Наша держава, на жаль, дуже далека від цих стандартів, і попри
те, що Конституція визначає нашу країну як правову та соціальну державу, реалії
засвідчують, що насправді це не так. Правовий нігілізм, низькі стандарти життя
– ознаки, які показують наявність проблем у країні, більшість із яких потребують
вирішення шляхом проведення реформ, але на це немає готовності і політичної волі.
Відсутність внутрішнього порядку та узгодженості в законодавстві
наводить на думку про брак чіткої та послідовної державної політики у правовій
сфері та єдиного бачення розвитку і вдосконалення системи соціального діалогу.
Всупереч протестам культурної спільноти, нещодавно прийнято ЗУ
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної
форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних
та комунальних закладів культури», норми та положення якого порушують принципи
верховенства права в питаннях дотримання особистих і трудових прав працівників
культури та свідчать про поширення тенденції зниження рівня захищеності людини
праці. А саме: цим законом запроваджується процедура проведення масового звільнення
категорій працівників, з якими до прийняття закону було укладено безстрокові трудові
договори. Подібний підхід до реалізації заходів, пов’язаних з автоматичним «припиненням
безстрокового трудового договору», грубо порушує норми і положення Конституції
України (статті 22, 24, 43, 58), Кодексу законів про працю України (статті
21, 40, 41), Конвенції МОП № 158 1982 року, ратифікованої Україною 04 лютого
1994 року (стаття 4), директив Ради 91/533/ЄЕС та 1999/70/ЄС, імплементованих розпорядженням
КМУ від 21.01.2015 № 34-р на виконання Угоди про асоціацію з ЄС. Крім того, прийнятий
закон фактично передбачає колективне застосування за формальними ознаками заходів
з очищення закладів культури від неугодних працівників, ігноруючи при цьому усталені
європейські стандарти дотримання прав людини при здійсненні люстраційних заходів
– пункт 12 Резолюції Парламентської асамблеї Ради Європи 1096 (1996).
Разом із тим владою не розроблено заходів щодо подальшого працевлаштування
працівників, які будуть вивільнені, що порушує статтю 25 Європейського кодексу
соціального забезпечення (переглянутий, ETS № 139, Рим, 6.11.1990 року).
Тому Профспілка працівників культури України та культурна спільнота
категорично відкинула неконституційні та радикальні методи влади з ліквідації законодавчо
визначених прав та гарантій працівників і наголосила, що легітимність і стабільність
Конституції є головними критеріями довіри та поваги до влади.
Як наслідок, ми неодноразово порушували питання щодо неможливості
прийняття зазначеного закону. Ще на етапах його розроблення, обговорення та розгляду,
об’єднавшись разом із роботодавцями, ми неодноразово наголошували на необхідності
доопрацювання проекту закону з метою усунення неправових норм. Проте влада не
йшла на конструктивний соціальний діалог. Незважаючи на врахування у законопроекті
низки профспілкових пропозицій, профспілці, на жаль, не вдалося відстояти безстроковість
трудових договорів, укладених із працівниками культури. Впровадження вищеназваного
закону про контракти у сфері культури, на думку влади, є політичною доцільністю.
Профспілка працівників культури України не зупинила боротьбу
за трудові права своїх працівників. Спираючись на цінний досвід данської профспілки
3F та її дієві
механізми профспілкової боротьби за права спілчан, ми направили подання до Конституційного
Суду України щодо конституційності зазначеного закону, звернення до Міжнародної
організації праці про недопущення розширення сфери правовідносин, які призводять
до використання робочої сили з порушенням норм трудового законодавства.
Використовуючи досвід данських профспілок щодо розроблення
законодавчих актів, профспілка разом із культурною спільнотою працює над проектом
змін до зазначеного закону, який найближчим часом буде направлений на ознайомлення
представнику профспілки працівників культури у парламенті для подальшого його розгляду
на сесії ВРУ.
Це лише один і прикладів вдалої імплементації дансько-українського
проекту, який додає до арсеналу українського профспілкового діяча нові дієві механізми
боротьби за права та свободи людини праці.
Тільки узгоджене дотримання головних пріоритетів профспілкового
руху, що будуть спрямовані на зміни як у самій царині його роботи, так і в підходах
та методах співпраці із соціальними партнерами, поєднає членів профспілок, розкриваючи
їм ключову роль консолідації профспілкового руху у впровадженні соціальних стандартів
рівня і якості життя та механізмів громадського контролю за діяльністю влади і
роботодавців.
Галина ГАЙДУК,
заступник голови Профспілки працівників культури,
учасник третьої групи дансько- українського проекту
ВЗІРЕЦЬ ПОТУЖНОГО ПРОФСПІЛКОВОГО РУХУ І ПОБУДОВИ ЯКІСНОГО СОЦДІАЛОГУ
Відтак в умовах європейської інтеграції досвід європейських
профспілок у питаннях створення потужного профспілкового руху та побудови якісного
соціального діалогу, що базується на демократичних цінностях, є неабияк актуальним.
Тож можна сказати, що дансько-український проект «Посилення внеску профспілок
у забезпечення гідної праці, захисту прав працівників та демократизацію в Україні»,
по суті, започаткував радикальні зміни у профспілковому русі України.
Варто зазначити, що впродовж 150 років у Данії діє друга за
ефективністю система добробуту у світі. Тому надзвичайно цікаво було ознайомитися
із розвитком профспілкового руху цієї країни, специфікою правозахисної роботи,
колективно-договірного регулювання і ведення соціального діалогу. Це дало змогу
по-іншому поглянути на розв’язання цих питань в Україні, а також врахувати напрацювання
й позитивний досвід провідної данської профспілки – 3F.
Цікавим для нас став той факт, що в Данії донині діє Конституція,
ухвалена 5 червня 1953 року. Крім того, ринок праці тут ґрунтується на угодах
між роботодавцем та робітником. Укладені колективні договори забезпечують мінімальну
зарплату, право на страйк і встановлений робочий день. У разі неможливості дійти
згоди у вирішенні якихось питань парламентом передбачено досягнення компромісу,
запропонованого діючою погоджувальною радою. Крім того, у Данії дуже висока культура
ведення переговорів. Так, 99% спорів вирішуються у ході перемовин, і до трудового
суду справа доходить дуже рідко.