РОЛЬ ТА ЗАВДАННЯ ПРОФСПІЛОК У ПРОЦЕСІ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ
У рамках дансько-українського проекту
творчим колективом із складу його учасників завершено дослідження «Роль та завдання
профспілок у процесі децентралізації влади в Україні».
Т
акож учасниками проекту проведено анкетування
членів профспілок з усіх регіонів України. Його результати та остаточний
текст дослідження, підготовлений на основі матеріалів творчого колективу
проекту, було узагальнено Інститутом профспілкового розвитку та внесено на
розгляд четвертої Національної конференції у м. Дніпро, що відбудеться 12–13
вересня.
На основі
отриманих результатів розроблено проект Резолюції четвертої Національної конференції,
опублікований нижче для ознайомлення та внесення пропозицій.
ДО СКЛАДУ ТВОРЧОГО КОЛЕКТИВУ
ВВІЙШЛИ:
Лілія
ГУСЕЧКО
– завідувач відділу
Профспілки працівників оборонної промисловості України
Ольга КУРІНЬКО
– голова Полтавської обласної організації профспілки працівників
хімічних та нафтохімічних галузей промисловості
Геннадій МИРОНЕНКО
– голова Городнянської районної організації профспілки
працівників освіти і науки, Чернігівська область
Андрій ОЛІЙНИК
– завідувач відділу Львівської обласної організації профспілки
працівників охорони здоров’я
Тетяна ПОБЕРЕЖНА
– голова Вінницької обласної
організації профспілки працівників культури
ПРОЕКТ РЕЗОЛЮЦІЇ
четвертої Національної конференції
(13 вересня 2017
року, м. Дніпро)
Відповідно до Закону України «Про добровільне
об’єднання територіальних громад» відбувається активний процес формування спроможних
територіальних громад, в якому профспілки мають брати активну участь з метою
покращення добробуту і
соціально
-
економічного захисту
людей.
Мета Національної конференції – обмін
думками та науковою інформацією, узагальнення результатів досліджень щодо
теоретичних, методологічних і практичних підходів до формування ведення
соціального діалогу під час проведення реформи щодо децентралізації влади між
органами державного управління та місцевого самоврядування і профспілками.
На початковій стадії реформа щодо
децентралізації влади, що забезпечує перерозподіл власних повноважень,
переосмислення ролі громади у здійсненні місцевого самоврядування, наражається
на певні складнощі: недостатність нормативно
-
правової бази, набуття створеними ОТГ
незвичних функцій управління бюджетними закладами і організаціями, ведення
соціального діалогу на місцевому рівні, відповідальність за економічну
стабільність громади та ін. Водночас нечітко сформульована концепція
профспілкової участі у здійсненні регіональної політики під час проведення
реформи децентралізації влади.
Уперше питання діяльності профспілок
під час проведення реформи щодо децентралізації влади в Україні було визначено
в проектному документі Федерації профспілок України і Данської профспілки 3F «Посилення
внеску профспілок у забезпечення гідної праці, захисту прав працівників та
демократизацію в Україні». У січні 2015 року завдяки данським колегам вдалося
дуже вчасно розпочати підготовку фахівців з профспілкової роботи, яку необхідно
проводити на рівні області, району, міста.
На жаль, профспілкам, їх організаціям
та об’єднанням не вдалося спрацювати на випередження та забезпечити розробку
стратегічних змін у профспілковому русі.
Сьогодні як на різних рівнях влади,
так і в профспілках України існує розуміння важливості невідкладного
вирішення проблем у соціально
-
економічній сфері розвитку регіонів та системі управління
територіальним розвитком держави. Ініційовані керівництвом держави реформи в
сфері децентралізації вимагають цілої низки практичних кроків, законодавчих
змін і адміністративних рішень. Необхідно зазначити, що розвиток регіонів
останніми роками характеризується падінням за більшістю напрямів і показників,
що є об’єктивною реакцією економіки на події в Україні і довкола неї. Профспілки
неодноразово наголошували на тому, що в країні недосконала структура економіки
регіонів, яка породжує низку проблем, що потребують вирішення в найближчій
перспективі. Розвиток регіонів України сьогодні характеризується
нестабільністю, погіршенням показників у промисловості, будівництві, зовнішній
торгівлі, на ринку праці та в соціальній сфері. Ускладнення економічної
ситуації в країні, дефіцит бюджетного ресурсу на підтримку регіонального
розвитку спричинили загострення внутрішніх проблем кожного регіону та
порушення міжрегіональних зв’язків. Зростає нерівномірність регіонів за рівнем
розвитку, поглиблюється відсталість окремих територій. Серед основних причин
такого становища – збереження збиткового характеру низки базових галузей, що
вимагає додаткових зусиль для підтримки конкурентоспроможності регіональних
виробників та експортерів; надмірна залежність базових галузей від кон’юнктури
зовнішніх ринків збуту при недостатній розвиненості внутрішнього ринку;
наявність у товарній структурі виробництва більшості регіонів значної частки
продукції з низькою доданою вартістю; недостатня орієнтованість регіональних
виробників на кінцеве споживання; незбалансована структура енергозабезпечення
внаслідок постійного зростання обсягів використання паливно
-
енергетичних
ресурсів підприємствами вугільної, металургійної, машинобудівної та хімічної
галузей; висока дотаційність закладів охорони здоров’я та освіти,
нерозвиненість регіональної сфери обслуговування.
Профспілки, підтримуючи процеси децентралізації як шлях до
демократичних змін, не всюди змогли забезпечити свою участь у цьому процесі
щодо забезпечення захисту трудових і соціально
-
економічних прав членів профспілок.
Спірними є рекомендації ФПУ щодо вирішення окремих
проблемних питань у сфері праці та діяльності профспілкових організацій в
умовах децентралізації влади, коли головна відповідальність за роботу на
місцевому рівні покладається лише на первинні профспілкові організації, які
заздалегідь не підготовлені до активного залучення до цих процесів.
Першочерговим завданням профспілок і профорганізацій всіх
рівнів має стати подальша співпраця з органами місцевого самоврядування та
громадою в питаннях забезпечення стабілізації розвитку регіонів, що має
упередити подальше падіння економіки регіонів, вжиття організаційних заходів
щодо зменшення залежності від непрогнозованих коливань і впливу чинників
неекономічного характеру; започаткування глибинних зрушень у структурі економіки
регіонів та зменшення їх монофункціональності, розвитку нових видів
економічної діяльності, стимулювання малого і середнього підприємництва,
оптимізація товарної структури виробництва.
Учасники Національної конференції наголошують, що сьогодні
рівень системності реформ регіональної політики є недостатнім. Зокрема,
задекларовані зміни не завжди обґрунтовані, система державного управління
залишається непрозорою, діалог між владою, бізнесом, громадою та громадськими
організаціями ще не вибудовано, а дії влади часто безсистемні. Протиріччя «центр
– регіони» існує і в нинішній системі, яка має забезпечувати відхід від
диктату центра. Українській громаді необхідно шукати шляхи вирішення питання
балансу інтересів громади, регіону, держави, які так і не стали рівноцінними
суб’єктами регіональної політики. Пріоритети реформування регіональної політики
повинні бути спрямованими на підвищення рівня конкурентоспроможності регіонів і
забезпечення їх економічної стабільності та безпеки, і як наслідок, зростання
добробуту кожного громадянина.
Успіх започаткованої реформи щодо децентралізації влади в
питаннях регулювання економічного регіонального розвитку залежатиме від
можливості самих регіонів підтримувати стійку економічну динаміку навіть в
умовах безпрецедентного тиску негативних макроекономічних явищ, яку можна забезпечити
при повноцінному соціальному діалозі всіх учасників.
Враховуючи необхідність якнайшвидшого вирішення зазначених
питань, учасники конференції вважають за доцільне:
1. Звернутися до органів та суб’єктів права законодавчої
ініціативи щодо внесення змін та доповнень до чинного законодавства України,
що регулюватимуть відносини профспілок та територіальних громад.
2. Вважати пріоритетним збереження галузевого принципу
побудови профспілкових організацій та його вдосконалення, що відповідає вимогам
часу.
3. Забезпечити безумовне виконання Генеральної,
територіальних і галузевих угод, колективних договорів.
4. Створити на усіх рівнях асоціації профспілок
промислового комплексу й профспілок бюджетної сфери та висувати своїх представників
на місцевих виборах до складу ОТГ.
5. Ініціювати створення Спільного представницького органу
при ОТГ для вирішення питань соціально-економічного характеру, недопущення
заборгованості із заробітної плати на підприємствах, які зареєстровані в ОТГ,
додержання правил охорони та безпеки праці, норм трудового законодавства тощо.
6. З метою налагодження соціального діалогу та забезпечення
повноцінного функціонування створити в ОТГ міжгалузеві координаційні ради профспілок
з наданням їм статусу юридичної особи.
7. Налагодити тісну співпрацю з органами влади
територіальних громад, поглибити діалог з представниками системоутворюючих
підприємств, при цьому максимально врахувати інтереси всіх суб’єктів
регіональної політики, зміцнення соціального партнерства профспілок між владою
та бізнесом і сприяти створенню підґрунтя для реалізації реформи
децентралізації та формування повноцінної економічної, фінансової та
безпекової складової процесу децентралізації влади з урахуванням принципів
економічної свободи, фінансової стійкості, сталої безпеки територіальних
громад.
8. Забезпечити ефективну дію соціального діалогу та
соціального партнерства у відносинах з органами виконавчої влади.
9. Забезпечити представництво профспілок в новостворених
ОТГ із захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів людини праці.
10. Забезпечити збереження колективно
-
договірних відносин
у первинних профспілкових організаціях та територіях ОТГ.
11. Підвищити інституційну спроможність профспілок шляхом
участі в роботі громадських рад.
12. Вивчити та запровадити позитивний міжнародний досвід у
просуванні реформи щодо децентралізації та ведення соціального діалогу між
профспілками та органами місцевого самоврядування.
13. Підготувати профспілкових працівників, які б володіли
необхідними знаннями для роботи на місцях, саме з урахуванням можливих
викликів у наданні послуг з налагодження роботи в ОТГ.
14. Створити платформу е
-
петицій до Президента України,
Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України в питаннях удосконалення
роботи ОТГ.
15. Створити об’єднання профспілок промислового комплексу,
бюджетної сфери та сфери обслуговування в межах декількох ОТГ.
16. Своєчасно реагувати на порушення прав профспілок з боку
ОТГ та повідомляти про них Федерацію профспілок України.
17. Звернутися до профспілки 3F з пропозицією щодо
продовження співпраці з ФПУ для подальшого обміну досвідом у запровадженні
реформ та участі профспілок у цьому процесі.
18. Федерації профспілок України розробити правову, організаційну,
економічну та фінансову концепцію розвитку профспілкового руху в новостворених
ОТГ.
Інститут профспілкового розвитку
|