« на головну 24.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Спецвипуск

Трудовий кодекс – на захист людини праці!

Трудовий кодекс – на захист людини праці!

 КРОКИ БОРОТЬБИ ПРОФСПІЛОК

 • У 2001 році в Україні за підтрим­ки Міжнародної організації праці розпочато роботу з підготовки реформування трудового законо­давства. Розроблено Концепцію реформування законодавства про працю, схвалену на націо­нальній тристоронній конферен­ції в червні 2002 року, яка визна­чила концептуальні засади ново­го Трудового кодексу України.

• Після прийняття 11 грудня 2003 року Верховною Радою України проекту Трудового кодексу в пер­шому читанні на паритетних заса­дах було створено тристоронню робочу групу по доопрацюванню законопроекту.

• У 2005 році ФПУ провела масові акції протесту профспілок проти обмеження трудових прав у про­екті нового Трудового кодексу, який розроблявся за координації уряду.

• У березні 2007 року підготовку проекту до другого читання фак­тично було завершено. Однак, 23 листопада 2007 року його було відкликано Верховною Радою, де зареєстровано проект Трудового кодексу України, поданий народ­ними депутатами В. Харою, О. Су­хим, О. Стояном (№ 1108 від 4.12.2007).

• Протягом 2008–2009 років на двосторонній основі за коорди­нації Комітету праці та соцполіти­ки Верховної Ради України со­ціальними партнерами проводи­лася робота над змінами та до­повненнями до законопроекту. ФПУ внесла пропозиції, які б за­безпечили збереження існуючих трудових норм та усунули прога­лини чинного трудового законо­давства. До роботи залучалися міжнародні експерти. Тристорон­ня делегація сторін соціального діалогу виїздила до штаб-кварти­ри МОП (м. Женева), було прове­дено консультації та отримано позитивний висновок МОП. 2008 року законопроект був прийня­тий парламентом у першому чи­танні.

• У 2011 році роботодавці запро­понували внести зміни до 50 норм, які значно погіршують по­ложення працівників, на що профспілки висловили катего­ричний протест. Робота з внесен­ня проекту на друге читання за­гальмувалась.

• Законопроект доопрацьовував­ся з урахуванням зауважень на­родних депутатів України, екс­пертів від сторін профспілок та роботодавців.

• У 2011–2012 роках відбулися консультації сторін щодо окре­мих норм законопроекту, з яких не досягнуто згоди. Із 300 розбіж­ностей залишились 12, 10 з яких підтримано парламентським Ко­мітетом праці та соціальної полі­тики у варіанті профспілок.

• Прийнято рішення ФПУ та Спільного представницького органу профспілок щодо під-тримання проекту нового Тру­дового кодексу. Профспілкові організації, трудові колективи вимагають від парламентарів прийняти законопроект у редакції, погодженій профспіл­ками.

• У березні–травні 2012 року пи­тання прийняття нового Трудо­вого кодексу в другому читанні неодноразово вносилося на по­годжувальну раду парламентсь­ких фракцій для наступного роз­гляду парламентом.

 

 ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ

Федерації профспілок України та Спільного представницького органу профспі лок та їх реалізація у проекті Трудово го кодексу України

 

 

 ТРУДОВИЙ КОДЕКС – НА ЗАХИСТ ЛЮДИНИ ПРАЦІ!

 

КРОКИ БОРОТЬБИ ПРОФСПІЛОК

ПОСТАВЛЕНА МЕТА

РЕАЛІЗОВАНО В ПРОЕКТІ ТРУДОВОГО КОДЕКСУ

1.

Збереження та посилення існуючо­го рівня захисту прав працівників, передбаченого чинним КЗпП України.

Проект Трудового кодексу України передбачає комплексне регулювання трудових правовідносин в умовах ринкової економіки і переважно приватної власності підприємств, створення необхідних умов для досягнення оптимального узгодження інтересів сторін трудових відносин та держави.

Так, серед інших положень проектом Кодексу передбачено:

– збереження нормальної тривалості робочого часу – 40 годин на тиждень (ст. 131);

– обов’язкове попереднє погодження з профспілковим комітетом звільнення працівника з роботи за ініціативою роботодавця (ст. 121);

– безумовну обов’язковість умов трудового договору (ст.ст. 44, 53, 76, 78, 83);

– заборону звільнення працівника з ініціативи роботодавця в період тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці чи відрядженні (ст. 116);

– не допускається звільнення працівника з мотивів досягнення пенсійного віку (ст. 119);

– установлюються підвищені гарантійні виплати при звільненні працівника в разі скорочення – у розмірі від однієї до трьох середньомісячних заробіт­них плат залежно від безперервного стажу роботи. У разі звільнення працівника в зв’язку з тривалою (понад 4 місяці) хворобою, а також у зв’язку з по­рушенням правил прийняття на роботу додатково виплачуватиметься вихідна допомога в розмірі середньомісячного заробітку (ст. 251).

2.

Розширення можливостей проф-спілкових організацій у захисті тру­дових прав працівників.

Професійні спілки та їх об’єднання визначено самостійними суб’єктами, які можуть брати участь у трудових відносинах (ст. 19), а саме:

1. Профспілковий орган первинної профспілкової організації наділений правом попередньо погоджувати звільнення працівника за ініціативою робо­тодавця (ст. 121), уповноважується на звернення до суду в разі звільнення працівника без урахування його пропозиції (ст. 122) та може представляти ін­тереси працівника під час розгляду індивідуального трудового спору в суді або комісією з трудових спорів (ст. 418).

2. Пропозиції профспілкової організації про перенесення строків, тимчасове припинення або скасування заходів, пов’язаних із звільненням працівни­ків у зв’язку із скороченням, є обов’язковими для розгляду органами державної влади, органами місцевого самоврядування, роботодавцями, їх органі­заціями (ст.ст. 99, 431).

3. Передбачено збереження заробітної плати у середньомісячному розмірі працівникам, що беруть участь у страйку, в разі невиконання роботодавцем рішень примирних органів (ст. 379). Скорочуються строки та спрощується процедура проведення страйку: зменшено кворум для прийняття рішення про оголошення страйку з двох третин делегатів конференції до простої більшості (50% + 1) та строки попередження роботодавця про початок страйку з семи до трьох днів (ст. 372), а також установлюється, що про початок проведення попереджувального одногодинного страйку роботодавця поперед­жають за одну добу.

3.

Усунення прогалин в чинному тру­довому законодавстві, які дозволя­ють роботодавцям (власникам) дія­ти не в правовому полі, врегульо­вувати трудові відносини на свою користь, що в сучасних умовах на­буває значного поширення.

1. Запроваджується обмеження максимальної тривалості щоденної роботи при підсумованому обліку робочого часу – до 12 годин (ст. 143), що вкрай важливо для запобігання перевантаженню і виснаженню працівника на транспорті, в будівництві, промисловості, створенню аварійних ситуацій.

2. У проекті Кодексу закріплюються положення, які регулюють право на охорону праці (ст. 6) з метою запобігання порушенням прав і законних інтересів найманих працівників, з якими сьогодні практично без обмежень укладаються цивільно-правові угоди на виконання робіт.

3. З метою усунення розбіжностей у визначенні норми робочого часу при різних режимах роботи (шестиденний робочий тиждень, підсумований облік робочого часу, неповний робочий час тощо) в проекті Кодексу встановлюється, що 40-годинний робочий тиждень є основою для визначення норми робочого часу як для п’ятиденного робочого тижня з однаковою тривалістю роботи в кожний день тижня, так і для інших режимів робочого часу, в тому числі для режиму підсумованого обліку робочого часу (ст.ст. 137, 143).

4. Установлені правила щодо правонаступництва в трудових відносинах з метою усунення порушень інтересів працівників при ліквідації юридичних осіб та створенні на базі їх майна нових юридичних осіб (ст. 25).

4.

Законодавчо закріпити посилення державного нагляду та громадсь­кого контролю за дотриманням ро­ботодавцями трудового законо­давства в умовах масових пору­шень прав працівників, нелегаль­ного використання праці, «конвер­тних» зарплат, фактичної здачі пра­цівників у оренду один одному.

1. Проект Кодексу передбачає, що нагляд і контроль за дотриманням трудового законодавства, колективних договорів і угод здійснюється центральни­ми органами виконавчої влади відповідно до їх повноважень, профспілками та їх об’єднаннями, організаціями роботодавців та їх об’єднаннями в ме­жах і в порядку, визначених законом. Розмежовано також функції центральних і місцевих органів виконавчої влади із здійснення державного нагляду і контролю (ст.ст. 383–386).

2. Окремо виділено статтю, яка визначає порядок здійснення профспілками громадського контролю за дотриманням трудового законодавства і якою передбачено:

– безперешкодний доступ до огляду виробничих, службових та інших приміщень, де працюють члени відповідних профспілок;

– право вимагати та одержувати від роботодавця, іншої посадової особи накази (розпорядження), відомості про виплату заробітної плати, інші доку­менти, пояснення щодо умов праці, виконання колективних договорів та угод, додержання норм трудового законодавства та соціально-економічних прав працівників – членів відповідних профспілок;

– проводити перевірки щодо правильності відрахувань із заробітної плати працівників – членів відповідних профспілок;

– контролювати стан безпеки та охорони праці, створення безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, за­безпечення працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного захисту, а в разі загрози життю або здоров’ю пра­цівників вимагати від роботодавця негайного припинення робіт на робочих місцях, виробничих дільницях, у цехах, інших структурних підрозділах юридичної особи в цілому на час, необхідний для усунення загрози життю або здоров’ю працівників;

– складати акт перевірки стану додержання вимог трудового законодавства та вручати його під розписку роботодавцеві;

– вносити роботодавцям, органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування подання про усунення порушень трудового законодавства, які є обов’язковими для розгляду;

– у разі невиконання роботодавцем подання про усунення порушень надсилати інформацію і матеріали перевірки відповідним органам державного нагляду (ст. 387).

5.

Збільшити оплату праці за роботу в умовах, що відрізняються від зви­чайних (понадурочних, у нічний час, при поділі зміни на частини).

1. Збільшено розмір гарантованої підвищеної оплати роботи в нічний час із 20 до 30% тарифної ставки (окладу) за кожну годину (ст. 230), законодавчо закріплено підвищення на 20% тарифної ставки (окладу) оплату праці при поділі робочого дня на частини (ст. 231), передбачено підвищену оплату на­дурочних робіт (у потрійному розмірі), якщо їх тривалість перевищує 120 годин на рік (ст. 232), оплату часу простою з вини роботодавця в розмірі не менше двох третин середньої заробітної плати працівника, розрахованих пропорційно до тривалості простою (ст. 234).

2. При звільненні в зв’язку із скороченням штату працівникові має виплачуватися вихідна допомога залежно від стажу роботи (до 5, до 10, більше 10 років) – від одного до трьох розмірів середньої заробітної плати (ст. 251).

6.

Посилити вплив колдоговорів і угод на регулювання трудових від­носин та встановлення додаткових соціальних гарантій.

Визначено поняття і правовий статус колективного договору як нормативного акту, що дозволить використовувати його положення як доказову базу під час розгляду спорів у судовому порядку (ст. 345), систематизовано строки укладення колективних договорів та угод (ст.ст. 348, 353), обмежено стро­ки ведення колективних переговорів, що дозволить уникнути затягування переговорного процесу (ст. 343), розширено сферу дії колективних угод (ст. 353).

 

 

 

29.05.2012



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання