ВИКЛИКИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
Ось уже третій рік в Україні триває
процес децентралізації. Адміністративна реформа фактично є невідворотною, і всі
це розуміють. Навіть попри конституційну невизначеність, а в Конституцію України
зміни щодо децентралізації так остаточно і не внесено, держава створює всі умови
для стимулювання процесу об’єднання громад. Мало того, передбачається кардинальна
реорганізація районної ланки територіального устрою і з 1 січня 2018 року всі заклади
районного підпорядкування та власності мають бути передані в ОТГ.
Я
к бачимо, часу до закінчення цього процесу
залишилось не так багато... А що ж профспілки?
Для профспілок ця реформа
стала черговим викликом та шансом на зміни. Слід зазначити, що децентралізація
найбільше торкнеться діяльності профспілок бюджетної сфери. Адже в сільській
місцевості у профспілки зазвичай об’єднуються працівники освіти, закладів
культури, охорони здоров’я, а також державні службовці та трудівники АПК. Кожна
профспілка більшою або меншою мірою вже включилась у цей процес. До нього
долучилась і Федерація профспілок України, яка в лютому цього року в м. Рівне
провела засідання комісії з організаційної роботи Ради ФПУ. На цьому заході
якраз і шукали відповідь на запитання, що робити профспілкам з
децентралізацією. За результатами засідання було видано рекомендації членським
організаціям щодо участі у процесі створення ОТГ. Визначено, що головним
завданням залишається збереження структури та профспілкового членства. Однак
єдиних підходів до того, як це зробити, так і не сформульовано. На мою думку,
їх і не може бути, адже кожна профспілка має свої особливості діяльності і
структурної побудови. Так, наприклад, освітянська профспілка має розгалужену
структуру районних та первинних організацій. Їх функції, фінанси, управління
чітко розподілені. А працівники культури, яких не так багато у сільській
місцевості, об’єднуються в районні організації. Але чіткого розподілу між
первинками та районною ланкою в більшості випадків просто немає. Донедавна
така ситуація хоч і створювала певні складнощі, та все ж досить ефективно
працювала. Але з кожним роком ця структура все більше потребує змін. Тому процес
децентралізації – це шанс для профспілок створити нову ефективнішу
організаційну структуру своєї діяльності.
Якщо вживати іншу термінологію, то децентралізацію
та процес побудови нової профспілкової структури можна назвати революцією
знизу. Адже в ході реформування безпосередньо спілчани можуть визначити, якою
має бути їхня профспілка. Таке обговорення, яке так чи інакше відбудеться в усіх
профспілкових організаціях сільської місцевості, обов’язково торкнеться й
інших питань. Головне з них – чи потрібна нам профспілка і чи готові ми її
зберегти. Відповідь на нього даватиме кожен спілчанин. Тому профспілкові
структури постали перед великим іспитом на довіру до себе і своєї роботи.
Водночас така ситуація стимулює профспілки до
проведення змін, про які давно йшла мова. Серед них хотів би виокремити деякі.
РЕБРЕНДИНГ ПРОФСПІЛОК
Не секрет, що профспілки, за великим рахунком,
продовжують сприймати як структуру з радянського минулого, яка чомусь ще не
розвалилась. З цим треба покінчити. І не тільки тому, що в Україні процес
декомунізації майже завершився. Більшість населення вже не сприймає назви типу
«президія», «обласний комітет», «обком», «пленум». Хтось скаже, що справа не в
назві, а в тому, що робиться, і буде однозначно правий. Але ми живемо в
маркетинговому світі, де реклама та правильна подача товару важить більше,
ніж його якість та внутрішнє наповнення. Тому ми просто маємо змінюватись
навіть у таких речах, як назва профспілкових органів. Має змінитись і
символіка. Більшість профспілкових емблем символізують галузі економіки, а не
людей, об’єднаних у профспілку. Вони громіздкі, мають багато елементів,
складні в зображенні. В сучасному світі такі символи вже не працюють. Прикладом
правильної символіки можна назвати емблему данської профспілки 3F –
стилізоване зображення серця. Така символіка має зовсім інше наповнення. Крім
того, вона сучасна, доступна і зрозуміла більшості населення, особливо молоді.
Вона добре виглядає на агітаційних та інших матеріалах, легко вписується в
сучасні форми масового руху. Потребує оновлення і вигляд профспілкового
квитка. В умовах інформаційного суспільства дещо недоречно виглядають наші традиційні
паперові квитки члена профспілки. Переконаний, що ми маємо запроваджувати
пластикову картку спілчанина. Дискусійним є питання, на якому рівні це має
робитись: єдина картка в рамках ФПУ чи в рамках конкретної профспілки, чи
єдина для спілчан картка на рівні територіального об’єднання. Паралельно має
бути створений єдиний реєстр членів профспілки. Така реформа дасть змогу не
тільки визначити реальне профспілкове членство, а й створити передумови для
запровадження додаткових пільг для спілчан.
На жаль, питання ребрендингу на рівні ФПУ не
розглядається. А картка додаткових пільг існує як комерційна програма. Крім
того, ми й досі не маємо іміджевої програми та вважаємо, що витрачати кошти на
піар-кампанії недоречно.
ЕФЕКТИВНА СТРУКТУРА
Децентралізація дає змогу переглянути профспілкову
структуру з тим, щоб підвищити її ефективність. Як уже зазначалось, різні профспілки
мають різні стартові умови, хоча приблизно однакову профспілкову структуру –
первинні організації в закладах, об’єднані в районні організації. Під час
створення територіальних громад виникають декілька запитань: що робити з
районною ланкою профспілки та якою має бути профспілкова структура в ОТГ?
Доля районного комітету профспілки може
визначатись кількома шляхами. За першим варіантом ця структура залишається
недоторканою і продовжує діяти під своєю назвою або змінивши її на
«об’єднання первинних профспілкових організацій» на тій же території, яку
займав конкретний район. Такий варіант може бути використаний як перехідний.
Адже за логікою адміністративної реформи, на базі старих районних
адміністративно-територіальних утворень буде створено більші утворення, які за
одним з проектів називатимуться префектурами. Тільки виходячи з повноважень
префектур можна буде вирішувати необхідність збереження профспілкових органів
на цьому рівні.
Другий варіант передбачає ліквідацію такої
організаційної ланки, як районний комітет профспілки. В кожній громаді
фактично ми маємо декілька первинних профспілкових організацій, які в рамках
ОТГ можуть створити своє об’єднання первинних профспілкових організацій, що
буде напряму виходити на обласний комітет профспілки, оминаючи районну ланку.
Звісно, така система буде ефективною у разі
достатньо чисельної профспілкової структури. А якщо, як у сфері культури, працівників
не так багато, і створювати декілька первинних профспілкових організацій просто
немає з кого? Тоді в ОТГ створюється первинна профспілкова організація, яка
або входить до складу райкому або, оминаючи його, виходить на обласний
комітет.
Дискусійним залишається питання об’єднання
структур різних профспілок у рамках ОТГ. Наразі традиційно, щоб заповнити
пустоти координації роботи різних профспілкових організацій, в містах та
районах створюються координаційні ради. Але їх статус остаточно не визначено.
Фактично цей орган не може бути спільним представницьким органом профспілок в
районі чи в ОТГ. Не викликає сумнівів необхідність об’єднання профспілкових
зусиль у виконанні їх головного завдання – захисту прав спілчан певної
території. Саме такий орган міг би укладати територіальну угоду між
працівниками та головою ОТГ. Однак поки що створення та діяльність
координаційних рад залишається більше формальним, ніж реальним. Не останню
роль в цьому відіграє людський фактор. Профспілкам з великою чисельністю ці
органи, за великим рахунком, не потрібні. А для малочисельних профспілок поки
що питання об’єднання зусиль на певній території не стало нагальною потребою.
З огляду на перспективу, можливо, нам варто вже
зараз починати обговорювати питання укрупнення профспілок. Нерідко буває, коли
в рамках новоствореної ОТГ під тиском голови громади утворюється лише одна
профспілкова організація. Зрозуміло, що голові громади так легше і простіше.
Зрозуміло, що порушується галузевий принцип побудови профспілок. Але, як на
мене, у такому об’єднанні всіх під одним дахом є і позитив. Насамперед, така
організація більш чисельна, більш фінансово спроможна, а отже, більш потужна та
ефективна.
Сподіваюсь на продовження обговорення теми майбутнього
профспілкових організацій в умовах децентралізації.
Анатолій ЯЛОВИЙ,
учасник другої групи
дансько-українського проекту
РЕЗУЛЬТАТИВНИЙ КРОК У РЕАЛІЗАЦІЇ
ПРОЕКТУ
У кожній справі, в тому числі профспілковій, надзвичайно важливим фактором
успішності та очікуваного результату є системність. А якщо вона стосується молоді,
створення привабливого клімату для залучення її до профспілкової діяльності, то,
як говорили класики, системність стає архіважливою.
У
крелектропрофспілка, працюючи з молоддю в рамках дансько- українського
проекту, міцно тримається цього принципу. Тому черговий семінар-тренінг «Залучення
молоді до профспілок», що відбувся для молодих профактивістів під егідою проекту,
став ще одним результативним кроком в його реалізації.
Молодь Укрелектропрофспілки зрозуміла,
що підготовка профспілкових переговірників є важливим фактором у процесі укладення
колективного договору і, як наслідок, – у врегулюванні трудових відносин. Наявність
у профспілках грамотних, наполегливих, сучасних переговірників – запорука успішного
соціального діалогу. Процес підготовки тривалий, часом фінансово затратний, і його
необхідно постійно вдосконалювати. Завдяки 3F та нашому проекту профспілка енергетиків
робить це системно.
Олександр ДАВИДЕНКО,
учасник третьої групи дансько-українського проекту
17.06.2017
|