ВОЛОДИМИР РИЖИХ, ГОЛОВА КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНОЇ КОМІСІЇ ФПУ:
«Обов’язки Контрольно-ревізійної комісії випливають із Статуту
ФПУ і Положення про Контрольно-ревізійну комісію ФПУ.
КРК контролює здійснення виборними органами та посадовими особами
ФПУ, членськими організаціями ФПУ статутних повноважень та виконання рішень виборних
органів ФПУ.
Головна увага, як правило, приділяється питанням контролю за:
своєчасністю та повнотою надходження та використання членських внесків, доходів,
отриманих від здійснення корпоративних прав ФПУ; фінансовою діяльністю ФПУ, а також
цільовим використанням виборними органами та членськими організаціями коштів спеціальних
фондів, асигнувань, що виділяються на виконання загальнопрофспілкових програм;
порядком укладення договорів та ефективністю передачі в оренду нерухомого майна,
окремих об’єктів, майнових комплексів, що належать юридичним особам, створеним
ФПУ.
Також КРК перевіряє ефективність використання майна, активів
і коштів ФПУ, інших надходжень; проводить ревізії фінансово-господарської діяльності,
використання і збереження фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, майна,
правильності та стану ведення бухгалтерського обліку в юридичних особах, створених
ФПУ.
Не останнє місце займає також розгляд листів, звернень і скарг
членів профспілок, членських організацій ФПУ та перевірка організації цієї роботи
в апараті ФПУ. Серед обов’язків КРК також розроблення пропозицій щодо вдосконалення
контролю за фінансово-господарською діяльністю та ефективністю використання майна
і коштів ФПУ, внесення відповідних пропозицій Раді та з’їзду ФПУ.
Якщо ж виявляються факти нераціонального використання, зловживань,
то КРК має внести пропозиції щодо їх усунення.
Як бачимо, серед першочергових обов’язків КРК – питання фінансово-господарської
діяльності та використання коштів, що потребують у складі КРК більше спеціалістів
саме фінансового спрямування: бухгалтерів, економістів. У складі КРК нинішнього
скликання (2011– 2016 рр.) із 13 членів було лише 5 бухгалтерів. При формуванні
списку кандидатур до нового складу КРК пропозиції були враховані – до 7 осіб збільшилась
кількість фахівців фінансового профілю, серед яких головні бухгалтери, економісти,
голови профкомів, обкомів, представники територіальних органів та всеукраїнських
профспілок.
Хотів би також зазначити, що в складі КРК, що працювала протягом
2011–2016 років, є чудові спеціалісти, які не один раз були у складі КРК і донині
працюють та виявляють відповідальність. Серед них, зокрема, завідувач фінансового
відділу – головний бухгалтер ЦК Профспілки працівників будівництва і промисловості
будівельних матеріалів України Михайло Зігура, головний бухгалтер ЦР Профспілки
працівників автомобільного та сільськогосподарського машинобудування України Валентина
Бойко, голова Кіровоградської обласної організації профспілки працівників культури
Зоя Кадук, заступник голови Профспілки машинобудівників та приладобудівників України
Василь Левченко. Дивлячись на їхню роботу, можна з упевненістю сказати, що КРК може
багато чого зробити як для ФПУ, так і для кожного члена профспілки. Наступний склад
КРК обіцяє бути професійним, з досвідом роботи, йому потрібно тільки побажати налагодження
якомога міцніших контактів з профспілковим активом.
Наголошуючи на важливості налагодження КРК тісніших зв’язків
із членськими організаціями, членами профспілок, варто було б налаштувати гарячу
лінію Контрольно-ревізійної комісії, на яку, за необхідності, міг би звернутися
кожен член профспілки. Більшу увагу приділяти питанням інформаційної роботи, зокрема
висвітленню діяльності КРК на шпальтах «ПВ», сайті ФПУ.
Слід зазначити, що останніми роками доходи від надходження членських
внесків та доходи головних підприємств, таких як ПрАТ «Укрпрофоздоровниця», «Укрпрофтур»
та «Укрпрофпостач», зменшилися. Як наслідок: зменшилися доходи – зменшилися видатки
від прибутку до ФПУ.
Основна причина невиконання дохідної частини – це ігнорування
норм Статуту з відрахування членських внесків. І справа тут не лише в зменшенні
чисельності членів профспілок у членських організаціях (адже відійшли організації
АР Крим, далася взнаки й ситуація у Донецькій та Луганській областях). Так, приміром,
у 2015 році була запланована дохідна частина 23 млн 261 тис. грн (що на 10 млн
грн менше, ніж у 2011–2013 рр.). Відповідно до плану витрат на 2015-й, він дорівнював
запланованим доходам – 23 млн 261 тис. грн. По факту ж ми отримали в дохідній частині
близько 18 млн 4 тис. грн (78,6% від запланованого).
Основна причина невиконання дохідної частини – порушення норм
Статуту з відрахування членських внесків. Із 42 всеукраїнських профспілок лише
16 (менше 40% від загальної чисельності) повністю виконують статутні зобов’язання,
8 організацій виконують їх лише на 50%. Дві профспілки взагалі не сплачують членських
внесків – Профспілка працівників Пенсійного фонду України та Профспілка таксистів
України.
Серед інших джерел надходжень до бюджету – дивіденди та фінансова
допомога, з яких заплановано було одержати 13 млн грн, а по факту одержали
11,5 млн грн (88,5% виконання).
Не вистачає доходів – не реалізуються й витрати. Фінансова допомога
членським організаціям виконана лише на 32,5% із запланованого. На відновлення
Будинку профспілок – взагалі 0, на Фонд солідарності – менше 50%. Ми не можемо бути
сильними і солідарними, не маючи необхідних коштів.
То як же вирішувати ці проблемні питання? Можливо, варто було
б Статутній комісії та Президії ФПУ виконувати ст. 50 Статуту ФПУ – про виключення
членської організації із складу ФПУ за несплату членських внесків без поважних
причин протягом 4 місяців і про позбавлення права голосу на засіданні виборних
органів при несплаті членських внесків протягом 2 місяців. Інформувати про ці негаразди
через газету «ПВ» та сайт ФПУ. Контрольно-ревізійна комісія не виявила себе в цьому
питанні достатньо вимогливо і принципово.
Хотів би зупинитись ще й на порядку укладання договорів та ефективності
передачі в оренду нерухомого майна, зокрема щодо правильності укладання договорів,
визначення в них сум на оренду майна, де маємо перевіряти відсутність корупційної
складової. Не завжди на ФПУ виходять порядні підприємці, бізнесмени, які налаштовані
на чесну співпрацю.
Наведу приклад перевірки питання оренди майнового комплексу підприємства
ФПУ «Міжнародний центр культури і мистецтв профспілок України». Нам усім відомо,
що Жовтневий палац потребує значних коштів, аби привести його до належного стану
й ефективного функціонування. Один з варіантів – відшукати гідного інвестора. І
от свого часу ТОВ «Юридична компанія «Оптімус груп» та в. о. директора підприємства
ФПУ «Міжнародний центр культури і мистецтв профспілок України» підписали протокол
з наміром укласти договір оренди майнового комплексу будівель МЦКМ. Але він не
відповідав первинному узгодженому варіанту. Зміст ксерокопії наданого протоколу
містить низку істотних відмінностей від оригінальної редакції, зокрема щодо надання
права користування земельною ділянкою, зміни розміру орендної плати, заміни умов
узгодження плану ремонту тощо. Висновок експертного дослідження підтверджує фальсифікацію.
Слід зазначити, що серед матеріалів по суті справи відсутні погодження
керівників ФПУ на протоколі. Крім того, відповідно до Статуту МЦКМ, в. о. директора
не мав права без погодження з ФПУ надавати в оренду майно, яке йому не належить.
А в своїй претензії ТОВ «ЮК «Оптімус груп» вказує на понесені збитки та штрафні
санкції понад 1 млн євро.
Результати перевірки робочої групи за участю КРК спростували
ризик витрат майна підприємства ФПУ «МЦКМ».
Питання було порушено завдяки тому, що у профспілкової сторони
зародилися сумніви, надійшли запити керівників членських організацій. Це приклад
того, як важливо, щоб із КРК взаємодіяли активісти, спеціалісти, патріоти ФПУ».
ПМГУ І ФМУ – ПРОТИ БЕЗПІДСТАВНОГО СКОРОЧЕННЯ СПИСКІВ № 1 І №
2
Голова ЦК ПМГУ Сергій Комишев спільно з головою Ради Федерації
металургів України Сергієм Біленьким направили на адресу Прем’єр-міністра України
Арсенія Яценюка, міністра соціальної політики Павла Розенка лист про необґрунтованість
і неприпустимість прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про
затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість
в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах».
Як інформує прес-центр ФПУ, в проекті із списків № 1 і № 2 вилучено
низку виробництв, професій та посад, зайнятість на яких, за результатами неодноразово
проведеної атестації робочих місць, сьогодні дає право на пенсійне забезпечення
на пільгових умовах. При цьому до проекту не надано жодних обґрунтувань, зокрема
підтвердження відсутності на таких робочих місцях несприятливих та шкідливих умов
праці.
У зв’язку з цим Спільний представницький орган всеукраїнських
об’єднань профспілок направив міністру соціальної політики України лист із пропозицією
про робочу зустріч з керівниками галузевих профспілок для вироблення конкретного
плану проведення роботи з опрацювання нової редакції списків. Зокрема, пропонується
створити в кожній галузі з представників міністерства (відомства) і галузевої профспілки
комісію, яка має детально опрацювати відповідний перелік професій та посад і внести
пропозиції. За результатами роботи таких комісій потрібно буде сформувати списки
№ 1 і № 2 для остаточного обговорення і прийняття відповідного рішення. Профспілки
очікують відповіді від міністра.
СТРАТЕГІЯ ПОДОЛАННЯ БІДНОСТІ
2 березня Голова ФПУ взяв участь у засіданні Кабінету Міністрів
України, на якому розглядалася Стратегія подолання бідності до 2020 року.
Як повідомляє прес-центр ФПУ, коментуючи розгляд цього питання,
Григорій Осовий зазначив, що профспілки активно долучились до роботи над проектом
Стратегії на всіх етапах. Значна частина внесених ФПУ пропозицій врахована в процесі
підготовки цього документа.
Під час засідання представник профспілок в Уряді Григорій Осовий
вніс ще декілька важливих пропозицій. Зокрема, для врахування позицій сторін соцдіалогу
слід передбачити, щоб цей діалог стосувався не тільки соціально-трудових, а й економічних
питань, що відповідає нормам Закону про соціальний діалог.
12.03.2016
|