Профспілки в Україні мають реформуватися
Поряд із певними незначними
успіхами у країні значно більше проблем, які не вирішуються роками. Насамперед
– це низький рівень життя працюючих громадян, велика заборгованість із виплати
зарплат, відплив за кордон робочої сили, тіньова економіка та ін.
Мирон ІВАНКІВ
голова Львівської облпрофорганізації працівників держустанов
України
Ми, профспілки, лише обговорюємо
ці проблеми, звертаємося для їх вирішення до владних структур, але, на жаль, глибоко
не докопуємося до причин, які призводять до таких сумних наслідків, і хто винен
у цьому. Ні влада, ні профспілки не враховують об’єктивних реалій постколоніального
суспільства, того, що в ньому продовжують жити радянські соціалістичні стереотипи,
світоглядні поняття та оцінки.
Ці та багато інших причин і породжують такі наслідки.
В Україні з початку незалежності панує неповага до законів,
особливо у верхніх ешелонах влади, життя за поняттями й політичною доцільністю,
тотальна корупція, спостерігаються вкрай негативні процеси деукраїнізації. За таких
умов жодна громадська організація, у т. ч. профспілки, нормально розвиватися й
працювати не може.
Єдиним успіхом профруху, але лише за формою, є підписання Генугоди.
Правда, користі від цього працюючим, через названі вище причини, вкрай мало.
Те саме стосується галузевих і регіональних угод. Зобов’язання,
які містять ці документи, не підкріплені жодними коштами. Рапортувати про зростання
відсотків охоплення працюючих різними угодами й договорами – це обдурювати себе
й спілчан. Мало користі й від колдоговорів, особливо у бюджетній сфері, у якій за
останні роки коштів не вистачає на обов’язкові виплати, не кажучи вже про кошти
на реалізацію колдоговорів.
Тривалий час Україна за рівнем зарплати, а отже, і життя – на
передостанньому місці в Європі, позаду нас лише Молдова. Сьогодні в Україні мінімальна
зарплата на 30% нижча за прожитковий мінімум.
На початку незалежності наші економісти, соціологи, і, що важливо,
фахівці країн Європи оцінювали економічний потенціал України як найвищий серед
колишніх радянських республік. Двадцять один рік в історичному вимірі – малий
відрізок часу. Проте за цей час країни Східної Європи, прибалтійські народи суттєво
випередили Україну за усіма показниками економічного й суспільного розвитку. У
цих країнах розвивається національне виробництво, з року в рік зростає ВВП, забезпечується
зайнятість населення. Сусідня Угорщина у п’ять разів за кількістю населення і
територією менша за Україну, проте має набагато більшу кількість виробничих підприємств.
Чому? Відповідь частково знаходимо у словах російського письменника Михайла Веллера:
«Наша держава (Росія) обслуговує лише інтереси бізнесу олігархів. Їм Росія – ні
велика, ні мала – не потрібна. Свої гроші вони зберігають «за бугром», їхні діти
навчаються «за бугром», вони придбали нерухомість «за бугром» і закінчення свого
життя вони не пов’язують із могилою в Росії».
Тож замисліться! Так кажуть про російських олігархів.
Щодо українських олігархів-космополітів вищесказане слід помножити
принаймні на 100. Російські олігархи хоч розмовляють російською мовою, а наші не
люблять Україну, її мову, культуру й народ. На найбільше багатство українців – на
землю уже заглядають неситим оком.
Крім того, у країні панує тотальна корупція, тіньова економіка.
Не знаю, як в інших країнах, а у нас влада нав’язала профспілкам
тезу, що ми з нею – соціальні партнери. З цього приводу навіть є відповідний закон.
Насправді уряд разом із роботодавцями і профспілки є природними опонентами. Суб’єкти
можуть бути партнерами, у тому числі соціальними, якщо вони рівносильні й рівновеликі.
Партнери, крім того, як правило, мають спільний інтерес. А який спільний інтерес
об’єднує трьох згаданих соцпартнерів? Відповідь очевидна – жодного. І за силою,
й за іншими чинниками – вони не порівняльні.
Щоб урівноважитися з урядом і роботодавцями, необхідно створювати
потужний страйковий фонд. Сьогодні ще є можливість його створити: первинки
3–5% своїх внесків дадуть до цього фонду, а реальним і потужним джерелом його створення
слід розглядати профспілкове майно. За нинішніх умов беззаконня і жадібності олігархів,
якщо завтра хтось із них забажає його придбати, зрозуміло, за безцінь, то вкрай
легко це зробить. Згадане майно служить обмеженому колу осіб, спілчани його не
відчують. Тому варто продати це майно, а з отриманих коштів створити страйковий
фонд. Кошти розмістити на депозит, відсотки використовувати на діяльність апарату
ФПУ, Президії і Ради ФПУ. Нині низові ланки не дадуть згоди на зміну пропорцій
розподілу сум внесків на користь верхів. Унизу кажуть: «Спочатку захистіть наші
соціально-економічні інтереси, а тоді отримаєте гроші».
Найефективніший спосіб захисту соціально-економічних інтересів
людини праці є страйк, а страйк без страйкового фонду – практично неможливий. Отже,
працювати є над чим.
Яким чином профспілки можуть ефективно захищати соціальні інтереси
спілчан?
Профспілки не наділені командно-управлінськими правами. А це
означає: хоч би які рішення Президія, Рада ФПУ, виборні органи інших рівнів не
ухвалили – конкретні, важливі – вони ні на що не впливають. Що робити? На засіданнях
Ради, Президії, де розглядаються соціально значущі питання (проблеми), обов’язково
мають бути присутні як мінімум заступник міністра того міністерства, до компетенції
якого належать питання, які розглядаються, представник Кабміну. Якщо рівень виборного
органу профспілки нижчий, то на його засіданні мають бути відповідні чиновники
органів державної влади, місцевого самоврядування.
І найголовніше.
Щодо проблеми, питання, які розглядаються на засіданнях виборних
органів, необхідно домагатися прийняття відповідного рішення Кабміном, міністерством,
колегією або головою ОДА, міською радою, міським головою.
І якщо такі рішення виконуватимуться на користь людей, це буде
означати, що профспілки чогось домоглися. Іншого шляху немає.
Щодо засідань Рад ФПУ, ОПЛ, Центральних комітетів, їх президій.
Рада ФПУ – це по суті найвищий рівень (після з’їзду) у профспілковій
ієрархії. Виходячи з цього, засідання Ради ФПУ мало би бути знаковою подією в суспільному
житті країни. На засідання Ради мала би прагнути потрапити велика кількість представників
ЗМІ. Також мали би бути присутніми представники влади, роботодавці. Але, як усі
знають, нічого подібного не відбувається. Тоді виникає запитання «А що це означає?».
Як на мене, означає одне. Нікому не цікаво, що обговорюють на цьому засіданні.
А це критерій нашої значущості, нашого місця в суспільстві, нашого впливу на процеси,
що в ньому відбуваються, це наш профспілковий авторитет. І висновок. Якщо такого
становища не змінити, причому радикально, профрух в Україні не має майбутнього.
Українські профспілки мають шанс розвалити олігархічний космополітичний
режим і увійти в історію. Для цього нашим профспілкам нічого вигадувати не треба.
Лише твердо, послідовно й адекватно реагувати на дії влади й роботодавців.
Щодо ставлення до влади як такої. За визначенням філософії:
«Влада – це не суб’єкт, якого треба любити. Владу потрібно примушувати працювати
на народ і державу». Важливо, на мою думку, не доводити це примушування до конфлікту,
який завжди є руйнівною силою.
Ще одне важливе питання, яке, на мій погляд, є найважливішим,
але профспілкам нав’язують думку, що це не ваше. Це питання стосовно захисту національних
інтересів українців – народу, який роками виборював своє законне право на державність,
на свою історію, мову, культуру. В країні повним ходом відбувається процес деукраїнізації
в усіх сферах суспільного життя.
Неприйнятним є ухвалення ЗУ «Про засади державної мовної політики»,
підписання його Президентом України.
На жаль, серед профактиву, зокрема серед тих, хто обраний головами
виборних профорганів, побутує, на моє переконання, вкрай хибна думка: що захищати?
В цьому випадку – рідну мову. Це не входить у сферу діяльності профспілок.
Виходить, що як профспілковий функціонер я зобов’язаний захищати
соціальні права людини, а коли вороги нищать мою ідентичність, мову, культуру,
я повинен мовчати. Але ж це абсурд. Це означає, що така людина вже немає нічого
святого: і не тільки національної гідності, а й людської.
Твердо переконаний, що ФПУ, її керівні органи, галузеві профспілки
мають підтримати ЗУ «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики», який пріоритетним
напрямом зовнішньої політики визначає забезпечення інтеграції України в європейський
політичний, економічний і правовий простір для набуття членства в Євросоюзі. До
речі, закон цей прийнято у 2010 році провладною більшістю.
Останнім часом влада проводить реформи в країні. Не завжди
вони ефективні, проте намагання щось змінити є. Профспілки, на жаль, незважаючи
на радикальні зміни, які з часу референдуму про незалежність відбулись у державі,
продовжують свою діяльність як і двадцять років тому. Отже, настав час замислитися
і теж вдаватися до реформування.
07.03.2013
|