ФОРМУВАННЯ ГРОМАД ТА РОЛЬ ПРОФСПІЛОК
Питання децентралізації,
реформування місцевого самоврядування та формування нових територіальних громад
ось уже третій рік хвилює українське суспільство. І як завжди впровадження чогось
нового знаходить як своїх прихильників, так і опонентів. Успіх нової реформи залежить
від точного розуміння її змісту всіма учасниками цього процесу.
Д
ецентралізація, або передача владних повноважень
органами центральної влади органам місцевого самоврядування – дійсно нове для
України. Адже започатковані спроможні територіальні громади отримають реальні
владні повноваження, які повинні реалізувати. Передання до місцевих бюджетів
частини податків створить інтерес самих громад у розвитку і відкритті нових
виробництв, підтримці малого і середнього бізнесу, а звідси – значні кошти для
економічного розвитку села, району, міста.
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД
Зарубіжний досвід наших європейських
сусідів – Польщі, Чехії показав, що завдяки успішному втіленню цих реформ
різноманітні місцеві питання, які хвилювали мешканців, спростилися, а
зміцнілий бюджет громади дав змогу спрямувати кошти на вирішення різноманітних
проблем, таких як утримання доріг, будівництво шкіл, садочків, лікарень, іншої
інфраструктури, й загалом розвивати свою територію. Звучить дійсно
фантастично.
У Данії, наприклад, подібна
реформа проводилася двічі: у 1958–1974 роках та знову в 2005– 2006 роках, так
би мовити, тривала і коротка. І саме успішне втілення ідеї вдосконалення роботи
муніципалітетів дозволило країні стати однією з найбільш розвинених у
Західній Європі, з гідним рівнем життя громадян і збереженням досі неушкодженої
природи.
А ЩО У НАС?
Які ж на сьогодні українські
реалії? У лютому 2015 року Верховна Рада прийняла Закон України «Про
добровільне об’єднання територіальних громад». Цим документом регулюються в
правовому полі всі відносини, що виникають у процесі добровільного об’єднання
територіальних громад сіл, селищ, міст. На додачу до цього Закону Кабінетом
Міністрів було затверджено Методику формування спроможних територіальних
громад, тобто інструмент до дії. У разі об’єднання спроможні територіальні
громади наділяються повноваженнями та ресурсами, як міста обласного значення.
А ті, що не візьмуть участь в об’єднанні, будуть позбавлені права виконувати
делеговані державою повноваження органам місцевого самоврядування, як такі,
що не об’єдналися, відповідно, не буде й фінансування бюджету. Так би мовити,
політика «батога і пряника». А цей пряник може бути дійсно смачним, бо
основними інгредієнтами його є, зокрема, податок на доходи громадян,
земельний податок, місцевий податок на нерухоме майно (відсоткові ставки громади
встановлюватимуть самостійно), відсоток від продажу пального, алкогольних та
тютюнових виробів, також лишаються раніше існуючі місцеві податки та збори.
Риторичним є запитання: а як буде відчувати на собі це реформування пересічний
українець з мінімальному заробітною платою у 3200 грн чи мінімальною пенсією?
Чи буде йому жити краще і спокійніше, адже місцеві органи самоврядування
повинні будуть забезпечити якісний рівень надання послуг, у тому числі в
сфері освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального
господарства тощо. Про кваліфікований кадровий персонал, що має все це
забезпечити, фінансове забезпечення та план розвитку відповідної
адміністративно-територіальної одиниці говорити не доводиться… Час покаже.
У нас на Волині процес добровільного
об’єднання громад був основною політичною темою року і відбувався без особливих
політичних потрясінь та конфліктів. Станом на 1 січня п. р. на території
області утворено 15 об’єднаних територіальних громад. В окремих громадах
відбувся наступний обов’язковий етап децентралізації, а саме: вибори старост,
які представлятимуть владу на місцях. До речі, окремі політичні сили, що не
підтримували спочатку реформу і намагались загальмувати її, брали активну
роль у виборчому процесі до об’єднаних територіальних громад. Крім того, в
минулому році за ініціативи Асоціації міст України в області працював «Децентралізаційний
марафон», у ході якого експерти з адміністративної реформи побували в усіх
районах Волинського краю, де на зустрічах з громадськістю та представниками
влади обговорювали механізми децентралізації, її переваги та можливі ризики.
Головний підсумок: у процесі об’єднання громад є три головних і невід’ємних
чинники – добровільність, фінансова перспектива та інфраструктура. Сьогодні
держава зацікавлена у проведенні реформ та надає субвенції з державного
бюджету для підтримки громад, однак у майбутньому розрахунок спроможності
новоствореної громади спрямований на те, щоб вони самі отримували кошти для
здійснення делегованих повноважень. Причому рада, виконком та головні
розпорядники коштів у громаді мають діяти немов один механізм. Кінцевою датою
децентралізації є 2017 рік, і якщо протягом року громади не визначаться і не
об’єднаються, то цілком імовірно, що це за них зробить примусово Верховна Рада
України у 2018 році.
Наприкінці лютого в регіоні утворилася ще одна
Маневицька селищна громада в межах, визначених Перспективним планом, а це
свідчить про підтримку процесу та довіру людей.
До речі, наша колишня активна учасниця другої
групи дансько-українського проекту Жанна Пудлік, яка на сьогодні обрана
сільським головою с. Чаруків, також переймається проблемами об’єднання
територіальних громад і вірить у їхній успіх та перспективу.
ПЕРСПЕКТИВИ І ЗАГРОЗИ
Профспілки не можуть і не повинні лишатися
осторонь цих глобальних подій, що нині відбуваються в державі у ході реформування
органів місцевого самоврядування та формування нових об’єднаних
територіальних громад. Однак існує й загроза зменшення кількості первинних
профспілкових організацій, а відповідно, й профспілкового членства, в силу тих
чи інших причин. Адже будь-яке укрупнення тягне за собою зменшення чогось,
наприклад шкіл, дитячих садочків, закладів охорони здоров’я, відділень
зв’язку, інших споріднених установ та організацій, а відповідно, їхніх
первинок. Можлива й руйнація профспілкової структури, адже відбуватиметься
розподіл майна, штатів, поділ первинних профспілкових організацій. Як ніколи
гостро постане питання соціального захисту рядового члена профспілки. Тому в
цей період профспілкові комітети місцевих рівнів мають підвищувати
ефективність захисту соціально-економічних та трудових прав працюючих та
налагодити ефективний соціальний діалог з місцевими органами влади, проводити
роз’яснювальну роботу на місцях щодо децентралізації, шукати нові методи для
роботи в нових умовах. І це реально знаходить своє підтвердження. Цілком
розумною і правильною є політика укладання договорів про співпрацю між профоб’єднаннями
та об’єднаннями територіальних громад, адже, за великим рахунком, вони
спільно спрямовують свої зусилля на вирішення соціально-економічних проблем
об’єднаної територіальної громади і захист прав та інтересів її членів,
використовуючи основні принципи соціального діалогу, як це відбувається,
наприклад, у Рівненській області. На 1 січня 2017 року в Україні
прогнозувалося утворення 367 об’єднаних територіальних громад, або 17% від
усіх органів місцевого самоврядування. Так що основна робота ще попереду.
Олександр СИЗЮК,
учасник третьої
групи дансько-українського проекту
01.04.2017
|