Основні завдання та обов’язки профспілок у нинішній кризовий час
На пленумі Харківського обкому Профспілки працівників
енергетики та електротехнічної промисловості України, що відбувся 6 лютого, у
своїх виступах голови первинних профспілкових організацій порушували питання
ефективної діяльності ФПУ та її апарату. Члени профспілки висловлювали невдоволення
тим, що на місцях вони не відчувають підтримки з боку ФПУ. Відсутність
Генеральної та Галузевої угод для підприємств електротехнічної промисловості
не дає змоги вести конструктивний діалог із роботодавцями, насамперед під час
укладення колективних договорів.
Микола Кригін
голова Харківської «Укрелектропрофспілки»,
заслужений
працівник профспілок України, член Ради ФПУ
Динамічний суспільно-політичний розвиток потребує критичного
аналізу роботи ФПУ та її відповідності сучасним очікуванням членів профспілок.
Члени профспілки висловили занепокоєння тим, що досі не вирішено питання ухвалення
Генеральної угоди.
Звернімо увагу на добре знайомі всім положення статті 8 ЗУ
«Про колективні договори та угоди», яка встановлює визначення поняття угоди на
національному рівні, тобто Генеральної угоди: «Угодою на національному рівні
регулюються основні принципи й норми реалізації соціально-економічної політики
і трудових відносин, зокрема щодо: гарантій праці і забезпечення продуктивної
зайнятості; мінімальних соціальних гарантій оплати праці і доходів всіх груп
і верств населення, які забезпечували б достатній рівень життя; розміру прожиткового
мінімуму, мінімальних нормативів; соціального страхування; трудових відносин,
режиму роботи і відпочинку; умов охорони праці і навколишнього природного
середовища; задоволення духовних потреб населення; умов зростання фондів
оплати праці та встановлення міжгалузевих співвідношень в оплаті праці;
забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; заборона дискримінації».
Жодні коментарі змісту статті не потрібні. Зрозуміло, що
Генеральна угода – основний документ, який захищає права та забезпечує
гарантії не тільки членам профспілки, а взагалі всім працюючим в Україні. Тобто
укладання Генеральної угоди – основне завдання, основний напрям роботи ФПУ.
Натомість уже другий рік поспіль профспілкові організації
розпочинають колдоговірну кампанію без визначених Генеральною угодою
стандартів. Штучне заниження оплати праці, про що йдеться в Постанові Президії
ФПУ від 30.01.2014 року, стало можливим у тому числі тому, що вже не діють
норми Генеральної угоди 2010–2012 років стосовно оплати праці, насамперед ті,
що передбачали темпи зростання рівня середньої заробітної плати. В умовах,
коли на рівні окремих галузей такі угоди відсутні, лише Генеральна угода могла
б стати основним орієнтиром, забезпечити норми, які були б взяті за основу в
колективних договорах.
Окрім того, викликає подив сам механізм проведення переговорів
із Генеральної угоди, від якого відсторонені спеціалісти та профспілкові
лідери середньої ланки, які спроможні більш безкомпромісно довести потреби
простих людей до вищих владних структур та об’єднань роботодавців. Кілька
років тому було проведено два навчання профспілкових переговірників для таких
цілей, але з невідомих причин цей проект був припинений, натомість розпочалися
кулуарні перемовини з прийняття Генеральної угоди, які безславно закінчилися.
Коли, нарешті, ми дозріємо до справжніх переговорів із
владою, а не їх імітацією? Саме з цього розпочинається дієвий рух до
європейських цінностей, щоб не було протистоянь і майданів.
У членів профспілки виникає запитання стосовно місця ФПУ як
сторони в соціальному діалозі, авторитету ФПУ серед владних структур та
роботодавців.
Слід зазначити, що згідно із статтею 9 Статуту ФПУ одним з
основних завдань ФПУ є: «ведення переговорів та укладення договорів (угод) з
Урядом, організаціями роботодавців і їх об’єднаннями, контроль за їх
виконанням, сприяння розвитку соціального діалогу, вдосконаленню практики
укладання угод і колективних договорів як механізму регулювання
соціально-трудових відносин працівників з роботодавцями, їх організаціями та
об’єднаннями».
У статті 1 Закону України «Про соціальний діалог в Україні»
сказано, що «Соціальний діалог – процес визначення та зближення позицій,
досягнення спільних домовленостей та прийняття узгоджених рішень сторонами
соціального діалогу, які представляють інтереси працівників, роботодавців та
органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, з питань
формування та реалізації державної соціальної та економічної політики, регулювання
трудових, соціальних, економічних відносин».
Вважаємо, що саме в напрямі розвитку соціального діалогу з
владою, об’єднаннями роботодавців слід зосередити увагу ФПУ в умовах
розбрату, соціальної та економічної нестабільності в державі.
Розпочинати потрібно з того, щоб аргументовано переконати
владу та роботодавців у необхідності якнайшвидше розпочати роботу з
розроблення та укладення основного документа, при розробці та в ході виконання
якого можна створювати дійсно конструктивний соціальний діалог – Генеральної
угоди.
Таким чином, саме ФПУ має стати тим самим двигуном у
розвитку соціального діалогу, та, як наслідок – в укладанні Генеральної угоди.
Саме ФПУ повинна стояти на захисті інтересів і прав членів профспілок, а тому
працювати більш активно та дієво, а не «скаржитися на неспроможність
соціального діалогу». Якщо ж модель «соціального діалогу» потребує вдосконалення,
саме апарат ФПУ має розробити проект нової моделі, винести його на обговорення
членів профспілок та вирішити на всіх рівнях питання його запровадження.
Чинне законодавство України передбачає різні форми захисту
прав працівників, серед яких, зокрема, колективний трудовий спір. Справді, в
окремих випадках система вирішення колективних трудових спорів виявляється
не зовсім ефективною, але для того, щоб мати право на такий висновок, необхідно
хоча б раз застосувати процедуру колективного трудового спору. Чому ФПУ не
застосувало цей механізм захисту трудових прав членів профспілок при
вирішенні питання про укладання Генеральної угоди?
Ще одне болюче питання – власність ФПУ. Неприпустимо, щоб це
важливе питання для профспілок останні роки було неодноразово доручено «засланим
козачкам» при потуранні як керівництва ФПУ, так і колегіального органу –
Президії ФПУ. Це навіть не «граблі», а, мабуть, злий намір, потурання, в
результаті якого все майно профспілок фактично опинилося під загрозою
«націоналізації» Фондом державного майна України.
З урахуванням подій, які відбуваються сьогодні на головній
площі країни та бентежать членів профспілок, вважаємо неприпустимим той факт,
що інтереси трудящих країни висловлює та обстоює не Федерація профспілок
України – офіційний і законний представник трудового народу, вищий орган
найбільшої за чисельністю громадської організації, яка має бути основою громадянського
суспільства. На жаль, унаслідок бездіяльності ФПУ «Майдан», незважаючи на
політичну складову цього явища, своїм натиском і безкомпромісністю взяв на себе
роль рупора, який висловлює та обстоює інтереси простих людей України, а це є
загрозою для подальшого існування мало дієвих профспілкових структур усіх
рівнів.
Починаючи із засідання Ради ФПУ від 27 лютого ц. р. має
розпочатися якісна, безкомпромісна робота ФПУ та всіх її галузевих та
регіональних структур із захисту інтересів громадян України.
09.03.2014
|