитку нашої держави, так і для молоді – тих, кому будувати майбутнє
України. Зокрема й для тих, хто зараз навчається в профспілковій Академії.
Перед учасниками конференції
виступили виконавчий директор «Асоціації міст України» Олександр Слобожан,
президент Національної академії державного управління при Президентові
України Василь Куйбіда, перший заступник міністра освіти і науки України Володимир
Ковтунець та ін.
У своєму виступі Григорій Осовий
насамперед привітав учасників конференції з Днем місцевого самоврядування, що
відзначався в Україні 7 грудня. Як зазначив профспілковий лідер, про
актуальність та науково-практичне значення теми децентралізації влади в
контексті євроінтеграції України свідчить та увага, яку приділяє сьогодні
національний профспілковий рух перетворенням, що відбуваються на місцевому
та регіональному рівні. Григорій Осовий нагадав, що VII з’їзд Федерації
прийняв Стратегію діяльності Федерації профспілок України на 2016–2021 роки
«Європейський вибір», визначив пріоритетні напрями та затвердив план заходів
щодо її реалізації. Профспілки входять до складу Української сторони Платформи
громадянського суспільства Україна – ЄС, докладаючи зусиль у цій інституції до
успішного виконання Угоди про асоціацію, імплементації національного
законодавства та наближення до європейських стандартів життя.
Щоб забезпечити соціальний характер реформи
місцевого самоврядування та децентралізації влади в правовому полі,
підкреслив Голова ФПУ, слід чітко визначитися щодо шляхів її проведення, механізмів
і ресурсів, які потрібні для цього. При цьому він окреслив основні завдання, що
постають перед профспілками усіх рівнів при проведенні реформи, зупинившись
власне на децентралізації влади й утворенні об’єднаних територіальних громад,
діяльності профспілкових організацій і їх проблемах у цих умовах, завданнях
Федерації профспілок України, всеукраїнських профспілок, територіальних
профоб’єднань і профспілкових організацій, які діють у регіонах і на території
об’єднаних громад.
Григорій Осовий подякував профспілковим
працівникам усіх рівнів, органам виконавчої влади й об’єднаних територіальних
громад, які з перших днів реформ спільно шукають шляхи вирішення назрілих
проблем, порозуміння і єдиного бачення майбутнього для своїх трудових
колективів і громад.
Олексій ПЕТРУНЯ
Фото автора
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ
Григорій ОСОВИЙ, Голова СПО об’єднань профспілок,
Голова Федерації профспілок України:
«Кожна справа, за яку ми беремося, має свої
особливості, і ми в цьому ще раз пересвідчилися на прикладах діяльності профспілкових
організацій в умовах децентралізації влади і створення об’єднаних
територіальних громад. У цих процесах для нас важливо дотримання і забезпечення
основних конституційних прав і гарантій наших спілчан, і питання діяльності
профспілкових організацій.
Реформа місцевого самоврядування, децентралізації
влади й утворення об’єднаних територіальних громад, безумовно, назріла.
Вирішувати всі проблеми людей з центру неможливо. У цьому нас переконує
соціальна незахищеність, постійне підвищення цін і тарифів на комунальні
послуги, зростання цін на продукти першої необхідності, відсутність доступної
та якісної медицини та освіти, житла, роботи тощо.
Це потребує самодостатніх територіальних громад,
які б володіли відповідними матеріальними і фінансовими ресурсами,
інфраструктурою та підготовленими кадрами, необхідними для ефективного
виконання покладених на них завдань, функцій і повноважень.
Питання збереження і використання трудового потенціалу,
забезпечення соціального захисту змушує нас, відповідно до Закону України «Про
професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», бути активними учасниками
реформи. Важливо, щоб позитивні тенденції об’єднання і зміцнення спроможності
громад реально відбивалися на рівні життя громадян, а не принесли згодом чергове
розчарування. А реформи не виявилися прихованими намірами створення об’єднаних
адміністративно керованих виборчих округів чи компактних з госпітальними і
освітніми округами територій впливу окремих політичних сил.
Реформа місцевого самоврядування – це відкрите
вікно можливостей для громади і шанс стати реальним господарем на своїй землі,
розпорядником свого життя, або залишатися заручником ситуації.
Хочу сказати, що в країні є позитивні приклади
створення об’єднаних громад на базі районних або сільських (селищних) рад, де у
нових умовах таким громадам вдалося зберегти установи освіти, охорони
здоров’я, культури, цілісні структури територіальних центрів із соціального
обслуговування населення та їх працівників. Тут не виникає й проблем щодо
захисної діяльності профспілкових організацій у вирішенні галузевих і місцевих
питань спілчан.
Водночас є і негативний досвід. Він, насамперед,
стосується відмови окремих територіальних громад фінансувати бібліотеки,
музичні школи чи територіальні центри соціального обслуговування, що
призводить до їх ліквідації і втрати роботи працівниками, ненадання важливих
соціальних послуг населенню, скасування державних соціальних стандартів.
Є непоодинокі факти, коли керівники новостворених
громад заявляють про наміри ліквідувати профспілкові організації. Це слід
розцінювати як недалекоглядні провокації і вчасно давати правову оцінку й
належну відповідь...
Вважаю
за важливе наголосити, що тільки формування єдиного бачення напрямів муніципальної
реформи в Україні відповідно до європейських принципів і стандартів, консолідація
ресурсів і зусиль, активні дії і участь у виконанні прийнятих спільних рішень з
порушених питань є запорукою нашого успіху із захисту прав людей праці та збереження
профспілкових організацій в умовах секторальних реформ, децентралізації влади й
утворення об’єднаних територіальних громад».
РЕФОРМА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ: БАЧЕННЯ
ПРОФСПІЛОК
Виступ Голови ФПУ
Григорія Осового
Шановні учасники Конференції!
Перш за все, я хочу
привітати учасників Конференції, народних депутатів України, представників
центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та
органів місцевого самоврядування, всеукраїнських асоціацій органів місцевого
самоврядування, громадянського суспільства, науковці, наших колег
профспілковців з святом –
Днем місцевого
самоврядування.
Подякувати організаторам
цього заходу – Всеукраїнській асоціації органів місцевого самоврядування
“Асоціації міст України
”, Академії праці, соціальних відносин і туризму, які за підтримки Комітету
Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики
та місцевого самоврядування, які поставили на сьогоднішнє обговорення таку
важливу суспільнозначиму тему.
Одним словом, тут зібралися всі ті для кого
небайдуже майбутнє Української держави і її євроінтеграцйний вектор розвитку.
Я вважаю, що це
символічно, що Конференція проводиться в період відзначення Дня місцевого
самоврядування, а
її метою є формування
єдиного бачення напрямів муніципальної реформи в Україні відповідно до
європейських принципів і стандартів на основі співставлення позицій з цього
питання влади, науковців та інститутів громадянського суспільства, профспілок.
Щоб забезпечити
соціальний характер проведення реформи децентралізації в правовому полі нам
слід чітко визначитися щодо шляхів її проведення, механізмів і ресурсів, які
потрібні для цього. Я б сказав, що сьогодні ми є учнями у цьому процесі.
Про актуальність та науково-практичне значення
теми
Муніципальна реформа в контексті євроінтеграції України,
свідчить та увага, яку приділяє
національний профспілковий рух перетворенням, що відбуваються на місцевому та
регіональному рівні.
а)
Зокрема,
Федерація профспілок України з самого початку надала підтримку громадському
рухові та учасникам Революції гідності, які відстоювали право громадян на
європейське майбутнє.
б)
У
2016 році 7-й З’їзд Федерації прийняв Стратегію діяльності Федерації профспілок
України «Європейський вибір» та визначив пріоритетні напрями модернізації
профспілок в умовах трансформації країни і суспільства.
в)
Профспілки
входять до складу Української сторони Платформи громадянського суспільства
«Україна-ЄС». Протягом року я був Головою Української сторони Платформи
громадянського суспільства Україна – ЄС, докладаючи зусилля в цій інституції до
успішного виконання Угоди про асоціацію, імплементації національного
законодавства та наближення до європейських стандартів життя.
Кожна справа за яку ми
беремося має свої
особливості, і ми
в цьому ще раз пересвідчилися на прикладах діяльності профспілкових
організацій
в
умовах децентралізації влади і створення
об’єднаних територіальних громад.
У цих процесах для нас важливо дотримання і
забезпечення основних конституційних прав і гарантій наших спілчан і питання
діяльності профспілкових організацій.
Висловлю деякі
міркування в цьому плані.
Реформа
децентралізації влади й утворення об’єднаних територіальних громад
Безумовно вона назріла.
Вирішувати усі проблеми людей з центру неможливо. У цьому нас переконує соціальна
незахищеність, постійне підвищення цін і тарифів на комунальні послуги, зростання
цін на продукти першої необхідності, відсутність доступної та якісної медицини
та освіти, житла, роботи тощо.
Це потребує самодостатніх
територіальних громад, які б володіли відповідними
матеріальними і фінансовими ресурсами,
інфраструктурою та підготовленими кадрами, необхідними для ефективного
виконання покладених на них завдань,
функцій і повноважень.
Такі питання
як екологія, збереження і використання природних
ресурсів, трудового потенціалу, забезпечення соціального захисту спонукає
профспілки бути активними учасниками цих реформ.
У 2015–2017 роках, за
цей період
створено 616 об’єднаних
територіальних громад, з них 203 в ЦВК очікують дати призначення виборів. Дані,
розміщені на сайті «Децентралізація», свідчать, що
процес об’єднання
відбувся у
2888
громад з 11 215 рад
що становить 25 % і є позитивні зрушення у
фінансовому та ресурсному забезпечення.
І водночас, потрібно
критично відзначити, що на коррахунках
місцевої влади зараз накопичено чималі суми, які не використовуються через
відсутність сучасного муніципального
менеджменту та досвіду у керівництва. А ці кошти повинні вкладатися в розвиток
на місцевому і регіональному рівні.
Для нас важливо,
щоб позитивні тенденції об
’
єднання
і зміцнення спроможності громад реально відбивалися на рівні життя громадян
,
а не
принесли згодом чергове розчарування, а реформи не виявилися прихованими
намірами створення об
’
єднаних адміністративно керованих виборчих округів, чи стали компактними з
госпітальними і освітніми округами територіями впливу окремих політичних сил.
Діяльні
c
ть профспілкових організацій і їх проблемах в
умовах децентралізації.
Зразу хочу сказати, що в
країні є
позитивні приклади створення
об’єднаних громад на базі районних або сільських/селищних рад, де у нових
умовах таких громадах вдалося зберегти установи освіти, охорони здоров’я,
культури, цілісні структури територіальних центрів із соціального
обслуговування населення і їх працівників. Тут не виникає й проблем щодо
захисної діяльності профспілкових організацій у вирішенні галузевих і місцевих
питань спілчан. Водночас
є і негативний
досвід.
Він, насамперед,
стосується відмови окремих територіальних громад
фінансувати бібліотеки, музичні школи чи
територіальні центри соціального обслуговування, що призводить до їх
ліквідації і втрати роботи працівниками,
ненадання важливих соціальних послуг
населенню, скасування державних соціальних стандартів.
Виникають
проблеми
працевлаштування
за фахом працівників бюджетних установ та органів місцевого самоврядування,
вивільнених у ході об’єднання територіальних громад, проблеми
оплати праці і розрахунків при переведеннях
чи скороченні.
Всі ці негаразди впливають на
матеріальний і моральний стан людей і
вимагають від профспілок відповідних дій і захисту своїх членів.
Непоодинокими є повідомлення з місць
щодо
намірів окремих керівників громади
створити підконтрольну чи нову профспілку громади, об’єднавши в ній
працівників виконавчих органів територіальної громади та працівників установ і
організацій, які діють на цій території. Не розуміючи що
вони належать до різних всеукраїнських
профспілок, і мають свої галузеві особливості.
Непоодинокі факти, коли керівники новостворених громад заявляють про наміри
ліквідувати профспілкові організації.
Це слід розцінювати як недалекоглядні провокації і
вчасно
давати правову оцінку і належну відповідь.
Зазначені
негативні
приклади суперечать нормам Закону України «
Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»
потребують роз’яснювальної і предметної роботи
профспілок усіх рівнів з керівниками органів влади і громад на упередження
цих проявів.
На жаль, законодавством не визначено
питання соціального діалогу та укладання угоди в об’єднаній територіальній
громаді, участі у колективних трудових спорах і конфліктах, механізму
здійснення контролю за з питань охорони і безпеки праці, що потребує негайного
внесення змін до низки законів.
Поряд з озвученими проблемами є об’єктивні причини неможливості
реалізації об’єднаними громадами їх повноважень.
Це і недофінансування Урядом окремих
сфер і галузей з Державного бюджету, не забезпечення коштами делегованих
повноважень, блокування і не прийняття
Верховною Радою України законів, що стосуються
матеріальної і фінансової спроможності громад.
Наголошую, тут ми повинні бути єдині
профспілки, місцева влада регіонів, територій та громад у діях
і вимогах до Верховної Ради і Уряду України
інших центральних органів влади щодо негайного прийняття відповідних законів і
постанов, належного їх ресурсного забезпечення, обумовлення відповідальності за
прийняті рішення і за їх виконання.
Федерація профспілок активно включилася в роботу по реалізації Реформи
децентралізації як в центрі, так і на місцях
. І не можу не
подякувати профспілковим працівникам усіх
рівнів, та органів виконавчої влади і об’єднаних територіальних громад які з
перших днів
реформ
розпочали спільні дії на вирішення проблем які назрівали,
знайшли і знаходять шляхи їх вирішення,
шукають ресурси, порозуміння і бачення спільного майбутнього для людей своїх
трудових колективів і громад.
1.
Проблемні питання
пов’язані з реалізацією Реформи розглянуто на засіданні комісії Ради
ФПУ з питань організаційної роботи та
розвитку профспілкового руху у Рівненській області.
2.
Президією ФПУ прийнято відповідну Постанову і
затверджено Рекомендації щодо особливостей діяльності профспілкових організацій
при створенні об’єднаних територіальних громад.
3.
Для
профспілкових керівників підготовлено правові
Рекомендації щодо вирішення окремих питань у сфері праці
в умовах децентралізації.
4.
Проведено низку
нарад, круглих столів, консультацій
пов’язані з процесами утворення територіальних громад і проблемами які
виникають у профспілковому середовищі за участю представників міністерств,
регіональних органів влади, місцевого самоврядування відповідних центрів і
офісів реформ.
Ці питання обговорювалось на
пленумах, президіях, семінарах окремих всеукраїнських профспілок і їх
організаціях та територіальних профоб’єднань.
Особливо хочу відмітити працю в цьому
напрямку профспілки освітян, культури, держустанов, соціальної сфери, охорони
здоров’я,
житлово-комунального господарства,
АПК, а також
профорганізацій і об’єднань
Житомирської, Закарпатської, Дніпропетровської, Кіровоградської,
Тернопільської, Рівненської, Чернівецької
і Чернігівської,
ті інших областей які активно проводять цю
роботу. Значна робота проведена Федерацією професійних спілок Рівненської
області позитивний
досвід
якої схвалено Президією ФПУ і надіслано для
роботи.
На окрему увагу заслуговує робота Дансько –
Українського проекту який провів окрему з цих питань Конференцію.
Підсумовуючи, вважаю за важливе наголосити, що тільки формування
єдиного бачення напрямів муніципальної реформи в Україні відповідно до
європейських принципів і стандартів,
консолідація ресурсів і зусиль, активні дії і участь у
виконанні прийнятих спільних рішень з порушених питань є запорукою нашого
успіху із захисту прав людей праці та збереження профспілкових організацій в
умовах секторальних реформ, децентралізації влади й утворення об’єднаних
територіальних громад.
ГОЛОВНЕ – ДОТРИМАННЯ
ПРАВ ЛЮДИНИ, ГРОМАДЯНИНА, ПРАЦІВНИКА
На цьому наголосив Голова Федерації
профспілок України Григорій Осовий, виступаючи 5 грудня на Національному форумі
«План трансформації України – об’єднавчий порядок денний для країни», що відбувся
у Міжнародному конгрес- центрі «Український дім».
Ц
е вже шосте засідання форуму,
в якому взяли участь представники громадських організацій, народні депутати
України, представники КМУ та бізнесу, закордонні експерти та посли,
високопоставлені особи українського духовенства, відомі громадські діячі.
Відкрив зібрання Патріарх Філарет – Предстоятель Української
православної церкви Київського патріархату, який є членом Наглядової ради
Національного форуму «Трансформація України». Він наголосив на загальнолюдських
цінностях, що мають бути притаманними тим, хто взяв на себе велику та почесну
місію бути представником влади та служити своєму народові, тож має
спрямовувати зусилля на побудову сучасної, соціально справедливої держави.
Метою форуму є напрацювання Національної стратегії трансформації
України (НСТУ), яка б містила у собі механізми вдосконалення суспільного
діалогу, координувала зусилля громадських організацій, влади та міжнародних
партнерів для розв’язання кризової ситуації, що склалася в нашій країні.
Учасники засідання прийняли рекомендації до зазначеного програмного документа
і резолюцію, в якій, зокрема, зазначено, що НСТУ має забезпечити створення
сучасної європейської держави завдяки використанню найкращого досвіду інших
європейських країн, які вже пройшли подібний шлях.
Від профспілок пропозиції до Стратегії висловив Голова ФПУ
Григорій Осовий. Він привернув увагу до необхідності повернення в суспільстві
поваги до людини праці, до її гідності та належного рівня життя. Оскільки
багато співвітчизників зневірились у цьому, останнім часом чимало з них
намагаються знайти застосування своїм трудовим навичкам за межами України. Це
наслідок багаторічної політики дешевої робочої сили та несе в собі великі
загрози для майбутнього нашої держави, наголосив профспілковий лідер.
Прес-центр ФПУ
|