ГРОМАДСЬКІ РАДИ ТА ПРОФСПІЛКИ
Обравши європейський шлях розвитку, Україна тим самим взяла
на себе низку зобов’язань, необхідних для прийняття до «європейської родини».
Країна мала тяжку політичну, соціально-економічну ситуацію, низький рівень розвитку
суспільних свобод та дефіцит незалежних ЗМІ. Усе це, на жаль, підтвердив
результат щорічного рейтингу демократичних прав та громадських свобод
американської неурядової організації Freedom House, відповідно до якого в
2010 році Україну було виключено з категорії вільних країн. Ситуація
потребувала дій, і вірним кроком було створення інфраструктури демократичних
інституцій та забезпечення необхідних для їх ефективного функціонування умов.
Саме тому тогочасний Уряд вирішив «струсити пил» з уже давно
існуючих на папері громадських рад. Адже даний інститут чудово відповідав
вимогам європеїзації держави, оскільки при жорсткій вертикалі влади
громадськість мала можливість висловлювати власну думку, долучатися до
формування державної політики та контролювати діяльність органів виконавчої
влади.
Звичайні для простору демократичних країн громадські ради є
консультативно-дорадчими інституціями, що створюються при органах влади з метою
представництва громадськості та врахування її інтересів у сфері діяльності
цих органів. Так, розглядаючи на семінарах Пера Айзенрайха в рамках
Дансько-українського проекту особливості данського соціального діалогу,
цікаво було дізнатися, що в процесі розробки, погодження та ухвалення рішень
уряд цієї країни співпрацює з більш ніж 100 неурядовими організаціями,
звичайно ж, і профспілками. У Данії також поширена практика призначення
членів консультативних органів, які практично мають інформаційно-консультативні
повноваження рад, що забезпечують діалог між громадянами й органами
державного управління. Така практика активної співпраці державних органів з
громадськістю поширена в усьому Європейському Союзі.
А що ж собою являють українські громадські ради, активну
участь в яких беруть профспілки як інститут громадянського суспільства?
На теренах України перша рада почала функціонувати ще в 1993
році у вигляді консультативно-експертного органу при Кабінеті Міністрів
України. Її головною метою було забезпечення дієвої співпраці органів державної
влади з підприємницькими структурами в питаннях реалізації державної політики
розвитку підприємництва та створення ринкової інфраструктури. Проте, Рада
підприємців, згодом перейменована на Раду промисловців та підприємців при
Кабінеті Міністрів України, стала дієвим механізмом донесення до вищих
органів виконавчої влади інтересів та проблем лише малої групи українського
суспільства, адже в її складі були виключно представники бізнесу.
Протягом наступного десятиріччя в Україні розпочалося
активне формування консультативно-дорадчих інститутів при органах виконавчої
влади, які в поодиноких випадках нагадували громадські ради з необхідними
повноваженнями. Здебільшого вони становили собою консультативно-дорадчі
органи, які не могли охоплювати інтереси всього суспільства, оскільки до їх
складу входили або лише державні службовці, або науковці, а про представників
інститутів громадянського суспільства мова не йшла.
Дещо покращилася ситуація після Указу Президента від 31
липня 2004 року, що передбачав обов’язкове створення громадських рад при
органах виконавчої влади. Проте прийняті згодом нормативно-правові акти, що регламентували
порядок їх створення та функціонування, містили низку недоліків. Зокрема, не
визначався порядок розгляду органами виконавчої влади рішень громадських рад
та звітування за його результатами; головою громадської ради міг стати
керівник органу виконавчої влади, при якому вона створювалася; не була чітко
виписаною процедура формування складу рад, тому в більшості випадків склад майбутньої
громадської ради формувався та затверджувався керівником відповідного органу,
що призводило до частої плинності кадрів ради. Слід згадати доволі обмежене
коло повноважень таких рад, які в основному зводилися до організації
консультацій органів виконавчої влади з громадськістю. Тому участь
представників профспілок у роботі цих громадських рад не давала змоги
ефективно представляти та захищати через них інтереси членів профспілки, що
унеможливлювалося наявністю таких «примарних» повноважень. Упродовж кількох
наступних років Типове положення, що регламентувало діяльність громадських
рад, мало декілька нових редакцій, які суттєво не змінили ситуацію. Одна
редакція майже дублювала зміст попередньої, інша дещо розширювала повноваження
рад, ускладнивши порядок їх утворення.
І нарешті, в 2010 році була прийнята чинна редакція Типового
положення. Громадським радам надано значно розширених повноважень, вони
мають право подавати органу, при якому вони утворені, обов’язкові для розгляду
пропозиції щодо підготовки проектів нормативно-правових актів з питань
формування та реалізації державної політики у відповідній сфері; проводити
громадську антикорупційну експертизу проектів нормативно-правових актів;
здійснювати громадський контроль за дотриманням нормативно-правових актів,
спрямованих на запобігання та протидію корупції; збирати, узагальнювати та
подавати органу, при якому вони утворені, пропозиції громадських організацій,
які мають важливе суспільне значення; організовувати публічні заходи для
обговорення актуальних питань розвитку галузі чи адміністративно-територіальної
одиниці. Це дає змогу виконувати тотожні з профспілками завдання, а саме
спільно розробляти проекти нормативно-правових актів, покликаних покращити
соціально-економічну ситуацію в країні, а профспілкам – посилити вплив на
просування своїх пропозицій до них.
Членськими організаціями та представниками ФПУ періодично
подаються документи до участі в установчих зборах при формуванні відповідної
ради. Як уже зазначено, через участь у громадських радах забезпечується
соціальний діалог та надається можливість брати участь в управлінні державними
справами, а під час розробки і прийняття нормативно-правових актів, пов’язаних
з конституційними правами та свободами своїх членів, заявляти профспілкову
позицію та бути почутими на всіх рівнях, як національному, так і регіональному.
Так, у серпні 2016 року громадська рада при Міністерстві освіти і науки
України звернулася до Президента, Прем’єр-міністра, міністрів фінансів, освіти
і науки з пропозицією створити робочі групи з метою проведення правової, економічної
та соціальної експертизи ініціативи Міністерства фінансів щодо дій, пов’язаних
із зміною стипендіального забезпечення та формування державного замовлення. А
громадською радою при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості були
надані зауваження та пропозиції до законопроекту «Про ринок електричної енергії
України». І це лише окремі приклади.
Попри проведення роботи громадських рад з усебічним залученням
громадськості та інститутів громадянського суспільства, зокрема профспілок,
загальне становище в країні майже не змінилося.
Знову згадуючи тренера Данської профспілки 3F Пера
Айзенрайха, який під час організованих у рамках Дансько-українського проекту
семінарів не раз наголошував, що хоча в будь-якій діяльності, чи то
профспілковій, чи то проектній, процес та засіб є важливими, завжди слід робити
ставку на результат, адже потрібен саме він, а не видимість роботи.
Тому нам, профспілкам, важливо розширювати своє представництво
в громадських радах, активніше відстоювати власну позицію в них, знайомитися з
досвідом інших країн та ініціювати прийняття законодавчих змін для збільшення
ефективності роботи рад та досягнення дієвих результатів.
Катерина ГАЙДУК,
Наталія ДУДА,
учасниці другої групи дансько-українського проекту
03.03.2017
|