У рамках дансько-українського
проекту тренери Світлана Задорожна, Ірина Глушко та Ольга Денисова ознайомили нас
із прийомами, які підвищують професійний рівень кожного працівника та перетворюють
колектив на справжню команду. Це – командоутворення.
Д
авайте спробуємо докладно розібратися, що ж таке
командоутворення і наскільки воно важливе.
Добре, якщо колективи в організаціях
згуртовані та товариські. Цьому сприяє атмосфера постійної спільної творчої
діяльності, яка об’єднує працівників найміцніше. Це показник того, що всі
працівники перебувають на своєму місці.
Та все ж трапляються ситуації,
коли необхідно покращити результативність роботи і віддачу колективу,
скоригувати атмосферу в ньому, створити команду однодумців. Така команда
краще виконає важливе завдання, розробить стратегію розвитку організації
тощо.
Саме в таких випадках і проводиться
командоутворення. Це процес, який згуртовує колектив за допомогою нестандартних
методів впливу та управління колективним розумом, виховує командний дух. Він
спрямований на розвиток людських ресурсів, максимально ефективне використання
потенціалу кожного працівника, виявлення неформальних лідерів. Результати правильного
командоутворення забезпечують постійний саморозвиток працівників, а не лише
тимчасовий ефект.
Насамперед, слід розрізняти
такі поняття, як команда і колектив.
Команда – це група людей, які
взаємодоповнюють один одного, маючи спільну мету та поділяючи загальні
цінності, культуру й правила діяльності. Чисельно команда невелика, всі її
члени знають, розуміють і цінують один одного.
Спільну мету, загальні цінності,
культуру й правила діяльності визначає лідер команди. Натомість члени команди
щиро й добровільно беруть відповідальність за результати своєї діяльності та
готові виконувати конкретні командні ролі, необхідні для якісного розв’язання
завдань. Аби створити такі умови, важливо, зокрема, забезпечити якісний обмін
інформацією, щоб усі члени команди були однаково поінформовані. Діяльність
команди організована за принципом розподілу колективної відповідальності.
Тому команду утворюють люди, які вміють і люблять працювати згуртовано задля
досягнення спільної мети, підтримуючи та підбадьорюючи одне одного.
Закономірний наслідок командної
роботи – це досягнення максимального результату при мінімальних затратах сили
й часу.
Колектив – це сукупність робочих
груп з власними традиціями, правилами, посадовими інструкціями, усталеним складом.
Зазвичай члени колективу пов’язані лише місцем роботи, об’єднані за групами
інтересів та особистими взаєминами.
Спільної мети й загальних
цінностей у колективі може й не бути, оскільки кожен працює над своїм
завданням, належить до певного кола спілкування та поділяє його внутрішню
субкультуру.
Яким же чином формується команда? Ми розглядаємо
активне формування команди, на відміну від пасивно утворених, які формуються в
колективах, де колеги давно знайомі і спілкуються не лише на роботі.
Для того, щоб активно впливати на формування
команди, керівник має грамотно організовувати роботу, стежачи за постійним
професійним розвитком працівників, толерантної корпоративної культури, сприяючи
позитивним неформальним відносинам між колегами. Окрім того, регулярно
проводити заходи, що закріплюють досвід згуртованої діяльності, наприклад
корпоративні свята, що мають відношення до співробітників, групові тренінги,
близькі за формою до активних рольових ігор. При цьому такі заходи мають бути
необтяжливими, цікавими для всіх учасників і відбуватися в невимушеній
атмосфері.
Позитивний психологічний клімат є обов’язковою
передумовою формування команди. Тому керівник має підтримувати психологічне
«здоров’я» колективу. Причому слід починати із самого себе. Адже відомо, що
настрій керівника зазвичай передається підлеглим. Тож важливо вміти керувати
своїми емоціями та постійно вдосконалювати навички самоконтролю. Від цього,
зокрема, залежить ефективність роботи колективу. Адже комфортні умови та
дружні взаємини заряджають позитивом, стимулюють працювати дедалі ліпше.
Задля поліпшення психологічного клімату в
колективі традиційно використовують ділові ігри та психологічні тренінги.
Більшість вправ на цих заходах спрямовані на згуртування колективу шляхом
досягнення оптимального рівня психологічної сумісності.
Після виконання запропонованих вправ не поспішайте
у своїх важливих справах, а за чашкою кави або чаю поговоріть з колегами про
все, що спаде на думку. Цю пораду, звісно, можна сприйняти як прийом
командоутворення, але краще, щоб це була душевна потреба.
Федір СМІРНОВ,
учасник першої групи
дансько-українського проекту
ЧИННИКИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ПСИХОЛОГІЧНИЙ КЛІМАТ У КОЛЕКТИВІ: