РОЛЬ ПРОФСПІЛОК У ПРОЦЕСАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ І СТВОРЕННЯ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД
12–13 вересня у м. Дніпро в рамках
дансько
-
українського проекту відбулася четверта Національна
конференція «Роль та завдання профспілок у процесі децентралізації влади в Україні»,
на якій з основною доповіддю виступив заступник Голови Федерації профспілок України
Євген Драп’ятий:
«Ш
ановні учасники конференції поважні гості, запрошені!
Хочу свій виступ почати із
знаменитих слів «Господи, дай мені сили змінити те, що я можу. Дай мені
мужності витримати те, що не можу змінити. І дай мені мудрості відрізнити
перше від другого».
Цей вислів підходить до всіх
реформ і експериментів, які проводяться і випробовують нас на виживання, а
країну – на її становлення.
Проведення проголошених
владою реформ децентралізації влади і місцевого самоврядування, а також
секторальних і галузевих реформ поставило низку викликів і проблем, що
стосуються безпосередньо життя людей праці, членів профспілок, збереження під
час цих процесів трудових колективів, фахівців та кадрового потенціалу
галузей і територій. Це питання дотримання основних конституційних прав і
гарантій наших спілчан та питання діяльності профспілкових організацій у цих
умовах.
Реформа децентралізації влади
передбачає передання значної частини повноважень і ресурсів на рівень територіальної
громади. Проте, створення нових об’єднаних територіальних громад
супроводжується процесами злиття, об’єднання чи ліквідації установ, організацій
і підприємств, що певною мірою відбивається на долях людей праці і діяльності
профспілок.
У законах України та
нормативно-правових актах з вищевказаних реформ зазначено, що їх метою є
створення умов для: динамічного і збалансованого розвитку України, її регіонів
і територій, забезпечення їх соціальної та економічної єдності; підвищення
рівня життя населення; додержання гарантованих державою соціальних стандартів;
надання та наближення якісних і доступних послуг до кожного громадянина країни.
Для забезпечення цих основних
завдань необхідно розглянути шляхи їх вирішення, механізми і ресурси. Для цього
варто зупинитися на трьох основних аспектах:
– безпосередньо реформі
децентралізації влади й утворенні об’єднаних територіальних громад;
– діяльності профспілкових
організацій і проблемах, що виникають у цих умовах;
– завданнях Федерації
профспілок України, всеукраїнських профспілок, територіальних профоб’єднань і
профспілкових організацій, що діють у регіонах і на території об’єднаних
громад.
Також слід озвучити пропозиції для нас і органів
влади та місцевого самоврядування.
ВИМОГА ЧАСУ
Перше, про що хотілося б сказати: існуюча система
територіальної організації влади регіонів і місцевого самоврядування з урахуванням
нинішнього адміністративно
-
територіального устрою країни не дозволяє ефективно
реалізовувати визначені законодавством повноваження, надавати якісні послуги
громадянам, забезпечувати їх доступність, сприяти сталому соціально
-
економічному
розвитку регіонів і територій.
Наведу лише декілька негативних прикладів:
зростання безробіття, низька оплати праці, ріст нещасних випадків на
виробництві, зневіра громадян через підвищення цін і тарифів, руйнування
системи охорони здоров’я, освіти, житлово
-
комунальної сфери і т. ін.
Багато цих питань можна вирішити на місцевому
рівні, але це потребує, насамперед, формування первинної ланки місцевого
самоврядування, тобто самодостатніх територіальних громад, які б володіли
відповідними матеріальними і фінансовими ресурсами, інфраструктурою та
кадрами, необхідними для ефективного виконання покладених на них завдань,
функцій і повноважень.
Проголошені реформи децентралізації влади та
місцевого самоврядування теж базуються на аналогічних засадах: по
-
перше,
фінансово-бюджетне забезпечення реформ; по-друге, інституційно
-
інфраструктурні
зміни та перерозподіл владних повноважень; по
-
третє, наявність трудових
ресурсів і кадрового потенціалу, збереження їх та участь у цих реформах
галузей і територій.
Саме питання збереження і використання трудового
потенціалу змушує нас, відповідно до Закону України «Про професійні спілки,
їх права та гарантії діяльності», бути активними учасниками цих реформ. У
Законі визначено основні права профспілок, що стосуються соціально
-
економічного
захисту трудівників і представництва їх інтересів у співпраці з органами
виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема: функції громадського
контролю профспілок у сфері зайнятості, оплати праці, гідних умов життя і
безпеки праці, соціального захисту та ін.
Тому вирішення проблем, що виникають під час
реформ, є нашим прямим обов’язком і аж ніяк не втручанням у діяльність органів
влади чи місцевого самоврядування.
Аналогічні завдання і повноваження щодо
забезпечення прав громадян прописані для органів влади і місцевого самоврядування
у їх базових законах.
На жаль, сьогодні сам статус об’єднаних громад ще
не визначено на законодавчому рівні. Фактично процес створення об’єднаних
громад є однією із складових проведення адміністративно
-
територіальної
реформи. Хоча у Верховній Раді України зареєстровано законопроект про
адміністративно-територіальний устрій, поданий Урядом.
В Україні прийнято понад 18 законів, що стосуються
питань децентралізації влади, утворення та діяльності територіальних громад.
Основними законами, які регулюють відносини, що
виникають у процесі створення об’єднаних територіальних громад сіл, селищ,
міст, є закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про
добровільне об’єднання територіальних громад» та «Про засади державної
регіональної політики». На їх виконання Кабінетом Міністрів України затверджено
Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації
влади в Україні, а також Методику формування спроможної територіальної громади.
Відповідно до Методики, територіальна громада має забезпечити належний рівень
надання громадянам послуг, зокрема в сфері освіти, культури, охорони здоров’я,
соціального захисту, житлово
-
комунального господарства, транспорту, створити
необхідну інфраструктуру з урахуванням фінансового забезпечення, трудових
ресурсів і кадрового потенціалу.
Утворення громади здійснюється на базі населеного
пункту (міста, селища, села), який є центром природного тяжіння для жителів
населених пунктів і на території якого розміщено значну частину місць працевлаштування
жителів населених пунктів, що об’єдналися, наявні необхідні елементи соціальної,
бюджетної та інженерної інфраструктури із забезпеченням їх доступності й урахуванням
історично складених економічних, соціальних зв’язків у межах території громади
(і тут слід було б додати: а також історичних духовно
-
культурних
і трудових традицій). Для нас є важливим у цьому контексті питання зайнятості
та робочих місць.
Не буду зупинятись на порядку і послідовності
створення об’єднаних громад, оскільки ця інформація є доступною в усіх
інформаційних джерелах влади. Проте хочу зазначити, що благодатним ґрунтом,
який дав старт об’єднавчим процесам, є надання громадам стимулів і створення
фінасово-бюджетної основи через передання частини податків, зборів і платежів
на рівень громад, а це реально 17 джерел наповнення місцевих бюджетів.
Також важливим є встановлення для громад прямих
взаємовідносин з основними розпорядниками коштів – Міністерством фінансів та
іншими міністерствами, безпосередньо оминаючи районний та обласний рівні.
За інформаційними даними, які системно висвітлюються
на сайті Мінрегіону і сайті «Децентралізація влади», в декілька разів збільшились
надходження коштів до місцевих бюджетів і їх заплановане освоєння. У 30 разів зросла
державна підтримка на розвиток територіальних громад та розбудову їх інфраструктури
– з 0,5 млрд грн у 2014 році до 14,9 млрд грн у 2017-му.
Ще одним фактором стала
ініціативність громад у виконанні власних і делегованих повноважень через
проектний розвиток громади, що дало змогу додатково отримати кошти з державного
бюджету, Фонду державного регіонального розвитку та міжнародних грандів,
місцевих ресурсів та інших джерел.
Процеси утворення спроможних
територіальних громад значно активізувалися у 2015– 2017 роках, за цей період
створено 616 об’єднаних територіальних громад, з них 203 у ЦВК очікують дати
призначення виборів.
Дані, розміщені на сайті
«Децентралізація влади», свідчать, що процес об’єднання відбувся у 2888
громадах з 11215 рад, що становить 25%.
Проте, для нас важливо, щоб
ці позитивні тенденції об’єднання і зміцнення спроможності громад реально
відбивалися на рівні життя громадян, а не принесли згодом чергове розчарування,
а реформи не виявилися прихованими намірами створення об’єднаних адміністративно
керованих виборчих округів чи компактних з госпітальними й освітніми округами
територій впливу окремих політичних сил.
На щастя, дана реформа має
перспективу, оскільки Урядом на цей рік заплановано значні фінансові ресурси
на інфраструктурні й соціальні об’єкти та цілі.
Додатковим позитивом є
часткове припинення непомірного «викачування» коштів і ресурсів з регіонів і
територій, а відтак можливість відродження місцевої економіки, створення
робочих місць.
А найголовніше – це
можливість громади стати реальним джерелом місцевої влади і розпорядником
місцевих ресурсів, а також перевірка на спроможність громадян бути господарями
свого життя або залишатися рабами чи заручниками ситуації.
ДІЯЛЬНІСТЬ ПРОФСПІЛКОВИХ
ОРГАНІЗАЦІЙ
Переходячи до другого аспекту
щодо діяльності профспілкових організацій, слід зазначити, що в країні є
позитивні приклади створення об’єднаних громад на базі районних або
сільських/селищних рад, де в нових умовах таким громадам вдалося зберегти
установи освіти, охорони здоров’я, культури, цілісні структури територіальних
центрів із соціального обслуговування населення і їх працівників. Тут не
виникає й проблем щодо захисної діяльності профспілкових організацій у вирішенні
галузевих і місцевих питань спілчан.
Водночас є і негативний
досвід. Він, насамперед, стосується відмови окремих територіальних громад
фінансувати бібліотеки, музичні школи чи територіальні центри соціального
обслуговування, що призводить до їх ліквідації і втрати роботи працівниками,
ненадання важливих соціальних послуг населенню, скасування державних соціальних
стандартів.
Виникають проблеми працевлаштування за фахом
працівників бюджетних установ та органів місцевого самоврядування, вивільнених
у ході об’єднання територіальних громад, проблеми оплати праці і розрахунків
при переведеннях чи скороченні.
Усі ці негаразди впливають на матеріальний і
моральний стан людей і вимагають від профспілок відповідних дій і захисту
своїх членів.
Непоодинокими є повідомлення з місць щодо намірів
окремих керівників громади створити підконтрольну чи нову профспілку громади,
об’єднавши в ній працівників виконавчих органів територіальної громади та працівників
установ і організацій, які діють на цій території. Не розуміючи, що вони
належать до різних всеукраїнських профспілок і мають свої галузеві особливості.
Також відомі факти, коли керівники новостворених
громад заявляють про наміри ліквідувати профспілкові організації. Це слід
розцінювати як недалекоглядні провокації і вчасно давати правову оцінку і
належну відповідь.
Зазначені негативні приклади суперечать нормам
Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»,
потребують роз’яснювальної і предметної роботи профспілок усіх рівнів з
керівниками органів влади і громад на їх упередження.
Окремі керівники не обізнані з трудовим законодавством
і законами про профспілки, не готові вести переговори з профспілковими організаціями
щодо співпраці у вирішенні проблем, які порушують трудові права членів
громади, не зацікавлені у погоджуванні з ними питань бюджету, в тому числі щодо
фонду оплати праці, безпечних умов праці.
На жаль, законодавством не визначено питання
соціального діалогу та укладання угоди в об’єднаній територіальній громаді,
участі в колективних трудових спорах і конфліктах, механізму здійснення
контролю з питань охорони й безпеки праці, що потребує негайного внесення змін
до низки законів.
Поряд із зазначеними проблемами існують об’єктивні
причини неможливості реалізації об’єднаними громадами їх повноважень. Це і
недофінансування Урядом окремих сфер і галузей з державного бюджету,
незабезпечення коштами делегованих повноважень, блокування і неприйняття
Верховною Радою України законів, що стосуються матеріальної і фінансової
спроможності громад, зокрема про передачу земель за межами населених пунктів у
підпорядкування громади, про користування надрами і природними ресурсами, про
розмежування державної і комунальної власності тощо.
Тут повинні бути єдиними профспілки, місцева влада
регіонів, територій та громад у діях і вимогах до Верховної Ради й Уряду
України, інших центральних органів влади щодо негайного прийняття відповідних
законів і постанов, належного їх ресурсного забезпечення, обумовлення
відповідальності за прийняті рішення і за їх виконання.
А зараз хотілося б коротко зупинитися на
проведеній роботі з даних питань.
Найперше хочу подякувати профспілковим працівникам
усіх рівнів, працівникам органів виконавчої влади й об’єднаних територіальних
громад, які з перших днів реформ розпочали спільні дії на вирішення проблем,
які назрівали, знайшли і знаходять шляхи їх вирішення, шукають ресурси,
порозуміння і бачення спільного майбутнього для своїх трудових колективів і
громад.
За цей період Федерацією профспілок проведено
значну роботу, узагальнено проблемні питання профспілок, що виникли в умовах
децентралізації та утворення об’єднаних громад. Дане питання розглянуто в
лютому цього року на засіданні комісії Ради ФПУ з питань організаційної
роботи та розвитку профспілкового руху, а 16 березня Президією ФПУ прийнято
відповідну постанову і затверджено Рекомендації щодо особливостей діяльності
профспілкових організацій при створенні об’єднаних територіальних громад.
Для профспілкових керівників підготовлено правові
Рекомендації щодо вирішення окремих питань у сфері праці в умовах
децентралізації, зокрема щодо дій під час процесів реорганізації, об’єднання,
скорочення, ліквідації організацій, установ, підприємств і захисту їх
працівників.
Проведено низку нарад, круглих столів,
консультацій, що пов’язані з процесами утворення територіальних громад і проблемами,
які виникають у профспілковому середовищі, за участю представників міністерств,
регіональних органів влади, місцевого самоврядування відповідних центрів і
офісів реформ.
Це питання обговорювалось на пленумах, президіях,
семінарах окремих всеукраїнських профспілок і їх організацій, територіальних
профоб’єднань.
Особливо хотілося б відзначити роботу в цьому
напрямі профспілок освітян, працівників культури, держустанов, соціальної
сфери, охорони здоров’я, житлово-комунального господарства, АПК, а також
профорганізацій та об’єднань Житомирської, Закарпатської, Дніпропетровської,
Кіровоградської, Тернопільської, Рівненської, Чернівецької, Чернігівської та
інших областей. Значна робота проведена Федерацією професійних спілок
Рівненської області, позитивний досвід якої схвалено Президією ФПУ і надіслано
іншим членським організаціям.
На окрему подяку заслуговують учасники
дансько-українського проекту, які проводять цю конференцію, а ще більше – їх
майже трирічна профспілкова робота в регіонах країни з вивчення проблем,
пов’язаних з децентралізацією і наданням практичної допомоги багатьом
профспілкам і їх організаціям.
Матеріали, роздані перед конференцією, свідчать
про їх плідну працю на благо всіх нас. За що щиро вдячний усім, хто працює в проекті
і з проектом, а особливо данській стороні, за фінансову, організаційну
допомогу і реалізацію цих необхідних заходів для профспілок і нашої країни.
ЗАВДАННЯ І ПОДАЛЬШІ ДІЇ
І, нарешті, третій аспект – завдання і подальші
дії профспілок усіх рівнів в умовах децентралізації і реформування місцевого
самоврядування.
Хочу наголосити на важливості інформаційної
роботи і донесення до органів влади і новостворюваних органів самоврядування
об’єднаних територіальних громад інформації про право-та працезахисну місію
профспілок, про те, що профспілкові організації покликані захищати права та
інтереси працюючих у соціально-трудовій сфері, і це їх обов’язок, особливо
під час реорганізації (об’єднання, злиття, ліквідації) установ та організацій,
а також утворення нових суб’єктів.
Усі сторони цих процесів повинні пам’ятати, що
врахування трудових ресурсів та кадрового потенціалу є запорукою успішності
будь-яких реформ. Тому профспілкові організації і керівництво територіальної
громади мають тісно співпрацювати у вирішенні питань соціального-економічного
розвитку території і захисту прав та інтересів людини праці і громади в
цілому...
З метою врегулювання окремих питань діяльності
профспілок в умовах децентралізації та утворення об’єднаних територіальних громад,
використовуючи матеріали, отримані від всеукраїнських профспілок і
профоб’єднань, апарату ФПУ, додатково до існуючих, слід зосередити зусилля на
виконанні наступних завдань:
– внести до Верховної Ради України пропозиції до
законів, які стосуються об’єднаних територіальних громад, зокрема щодо
соціального діалогу, про профспілки, охорону праці, колективні договори,
трудове законодавство, приділивши особливу увагу питанням відповідальності
посадових осіб за додержання чинного законодавства і покарання за його
порушення;
– внести до Уряду України пропозиції до постанов
Уряду з даних питань та щодо положень до примірного Статуту об’єднаної
територіальної громади, зокрема про профспілки, про інспекцію праці,
повноваження голів і керівних органів об’єднаних територіальних громад у сфері
трудових відносин, колективних договорів тощо;
– внести до нової Генеральної угоди на наступний
період розділ про діяльність профспілок в умовах децентралізації влади і реформування
місцевого самоврядування;
– започаткувати формування щорічної «Білої книги»
про порушення прав працюючих і профспілок» для громадськості, органів влади і
правоохоронних органів;
– брати участь у роботі органів влади і місцевого
самоврядування з формування балансів трудових ресурсів, у комісіях з питань
приватизації;
– створити постійно діючу групу фахівців ФПУ і
членських організацій з розгляду питань діяльності профспілок в умовах децентралізації
влади і створення об’єднаних територіальних громад;
– розробити інформаційні плакати, брошури для
об’єднаних територіальних громад про профспілки, їх повноваження і діяльність,
про галузеві і соціальні стандарти;
– вважати одним з пріоритетних напрямів підготовку
і підтримку профспілковців для участі у виборах органів місцевого самоврядування
об’єднаних територіальних громад.
Тільки консолідовані
ресурси і зусилля, активні дії і участь у виконанні прийнятих спільних рішень і
рекомендацій є запорукою нашого успіху із захисту прав людей праці та збереження
профспілкових організацій в умовах секторальних реформ, децентралізації влади й
утворення об’єднаних територіальних громад».
Нам, представникам профспілок, у
таких жорстких реаліях насамперед потрібно:
– досконало володіти знаннями про процеси реформ, які
здійснює влада, і про їх вплив на рівень життя спілчан та діяльність
профспілкових організацій;
– знати реальний стан дотримання чи порушень прав
працівників, їх захисту, бувати в центрі подій, у трудових колективах, на
місцях;
– висвітлювати позитивні практики життєдіяльності трудових
колективів і профспілкових організацій в об’єднаних територіальних громадах;
– детально фіксувати всі факти порушень прав працюючих і
вживати правозахисних заходів за широкого їх оприлюднення громадськості;
– консолідувати зусилля
і спільними діями упереджувати, змінювати і усувати будь-які порушення і зазіхання
на права членів профспілок, людей праці, їх профспілкові організації і трудові
колективи.
|