ПРОДОВЖЕННЯ ДАНСЬКО- УКРАЇНСЬКОГО НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ – ЗМІЦНЕННЯ ТА МОДЕРНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКОВОГО РУХУ
Останні 2,5
року стали періодом найбільших викликів в історії Української держави та її профспілкового
руху. Звичайно, це лише збіг, що саме у цей час розпочалася реалізація дансько-українського
профспілкового проекту. Однак він є одним з небагатьох реальних наших успіхів останніх
років, і головним висновком тут може бути лише один: нам усім треба вчитись.
Р
азом із 22 учасниками третьої групи амбітного
проекту, що покликаний сприяти реалізації курсу України на євроінтеграцію в
частині подальшого розвитку та модернізації профспілкового руху, ми взялися
опановувати європейський досвід у цьому напрямі.
У перший рік навчання проводив
данський викладач профспілки 3F Пер Айзенрайх, який запам’ятався як
висококласний фахівець своєї справи і цікава людина. Завдяки йому кожен учасник
проекту зміг розкрити свої здібності та виявити їх у різних практичних та
теоретичних завданнях.
Наданий матеріал дав змогу
долучитися до обговорення дуже важливих питань, таких як досвід профспілкового
навчання у Данії, зміни у суспільстві, нова роль, базові функції та
модернізація профспілок України. Для кожного завдання формувалися невеликі
групи, що дозволяло учасникам проекту тісно співпрацювати та познайомитись
ближче. Важливо відзначити вдало підібраний склад груп: це були однодумці, які
розуміють як необхідність змін, так і важливість покладеної на них місії.
Водночас хотілося б звернути увагу на одну важливу обставину, що залишилася
поза увагою: нинішня ситуація в Україні і ситуація, що склалась у
профспілковому русі, суттєво відрізняються від тієї, що була ще 2–3 чи 5 років
тому. Подібний навчальний проект є просто незамінним за звичайних умов, сьогодні
ж, коли ситуація у країні є не просто кризовою, а й у певних моментах
патовою, важливо, на мою думку, дещо конкретизувати завдання з більшою
прив’язкою до сьогодення. Час, на жаль, диктує свої умови, і ми не вправі
нехтувати ними. Саме тому недостатньо просто залучити до навчання більшу
кількість профспілкових активістів з метою збільшити профчленство. Пріоритетним
завданням має стати не лише відновлення втрачених позицій, збільшення
кількості членів профспілки, а й формування нової стратегії профспілкової
мотивації, тож запитання «Навіщо вступати до профспілки?» взагалі не повинно
виникати. На жаль, причин безліч, однак наслідок їх очевидний: без
радикальної корекції своїх основних завдань та напрямків розвитку, які можна
було б назвати модернізацією профспілок, без кардинального переосмислення
мотивації профспілкового членства у профспілок немає майбутнього. Ще кілька
років стагнації, і все закінчиться цілковитим занепадом. Зітхання з приводу
того, що профспілка не має достатньої підтримки у держави, породжені нашим
«радянським минулим», коли держава була дороговказом і визначала головні напрямки
розвитку та завдання. Такий стан речей несумісний із сучасними
профспілковими викликами, і це ми бачимо на прикладі профспілок Данії.
Держава має лише створити зрозумілі та справедливі правила гри, вимагаючи від
соціальних партнерів їх дотримання, а не підміняти при цьому всі сторони
соціального діалогу одночасно, адже ми розуміємо, що сьогодні роботодавці
також чекають преференцій від держави.
Важливим і відверто наболілим питанням є
профспілкова розпорошеність. Кожен має розуміти, що профспілка повинна бути
сильною і згуртованою, можливим варіантом є ініціювання об’єднання близьких за
духом та видом діяльності профспілок. Широкий відгук у слухачів проекту
отримала ідея оновлення та омолодження профспілкового керівництва. Але й тут
слід зважати на той факт, що в більшості профспілкових організацій вже пройшли
звітно
-
виборні збори і в наступні 5 років вочевидь не
варто очікувати на зміни. Та чи є у нас цих 5 років? Запитання риторичне, але
й вибору реально немає – саме залучення до профспілкових лав активної молоді є
очевидним фактором перспективності та успішності профспілок.
Особисто мені проект дав цінні знання та досвід
для подальшої профспілкової роботи, тому вважаю, що потенціал проекту слід
використати раціонально. Ми вкотре стоїмо перед нераціональним і відверто
безглуздим вибором: продовжувати в силу нашої давньої слов’янської традиції
«вигадувати велосипед» або скористатись досвідом колег, які на шляху
профспілкового досвіду мають не лише набагато більший багаж, а й є набагато
успішнішими. Ми всі отримали надзвичайно високі дивіденди від співпраці з
данським проектом, можливо, навіть до кінця не усвідомлюючи всі надані нам
можливості. На підтвердження своїх слів можу лише запропонувати перечитати
сотні позитивних відгуків у «Профспілкових вістях» та на сайті Федерації
профспілок України.
Альтернативи продовженню співпраці з профспілками
інших країн, насамперед європейських, що близькі нам за історією,
традиціями, зрештою, географічно, у нас просто немає.
Олександр СІЛЬНІЦЬКИЙ,
учасник третьої
групи дансько-українського проекту
22.04.2017
|