Де знайти безкоштовного адвоката?
У червні минулого року
Верховна Рада України прийняла Закон «Про надання безоплатної правової допомоги»,
окремі положення якого набиратимуть чинності поетапно, в 2013 і 2014 роках. Чому
так і чи прихильний цей закон до безкоштовної профспілкової адвокатури, розмірковує
провідний правовий інспектор відділу соціально-економічного захисту Об’єднання профспілок
Львівщини, член обласної колегії адвокатів Йосип Сирко.
У світовій практиці існує
безоплатна правова допомога, напрацьовані механізми її надання. Як правило, цим
питанням скрізь займаються профспілки, інші громадські організації, у тому числі
Міжнародна організація праці. Прийняття відповідного закону Верховною Радою України
– ще один крок на шляху до Європейського союзу і виконання рекомендацій відповідних
європейських інституцій.
Реалізовуватимуть прийнятий закон за допомогою центрів надання
безоплатної правової допомоги, створених обласними управліннями юстиції. Їх кількість
залежатиме від потреб адміністративно-територіальних одиниць. Поетапну ж реалізацію
закону зумовили організаційні моменти, зокрема проблеми виділення приміщень тощо.
Насамперед закон передбачає поширення та підвищення правової
культури в Україні і діє на двох рівнях. Перший – надання безоплатних консультацій,
складання правових документів. Другий і основний – захист у кримінальних справах.
На мою думку, обидва потребують удосконалення саме механізму їх реалізації.
У Законі «Про надання безоплатної правової допомоги» не передбачено,
наприклад, участі підзахисного у виборі адвоката, право громадянина на довіру чи
недовіру до запропонованого захисника. Центр безоплатної допомоги як державна
установа одноосібно укладає угоду з юристом, а право участі в цьому громадянина
потрібно шукати в інших законодавчих актах, якими, як правило, скористатися пересічній
людині проблематично через низьку правову культуру, недосконалість взаємодії правових
механізмів у суспільстві. Згадані положення закону не відповідають повною мірою
ст. 59 Конституції України, яка гарантує громадянинові право самому обирати захи-сника.
Отже, угода між центром та адвокатом має передбачати право на
волевиявлення і вибір адвоката самим підзахисним. Може трапитися так, що коли клієнт
відмовиться від наданого адвоката, особливо в кримінальних справах, то позбудеться
захисту взагалі. Якість послуг захисника виписана, м’яко кажучи, нечітко. Не простежується
в законі мотивації якісної роботи.
Що ж до співпраці державних центрів правової допомоги з громадськими
організаціями загалом та профспілковими юристами зокрема, то тут можуть укладатися
відповідні угоди про взаємодію на першому рівні – в цивільних справах. До рівня
захисту в кримінальних справах профспілка доступу не матиме.
Свого часу профспілки мали намір самостійно створити центри
надання правової допомоги, владнали фінансові, організаційні проблеми. З набранням
чинності Закону «Про надання безоплатної правової допомоги» роль профспілкових
юристів не втратить свого значення, особливо в царині трудових спорів та охорони
праці, і може навіть зрости, якщо влада зі свого боку буде зацікавлена в згуртуванні
зусиль учасників громадянського суспільства.
Підготувала Ольга Лобарчук
11.07.2012
|