« на головну 23.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Внутрішнє життя

ФОРМУВАННЯ ГРОМАД ТА РОЛЬ ПРОФСПІЛОК

ФОРМУВАННЯ ГРОМАД ТА РОЛЬ ПРОФСПІЛОК

Питання децентралізації, реформування місцевого самоврядування та формування нових територіальних громад ось уже третій рік хвилює українське суспільство. І як завжди впровадження чогось нового зна­ходить як своїх прихильників, так і опонентів. Успіх нової реформи за­лежить від точного розуміння її змісту всіма учасниками цього процесу.

Д ецентралізація, або пе­редача владних повно­важень органами цен­тральної влади орга­нам місцевого самоврядування – дійсно нове для України. Адже започатковані спроможні тери­торіальні громади отримають реальні владні повноваження, які повинні реалізувати. Пере­дання до місцевих бюджетів частини податків створить ін­терес самих громад у розвитку і відкритті нових виробництв, підтримці малого і середнього бізнесу, а звідси – значні кошти для економічного розвитку села, району, міста.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД

Зарубіжний досвід наших єв­ропейських сусідів – Польщі, Чехії показав, що завдяки успішному втіленню цих ре­форм різноманітні місцеві пи­тання, які хвилювали мешкан­ців, спростилися, а зміцнілий бюджет громади дав змогу спря­мувати кошти на вирішення різ­номанітних проблем, таких як утримання доріг, будівництво шкіл, садочків, лікарень, іншої інфраструктури, й загалом роз­вивати свою територію. Звучить дійсно фантастично.

У Данії, наприклад, подібна реформа проводилася двічі: у 1958–1974 роках та знову в 2005– 2006 роках, так би мовити, три­вала і коротка. І саме успішне втілення ідеї вдосконалення ро­боти муніципалітетів дозволи­ло країні стати однією з най­більш розвинених у Західній Єв­ропі, з гідним рівнем життя гро­мадян і збереженням досі неушкодженої природи.

А ЩО У НАС?

Які ж на сьогодні українські реалії? У лютому 2015 року Верхо­вна Рада прийняла Закон Украї­ни «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Цим до­кументом регулюються в право­вому полі всі відносини, що вини­кають у процесі добровільного об’єднання територіальних гро­мад сіл, селищ, міст. На додачу до цього Закону Кабінетом Міні­стрів було затверджено Методи­ку формування спроможних те­риторіальних громад, тобто ін­струмент до дії. У разі об’єднання спроможні територіальні грома­ди наділяються повноваженнями та ресурсами, як міста обласного значення. А ті, що не візьмуть участь в об’єднанні, будуть по­збавлені права виконувати деле­говані державою повноваження органам місцевого самовряду­вання, як такі, що не об’єдналися, відповідно, не буде й фінансуван­ня бюджету. Так би мовити, полі­тика «батога і пряника». А цей пряник може бути дійсно смач­ним, бо основними інгредієнта­ми його є, зокрема, податок на до­ходи громадян, земельний пода­ток, місцевий податок на нерухо­ме майно (відсоткові ставки гро­мади встановлюватимуть само­стійно), відсоток від продажу пального, алкогольних та тютю­нових виробів, також лишаються раніше існуючі місцеві податки та збори. Риторичним є запитан­ня: а як буде відчувати на собі це реформування пересічний украї­нець з мінімальному заробітною платою у 3200 грн чи мінімаль­ною пенсією? Чи буде йому жити краще і спокійніше, адже місцеві органи самоврядування повинні будуть забезпечити якісний рі­вень надання послуг, у тому чис­лі в сфері освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господар­ства тощо. Про кваліфікований кадровий персонал, що має все це забезпечити, фінансове забезпе­чення та план розвитку відповід­ної адміністративно-територі­альної одиниці говорити не дово­диться… Час покаже.

У нас на Волині процес добро­вільного об’єднання громад був основною політичною темою року і відбувався без особливих політичних потрясінь та кон­фліктів. Станом на 1 січня п. р. на території області утворено 15 об’єднаних територіальних гро­мад. В окремих громадах відбув­ся наступний обов’язковий етап децентралізації, а саме: вибори старост, які представлятимуть владу на місцях. До речі, окремі політичні сили, що не підтриму­вали спочатку реформу і намага­лись загальмувати її, брали ак­тивну роль у виборчому процесі до об’єднаних територіальних громад. Крім того, в минулому році за ініціативи Асоціації міст України в області працював «Де­централізаційний марафон», у ході якого експерти з адміністра­тивної реформи побували в усіх районах Волинського краю, де на зустрічах з громадськістю та представниками влади обгово­рювали механізми децентраліза­ції, її переваги та можливі ризи­ки. Головний підсумок: у процесі об’єднання громад є три голо­вних і невід’ємних чинники – до­бровільність, фінансова перспек­тива та інфраструктура. Сьогод­ні держава зацікавлена у прове­денні реформ та надає субвенції з державного бюджету для під­тримки громад, однак у майбут­ньому розрахунок спроможності новоствореної громади спрямо­ваний на те, щоб вони самі отри­мували кошти для здійснення делегованих повноважень. При­чому рада, виконком та головні розпорядники коштів у громаді мають діяти немов один меха­нізм. Кінцевою датою децентра­лізації є 2017 рік, і якщо протя­гом року громади не визначать­ся і не об’єднаються, то цілком імовірно, що це за них зробить примусово Верховна Рада Укра­їни у 2018 році.

Наприкінці лютого в регіоні утворилася ще одна Маневицька селищна громада в межах, ви­значених Перспективним пла­ном, а це свідчить про підтрим­ку процесу та довіру людей.

До речі, наша колишня актив­на учасниця другої групи дан­сько-українського проекту Жан­на Пудлік, яка на сьогодні обра­на сільським головою с. Чару­ків, також переймається пробле­мами об’єднання територіаль­них громад і вірить у їхній успіх та перспективу.

ПЕРСПЕКТИВИ І ЗАГРОЗИ

Профспілки не можуть і не по­винні лишатися осторонь цих глобальних подій, що нині відбу­ваються в державі у ході рефор­мування органів місцевого само­врядування та формування но­вих об’єднаних територіальних громад. Однак існує й загроза зменшення кількості первинних профспілкових організацій, а відповідно, й профспілкового членства, в силу тих чи інших причин. Адже будь-яке укруп­нення тягне за собою зменшення чогось, наприклад шкіл, дитя­чих садочків, закладів охорони здоров’я, відділень зв’язку, ін­ших споріднених установ та ор­ганізацій, а відповідно, їхніх первинок. Можлива й руйнація профспілкової структури, адже відбуватиметься розподіл май­на, штатів, поділ первинних профспілкових організацій. Як ніколи гостро постане питання соціального захисту рядового члена профспілки. Тому в цей період профспілкові комітети місцевих рівнів мають підвищу­вати ефективність захисту соці­ально-економічних та трудових прав працюючих та налагодити ефективний соціальний діалог з місцевими органами влади, про­водити роз’яснювальну роботу на місцях щодо децентралізації, шукати нові методи для роботи в нових умовах. І це реально зна­ходить своє підтвердження. Ціл­ком розумною і правильною є політика укладання договорів про співпрацю між профоб’єднаннями та об’єднаннями тери­торіальних громад, адже, за ве­ликим рахунком, вони спільно спрямовують свої зусилля на ви­рішення соціально-економічних проблем об’єднаної територіаль­ної громади і захист прав та ін­тересів її членів, використовую­чи основні принципи соціально­го діалогу, як це відбувається, наприклад, у Рівненській облас­ті. На 1 січня 2017 року в Україні прогнозувалося утворення 367 об’єднаних територіальних гро­мад, або 17% від усіх органів міс­цевого самоврядування. Так що основна робота ще попереду.

Олександр СИЗЮК,

учасник третьої групи дансько-українського проекту

01.04.2017



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання