Практика колективно-договірної роботи освітян
На виконання постанови Президії ФПУ від 11 грудня 2012 року
«Про стан колективно-договірного регулювання та основні завдання колдоговірної
роботи на 2013 рік» узагальнено досвід у цій сфері на прикладі обласних і галузевих
профспілкових організацій, зокрема Профспілки працівників освіти і науки України.
Колективно-договірна система, що діє в галузі, включає в себе
Галузеву угоду, 26 територіальних та угоди на рівні більшості міст, районів, а
також понад 29 тис. колективних договорів (2011 рік), якими охоплено 1366,1 тис.
осіб або 99,3% облікової кількості штатних працівників.
У 2011 році відбувся пленум, на якому заслухано й обговорено
інформацію «Про стан виконання Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки
України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2007–2009 роки,
продовженої на 2010 рік, та про Галузеву угоду між Міністерством освіти і науки,
молоді та спорту України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на
2011–2015 роки». Учасники пленуму наголосили на необхідності подальшого розвитку
соціального діалогу як із міністерством, так і іншими владними структурами.
На пленумі зазначалося, що захисні положення Галузевої угоди
стали основою для укладення угод і колдоговорів на місцях, сприяли вирішенню питань,
пов’язаних із трудовими договорами, оплатою праці, регулюванням робочого часу
та часу відпочинку, визначенням додаткових соціальних пільг і гарантій. Через
норми колективних договорів досягнуто певних успіхів у питаннях умов та оплати
праці, забезпечується громадський контроль за дотриманням чинного трудового законодавства,
зокрема з охорони праці, створенням безпечних її умов та належного виробничого
побуту. Здобутками колективно-договірного регулювання є здійснення низки виплат,
передбачених статтею 57 Закону України «Про освіту». Спільними зусиллями сторін
забезпечено функціонування створених у галузі санаторіїв-профілакторіїв, культурно-освітніх,
оздоровчих закладів, спортивних споруд. Реалізується програма оздоровлення дітей
працівників освіти в літній період.
Загалом виконуються положення законодавства щодо погодження з
профспілковою стороною нормативних актів у сфері трудових, соціально-економічних
відносин. Результатом узгоджених дій сторін соціального діалогу в особі Міністерства
освіти і науки та ЦК Профспілки працівників освіти і науки є низка спільно розроблених
нормативно-правових актів та інструктивних листів. Профспілковою стороною вживаються
заходи для вирішення спірних питань шляхом взаємних переговорів з представниками
всіх гілок влади. Контроль за своєчасним виконанням колективних договорів здійснюється
сторонами відповідно до чинного законодавства.
Однак мають місце й негативні приклади втручання у процес реалізації
норм колективних договорів органів виконавчої влади, зокрема контрольно-ревізійних
управлінь, чим порушуються вимоги статті 6 Закону України «Про колективні договори
і угоди». Зважаючи на те, що більшість членів Профспілки працівників освіти і
науки належать до державних установ, залишається актуальним питання реалізації
частини зобов’язань як за Генеральною та Галузевою угодами, так і нормами колективних
договорів.
Йдеться, зокрема, про встановлення рівня посадових окладів
(ставок заробітної плати) працівників освіти за всіма розрядами Єдиної тарифної
сітки, виходячи із законодавчо визначеного розміру мінімальної заробітної плати;
забезпечення педагогічних працівників сільської місцевості безоплатним житлом
з опаленням і освітленням на основі нормативного врегулювання механізмів надання
зазначеної гарантії; підвищення рівня пенсійного забезпечення педагогів; урахування
заробітку за сумісництвом при призначенні наукової пенсії тощо.
Фінансування галузі за залишковим принципом унеможливлює вирішення
проблеми атестації робочих місць за умовами праці. Не виконуються зобов’язання
Кабінету Міністрів України за Генеральною угодою щодо підвищення розмірів стипендій.
Питаннями поглиблення соціального діалогу постійно опікується
ЦК Профспілки працівників освіти і науки. Упродовж останніх років двічі на засіданні
секції працівни-ків освіти в складі чле-нів ЦК Профспілки роз-глядався стан колективно-договірного
регулювання трудових відносин в освітніх закладах Рівненської та Дніпропетровської
областей. Приділяється увага методичному забезпеченню колективно-договірного
процесу. Працівниками апарату розроблено та розповсюджено на електронних носіях
методичні рекомендації щодо укладення колдоговорів у загальноосвітніх та дошкільних
навчальних закладах.
У 2012 році на допомогу профспілковим організаціям видано збірник
нормативно-правових документів «Колективно-договірне регулювання трудових та соціально-економічних
відносин у вищих навчальних закладах». ЦК Профспілки брав участь у підготовці
ФПУ рекомендацій сторонам галузевих, регіональних угод та колективних договорів
щодо проведення колдоговірної кампанії 2011 року.
ЦК Профспілки вніс низку пропозицій та зауважень до Верховної
Ради, Кабінету Міністрів, Міністерства освіти і науки, інших центральних органів
влади стосовно проектів законів та інших нормативно-правових актів з питань фінансового
забезпечення галузі, оплати та нормування праці, пенсійного, стипендіального,
житлово-побутового, медичного забезпечення працівників та осіб, які навчаються,
їх оздоровлення, відпочинку. Приділяється належна увага й законотворчій діяльності,
пов’язаній з удосконаленням колективно-договірних відносин, неодноразово направлялись
пропозиції до проектів Генугоди на відповідні роки.
ГЕОРГІЙ ТРУХАНОВ, ГОЛОВА
ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ:
«1 березня 2011 року на продовження конструктивного соціального
діалогу та співробітництва між Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України
та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України підписано нову Галузеву угоду
на 2011–2015 роки, яка є восьмою, прийнятою за період з 1993 року. Вона є одним
з основних стратегічних нормативних документів соціального партнерства для реалізації
професійних, трудових і соціально-економічних інтересів, прав і гарантій працівників,
осіб, які навчаються.
Галузева профспілка в цьому плані націлена на досягнення позитивного
мікроклімату в закладах та установах освіти, конструктивного соціального партнерства,
що будується як на основі Галузевої угоди, так і через регіональні (обласні)
угоди між управлінням освіти і науки облдержадміністрацій та обласними організаціями
профспілки. Нині нараховується 25 таких угод. Допоки не укладено регіональні галузеві
угоди в Київській та Луганській областях. В АР Крим, Дніпропетровській, Донецькій,
Полтавській, Житомирській, Львівській, Одеській, Рівненській, Сумській, Харківській,
Чернівецькій областях угоди укладено на 2011–2015 роки. Також на цей період укладено
угоди між управлінням освіти і науки та обласним комітетом профспілки в Кіровоградській
та Чернігівській областях. У грудні 2012-го підписано обласну угоду на
2013–2015 роки в Запорізькій області. Заслуговують на поширення норми обласних
угод Харківської та Чернігівської областей, в яких рекомендації Галузевої угоди
враховані як зобов’язання сторін.
Варто зазначити, що лише в 2012 році розглянуто та підготовлено
більше 250 пропозицій до законопроектів, проектів постанов Кабінету Міністрів України,
наказів, листів, роз’яснень тощо. Переважна більшість пропозицій врахована у
Резолюції учасників секції управління та економіки освіти ІІІ Всеукраїнського з’їзду
працівників освіти, до складу якої ввійшли всі голови територіальних організацій
профспілки. ЦК Профспілки вніс пропозиції до таких епохальних документів, як Національна
стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки, схвалена ІІІ Всеукраїнським
з’їздом працівників освіти, Національна рамка кваліфікацій, членом робочої групи
з розробки якої був заступник голови ЦК Профспілки. Доречним буде згадати, що
представники профспілки є членами робочих груп, комісій, створюваних ФПУ з метою
розгляду та розробки нормативних актів різного спрямування в межах компетенції
профспілок, а також міжвідомчих робочих груп. Голова Профспілки є членом колегії
Міністерства освіти і науки України.
На адресу Верховної Ради, ФПУ, Міністерства освіти і науки направлено
зауваження та пропозиції щодо низки законопроектів. На часі напрацювання пропозицій
до проекту закону «Про Державний бюджет України на 2014 рік», насамперед щодо збільшення
обсягів видатків на освіту до законодавчо встановлених розмірів, а також їх відстоювання
на всіх стадіях бюджетного процесу із застосуванням різноманітних форм соціального
діалогу».
11.04.2013
Олена ОВЕРЧУК редактор відділу «ПВ»
|