Мета профспілок – торжество справедливості
Кілька тисячоліть тому в Людини вистачило мудрості
визначити закономірний зв’язок між бідністю та несправедливістю. З різною періодичністю
діячі, партії, рухи і революції на піку зубожіння народу піднімали обібраний
до нитки народ на праведну боротьбу за справедливість, яка нібито мала вивести
народ з безпросвітної бідності. Потім виявлялося, що сама справедливість
відразу після перемоги народу «втрачалася». Починався черговий виток
збагачення нових панів і зубожіння того ж народу. Нерівність в розподілі доходів у світі продовжує зростати,
досягаючи в деяких державах часом критичної поляризації. Так, лише 85
найбагатших людей планети володіють таким же обсягом багатств, як і бідна
половина населення Землі (3,5 млрд людей). Подальше зростання бідності несе в
собі небезпеку виникнення соціальних конфліктів (український Євромайдан –
яскраве тому підтвердження).
Тема ліквідації бідності знайшла своє відображення в Декларації
тисячоліття ООН. Україна, як одна з 191 країни-учасниці ООН, взяла на себе
зобов’язання до 2015 року викорінити найгостріші форми бідності і досягти
значного зростання реальних доходів населення. До речі, ООН вирахувала відношення
доходів 10% найбагатших людей України до доходів 10% найбідніших українців. Це
так зване доцільне співвідношення в країні становить 30.
Однак, деякі українські діячі на міжнародних форумах, керуючись
непереборним бажанням «наблизити» Україну до Європи, озвучують цю величину,
ніби статистичну, в розмірах від 5 до 7 (що є максимально допустимим для
цивілізованих держав). Правда, при цьому, ніби між іншим, інформують, що деякі
експерти оцінюють це співвідношення від 30 (напевно, щоб не образити фахівців
ООН) до 40 (щоб наблизитися до оцінки цього співвідношення колишнім керівником
українського уряду Миколою Азаровим).
Хочу зауважити, що доцільне співвідношення доходів найбагатших
до доходів найбідніших придумав простий італійський статист Лоренц більше 100
років тому. Це співвідношення є, образно кажучи, температурою суспільства.
Варіювати її у межах від 5 до 40 (та ще й з «гаком») – безвідповідальне
заняття політиків. А не вимірювати цю температуру – означає відмовитися від
«лікування» суспільства, хронічно хворого бідністю.
Виявляється, можна маніпулювати не тільки цифрами, а й
поняттями. Наведу останній приклад (зразка січня 2014 року) «навішування
локшини на вуха». Так, у публічному виступі українського політика, депутата
ВРУ, на семінарі була висловлена думка, що абсолютна бідність в Україні
перебуває на рівні абсолютної бідності у Франції. Висновок випливає з методики,
за якою в наведених вище державах середня пенсія громадян складає 0,45 від
середньої зарплати. Ця маніпуляція наштовхує на думку, що ми вже майже в
Європі.
Проте, або на семінарі, або в газетному повідомленні про семінар
«забули» навести порівняльну величину абсолютних середніх пенсій. До відома,
у Франції вона становить 10 440 грн, в Україні ж – 1 526 грн.
Відповідно, середня заробітна плата – в два з гаком рази більше.
Таким чином, вимальовується реальна картина стану бідності
в Україні. Не секрет, що на шляху до євростандартів Україна посідає
передостанню позицію з добробуту громадян. Позаду тільки Молдова. Але, як
повідомляється у профспілковій пресі, профспілки Молдови вже ведуть з МВФ
переговори щодо проблем економіки держави, зокрема з метою підвищення заробітної
плати, щоб у 2015 році вона досягла рівня прожиткового мінімуму. Виходить, що
профспілки Молдови прагнуть виконати Декларацію тисячоліття ООН.
Я, як колишній профспілковий працівник, хочу, щоб і
українські профспілки приділяли достатньо уваги підвищенню заробітної плати. Не
сумніваюся, що з цього приводу в мене є мільйони однодумців.
Нещодавно прочитав статтю «Про бідного держслужбовця замовте
слово» моєї колеги з профспілкової роботи. Вона зазначає, що Закон «Про державну
службу», який мав набути законної сили з 01.01.2013, досі не діє. Цей термін
передбачав мотивацію у вигляді підвищення зарплати працівникам державної
виконавчої служби. Однак, щорічно обіцяне її підвищення переноситься ще на
рік: черговий термін виконання обіцянки – січень 2015 року. Тобто для
держслужбовців, як окремого прошарку українського суспільства, обіцяне «покращення
життя вже сьогодні» не настає вже другий рік, і невідомо, коли настане.
Не краща ситуація й у працівників освіти та низки галузей
бюджетної сфери, посадовий оклад яких набагато нижче прожиткового мінімуму і
мінімальної заробітної плати, що суперечить логіці, здоровому глузду та
законодавству.
Відповідні галузеві профспілки наполягають на необхідності
дотримання трудових прав своїх працівників, пишуть заяви та звернення аж до Президента,
проводять чималу роботу задля добробуту своїх спілчан, проте не все вдається.
Уже більше 10 років спостерігається зубожіння не лише пенсіонерів, а й
працюючих.
Нещодавні лютневі новини я сприйняв як чергову газетну
«качку». Схаменувшись та бажаючи виконати Декларацію тисячоліття ООН,
Департамент промислової політики та колективно-договірного регулювання ФПУ
поінформував, що мінімальна зарплата повинна становити в 2015 році 3199 грн.
Поки що її розмір – 1218 грн. Тобто підвищення мінімальної зарплати через рік
більш ніж удвічі профспілки вважають не тільки можливим, а й реальним?!
Вважаю, що якщо профспілки України продовжуватимуть
боротьбу в тому ж загальмованому темпі, пропонуючи благі побажання без
урахування існуючих реалій, то за розміром зарплати ми скоро будемо позаду
Європи всієї. Так більше не може тривати, зрештою, потрібно виходити із
«сплячки».
Сподіваюся, що оголошена Президією ФПУ загальноукраїнська
профспілкова дискусія дозволить профлідерам почути і проаналізувати пропозиції
членів профспілок, які витікають із завдань та проблем, що постійно
накопичуються.
Деякі результати дискусії вже знайшли відображення в газеті
«Профспілкові вісті», зокрема в інтерв’ю з головою Полтавської обласної ради
профспілок Леонідом Вернигорою. Вважаю, що більшість його суджень можуть
стати базою для обговорення на Раді ФПУ.
1. У профспілок України накопичилося багато завдань, тому не
слід займатися пошуком нових цілей. Досить однієї, узагальненої в Законі «Про
профспілки...» і статутах профспілок, – захист прав та інтересів трудящих.
Вважаю, що мета профспілок – стати для трудящих надійним щитом від незаконних
посягань паразитуючих «прошарків» суспільства на законну частку трудових
доходів працівників.
2. У відносинах із соціальними партнерами профспілкам слід
дотримуватися відведеної їм законодавством ролі самостійного і незалежного
суб’єкта. При веденні переговорів не допускати жодного компромісу, що знижує
рівень захисту прав та інтересів трудящих. Своєчасно укладати колективні договори
й угоди.
При відстоюванні досягнутих прав застосовувати, за
необхідності, передбачені законодавством заходи конфронтації (щоб Майдану не
доводилося вирішувати частину профспілкових проблем), не допускаючи порушення
ст. 22 Конституції України.
3. Припинити «довгограючу» і марну роботу з розробки Трудового
кодексу. Аргументи щодо неспроможності чинного КЗпП на кшталт «він старий і
має багато змін» є просто сміхотворними (у США «дуже стара» Конституція, проте
це не заважає країні бути найбільш розвиненою державою світу).
Потрібно видати нову редакцію КЗпП, з урахуванням всіх змін,
тоді він перестане бути «старим». А для бажаючих змін у назві можна піти на
компроміс і назвати КЗпП у новій редакції Трудовим кодексом України. Адже не
можна, розробляючи новий закон, висмикувати з чинного закону трудові права,
досягнуті попередниками, а потім «новий твір» здавати в архів як непотрібний.
02.03.2014
В. Снєтков член профспілок
|