Думок багато – рішення єдине
У розпал літа 10 липня
профспілкові лідери зібралися у Будинку спілок для проведення чергового засідання
Президії. Традиційно вів зібрання Голова ФПУ Юрій Кулик. У залі було «спекотно»,
адже обговорювалися надзвичайно актуальні питання, які непокоять як профспілки,
так і людей праці. Серед порушених проблем – запровадження накопичувальної системи
загальнообов’язкового державного пенсійного страхування; упорядкування системи
надання пільг окремим категоріям громадян; роль профспілок у реалізації державної
житлової політики та ін.
Пенсійне реформування
Профспілки неодноразово порушували це питання на різних зустрічах,
проводили круглі столи й дискусії, однак на Президії йшлося саме про конкретні
пропозиції ФПУ. Так, у своєму виступі заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк наголосив,
що стосовно пенсійного реформування існує чимало ризиків. «Нині активно нав’язується
ідея запровадження так званого другого рівня накопичувальної пенсійної системи,
коли кожен сплачуватиме відповідні внески і в перспективі отримає певний дохід.
Однак, провівши чимало фахових дискусій, зустрічей із науковцями та іншими, ми
переконалися, що у нас відсутня стабільна система, яка гарантувала б збереження
цих вкладів, – сказав Сергій Кондрюк. – Іще один ризик – висока вірогідність банкрутства
цих пенсійних систем, які у найближчій перспективі мали б стати приватними. А найголовніше,
що запровадження такої системи тягне за собою певні послаблення фінансових можливостей
солідарної системи і зменшує споживчу вартість заробітної плати за рахунок додаткових
внесків до цієї системи».
Аби не допустити звуження прав працюючих – як під час, власне,
виконання трудових функцій, так і тоді, коли вони вийдуть на пенсію, профспілки
мають тримати це питання на постійному контролі. Тож у ході засідання було вирішено
доручити керівництву ФПУ під час роботи з ВРУ, Кабміном, Мінсоцполітики, Пенсійним
фондом виходити з того, що запровадження накопичувальної системи не повинно негативно
вплинути на фінансове забезпечення солідарної пенсійної системи, а гарантування
належного рівня пенсійних накопичень і відповідних пенсійних виплат із накопичувальної
системи потребує стабільного економічного зростання, значного підвищення зарплати
та зниження рівня інфляції в країні. На стартовому етапі її впровадження слід вжити
таких організаційних заходів, які б унеможливили виникнення помилок та запобігли
негативним наслідкам запровадження накопичувальної системи.
Пільгове питання
Курс на реформування системи пільг шляхом їх скасування для тих,
хто цього не потребує, та запровадження адресних грошових виплат визначений Президентом
України Віктором Януковичем одним із чотирьох стратегічних напрямів модернізації
державної соціальної політики. Аби сформувати консолідовану позицію ФПУ, її членських
організацій щодо подальшого упорядкування системи пільг і забезпечення дотримання
принципу соціальної справедливості, на засіданні Президії прийнято рішення запропонувати
Кабінету Міністрів до кінця 2012 року спільно із соціальними партнерами розробити
проект закону щодо основних критеріїв, напрямів і принципів реформування системи
надання пільг для населення країни, а також підтримати законодавчу ініціативу
Мінсоцполітики стосовно внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення
адресного надання пільг високопосадовцям, які мають на них право за професійною
ознакою.
Це питання викликало в залі жваву дискусію. Так, голова профспілки
працівників державних установ Тетяна Нікітіна зауважила, що не можна нічого ні в
кого забирати. «В усьому цивілізованому світі якщо й скасовується якась пільга чи
гарантія, то вона скасовується щодо людини, яка мала б її отримати. Але у тих, хто
її вже має, ніхто нічого не забирає!» – наголосила Тетяна Нікітіна.
Захист трудящих
«В Україні зі сторони судів, органів влади та роботодавців
відбувається фактичне ігнорування Конвенцій Міжнародної організації права як
джерела права», – зауважив заступник Голови ФПУ Сергій Українець. Так, за його
словами, норми міжнародного права відверто зневажаються суб’єктами нормотворення
і не враховуються при прийнятті нових нормативно-правових актів.
«Яскравий приклад такого свавілля, коли, проігнорувавши норми
ратифікованої Україною Конвенції МОП № 81 про інспекцію праці у промисловості
й торгівлі, держава спочатку постановою Кабміну, а потім Законом України «Про основні
засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» обмежила
прохід її представників на підприємства, де мав б здійснюватися відповідний контроль
за дотриманням роботодавцями законодавства про працю. Це призвело до того, що за
підсумками першого кварталу цього року смертельний травматизм зріс у порівнянні
із загальним на 140 осіб», – констатував Сергій Українець.
У зв’язку із цим Президія затвердила План заходів ФПУ щодо
сприяння в інтересах трудящих прямій дії норм Конвенцій МОП та інших актів міжнародного
права.
Нова Генеральна угода
ФПУ веде підготовчу роботу для проведення колективних переговорів та укладення
Генеральної угоди на новий строк. Тристоронньою робочою групою вже напрацьовано
її робочий варіант. Члени Президії внесли низку пропозицій до цього проекту. Також
стало відомо, що найближчим часом обговорюватиметься робочий проект Генеральної
угоди в членських організаціях ФПУ, аби зібрати та узагальнити пропозиції для подальшого
вдосконалення доопрацьованого проекту та внесення його на розгляд Президії ФПУ.
Нині триває робота у цьому напрямі.
19.07.2012
Анна РЄПІЧ, «ПВ»
|