ІЗ ВИСНОВКУ НАУКОВО-ПРАКТИЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ПРИ ІНСТИТУТІ ДЕРЖАВИ І ПРАВА ІМ. В. М. КОРЕЦЬКОГО НАН УКРАЇНИ (СЕРПЕНЬ 2011 РОКУ)
«Аналізуючи з
точки зору конституційних принципів майнові претензії, які висувають органи
державної влади до Федерації профспілок України та її членських організацій
щодо майна, набутого в порядку правонаступництва від Укрпрофради та Загальної
конфедерації профспілок СРСР з посиланням на окремі нормативно-правові акти,
слід зробити висновок, що такі претензії не відповідають вказаним принципам.
Так, приміром, у
1956 р. на підставі постанови Ради Міністрів УРСР № 433 «Про поліпшення роботи
санаторіїв і будинків відпочинку» від профспілок вилучались всі санаторії та
будинки відпочинку, які були профспілковою власністю, і передавались державним
органам. У 1960 р. спостерігався зворотний рух. У зв’язку з неефективним
використанням цього майна Радою Міністрів УРСР була прийнята постанова № 606
«Про передачу профспілкам санаторіїв та будинків відпочинку Міністерства
охорони здоров’я УРСР», на підставі якого останнє було зобов’язане передати
Українській республіканській Раді профспілок санаторії та будинки відпочинку
згідно з переліком».
****
«Як випливає з
наукових досліджень, іще на першому етапі формування профспілкової системи
СРСР у 1922–1937 pp. профспілки визнавались власниками належного їм майна.
Крім того,
відповідно до ст. 8 Конституції України, закони України повинні відповідати
Конституції. Якщо ж зазначений закон буде тлумачитись таким чином, що
передане у відання профспілок майно інших суб’єктів права не є власністю
перших, то це буде суперечити ст. 3 Конституції, яка визнала, що права і
свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності
держави. Остання, як зазначив Конституційний Суд України у своєму рішенні
від 18.10.2000 р. (справа № 136/2000), при регулюванні суспільних відносин за
участю профспілок повинна це здійснювати тією мірою, якою необхідно для
забезпечення представництва і захисту інтересів трудівників, успішного
функціонування профспілок. Позбавлення профспілок їх майна буде прямим
порушенням зазначеного принципу».
****
«Із звернення на
проведення науково-правової експертизи вбачається, що у якості підстав для
висування претензій до профспілок органами державної влади України використовуються
положення ЗУ «Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування,
що розташовані на території України» від 10 вересня 1991 p., Постанови
Верховної Ради України від 10 квітня 1992 р. та від 4 лютого 1994 р. З цього
приводу необхідно звернути увагу на таке.
У теорії права
аксіоматичним є положення щодо визначення меж дії нормативно-правових актів
залежно від часу (час набуття їх чинності та припинення), кола осіб, на яких
вони поширюються, та території (простору) їх дії. За звичайним правилом
нормативно-правові акти не мають зворотної сили. Це положення закріплено у
Конституції України (ст. 58). Протилежні випадки, коли законодавчі акти мають
зворотну силу, розглядаються теорією та практикою як виняток. Зазвичай це
відбувається у випадку, коли мова йде про пом’якшення юридичної відповідальності
особи.
Розглядаючи з
зазначеної точки зору Закон України «Про підприємства, установи та
організації союзного підпорядкування, що розташовані на території України»
слід зробити висновок, що його дія поширюється на правовідносини, які виникли
після його прийняття, оскільки відсутня вказівка про його зворотну силу. Так,
зокрема у ст. 10 Закону зафіксовано, що останній набирає чинності з дня
прийняття, тобто 10 вересня 1991 року.
У ст. 1
зазначеного Закону йдеться про те, що майно та фінансові ресурси підприємств,
установ та організацій та інших об’єктів союзного підпорядкування, розташованих
на території України, є державною власністю. Зазначена норма закону не може
поширюватись на профспілки України та їх майно, оскільки ще у жовтні 1990 р.
на Установчому з’їзді незалежних профспілок України була проголошена
незалежність профспілок України від державних і господарських органів СРСР та
УРСР, затверджене Положення про Федерацію незалежних профспілок, яким було визначено
її правовий статус як незалежної організації та визначено, що вона стала
правонаступником Української республіканської ради профспілок (ст.ст. 2,
26).
Таким чином, на
момент набуття чинності Закону України «Про підприємства, установи та організації
союзного підпорядкування, що розташовані на території України» – 10 вересня
1991 р. ФПУ як правонаступник Української республіканської ради профспілок та
їх майно не були об’єктами союзного підпорядкування, а тому не могли стати
державною власністю. Тобто за колом осіб, щодо яких діяв вищезазначений закон,
він не поширювався на Федерацію незалежних профспілок України.
Не могло стати
державною власністю майно українських профспілок також з причини проголошення
у Декларації про державний суверенітет України обов’язку новоствореної української
держави забезпечувати захист усіх форм власності (розділ 6), однією з яких,
згідно Конституції України 1978 p., була профспілкова власність (ст. 10)».
****
«Таким чином,
узагальнюючи все вищенаведене, можна зробити висновок, що в органів держави як
з точки зору верховенства права, так і з точки зору дотримання принципу законності
немає правових підстав для висування майнових претензій до Федерації
профспілок України та її членських організацій щодо майна, набутого у
порядку правонаступництва від Укрпрофради та Загальної конфедерації профспілок
СРСР.
І більш того. Як
зазначалося раніше, з розпадом Радянського Союзу та зміною економічної
системи в Україні відбулась індивідуалізація власності в межах існуючих тоді
форм: державної, колгоспнокооперативної та профспілкової і власності
громадських організацій. І спроби позбавлення власності одного з колишніх
суб’єктів, зокрема профспілок, можуть бути ідентифіковані лише як її
націоналізація (примусове відчуження), що з огляду на ст. 41 Конституції
України передбачає попереднє і повне відшкодування її вартості. Але зазначене
буде порушенням численних міжнародних конвенцій, які гарантують профспілкам
свободу діяльності, що, в свою чергу, означатиме порушення державною владою
України взятого на себе зобов’язання утримуватись від будь-якого втручання,
здатного обмежити це право профспілок або перешкоджати його законному
здійсненню (ст. 3 Конвенції про свободу асоціацій та захист права на
об’єднання)».
ІЗ
НАУКОВО-ПРАВОВОГО ВИСНОВКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЮРИДИЧНОЇ АКАДЕМІЇ ІМЕНІ ЯРОСЛАВА
МУДРОГО (травень 2007 року)
Будучи власником,
ФПУ згідно зі ст. 319 та 320 ЦК вправі використовувати своє майно на власний
розсуд, у тому числі для здійснення підприємницької діяльності. Наслідком
реалізації цього права стало створення в 1991 p. AT «Укрпрофоздоровниця» та AT
«Укрпрофтур», до яких ФПУ було передано майно.
Не зважаючи на
це, Українська держава продовжує не визнавати за ФПУ права власності, а тому
– неправомірність розпорядження майном колишніх загальносоюзних громадських
організацій (профспілок). У Законі «Про мораторій...» при цьому вказується,
що це майно створене протягом багатьох років за рахунок засобів держави,
підприємств і трудящих. Очевидно, ця фраза свідчить про віднесення спірного
майна до державної власності.
По-перше, держава
порушує судові рішення. І такі її дії є неправомірними.
По-друге, державі
слід довести, що профспілки СРСР не мали права власності на своє майно, котре
продовжувало залишатися в державній власності, не зважаючи на те, що воно передавалося
профспілкам.
По-третє, це
доведення має відбуватися в судовому порядку, оскільки має місце спір про
право. Втім, судовий порядок вже вичерпав себе, і були прийняті відповідні
рішення, про які йшлося вище.
По-четверте,
метою прийняття Закону «Про мораторій...» є ще одна спроба довести наявність
у держави права на майно профспілок колишнього СРСР, задля чого держава вважає
за можливе нехтувати рішеннями судів і встановити це право за допомогою КМУ,
тобто свого ж державного органу, який зобов’язаний для цього створити робочу
комісію, що фактично приречена вже тепер прийняти те рішення, яке вважає
правильним держава.
Це свідчить про
те, що які б рішення і коли б не приймали суди, держава вважає вправі їх не
визнавати і не виконувати.
По-п’яте, вище
були наведені формальні підстави для розуміння Закону «Про мораторій...» як неправового.
Їх абсолютно достатньо для висловленого твердження.
Профспілки хоч і
є власниками, але майно, що їм належить, використовується для такого широкого
загалу, який майже дорівнює поняттю український народ. Що державна власність
подається з політикотеоретичних засад як загальнонародна, що власність
профспілок не багато уступає цьому розумінню. Різниця в тому, що державною власністю
управляють державні органи, а власністю профспілок – їхні органи. Втім, від
цього сутність і призначення останньої не змінюються – вона обслуговує те широке
коло осіб, які використовують профспілкове майно за призначенням –
відпочивають, лікуються тощо. Тому стверджувати, що це майно створювалося
всіма трудящими, а використовується невеличким колом – навряд чи вірно. Інша
справа – кому належать надходження від цього використання.
Українська держава
своїми діями щодо профспілкового майна та до майна акціонерних товариств,
яким воно було передане, фактично не дотримується цих приписів цивільних
законів. Вона діє в цивільних правовідносинах як владний суб’єкт, що порушує
зазначені норми. Крім того, своїми діями вона порушує ст.14 ЦПК, якою встановлюється
обов’язковість судових рішень.
Держава не вправі
втручатися у здійснення власником своїх прав. Майно українських профспілок, в
тому числі передане ними до статутних капіталів акціонерних товариств, що було
визнано правомірним в судовому порядку, державі не належить, а значить, й інвентаризувати
його держава не вправі…
В цілому таке
становище не може вважатися прийнятним для держави, яка вважає себе правовою.
17.09.2011
|