Повноваження щодо здійснення громадського контролю
Правові підстави здійснення
профспілками громадського контролю за дотриманням законодавства про працю визначені
статтями 247, 248, 259 Кодексу законів про працю України, статтями 21, 30, 38,
40 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та
статтею 41 Закону України «Про охорону праці».
Які передбачено види
та форми громадського контролю за дотриманням законодавства про працю?
Громадський контроль
здійснюється профспілками шляхом поточного й планового контролю. Поточний громадський
контроль здійснюється постійно під час виконання профспілками своїх функцій. Планові
заходи громадського контролю проводяться відповідно до плану роботи профспілкової
організації.
Для проведення громадського
контролю застосовуються такі форми, як перевірка (планова, позапланова, тематична),
використання інформації, отриманої під час особистого прийому та під час розгляду
письмових звернень членів профспілки, а також після аналізу дотримання умов колективного
договору й трудових договорів працівників тощо.
Основними видами громадського
контролю є контроль: 1) за виплатою заробітної плати; 2) за дотриманням законодавства
про працю та охорону праці; 3) за створенням безпечних і нешкідливих умов праці,
належних виробничих та соціально-побутових умов; 4) за забезпеченням працівників
спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального захисту.
Хто може здійснювати
перевірки в рамках громадського контролю на підприємстві, в установі чи організації?
Такі перевірки можуть
здійснювати:
– виборний орган профспілки
із залученням профспілкового активу;
– комісії профкому
(приміром, із питань захисту трудових, соціально-економічних прав і законних інтересів
членів профспілки тощо);
– громадські інспектори,
обрані на профспілкових зборах.
Виборний орган профспілки
може залучити до здійснення заходів громадського контролю правових інспекторів
праці галузевих профспілок або працівників правових служб об’єднань профспілок,
які наділені відповідними повноваженнями та мають спеціальну підготовку.
Як має діяти профспілка
у разі виявлення порушень під час здійснення громадського контролю?
Виборний орган профспілки
має вжити всіх передбачених законодавством заходів, зокрема:
– у разі виявлення
загрози життю або здоров’ю працівників – вимагати від керівництва негайного припинення
робіт на робочих місцях, виробничих дільницях, у цехах та інших структурних підрозділах
чи на підприємстві загалом;
– подавати роботодавцям,
органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування подання про усунення
порушень законодавства про працю (вони є обов’язковими для розгляду);
– відповідно до статті
45 КЗпП України ініціювати розірвання трудового договору з керівником;
– ініціювати розгляд
вимог про усунення порушення законодавства на загальних зборах (конференції)
трудового колективу з метою вирішення розбіжностей у рамках колективного трудового
спору;
– інформувати про
факти порушень вищий профспілковий орган і залучати його до вирішення проблеми;
– інформувати про
факти порушень Державну інспекцію України з питань праці та її територіальні
підрозділи на місцях;
– інформувати про
факти порушень відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування;
– звертатися до органів
прокуратури для вжиття заходів прокурорського реагування;
– звертатися до суду
для оскарження дій чи бездіяльності посадових осіб, а також із вимогою про спонукання
до виконання зобов’язань тощо.
Які види юридичної
відповідальності передбачені за порушення законодавства про працю?
За порушення законодавства
про працю керівник несе дисциплінарну, матеріальну, адміністративну та кримінальну
відповідальність.
Дисциплінарна відповідальність
полягає у застосуванні дисциплінарних стягнень (догана, звільнення).
За порушення законодавства
про працю та охорону праці винні особи можуть бути притягнені до адміністративної
відповідальності (статті 41, 41-1, 41-2, 41-3 Кодексу України про адміністративні
правопорушення).
Матеріальна відповідальність
передбачає відшкодування матеріальних збитків, завданих підприємству, установі
чи організації.
За порушення трудових прав громадян, законодавства про працю і охорону
праці, визнаних законодавством суспільно небезпечними, встановлена кримінальна
відповідальність (статті 172–175 Кримінального кодексу України).
25.09.2011
|