Профспілкова освіта: сучасний стан і перспективи розвитку
Яка роль належить сьогодні
профспілковій освіті у вдосконаленні діяльності профорганізацій і як вирішуються
завдання формування свідомого членства у профспілках? Ці та інші питання, зокрема
щодо методичного забезпечення навчального процесу та підготовки профспілкових
викладачів, були темою обговорення Міжнародної науково-практичної конференції,
що відбулася 24–25 січня в м. Чернігові, на базі Навчально-методичного центру Федерації
профспілок Чернігівської області. У роботі конференції взяли участь Голова Федерації профспілок
України та голова Науково-методичної ради ФПУ Юрій Кулик, його заступники Євген
Драп’ятий і Григорій Осовий, провідні фахівці департаментів ФПУ, лідери всеукраїнських
галузевих профспілок і територіальних профоб’єднань, керівники навчальних профспілкових
закладів, профспілкові викладачі, науковці, представники системи профспілкової
освіти Росії та Білорусі.
Програма заходу була досить насиченою й охоплювала різні аспекти
профспілкової освіти в Україні. Пленарне засідання 24 січня вітальним словом відкрив
Юрій Кулик, який зупинився на основних досягненнях і проблемах профспілкової освіти.
«Посилення ролі профспілок у громадянському суспільстві неможливе без ефективної
кадрової політики, яка передбачає створення та зміцнення кадрового потенціалу,
залучення молоді до активної профспілкової роботи. Сьогодні життя висуває нові
вимоги до керівників профспілкових організацій: від компетентності, професіоналізму
профлідера та його команди залежить результат роботи всієї організації», – зазначив
він.
Щороку, за словами Юрія Кулика, виборні органи ФПУ, її членські
організації розглядають питання організації профосвіти, затверджують тематичні
плани, графіки навчання, формують навчальні групи з профспілкових працівників і
профактиву.
Перший день конференції був досить змістовним. Учасники пленарного
засідання обмінялися думками щодо процесу навчання й обговорили роль профспілок
у суспільстві. Так, з інформацією «Формування свідомого членства в профспілках
– головне завдання профспілкового навчання» виступив перший заступник голови Профспілки
працівників вугільної промисловості України Валерій Мамченко. Ректор Харківського
соціально-економічного інституту
Валерій Волков зупинився
на ролі сучасної профспілкової освіти у формуванні громадянських навичок і позицій.
Особливу увагу привернув досвід навчання профкадрів Профспілки
трудящих металургійної і гірничодобувної промисловості України, яким поділився
заступник голови ПМГУ Валерій Гавриленко.
Про роль профспілкової освіти у вдосконаленні діяльності профспілок
із захисту соціально-економічних прав працівників розповіла директор Навчально-методичного
центру Федерації профспілок Чернігівської області Ірина Дорожкіна.
З інформацією про динаміку розвитку профспілкової освіти та
доповіддю «Підготовка профспілкових кадрів: сучасний стан і перспективи розвитку»
виступили керівник департаменту розвитку профспілкового руху ФПУ Валентина Шевченко
та в. о. ректора Академії праці та соціальних відносин ФПУ Вікторія Буяшенко.
Виступ викладача Навчально-методичного центру ФП Чернігівської області Світлани
Задорожної був присвячений упровадженню інноваційних підходів у систему профспілкової
освіти.
З великим зацікавленням учасники конференції прослухали інформацію
керівника Центру розвитку профспілкової освіти Інституту розвитку профспілкового
руху Академії праці і соціальних відносин Федерації незалежних профспілок Росії
Світлани Демидової щодо кадрової політики ФНПР і сучасних тенденцій розвитку профспілкової
освіти.
Під час обговорення йшлося про те, що попри політичні та соціально-економічні
зміни в державі, які сталися протягом останніх 20 років, у жорстких умовах переходу
до ринкової економіки профспілкам удалося вистояти, переорієнтувати свою діяльність,
посісти гідне місце у формуванні громадянського суспільства. Наголошувалося, що
Федерація профспілок України, членські організації змогли відновити систему профспілкового
навчання, підвищення кваліфікації працівників, зберегти більшість навчальних закладів
профспілок, які діяли на початку 90-х років, започаткувати діяльність Академії праці
та соціальних відносин та Інституту туризму. Зрозуміло, що нова соціальна роль
і завдання профспілок змусили докорінно змінити форми, методи організації та проведення
навчання, тематику навчальних програм і планів, їхній зміст.
Водночас учасники конференції зазначали, що можливості для мотивації
підвищення рівня знань, кваліфікації та професіоналізму, залучення до активної
профспілкової роботи молоді використовуються ще не повною мірою.
Після закінчення пленарного засідання почалася активна робота
в секціях «Оновлення змісту і методів навчання, методичне забезпечення навчального
процесу, підготовка профспілкових викладачів» (керівник – заступник Голови ФПУ
Євген Драп’ятий) та «Удосконалення діяльності навчальних закладів профспілок,
методичних рад членських організацій та підвищення їх ролі у системі профспілкового
навчання» (керівник – голова Дніпропетровського обласного об’єднання профспілок,
заступник голови Науково-методичної ради ФПУ Віталій Дубіль). Жваву дискусію серед
учасників секцій викликало питання фахової підготовки тренерів-модераторів профспілкового
активу. Гостро обговорювалися й питання навчання різних категорій слухачів, формування
законодавчої та методичної бази, забезпечення фінансування профспілкової освіти,
її безперервності та системності, покращення педагогічних та інформаційних технологій
тощо.
Під час конференції проводилися й майстер-класи, учасники яких
мали змогу взяти участь в обговоренні та вирішенні питань, висловитися і бути
почутими. Так, темі формування позитивного іміджу профспілок на сучасному етапі
присвятила свою розповідь кандидат економічних наук, доцент Чернігівського державного
технологічного університету, викладач-модератор Навчально-методичного центру ФП
Чернігівської області Світлана Задорожна. Кандидат філософських наук, доцент ЧДТУ,
викладач НМЦ Світлана Каземирова зупинилась на стратегії розвитку профспілкових
організацій в умовах змін. Про компетенцію профспілкового лідера розповіла практикуючий
психолог Ірина Глушко, тонкощі мотивації профспілкового членства й активності
слухачів розкрила слухачам керівник Центру розвитку профспілкової освіти Інституту
розвитку профспілкового руху АПіСВ ФНПР Світлана Демидова.
Наступного дня пленарне засідання присвячувалось питанням соціального
діалогу, зокрема навчальній програмі «Основи ведення соціального діалогу в суспільстві»,
а також ролі навчально-методичних рад у розвитку профспілкової освіти.
На конференції було прийнято резолюцію, в якій учасники рекомендували
навчальним закладам профспілок активізувати науково-дослідницьку діяльність, пов’язану
з проблематикою профспілкового руху, науковим обґрунтуванням стратегії і тактики
діяльності профспілок, їх кадрового забезпечення, а також розробити сучасну модель
підготовки профспілкових кадрів, оновити навчальні програми та плани. Вони висловили
впевненість, що постійна увага до питань освіти та підвищення кваліфікації профпрацівників
і активу, впровадження сучасних освітніх та інформаційних технологій, форм і методів
електронного, дистанційного навчання сприятимуть ефективній кадровій політиці профспілок,
подальшій модернізації профспілкового руху.
01.02.2013
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|