Трудовий кодекс – на захист людини праці!
КРОКИ БОРОТЬБИ ПРОФСПІЛОК
• У 2001 році в Україні
за підтримки Міжнародної організації праці розпочато роботу з підготовки реформування
трудового законодавства. Розроблено Концепцію реформування законодавства про працю,
схвалену на національній тристоронній конференції в червні 2002 року, яка визначила
концептуальні засади нового Трудового кодексу України.
• Після прийняття 11 грудня 2003 року Верховною Радою України
проекту Трудового кодексу в першому читанні на паритетних засадах було створено
тристоронню робочу групу по доопрацюванню законопроекту.
• У 2005 році ФПУ провела масові акції протесту профспілок проти
обмеження трудових прав у проекті нового Трудового кодексу, який розроблявся за
координації уряду.
• У березні 2007 року підготовку проекту до другого читання фактично
було завершено. Однак, 23 листопада 2007 року його було відкликано Верховною Радою,
де зареєстровано проект Трудового кодексу України, поданий народними депутатами
В. Харою, О. Сухим, О. Стояном (№ 1108 від 4.12.2007).
• Протягом 2008–2009 років на двосторонній основі за координації
Комітету праці та соцполітики Верховної Ради України соціальними партнерами проводилася
робота над змінами та доповненнями до законопроекту. ФПУ внесла пропозиції, які
б забезпечили збереження існуючих трудових норм та усунули прогалини чинного трудового
законодавства. До роботи залучалися міжнародні експерти. Тристороння делегація
сторін соціального діалогу виїздила до штаб-квартири МОП (м. Женева), було проведено
консультації та отримано позитивний висновок МОП. 2008 року законопроект був прийнятий
парламентом у першому читанні.
• У 2011 році роботодавці запропонували внести зміни до 50 норм,
які значно погіршують положення працівників, на що профспілки висловили категоричний
протест. Робота з внесення проекту на друге читання загальмувалась.
• Законопроект доопрацьовувався з урахуванням зауважень народних
депутатів України, експертів від сторін профспілок та роботодавців.
• У 2011–2012 роках відбулися консультації сторін щодо окремих
норм законопроекту, з яких не досягнуто згоди. Із 300 розбіжностей залишились
12, 10 з яких підтримано парламентським Комітетом праці та соціальної політики
у варіанті профспілок.
• Прийнято рішення ФПУ та Спільного представницького органу профспілок
щодо під-тримання проекту нового Трудового кодексу. Профспілкові організації, трудові
колективи вимагають від парламентарів прийняти законопроект у редакції, погодженій
профспілками.
• У березні–травні 2012 року питання прийняття нового Трудового
кодексу в другому читанні неодноразово вносилося на погоджувальну раду парламентських
фракцій для наступного розгляду парламентом.
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ
Федерації профспілок України
та Спільного представницького органу
профспі
лок та їх
реалізація у
проекті
Трудово
го кодексу
України
ТРУДОВИЙ КОДЕКС – НА ЗАХИСТ
ЛЮДИНИ ПРАЦІ!
КРОКИ БОРОТЬБИ ПРОФСПІЛОК
ПОСТАВЛЕНА МЕТА
|
РЕАЛІЗОВАНО В ПРОЕКТІ ТРУДОВОГО КОДЕКСУ
|
1.
|
Збереження та посилення існуючого рівня захисту прав працівників,
передбаченого чинним КЗпП України.
|
Проект Трудового кодексу України передбачає комплексне регулювання
трудових правовідносин в умовах ринкової економіки і переважно приватної власності
підприємств, створення необхідних умов для досягнення оптимального узгодження
інтересів сторін трудових відносин та держави.
Так, серед інших положень проектом Кодексу передбачено:
– збереження нормальної тривалості робочого часу – 40 годин
на тиждень (ст. 131);
– обов’язкове попереднє погодження з профспілковим комітетом
звільнення працівника з роботи за ініціативою роботодавця (ст. 121);
– безумовну обов’язковість умов трудового договору (ст.ст.
44, 53, 76, 78, 83);
– заборону звільнення працівника з ініціативи роботодавця в
період тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці чи відрядженні (ст.
116);
– не допускається звільнення працівника з мотивів досягнення
пенсійного віку (ст. 119);
– установлюються підвищені гарантійні виплати при звільненні
працівника в разі скорочення – у розмірі від однієї до трьох середньомісячних
заробітних плат залежно від безперервного стажу роботи. У разі звільнення працівника
в зв’язку з тривалою (понад 4 місяці) хворобою, а також у зв’язку з порушенням
правил прийняття на роботу додатково виплачуватиметься вихідна допомога в розмірі
середньомісячного заробітку (ст. 251).
|
2.
|
Розширення можливостей проф-спілкових організацій у захисті
трудових прав працівників.
|
Професійні спілки та їх об’єднання визначено самостійними суб’єктами,
які можуть брати участь у трудових відносинах (ст. 19), а саме:
1. Профспілковий орган первинної профспілкової організації
наділений правом попередньо погоджувати звільнення працівника за ініціативою роботодавця
(ст. 121), уповноважується на звернення до суду в разі звільнення працівника без
урахування його пропозиції (ст. 122) та може представляти інтереси працівника
під час розгляду індивідуального трудового спору в суді або комісією з трудових
спорів (ст. 418).
2. Пропозиції профспілкової організації про перенесення строків,
тимчасове припинення або скасування заходів, пов’язаних із звільненням працівників
у зв’язку із скороченням, є обов’язковими для розгляду органами державної влади,
органами місцевого самоврядування, роботодавцями, їх організаціями (ст.ст.
99, 431).
3. Передбачено збереження заробітної плати у середньомісячному
розмірі працівникам, що беруть участь у страйку, в разі невиконання роботодавцем
рішень примирних органів (ст. 379). Скорочуються строки та спрощується процедура
проведення страйку: зменшено кворум для прийняття рішення про оголошення страйку
з двох третин делегатів конференції до простої більшості (50% + 1) та строки попередження
роботодавця про початок страйку з семи до трьох днів (ст. 372), а також установлюється,
що про початок проведення попереджувального одногодинного страйку роботодавця
попереджають за одну добу.
|
3.
|
Усунення прогалин в чинному трудовому законодавстві, які дозволяють
роботодавцям (власникам) діяти не в правовому полі, врегульовувати трудові відносини
на свою користь, що в сучасних умовах набуває значного поширення.
|
1. Запроваджується обмеження максимальної тривалості щоденної
роботи при підсумованому обліку робочого часу – до 12 годин (ст. 143), що вкрай
важливо для запобігання перевантаженню і виснаженню працівника на транспорті,
в будівництві, промисловості, створенню аварійних ситуацій.
2. У проекті Кодексу закріплюються положення, які регулюють
право на охорону праці (ст. 6) з метою запобігання порушенням прав і законних
інтересів найманих працівників, з якими сьогодні практично без обмежень укладаються
цивільно-правові угоди на виконання робіт.
3. З метою усунення розбіжностей у визначенні норми робочого
часу при різних режимах роботи (шестиденний робочий тиждень, підсумований облік
робочого часу, неповний робочий час тощо) в проекті Кодексу встановлюється, що
40-годинний робочий тиждень є основою для визначення норми робочого часу як для
п’ятиденного робочого тижня з однаковою тривалістю роботи в кожний день тижня,
так і для інших режимів робочого часу, в тому числі для режиму підсумованого обліку
робочого часу (ст.ст. 137, 143).
4. Установлені правила щодо правонаступництва в трудових відносинах
з метою усунення порушень інтересів працівників при ліквідації юридичних осіб
та створенні на базі їх майна нових юридичних осіб (ст. 25).
|
4.
|
Законодавчо закріпити посилення державного нагляду та громадського
контролю за дотриманням роботодавцями трудового законодавства в умовах масових
порушень прав працівників, нелегального використання праці, «конвертних» зарплат,
фактичної здачі працівників у оренду один одному.
|
1. Проект Кодексу передбачає, що нагляд і контроль за дотриманням
трудового законодавства, колективних договорів і угод здійснюється центральними
органами виконавчої влади відповідно до їх повноважень, профспілками та їх об’єднаннями,
організаціями роботодавців та їх об’єднаннями в межах і в порядку, визначених
законом. Розмежовано також функції центральних і місцевих органів виконавчої влади
із здійснення державного нагляду і контролю (ст.ст. 383–386).
2. Окремо виділено статтю, яка визначає порядок здійснення
профспілками громадського контролю за дотриманням трудового законодавства і якою
передбачено:
– безперешкодний доступ до огляду виробничих, службових та
інших приміщень, де працюють члени відповідних профспілок;
– право вимагати та одержувати від роботодавця, іншої посадової
особи накази (розпорядження), відомості про виплату заробітної плати, інші документи,
пояснення щодо умов праці, виконання колективних договорів та угод, додержання
норм трудового законодавства та соціально-економічних прав працівників – членів
відповідних профспілок;
– проводити перевірки щодо правильності відрахувань із заробітної
плати працівників – членів відповідних профспілок;
– контролювати стан безпеки та охорони праці, створення безпечних
і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, забезпечення
працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного
захисту, а в разі загрози життю або здоров’ю працівників вимагати від роботодавця
негайного припинення робіт на робочих місцях, виробничих дільницях, у цехах, інших
структурних підрозділах юридичної особи в цілому на час, необхідний для усунення
загрози життю або здоров’ю працівників;
– складати акт перевірки стану додержання вимог трудового законодавства
та вручати його під розписку роботодавцеві;
– вносити роботодавцям, органам виконавчої влади та органам
місцевого самоврядування подання про усунення порушень трудового законодавства,
які є обов’язковими для розгляду;
– у разі невиконання роботодавцем подання про усунення порушень
надсилати інформацію і матеріали перевірки відповідним органам державного нагляду
(ст. 387).
|
5.
|
Збільшити оплату праці за роботу в умовах, що відрізняються
від звичайних (понадурочних, у нічний час, при поділі зміни на частини).
|
1. Збільшено розмір гарантованої підвищеної оплати роботи в
нічний час із 20 до 30% тарифної ставки (окладу) за кожну годину (ст. 230), законодавчо
закріплено підвищення на 20% тарифної ставки (окладу) оплату праці при поділі
робочого дня на частини (ст. 231), передбачено підвищену оплату надурочних робіт
(у потрійному розмірі), якщо їх тривалість перевищує 120 годин на рік (ст.
232), оплату часу простою з вини роботодавця в розмірі не менше двох третин середньої
заробітної плати працівника, розрахованих пропорційно до тривалості простою (ст.
234).
2. При звільненні в зв’язку із скороченням штату працівникові
має виплачуватися вихідна допомога залежно від стажу роботи (до 5, до 10, більше
10 років) – від одного до трьох розмірів середньої заробітної плати (ст.
251).
|
6.
|
Посилити вплив колдоговорів і угод на регулювання трудових
відносин та встановлення додаткових соціальних гарантій.
|
Визначено поняття і правовий статус колективного договору як
нормативного акту, що дозволить використовувати його положення як доказову базу
під час розгляду спорів у судовому порядку (ст. 345), систематизовано строки укладення
колективних договорів та угод (ст.ст. 348, 353), обмежено строки ведення колективних
переговорів, що дозволить уникнути затягування переговорного процесу (ст.
343), розширено сферу дії колективних угод (ст. 353).
|
29.05.2012
|