ЗАЯВА
Спільний представницький
орган профспілок не може погодитися з основними соціально-економічними
показниками проекту Держбюджету України на 2012 рік.
Проект
Держбюджету сформовано Урядом на базі основних прогнозних макропоказників економічного
й соціального розвитку України на 2012 рік (затверджених Постановою КМУ від
31.08.2011 № 907), які фактично заморожують бідність серед працюючих і
провокують подальше збільшення розриву між багатими та бідними.
Кабінет Міністрів
України пропонує продовжити в 2012 році ганебну практику заморожування
розмірів мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, порушуючи
зобов’язання за пунктами 2.4., 4.15 та 4.16 Генеральної угоди про регулювання
основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових
відносин в Україні на 2010–2012 роки.
Звертаємо увагу
на те, що законопроект «Про Державний бюджет України на 2012 рік» схвалено та
передано 15 вересня ц. р. до Верховної Ради України без узгодження з профспілками.
СПО профспілок
обурений інформацією, яка розміщена на сайті Мінфіну, що Уряд разом із
профспілками прийняв узгоджене рішення про підвищення з грудня 2012 року прожиткового
мінімуму та мінімальної зарплати для працездатних осіб на 14% – до 1098,1 грн.
Оскільки під час тристоронньої зустрічі 22 серпня ц. р. профспілки категорично
не погодилися з позицією сторони власників щодо принципу встановлення мінімальної
зарплати на рівні прожиткового мінімуму для працездатної особи, який незаконно
занижений майже на третину (зокрема, у ньому не враховано податку на доходи,
всупереч рішенню Конституційного Суду).
На жаль, на
сьогодні зарплата в структурі доходів населення є критично низькою: близько
40% замість гранично допустимої 65%, що не є мотивуючим фактором до високопродуктивної
та якісної праці. Заробітна плата не виконує відтворювальну, стимулюючу й
соціальну функції і забезпечує не більш ніж 20% відтворення робочої сили. А
це, у свою чергу, призводить до поширення бідності серед працюючих і тих, хто
виходитиме на пенсію. Тож виникла потреба опрацювати державну програму політики
оплати праці, вжити невідкладних заходів щодо кардинального підвищення
заробітних плат, детінізації зайнятості та доходів населення.
Напружена
соціально-економічна ситуація потребує забезпечення державних соціальних
стандартів і гарантій, виходячи з реальної вартості споживчого кошика та
послуг. Для цього необхідно переглянути структуру нормативів для обрахування
прожиткового мінімуму для усіх категорій населення, врахувавши нинішні умови
їх проживання, розширити перелік витрат, які беруться до уваги при визначенні
вартості набору послуг, та актуалізувати набір товарів і послуг щодо їх
відповідності реальним сучасним умовам, життєвим потребам людини та медичним
стандартам. Потрібно запровадити механізм оперативного коригування офіційної
величини прожиткового мінімуму залежно від даних щомісячного моніторингу
фактичного розміру прожиткового мінімуму.
Однак
запропоновані Урядом у проекті Держбюджету розміри соцстандартів і гарантій
не вирішують окреслених проблем і є недостатніми для реалізації базових
положень Конституції України про забезпечення права на достатній життєвий
рівень працівника та його сім’ї, а також узятих Україною зобов’язань за
ратифікованими конвенціями МОП. Це унеможливлює реалізацію Цілей тисячоліття
щодо боротьби з бідністю і не відповідає завданням Президента України В.
Януковича щодо входження України впродовж найближчих десяти років до провідної
«двадцятки» економічно розвинених країн світу.
Спільний представницький
орган профспілок наголошує на тому, що наступні три роки мають бути проривом у
реалізації завдань Президента України щодо входження до ТОП-20 розвинених
країн світу, тому слід прискорити темпи зростання державних соцстандартів і
гарантій, адже за нинішніх темпів вирішення поставлених завдань у визначений
термін ніяк не вкластися.
Позиція СПО
профспілок стосовно основних соціально-економічних показників проекту Державного
бюджету України на 2012 рік залишається незмінною.
Закликаємо
народних депутатів України підтвердити проголошену соціальну спрямованість
курсу реформ і внести відповідні зміни до проекту Закону України «Про Державний
бюджет України на 2012 рік», прийнявши бюджет, який би сприяв зростанню добробуту
населення, перетворенню нашої країни на соціальну та економічно незалежну
державу.
В. Г. ХАРА, керівник
СПО
ПРОФСПІЛКИ
НАПОЛЯГАЮТЬ:
– встановити
величину прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення
з урахуванням оновлених наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і
послуг, а також суми податку з доходів фізичних осіб, забезпечивши оперативне
коригування розміру прожиткового мінімуму протягом 2012 року з урахуванням
даних моніторингу прожиткового мінімуму та фактичного зростання споживчих цін
і тарифів;
– визначити
розмір мінімальної зарплати на рівні реально обрахованого прожиткового мінімуму
для працездатної особи станом на 1 січня 2012 року з урахуванням ставки податку
на доходи фізичних осіб та з подальшим її підвищенням протягом року з
урахуванням індексу споживчих цін та поетапним врахуванням сімейної складової;
– передбачити
підвищення розміру тарифної ставки (посадового окладу) працівника першого тарифного
розряду за ЄТС темпами, що забезпечать зменшення грошового розриву з розміром
мінімальної зарплати, встановлення у першому півріччі 2013 року розміру
тарифної ставки (посадового окладу) працівника першого тарифного розряду за
ЄТС на рівні мінімальної зарплати, а також системне підвищення середньої
зарплати в бюджетній сфері;
– фінансово
забезпечити підвищення рівня оплати праці працівників бюджетної сфери, зокрема
працівників органів державного управління.
Профспілки категорично
не погоджуються зі збереженням невідповідності (майже на 25%) передбаченого у
проекті розміру прожиткового мінімуму його фактичній величині, що автоматично
призводить до заниження рівня оплати праці, розмірів державної соціальної
допомоги та пенсій.
25.09.2011
|