РОЛЬ ПРОФСПІЛОК У СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
У нинішній складний час соціально-економічних перетворень у
нашій державі основні зусилля профспілок усіх рівнів від ФПУ та ЦК до
регіональних, територіальних та первинних організацій відповідно до реалізації
Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»
спрямовуються на принципове відстоювання конституційних прав членів
профспілок, захист їхніх трудових, соціально-економічних прав і свобод,
посилення громадського контролю за дотриманням законодавства про працю.
ДІАЛОГ І ПАРТНЕРСТВО
Представляючи і захищаючи інтереси членів профспілок,
виборні профспілкові органи будують свої відносини як з органами державної
влади, так і з роботодавцями на принципах соціального діалогу і партнерства.
Участь представників профспілок у роботі колегій, громадських рад, засіданні
оперативних виробничих нарад при органах державного управління та місцевого
самоврядування підтверджує репрезентативність усіх ланок профспілок, а участь
їхніх представників у роботі Національної тристоронньої соціально-економічної
ради та її територіальних представництв закріплює інститут соціального
діалогу.
Разом із тим в умовах, коли населення вже реально відчуває
на собі «батьківську турботу» чергового Уряду&CO з приводу підвищення цін і
тарифів на такі життєво необхідні газ та електроенергію, загрозу масових
скорочень, падіння рівня життя, що породжує зневіру у завтрашньому дні, багато
хто з нас замислюється про роль громадських організацій, зокрема профспілок, у
сучасному українському суспільстві.
СОЦІАЛЬНА ЗНАЧУЩІСТЬ
В ідеалі громадські організації – це невід’ємна складова
нормального громадянського суспільства. І там, де розвинуті справжні
демократичні цінності, громадські організації вільно діють практично в усіх
сферах суспільного життя, роблять вагомий внесок у справу загального добробуту
і стабільності. Часто-густо вони виконують функції більш ефективно, як свідчать
ЗМІ, аніж їх виконує держава, це насамперед виконання різних соціальних
напрямків. При цьому держава забезпечує і надає можливість громадянам спільно
реалізувати власну ініціативу. За кордоном найбільш поширеними є недержавні,
неурядові, неприбуткові або волонтерські організації, тобто організації, що
створені й керовані громадянами без жодного формального втручання держави, або
ті, які діють завдяки волонтерській (добровільній) праці, працюючи на
національному та місцевому рівнях – у чому втілюється дух і сутність
суспільства. Підтверджується теза, що громадські організації надають можливість
суспільству нормально функціонувати й розвиватися.
Яскравим прикладом усіх позитивних зрушень у цьому плані є
успішна європейська держава – Королівство Данія, де протягом багатьох років
поруч з урядовими активно працюють різні недержавні організації, що
займаються, зокрема, гендерними питаннями, збереженням довкілля, пропагандою
здорового способу життя, спорту, різними соціальними проектами, питаннями міжнародної
допомоги тощо. Звичайно, їм не потрібно займатися тарифами чи виборювати право
на достойне цивілізоване життя, гідну заробітну плату. Для цього у них є
загальновідомі данські профспілки зі своїми сталими традиціями, історією,
незалежністю, могутнім фінансовим ресурсом, що мають величезну вагу у
суспільстві й користуються повагою як з боку громадян, так і влади. Тобто є
яскравим прикладом для наслідування.
На жаль, у нас існує проблема довіри до громадських
організацій та домінуюча громадська пасивність. Нині громадяни здебільшого
зайняті повсякденними проблемами виживання своїх родин, вони недостатньо інформовані
про діючі громадські організації, які, у свою чергу, виявляють інертність
щодо інформування громадян та залучення їх до своєї діяльності. Так, громадяни
України у переважній більшості майже не знають про роль, функції та
можливості тих чи інших громадських організацій. До речі, невідомо скільки їх
є насправді – 60, 100 тисяч? Чи, може, більше? А необізнаність широких верств
суспільства з діяльністю громадських організацій, особливо тих, що досягають
успіху, породжує загальний скептицизм щодо таких організацій узагалі.
Сьогодні при більшості міністерств, державних комітетів
діють громадські ради. Це консультативно-дорадчі органи, яким відведено роль
одного з основних інститутів взаємодії громадськості з органами влади.
Створені на сьогодні громадські ради все ще не є цілком дійовими, проте їхній
вплив на вироблення та прийняття рішень органами влади, формування та
реалізацію державної політики з кожним разом зростає. Тому важливо і надалі
сприяти розширенню та підвищенню якості роботи таких громадських рад для
дієвого розвитку громадянського суспільства.
На місцях до складу громадських рад при органах влади усіх
рівнів потрапили організації, які не є численними, не мають досвіду, є часто
непрофесійними, але вміють «правильно» і своєчасно застосовувати потрібні
гасла або ж їх очолюють керівники колишньої системи. Тобто влада використала
громадські ради для власних інтересів, свідомо прищепивши їм кишеньковий
статус, потурбувавшись про те, щоб туди потрапили конформісти – люди, які
пристосуються до будь-яких обставин та активно співпрацюватимуть із владою для
отримання власної вигоди чи преференцій. Напрошується висновок: не можуть бути
сильними громадські ради, які створені під владу і проводять свою діяльність
тільки на догоду останньої. Необхідні зміни.
ПРАВОВА СВІДОМІСТЬ
Важливим є підвищення правової свідомості громадян,
донесення до людей думки про необхідність створення недержавних добровільних
організацій. Найкращим засобом для цього є всебічне висвітлення їх здобутків,
громадської ініціативи. Це сприяло б усвідомленню людьми власної соціальної
значущості та особистих можливостей у вирішенні важливих соціальних проблем
без підтримки влади та без фінансування держави.
Профспілки, громадські організації, громадські ради на
сучасному етапі суспільно-політичного розвитку нашої держави є своєрідною
сполучною ланкою між політичним і громадянським суспільством. І саме в цьому
полягає їх стабілізуюча, інтегративна роль. А держава для успішного провадження
державотворчих процесів має дбати, аби громадські організації діяли у межах
правових норм, допомагати їм і водночас заручитися їхньою підтримкою або
нейтралітетом щодо вирішення у разі потреби політичних проблем.
Олександр СИЗЮК,
учасник третьої групи дансько-українського проекту
ПОТРІБНІ ЗМІНИ
Зміни. Добре це чи погано – дати нам відповідь зможе тільки
час. Але, на мій погляд, зміни це на краще, тому що якщо стояти на одному
місці, тим паче у сучасному світі, то це може призвести лише до одного – до
руйнування всього, що було збудовано протягом багатьох років. Наш світ дуже
динамічний, швидкоплинний, постійно змінюється, і ми повинні йти в ногу з
часом, щоб профспілковий рух не згас, а відроджувався і став процвітаючим.
Адже профспілка є дуже важливою і необхідною ланкою нашого суспільства, яка
виконує першочергове завдання – захист прав та інтересів працівників.
Чи багато підручників з профспілкової діяльності було у ваших
руках? Я маю на увазі саме підручники. Боюся, що останнє видання – ще десь
90-х років. Так, існують різні матеріали, представлені у спеціалізованих та
періодичних виданнях, а також у мережі Інтернет, але саме сучасного керівництва
про профспілкову діяльність особисто я, на жаль, не бачила. І як вчасно почав
свою реалізацію дансько-український проект «Посилення внеску профспілок у
забезпечення гідної праці, захисту прав працівників та демократизацію в
Україні». Бо запозичити безцінний досвід у країни, де профспілковий рух
процвітає ще з 1899 року, де соціальний діалог виконується на найвищому рівні,
де роботодавець та профспілка працюють разом на загальний добробут країни – що
може бути кращим для плідної та сучасної роботи у профспілковій діяльності.
Завдяки цим знанням з’явилися перші результати. Найважливішим
досягненням є той факт, що на нашому підприємстві відновилося профспілкове
навчання для молодих та активних членів профспілки. Учасники семінару
ознайомилися зі статутною діяльністю профспілки працівників оборонної
промисловості, молодіжною політикою із соціального захисту та реалізації трудових
прав молодих членів профспілок, з роботою профспілки 3F, з мотивацією членства
у профспілках. Також розроблено проекти на тему: «Профспілка майбутнього»,
відзняті відеоролики про позитивний імідж профспілки. Це дає неоціненний
досвід учасникам по-іншому поглянути на профспілки, побачити, що ця організація
була створена не для надання послуг, а насамперед для захисту прав працюючих,
для впевненості у майбутньому. Натомість керівний склад, у свою чергу, дістав
змогу дізнатися про потреби членів профспілки, почути їхні побажання і
побачити, що необхідно змінити для вдосконалення своєї роботи.
Навчання триває, попереду ще багато нового належить пізнати
у процесі подальшої роботи. І я дуже рада, що можу в цьому брати участь, а
надалі бачити і запроваджувати зміни на краще у профспілці.
Марина ГЕРАСИМОВА,
учасниця першої групи
дансько-українського проекту
12.11.2016
|