« на головну 27.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1264)
05
Грудень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Спецвипуск

Повноваження щодо здійснення громадського контролю

Повноваження щодо здійснення громадського контролю

Правові підстави здійснення профспілками громадсь­кого контролю за дотриманням законодавства про працю визначені статтями 247, 248, 259 Кодексу за­конів про працю України, статтями 21, 30, 38, 40 За­кону України «Про професійні спілки, їх права та га­рантії діяльності» та статтею 41 Закону України «Про охорону праці».

Які передбачено види та форми громадсь­кого контролю за до­триманням законо­давства про працю?

Громадський контроль здійснюється профспіл­ками шляхом поточного й планового контролю. Поточний громадський контроль здійснюється постійно під час вико­нання профспілками своїх функцій. Планові заходи громадського контролю проводяться відповідно до плану ро­боти профспілкової ор­ганізації.

Для проведення громад­ського контролю засто­совуються такі форми, як перевірка (планова, позапланова, тематич­на), використання ін­формації, отриманої під час особистого прийому та під час розгляду пись­мових звернень членів профспілки, а також після аналізу дотриман­ня умов колективного договору й трудових до­говорів працівників тощо.

Основними видами гро­мадського контролю є контроль: 1) за випла­тою заробітної плати; 2) за дотриманням законо­давства про працю та охорону праці; 3) за створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та соціально-побутових умов; 4) за забезпечен­ням працівників спецодягом, спецвзуттям, ін­шими засобами індиві­дуального захисту.

Хто може здійснюва­ти перевірки в рам­ках громадського контролю на підпри­ємстві, в установі чи організації?

Такі перевірки можуть здійснювати:

– виборний орган профспілки із залучен­ням профспілкового ак­тиву;

– комісії профкому (при­міром, із питань захисту трудових, соціально-економічних прав і за­конних інтересів членів профспілки тощо);

– громадські інспектори, обрані на профспілко­вих зборах.

Виборний орган профспілки може залучити до здійснення заходів гро­мадського контролю правових інспекторів праці галузевих профспілок або працівників правових служб об’єднань профспілок, які наділені відповідни­ми повноваженнями та мають спеціальну підго­товку.

Як має діяти профспілка у разі виявлен­ня порушень під час здійснення громадсь­кого контролю?

Виборний орган профспілки має вжити всіх пе­редбачених законодавс­твом заходів, зокрема:

– у разі виявлення загро­зи життю або здоров’ю працівників – вимагати від керівництва негайно­го припинення робіт на робочих місцях, вироб­ничих дільницях, у цехах та інших структурних підрозділах чи на під­приємстві загалом;

– подавати роботодав­цям, органам виконав­чої влади та органам місцевого самовряду­вання подання про усу­нення порушень законо­давства про працю (вони є обов’язковими для розгляду);

– відповідно до статті 45 КЗпП України ініціювати розірвання трудового договору з керівником;

– ініціювати розгляд ви­мог про усунення пору­шення законодавства на загальних зборах (кон­ференції) трудового ко­лективу з метою вирі­шення розбіжностей у рамках колективного трудового спору;

– інформувати про фак­ти порушень вищий профспілковий орган і залучати його до вирі­шення проблеми;

– інформувати про фак­ти порушень Державну інспекцію України з пи­тань праці та її тери­торіальні підрозділи на місцях;

– інформувати про фак­ти порушень відповідні органи виконавчої вла­ди та органи місцевого самоврядування;

– звертатися до органів прокуратури для вжиття заходів прокурорського реагування;

– звертатися до суду для оскарження дій чи без­діяльності посадових осіб, а також із вимогою про спонукання до ви­конання зобов’язань тощо.

Які види юридичної відповідальності пе­редбачені за пору­шення законодавства про працю?

За порушення законо­давства про працю керівник несе дисциплі­нарну, матеріальну, ад­міністративну та кримі­нальну відповідальність.

Дисциплінарна відпові­дальність полягає у за­стосуванні дисциплінар­них стягнень (догана, звільнення).

За порушення законо­давства про працю та охорону праці винні особи можуть бути при­тягнені до адміністра­тивної відповідальності (статті 41, 41-1, 41-2, 41-3 Кодексу України про ад­міністративні правопо­рушення).

Матеріальна відпові­дальність передбачає відшкодування ма­теріальних збитків, за­вданих підприємству, ус­танові чи організації.

За порушення трудових прав громадян, законо­давства про працю і охо­рону праці, визнаних за­конодавством суспільно небезпечними, встанов­лена кримінальна від­повідальність (статті 172–175 Кримінального кодексу України).

25.09.2011



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

26.12.2024 18:21

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання