ЗА ПРАВА ЖІНОК ТА МИР!
ВИСОКОПРІОРИТЕТНЕ ЗАВДАННЯ
У 80-х роках жінки в усьому світі започаткували активний
міжнародний рух за свої права. Наслідки цієї діяльності особливо відчутні на
міжнародному рівні. Держави вперше в історії виявили підтримку захисту прав
жінок і визнали його своїм «високопріоритетним завданням». Однак, незважаючи
на багатообіцяючі зміни в міжнародному праві та практиці, жінки в усьому
світі ще стикаються з повсякденною реальністю. Крім того, їм часто бракує засобів
та знань, необхідних для використання системи прав людини, для боротьби проти
зловживань. Чимало жінок не знають про жіночий рух або сприймають його як щось
абстрактне, що їх не стосується. Хоча активна діяльність протягом останнього
десятиліття зробила права жінок більш окресленими, сьогодні завдання полягає
в тому, щоб зробити їх більш досяжними.
Існують три головні причини, чому необхідно привернути увагу
до загальнолюдських прав жінок:
1) інформування жінок про їхні права та необхідність їх
використання;
2) оприлюднення випадків порушення прав жінок на гендерній
основі та необхідність боротися з ними;
3) формування нової практики прав людини, яка повністю вирішуватиме
питання загальнолюдських прав жінок.
ГЕНДЕРНА РІВНІСТЬ
Гендер – соціокультурна категорія та колективні уявлення,
завдяки яким біологічні відмінності статей переводяться на мову соціальної
та культурної диференціації. Гендер має соціальний та правовий аспекти.
Основою правового статусу особистості є її фактичний соціальний статус, тобто
реальний стан людини в суспільстві. Право вводить цей стан у законодавчі рамки.
У соціальному відношенні статус являє собою певну систему соціальних
можливостей людини. Гендерна рівність є однією з ознак правової держави.
Держава зобов’язана забезпечувати дотримання прав людини, передбачених
міжнародним законодавством.
На шляху до встановлення гендерної рівності в нашому
суспільстві постають наступні чинники:
– стереотипи масової свідомості, які й досі розглядають
жінку як слабку істоту порівняно з чоловіком, яка є другорядною в суспільному,
політичному та економічному житті. Чоловіча ідеологія є породженням тоталітарної
системи, але виховання здатне змінити гендерну ментальність;
– кризова економічна ситуація (особливо безробіття, яке
нерідко штовхає жінок на заробітчанство, призводячи до продажу жінок та
подальшої сексуальної експлуатації);
– слаборозвинене громадянське суспільство, в тому числі
пасивність жіночих організацій та окремих жінок у відстоюванні своїх законних
прав та свобод.
Основними жіночими проблемами є домашнє насильство,
проституція та торгівля жінками, наркоманія, відсутність послідовної
державної політики в цій сфері. Особливої гостроти набула проблема
сексуальних зазіхань, які вважаються нормою у відносинах між керівниками-чоловіками
та підлеглими-жінками.
Чинне законодавство гарантує чоловікам та жінкам України рівні
права та можливості. Але наскільки вони реально допомагають жінкам відчути
себе вільними та рівними в політичній, культурній, соціальній, економічній
сфері, у працевлаштуванні та повсякденному житті?
Принцип гендерної рівності закріплений у Конституції
України. Стаття 3 Конституції закріплює рівність чоловіків та жінок в усіх
сферах життя. Окрім цього, гендерної рівності торкаються статті 21, 24, 51.
Частина третя статті 24 Конституції України безпосередньо присвячена подоланню
дискримінації стосовно жінок в Україні.
Але за законодавством лише жінкам надається можливість поєднувати
працю з материнством. Чоловіки ж позбавлені такої можливості. Такий підхід є
характерною ілюстрацією формального розуміння принципу гендерної рівності.
Окрім цього, Україна ратифікувала Конвенцію про ліквідацію
усіх форм дискримінації по відношенню до жінок (1979 р.), Конвенцію №156 про
працюючих із сімейними обов’язками, підсумкові документи Всесвітньої
конференції з прав людини (Відень, 1993 р.), Конвенцію про ліквідацію насильства
щодо жінок, Конвенцію про громадянські та політичні права, Конвенцію про
соціальні, економічні та культурні права (1976 р.).
Наскільки ці нормативні акти вплинули на розвиток гендерної
рівності в нашій країні? По-перше, вони носять виключно декларативний характер
та не мають механізмів реалізації, тобто фінансових та організаційних ресурсів
для забезпечення зазначених зобов’язань. По-друге, громадянське суспільство в
Україні на сьогодні, на жаль, не є силою, що здатна вплинути на гендерну
ситуацію в країні.
Отже, законодавче закріплення гендерної рівності не допомогло
жінкам відчути себе більш рівноправними.
ВІД ДЕКЛАРАЦІЙ ДО РЕАЛІЙ
Реальне життя українських жінок ще далеке від ідеалів
рівноправ’я. Найбільш відчутна гендерна нерівність у сфері праці та зайнятості,
а також у сфері політики. Прекрасна стать складає 53% населення країни,
кількість жіночих організацій зростає, а жінок в органах влади стає все менше.
З розвитком у країні ринкових відносин жінки, як і всі
громадяни, отримали можливість для відкриття власної справи. Частка жінок у
загальній кількості підприємців складає 30%. В основному, вони зайняті в
малому та середньому бізнесі. У великому бізнесі жінки – рідкість. Становлення
жіночого бізнесу відбувається переважно за рахунок їхньої ініціативи, а не
як результат дії спеціальних державних програм. Жіночий бізнес орієнтований
здебільшого на роздрібну торгівлю, медицину, культуру та науку. Соціологи
стверджують, що жінки в бізнесі демонструють більшу схильність до компромісів у
взаємодії з партнерами, більше враховують моральні та етичні принципи.
Але жінки-підприємці – лише незначна частина працюючих
жінок. Серед найманих працівників показником дискримінації є рівень
заробітної плати. Загалом рівень жіночої заробітної плати становить 2/3
чоловічої. Гендерна нерівність в оплаті праці є прямим порушенням принципу
рівної оплати за рівну працю. Майже в усіх галузях економіки жінки обіймають
низькооплачувані посади. Всі ці роки на ринку праці простежується ще одна
закономірність: чоловіки витісняють жінок з перспективних, добре оплачуваних
посад.
Відповідно до Конвенції про ліквідацію усіх форм дискримінації
щодо жінок, дискримінація визначається як «будь-яке розрізнення, виняток або
обмеження за ознакою статі, спрямоване на ослаблення чи зведення нанівець
визнання, використання чи здійснення жінками, незалежно від їхнього сімейного
стану, на підставі рівноправності чоловіків та жінок, загальнолюдських прав
та фундаментальних свобод у політичній, культурній, громадській та будь-якій
іншій сфері» (стаття 1).
Адже дискримінація жінок має місце в економічній, політичній,
культурній сферах нашого життя та особливо – в повсякденному житті. Однією з
латентних проблем нашого суспільства є домашнє насильство. Перша стаття
Декларації про ліквідацію насильства щодо жінок (1993 р.) визначає це
поняття, як «будь-яку дію насильства за статевою ознакою, що завдає або може
завдати фізичної, сексуальної чи психологічної шкоди або страждання жінці, включаючи
спроби подібних дій, обмеження чи позбавлення волі, що має місце в публічному
чи приватному житті».
Традиційні стереотипи масової свідомості суттєво обмежують
можливості кар’єрного зростання для жінок та негативно впливають на їх сімейні
відносини, тільки-но вони досягають перших успіхів. При працевлаштуванні у
жінок менше шансів, ніж у чоловіків, отримати вакантне місце. До того ж,
нерідко роботодавець зазначає, що конкурс оголошується виключно для чоловіків.
Чи є така позиція роботодавців виправданою? Так, дійсно, жінка може раптом піти
в декретну відпустку, у відпустку з догляду за дитиною, але чоловіки частіше
вживають спиртне, що відбивається на виконанні ними службових обов’язків. У
жінок і досі менше шансів, ніж у чоловіків просуватися кар’єрними сходами.
Жінки, виконуючи однаковий, а іноді й більший, обсяг роботи порівняно з
чоловіками, отримують меншу заробітну плату. Така очевидна нерівність позицій
жінок та чоловіків на ринку праці призвела до фемінізації бідності. Сьогодні
кожна третя жінка має рівень доходів, що дорівнює прожитковому рівню. Жінки
становлять більшість серед найбільш соціально незахищених категорій громадян:
пенсіонерів, безробітних, працюючих у бюджетній сфері. Скрутне матеріальне
становище нерідко штовхає жінок на заробітчанство, вони їдуть, в основному
нелегально, за кордон, залишаючи малолітніх дітей на своїх родичів, що нерідко
означає покинути напризволяще. Окрім того, як правило, наші співвітчизниці
змушені перебувати за кордоном у нелегальному статусі і, таким чином, часто
стають об’єктом продажу та подальшої сексуальної експлуатації.
Отже, зміни у становищі жінок в Україні можливі лише за
умови послідовної державної гендерної політики, і, звичайно, вагоме слово тут
мають сказати профспілки, так, як це робить 3F у Данії.
Тетяна БЄЛЄНКІНА,
учасниця другої групи дансько-українського проекту
18.03.2017
|