МІСТОК ЧЕРЕЗ 110 РОКІВ
Кажуть, що нічого у світі немає випадкового. Мимоволі повіриш.
Факт – VIII з’їзд Центрального комітету профспілки працівників освіти і науки України
відбувся нещодавно, а перший організаційний збір першої на теренах теперішньої
західної України, а тоді Австро-Угорської імперії освітянської профспілки «Взаїмна
поміч галицьких і буковинських учителів і учительок» – рівно 110 років тому. Відтак
Львівська обласна організація галузевої профспілки відзначає ювілей своєї праорганізації.
До цієї дати керівництво обласної галузевої профспілки – Марія
Яцейко та її заступник Галина Долішня знайшли час попрацювати в архівах. Тож актив
отримав цікаву історичну розвідку-брошуру про етапи розвитку професійної спілки.
«Колись український класик Павло Загребельний, – розмірковує
Марія Яцейко, – сказав, що людство досягло величезного прогресу – дісталося інших
планет, полетіло в космос, попри те, людське серце не змінилося, і вивчене воно,
мабуть, найменше... Профспілка століттями вивчає і намагається змінити на краще,
як ми тепер кажемо, своїх соціальних партнерів, але вимоги першого Загального збору
1905 року і другого – 1907-го, і наступного в березні 1913-го, і восьмого Всеукраїнського
галузевого з’їзду в листопаді 2015 року ставили питання підвищення заробітної плати.
Сьогодні – на рівні середньої в промисловості, тоді вимога стояла про «характер
платні учителів «як державних службовців», «крайове (чит. державне – Авт.) утримання
шкіл», сьогодні – боротьба зі скороченням мережі і так званою непродуманою оптимізацією.
Через дев’ять років після створення першої освітянської профспілки, реалізовуючи
і донині незмінне гасло «Тільки загальна організація українського вчительства, оперта
на взаємній помочі, дасть нам силу, піднесе нас, змусить усіх шанувати нас і з
нами рахуватися», – добилися підвищення зарплати вчителям і виділення коштів для
вдів і сиріт з учительських родин.
Перед тією перемогою, долучається до розмови Галина Мирославівна,
14 січня 1912 року відбулося десятитисячне всевчительське віче у Львові, яке вручило
його учасникові – синові Краєвого маршалка графові Генрику Бадені свої вимоги.
В результаті отримали 10 тисяч крон для вчителів-пенсіонерів, вдів і сиріт. Тим
часом дві тисячі освітян не змоги потрапити на акцію через брак теплого одягу і
коштів на проїзд.
На сучасному з’їзді освітяни захищали доплати і надбавки, статтю
57 «Закону про освіту», яку намагаються «забути» в новому проекті освітянського
закону. VIII з’їзд Профспілки працівників освіти і науки України у своїх зверненнях
до влади і резолюціях поставив вимогу надання педагогічного статусу тренерам-викладачам
та іншим фахівцям, які пов’язані з навчально-виховним процесом.
Виступаючи на форумі, заступник міністра освіти Павло Хобзей
наголосив, що отримав відзнаку за соціальне партнерство, працюючи головним роботодавцем
освітян іще у Львові, і пообіцяв її виправдати тепер у масштабах України.
Після реєстрації у 1906 році «Взаїмної помочі...» сконсолідоване
вчительство вже налічувало 1562 члени. Кількість спілчан зростала, через рік набули
майна на 10 тисяч корон, а через два роки ставили питання на Загальному зборі про
заснування вчительської бурси і побудови вчительського санаторію в горах. Мали
в Коломиї свій магазин канцтоварів.
Сьогодні обласній галузевій профспілці належить львівський Будинок
учених, пансіонат у курортному Трускавці, галузеві оздоровчі бази і бази відпочинку.
Профспілка налічує тисячі членів.
Як тоді, так і тепер важливою була роль профспілкових правовиків
– юристів. Певною квінтесенцією роботи професійної громадської організації, якщо
не за 110 років, то принаймні за останні 10– 20 років був розвиток молодіжного крила
освітянської профспілки.
Біля витоків утворення професійної громадської організації освітян
у ті далекі часи, як правило, стояли люди активні, чесні, віддані своїй справі.
Тож читати серед них ім’я відомої в Галичині та на Буковині вчительки Костянтини
Малицької, громадського лідера Андрія Алиськевича, правника Старосольського цілком
правомірно.
Ольга ЛОБАРЧУК,
Львівська обл.
Марія ЯЦЕЙКО, голова Львівської обласної організації Профспілки
працівників освіти і наукиУкраїни:
«Упродовж століть учителі різними методами – «від чолобитень
і листів до акцій протесту» добиваються справедливого механізму нарахування пенсії,
сьогодні – 80–90% від зарплати, щоб не збільшували педагогічне навантаження, не
скорочували вже досягнуті відсотки оплати за сумлінну працю та її престижність.
Останні свідчать про економічні досягнення професійної спільноти, водночас задіюючи
«другий кінець палиці»: коли вчителі отримують матеріальні преференції, які виборює
профспілка, то послаблюють професійну солідарність у подальшому відстоюванні своїх
прав, забуваючи, що нічого нема постійного. Намагаються... економити на профвнесках,
не заглядаючи на крок уперед: втратимо ж у кілька разів більше, як не будемо згуртовані
в громадській професійній організації».
ХТО ЗАХИСТИТЬ ПРОФТЕХОСВІТУ?
Сьогодення вимагає поглянути на професійну технічну освіту під
іншим кутом. От уже майже рік триває активне обговорення Закону України «Про професійну
освіту». Асоціація працівників професійно-технічної освіти Хмельниччини, профспілкові
комітети теж долучилися до цієї справи й запропонували свої пропозиції. Здебільшого
їх було враховано.
Днями цей документ було винесено на обговорення Верховної Ради
України. Як нам стало відомо, з невідомих причин чомусь забракло голосів для його
прийняття в першому читанні. Освітяни сподіваються, що народні депутати не тільки
від Хмельниччини, а й усі загалом прислухаються до їхнього голосу і все-таки зроблять
усе можливе, аби прийняти такий необхідний не тільки для профтехосвіти, а й для
держави загалом закон. Адже від нього значною мірою залежить подальша доля закладів
профтехосвіти, їх фінансування. Нині професійна технічна освіта фінансується за
рахунок субвенцій Державного бюджету з обласного бюджету. Зараз йде мова, аби надалі
її заклади в обласному центрі фінансувалися з цього ж бюджету, а в містах та селах
– за рахунок міських, районних, сільських бюджетів без відповідних субвенцій. Звичайно,
що ці фінансові структури не в змозі виконати свої функції через мізерні грошові
надходження. Зрештою це може призвести до того, що зменшиться кількість робітників
та фахівців, яких готують ці заклади, та які вкрай необхідні на ринку праці, а
також дійде до скорочення інженерно-педагогічних працівників, у яких не буде іншого
виходу, як поповнити лави безробітних.
Головною метою навчальних закладів було й залишається і надалі
давати вихованцям якісну освіту й виховувати справжніх патріотів України. І для
цього педагоги будуть робити все. Вони сподіваються, що політики прислухаються
до їхнього голосу, врахують пропозиції і проголосують за зазначений документ до
прийняття Закону України «Про Державний бюджет».
Та якщо за браком часу цього не станеться – освітяни просять
залишити субвенцію з Держбюджету для утримання закладів професійно-технічної освіти.
Валерій МАРЦЕНЮК,
Хмельницька обл.
29.12.2015
|