ПОТУЖНІ ПРОФСПІЛКИ – СИЛЬНА ДЕРЖАВА
Профспілки – важливий інститут громадянського
суспільства, який захищає права і свободи громадян у галузі трудових відносин.
Ця роль профспілок набуває особливо важливого значення в умовах становлення демократії
та ринкової економіки в нашій країні. Створення потужних впливових профспілок,
здатних ефективно відстоювати інтереси працівників, є невід’ємним атрибутом цивілізованої
держави. Такою державою прагне стати Україна.
ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФСПІЛКОВОГО
РУХУ
Профспілковий рух в Україні
перебуває сьогодні на складному етапі становлення, пошуку свого місця у
системі нових соціально-економічних, політичних відносин. Трансформуються
традиційні профспілки і, разом з тим, створюються нові (вільні, альтернативні)
професійні об’єднання.
Неоднозначні, часом
суперечливі тенденції розвитку профспілкового руху, складний процес вироблення
механізмів взаємодії профспілок, держави та роботодавців у рамках соціального
партнерства потребують вивчення та широкого громадського обговорення.
Дансько-український проект,
мета якого – гідні умови праці і життя на добре врегульованому ринку праці, де
стабільний профспілковий рух робить свій внесок у демократичний розвиток
України, мене, як учасника третьої групи, надихнув на впевненість у кращому
майбутньому та зміцненні профспілок на національному, регіональному та
місцевому рівнях, забезпеченні їх участі у формуванні пріоритетних напрямів
регіонів і гармонізації загальнодержавних та регіональних інтересів.
Незважаючи на відсутність
єдності в профспілковому русі, його роль в суспільному розвитку повинна
зростати. Ріст безробіття, інфляція та майнова диференціація викличуть зацікавленість
широких мас трудівників України в збереженні та зміцненні профспілок. Профспілки
– єдина доступна організація, що займається повсякденними проблемами
працівників.
Світовий досвід свідчить, що
при певних соціально-економічних умовах профспілковий рух може бути фактором,
який викликає суттєві зміни у політичній та економічній ситуації в країні. Лише
в комплексі таких чинників, як добровільність, незалежність, демократичність,
відкритість і прозорість, солідарність у захисті економічних інтересів найманих
працівників, профспілки можуть функціонувати як інститути громадянського
суспільства. Зазначені принципи є сутнісними, необхідними та взаємопов’язаними
між собою. Відсутність будь-якого з них позбавляє організації найманих
працівників права бути дійсними профспілками. Окрім того, ці принципи попереджують
бюрократизацію, одержавлення та політизацію профспілок і, тим самим, сприяють
їх діяльності як інститутів громадянського суспільства.
Необхідно наголосити на
необхідності вироблення чіткої концепції та парадигми захисної діяльності
профспілок. Сутність і мета такої діяльності визначається як дія, що прагне
мінімізувати негативний вплив ринкових чинників на зниження якості життя і
праці найманих працівників. Зміст профспілкового захисту безпосередньо
визначається зонами утиску прав, свобод і інтересів найманих працівників з боку
роботодавців. Навколо них формуються основні напрями захисної діяльності
профспілок.
У сучасних умовах функціями профспілок є захисна і
представницька. Причому основною функцією профспілок слід вважати захисну, а
представницька є допоміжною у захисті прав найманих працівників, вона створює
належні передумови для реалізації захисної функції. Визнання захисної функції
профспілок головною, основною передбачає, що всі інші напрями їх діяльності
повинні мати підпорядкований характер і не суперечити їй.
До основних методів профспілкового захисту
належать колективно-договірна, страйкова, самоврядна та політико-правова
діяльність профспілок. Профспілковий захист має забезпечувати: в економічній
сфері – розширювальне відтворення робочої сили й економічну ефективність
виробництва; у соціальній сфері – гідні умови життя та соціальну справедливість;
у духовно-культурній сфері – розвиток здібностей і творчих потенцій та
формування громадянської активності й відповідальності.
Профспілки на сьогодні змогли утвердитися в
суспільстві як громадська організація, яка, насамперед, покликана захищати
права та інтереси найманих працівників і здатна використати всі форми та
методи діяльності, включаючи політичну функцію. Зокрема, ефективною формою
діяльності профспілок є лобіювання інтересів своїх членів в органах державної
влади, насамперед у Верховній Раді України. Активізація політичної діяльності
профспілок у період незалежності України була сигналом, який засвідчив
неможливість розв’язувати проблеми, що виникли в соціально-економічній системі
країни, наявними засобами.
Профспілки через свою природу виконують функцію
провідника соціально-економічних вимог у політичну систему. Вони діють як на
локальному рівні (на рівні підприємства, місцевості), так і в масштабах всієї
країни. В останньому випадку профспілки, взаємодіючи з політичними партіями,
стають політичним суб’єктом.
У політичному житті суспільства профспілки
виступають як потужна група інтересів і одна з груп тиску, яка впливає на
владу, але не прагне її завоювати. Втручаючись у сферу політики, профспілки
неминуче стикаються з необхідністю визначити свої взаємини із структурами
державної влади, політичними партіями, іншими громадськими організаціями та
об’єднаннями і рухами. Від правильного їх встановлення залежить не тільки
виконання функціональних обов’язків профспілок, а й успішність формування та
існування громадянського суспільства. Основними принципами та формами
політичного співробітництва профспілок є: парламентські вибори, законодавча
ініціатива, урядові консультації та переговори, трудове судочинство,
громадський контроль, лобізм тощо.
Можна виокремити три основні та найпоширеніші
форми політичної діяльності профспілок України: їх участь у виборчих кампаніях,
співпраця з політичними партіями та застосування акцій протесту.
У виборчих кампаніях профспілки брали участь
насамперед для того, щоб отримати доступ до законотворчого процесу і скерувати
його у бік захисту інтересів трудівників. Вони користувалися наступними
методами: висування кандидатів у депутати від профспілок, утворення власної
партії та підтримка певної політичної партії. Це свого часу принесло певні
результати: було створено профспілкове представництво в парламенті, депутати,
підтримані профспілками, розробили низку важливих законів, які регулювали
окремі аспекти у сфері трудових відносин, соціального захисту тощо.
Здатність профспілок ефективно здійснювати свої
функції, захищати не на словах, а на ділі трудові, соціально-економічні права
та інтереси працівників безпосередньо пов’язана із ступенем їх організованості
та фінансовими можливостями.
У процесі вироблення стратегії політичної
діяльності профспілковим організаціям варто, насамперед, зберігати
незалежність від органів влади та нейтральність щодо політичних партій. Така
позиція, з нашої точки зору, дозволить їм об’єктивно та без упередженості
реалізувати власні ідеї та програми за допомогою політичних методів боротьби,
що позитивно позначиться на ефективності їх діяльності в сфері захисту
соціально-економічних прав робітників.
ЕФЕКТИВНИЙ ЗАХИСТ
Для того, щоб профспілки України більш ефективно
захищали права людей найманої праці, їм необхідно:
– Постійно відслідковувати, щоб ринкові
перетворення пов’язувалися з їх соціальними наслідками. Домагатися від Уряду,
щоб соціальні проблеми вирішувалися не за залишковим принципом і
вузьковідомчими мізерними можливостями, а були складовою державної політики.
– Опанувати механізм соціального діалогу, стати
дієвими та незалежними партнерами щодо держави та роботодавців. Слід серйозно
посилити колдоговірну роботу, аби забезпечити укладення колективних договорів
на кожному підприємстві, де є профспілкова організація, а де такого формування
немає, безпосередньо працівники мають подбати про її створення для забезпечення
передбаченого законодавством захисту трудівників через двосторонні
зобов’язання.
– Активно брати участь у виробленні, вдосконаленні
та реалізації соціально-орієнтованого законодавства, що повинно стати визначальним
напрямком діяльності профспілок.
– Домагатися надання профспілкам права
законодавчої ініціативи на рівні ФПУ і внести відповідні доповнення до ЗУ «Про
професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» і до статті 93 Конституції
України.
– Надання згоди профспілки – це обов’язкова умова
для звільнення працівників – має дотримуватися у всіх випадках, незалежно від
членства працівника у профспілці. Необхідно внести відповідні зміни до Кодексу
Законів про працю або передбачити в новому Трудовому кодексі України.
– З метою підвищення життєвого рівня громадян,
профспілки повинні домагатися визначення розміру мінімальної заробітної плати
на рівні прожиткового мінімуму в розрахунку на працездатну особу, упорядкування
механізму проведення компенсації несвоєчасно виплаченої заробітної плати, встановлення
оптимальної шкали оподаткування доходів працівників залежно від розміру
доходів.
– Внести зміни до законодавчої бази, які спростили
б можливості для проведення страйків.
– Змінити організаційну структуру, не допускати
необґрунтованого дроблення профспілкових організацій. У профспілковому русі
саме на часі об’єднання на рівні великих профспілок, аж до міжнаціональних
угруповань, здатних протистояти процесам економічного реформування та глобалізації.
– Приділяти більше уваги роботі щодо посилення
мотивації профспілкового членства. Потрібно використовувати комплекс заходів,
щоб зробити профспілки привабливими для людей. Доцільно ввести інститут громадської
адвокатури в профспілках, на яку слід покласти функцію представництва інтересів
членів профспілок у судах тощо.
– З метою подолання інформаційної закритості
профспілкового руху від широкої громадськості необхідні заходи щодо розширення
інформування громадськості через пресу, радіо і телебачення, розвитку мережі
власних засобів інформації.
– Скоригувати пріоритети профспілок у процесі
приватизації майна державних підприємств та наростання банкрутства. Слід навчити
членів профспілок, як колективно користуватися своїми правами власника, впливати
на прийняття господарських і управлінських рішень, на розподіл прибутку
акціонерних товариств.
– Довести здатність профспілок ефективно
здійснювати свої функції.
Бажаю всім успіхів у нелегкій та дуже важливій
спільній праці задля майбутнього профспілок!
Ольга СОРОЧИНСЬКА, учасниця третьої групи дансько- українського проекту
|