Від кого треба захищати профспілкове майно?
8 вересня 2011
року було проведено брифінг Генерального прокурора України на тему: «Діяльність
органів прокуратури України щодо захисту державного майна, яке знаходиться у
користуванні Федерації профспілок України».
Головним
інтересом Генеральної прокуратури України стали профспілкові оздоровниці, які
так хочеться декому прибрати до своїх рук, оскільки це санаторії, а біля них –
найкращі землі в Прикарпатті, Закарпатті та Криму. Без жодного посилання на
закон очільник прокуратури безпідставно заявив, що майно профспілок є
державним і передане їм лише у відання.
Видно, завдяки
цьому твердженню Генеральна прокуратура України та інші правоохоронні органи
вже протягом трьох місяців безцеремонно втручаються у діяльність Федерації
профспілок України та її членських організацій, третирують вимогами документів,
допитами, обшуками.
Хоча прокурорам
відомо, що протягом десятків років оздоровниці, туристичні заклади, інші
об’єкти були у повній власності профспілок і вони відкрито їх використовували
для надання послуг трудящим. Державні органи видали відповідні підтвердні документи
щодо прав власності.
Прийнятий 7
лютого 1991 року Закон України «Про власність» визнав професійні спілки
суб’єктами права колективної власності (стаття 20) та визначив перелік
об’єктів, що можуть бути у власності профспілок, а саме: майно
культурно-освітнього та оздоровчого призначення, грошові кошти, акції, інші
цінні папери, жилі будинки, споруди виробничого і невиробничого призначення,
обладнання, устаткування, транспортні засоби та інше майно, необхідне для
забезпечення діяльності, передбаченої статутами. Згідно зі статтею 28
зазначеного закону профспілки можуть мати у власності підприємства відповідно
до цілей, зазначених в їхніх статутах, і в порядку, передбаченому законодавством
України.
Що стосується
положень Закону України «Про підприємства, установи та організації союзного
підпорядкування, що розташовані на території України», на які посилаються
органи прокуратури. У Висновку науково-правової експертизи щодо правомірності
вимог органів держави до Федерації профспілок України та її членських
організацій щодо майна, набутого в порядку правонаступництва від Укрпрофради
та Загальної конфедерації профспілок СРСР, затвердженого Радою
науково-правових експертиз при Інституті держави і права ім. В. М. Корецького
HAH України, зазначено, що норми цього закону не можуть поширюватися на
профспілки України та їхнє майно, оскільки ще в жовтні 1990 р. на Установчому
з’їзді незалежних профспілок України була проголошена незалежність профспілок
України від державних і господарських органів СРСР та УРСР, затверджено
Положення про Федерацію незалежних профспілок, яким визначено її правовий
статус як незалежної організації та встановлено, що вона стала правонаступником
Української республіканської ради профспілок.
Отже, на момент
набуття чинності Закону України «Про підприємства, установи та організації
союзного підпорядкування, що розташовані на території України» – 10 вересня
1991 р. – Федерація незалежних профспілок України як правонаступник
Української республіканської ради профспілок та її майно не були об’єктами
союзного підпорядкування, а тому не могли стати державною власністю.
З огляду на те,
що з 1991 року жоден державний орган не надав документально підтверджених
фактів наявності державної частки в об’єктах власності ФПУ, а їх у природі не
існує, слід вважати, що на цей час питання власності профспілок та їх
об’єднань повністю врегульоване на законодавчому рівні.
Так, згідно із
статтею 21 Закону України «Про об’єднання громадян» об’єднання громадян може
мати у власності кошти та інше майно, необхідне для здійснення його статутної
діяльності. Об’єднання громадян набуває права власності на кошти та інше
майно, передане йому засновниками, членами (учасниками) або державою, набуте
від вступних та членських внесків, пожертвуване громадянами, підприємствами,
установами та організаціями, а також на майно, придбане за власні кошти чи на
інших підставах, не заборонених законом. Громадські організації також мають
право на майно та кошти, набуті в результаті господарської та іншої комерційної
діяльності створених ними госпрозрахункових установ та організацій, заснованих
підприємств.
Такі ж норми
містяться у статті 34 Закону України «Про професійні спілки, їх права та
гарантії діяльності», в якій установлено право профспілок, їх об’єднань мати
у власності кошти та інше майно, необхідне для здійснення їхньої статутної
діяльності, у тому числі право власності на майно та кошти, набуті в результаті
господарської діяльності створених ними підприємств та організацій, визначено
інші підстави виникнення права власності на майно та право розпоряджання ним.
Слід наголосити,
що згідно із зазначеною статтею позбавлення профспілок права власності, а
також права володіння та користування майном, переданим їм у господарське
відання, може мати місце лише за рішенням суду на підставах, визначених законом.
Аналогічної
позиції дотримується Конституційний Суд України, який у своєму рішенні від 11
листопада 2004 pоку № 16-рп/2004 щодо захисту права власності організацій
споживчої кооперації (спорідненої з профспілковою формою власності) зазначив,
що право власності споживчої кооперації, набуте незалежно від часу і на не
заборонених законом підставах, охороняється законом і підлягає державному
захисту на рівні з правами інших суб’єктів права власності.
Таким чином,
фахівці державних і незалежних правових інституцій навели більш ніж достатньо
юридичних підстав вважати, що Федерація профспілок України стала суб’єктом
права власності профспілкового майна на законних підставах, тобто є законним
власником.
Отож з
урахуванням принципу верховенства права та дотримання законності висування
майнових претензій до Федерації профспілок України всі спроби «повернути» силовим
шляхом санаторії у володіння держави є незаконними і безперспективними,
оскільки права законного власника надійно захищені Конституцією України.
На жаль, як
зрозуміло зі слів оратора, не все в Україні вирішується за законом, у тому
числі й Генеральною прокуратурою України.
Ось про яку
правду забув сказати на брифінгу Генеральний прокурор України.
Численні рішення
судів і висновки наукових експертів однозначно підтверджують, що майно
перебуває у повній власності профспілок на законних підставах, а тому всі дії
прокуратури і правоохоронних органів – незаконні.
КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ
Перші державні
акти про передачу майна українським профспілкам були видані в 1919–1921 роках.
Майно передавалося безплатно, у виключне володіння без права його вилучення
навіть у військовий час. Перехід на повне самофінансування за рахунок
членських внесків, які були введені з 1 січня 1938 року, та інших власних
коштів стали першими ознаками незалежності профспілок від держави. Згодом
права в повному обсязі, в тому числі право мати власне відокремлене (балансове)
майно, майнові права, укладати угоди, бути позивачем і відповідачем у судах,
створювати підприємства та господарські товариства профспілок, були закріплені
Основами цивільного законодавства Союзу РСР та союзних республік, прийнятими у
1961 році, та Цивільним кодексом УРСР, введеним у дію з 1 січня 1964 року.
Відповідно до статті 24 Цивільного кодексу УРСР профспілки як громадські
організації мали статус юридичної особи, відокремлене майно і самостійний
баланс та здійснювали свої права через свої виборні органи.
Право
власності профспілкових організацій було закріплене Законом СРСР «Про
громадські об’єднання» від 9 жовтня 1990 року та Законом СРСР «Про професійні
спілки, права і гарантії їхньої діяльності» від 10 грудня 1990 року.
17.09.2011
|