ЗАХИСТ ТРУДОВИХ І ПРОФСПІЛКОВИХ ПРАВ
Правозахисна
робота профспілок у період воєнного стану концентрується на наступних напрямах:
• постійний
моніторинг і правова експертиза законопроєктів;
• адвокація перед
суб’єктами законодавчої ініціативи щодо модернізації законодавства про працю у
процесі євроінтеграції;
• інформування
міжнародних організацій, депутатських фракцій і груп, омбудсмана щодо порушення
законодавчими нормами прав людини та зобов'язань держави;
• громадський
контроль за мінімальними трудовими гарантіями;
•
правороз’яснювальна робота для членів профспілок із застосування норм законів;
• представницькі
функції по захисту трудових прав працівників (діями профспілок виявлено 31962
особи, трудові та соціально-економічні права яких порушувалися).
Правники
апарату ФПУ протягом дев’яти місяців 2024 року:
• надали 56
роз’яснень із законодавства про працю на звернення громадян, 72 – членських
організацій ФПУ та 10 інших юридичних осіб; понад 300 консультацій за телефонами
«профспілкової гарячої лінії ФПУ»;
• здійснили
правовий аналіз 258 законопроєктів;
Для підсилення
інституційної спроможності ФПУ створений Центр правової допомоги ФПУ та
аналітичні центри у ряді територіальних профоб’єднань, у межах реалізації
проєктного договору між Данським агентством профспілкового розвитку і ФПУ
«Правові послуги для членів профспілок».
Майновий комплекс ФПУ з перших днів повномасштабного
вторгнення потужно запрацював в інтересах працівників – надав прихисток
внутрішньо переміщеним особам та реабілітацію військовим.
ПрАТ «Укрпрофоздоровниця»
за період з початку дії правового режиму воєнного стану в санаторно-курортних
закладах оздоровила близько 25000 військовослужбовців та членів їх сімей.
Найбільш
незахищені групи населення, користуються послугами з надання паліативної
допомоги. Розширився перелік закладів, якими надано послуг з паліативної допомоги
8 905 особам.
Тривала робота й
з оздоровлення дітей за програмою літніх таборів. У 2024 році було оздоровлено
3 476 дітей.
Санаторно-курортні
заклади ПрАТ «Укрпрофоздоровниця» прийняли 25819 ВПО, з яких безкоштовно
надавались послуги проживання та харчування 8066 особам.
ПрАТ «Укрпрофтур»
в умовах дії воєнного стану реалізував декілька важливих проєктів, спрямованих
на проведення реконструкції, модернізації та оновлення матеріальної бази з
метою покращення якості послуг.
У рамках
соціального проєкту в будівлі готелю «Турист» у місті Миколаїв відкрито
новостворений Гуманітарний Хаб допомоги для ВПО із Херсонщини під патронатом
Херсонської ОВА.
Також одним із
проєктів стало відкриття новозбудованого спортивно- оздоровчого басейну на
Прикарпатті в ДЗСТ ЛОК «Верховина». Одночасно у м. Києві, у готелі «Дружба»,
відкрито сучасний спортивно-оздоровчий комплекс «Druzhba
Sport
». Спортивний комплекс надає послуги на пільгових умовах та зі знижками
для військовослужбовців і спілчан.
Активна увага
приділяється питанням судового захисту майнових прав: у результаті було
скасовано ряд арештів на майнові об’єкти та забезпечено їх подальше використання
в інтересах трудящих (ДП «Клінічний санаторій «Хмільник», ДЗСТ ЛОК
«Верховина»), а також заборони користування свердловинами та здійснення
видобування мінеральних вод із арештованих свердловин.
Важливо також
відобразити ще один вектор захисту майнових прав профспілок, а саме звернення
ФПУ до Європейського суду з прав людини щодо порушення права на мирне
володіння своїм майном.
Так, 05.09.2024 року Європейський суд з прав людини у
справі «Сириця та інші проти України» виніс рішення, яким констатував
порушення п. 3 ст. 5 Конвенції у зв’язку з надмірною тривалістю тримання під
вартою
(22 місяці) заступника
Голови ФПУ В. В. Саєнка під час досудового розслідування.
НЕ ДОПУСТИТИ ЗНИЖЕННЯ СОЦГАРАНТІЙ ПРАЦІВНИКІВ
ЗАХИЩАЄМО
Правозахисна
робота профспілок у період воєнного стану концентрується на наступних напрямах:
• постійний
моніторинг і правова експертиза законопроєктів;
• адвокація перед
суб’єктами законодавчої ініціативи щодо модернізації законодавства про працю у
процесі євроінтеграції;
• інформування
міжнародних організацій, депутатських фракцій і груп, омбудсмана щодо порушення
законодавчими нормами прав людини та зобов'язань держави;
• громадський
контроль за мінімальними трудовими гарантіями;
•
правороз’яснювальна робота для членів профспілок із застосування норм законів;
• представницькі
функції по захисту трудових прав працівників (діями профспілок виявлено 31962
особи, трудові та соціально-економічні права яких порушувалися).
Правники
апарату ФПУ протягом дев’яти місяців 2024 року:
• надали 56
роз’яснень із законодавства про працю на звернення громадян, 72 – членських
організацій ФПУ та 10 інших юридичних осіб; понад 300 консультацій за телефонами
«профспілкової гарячої лінії ФПУ»;
• здійснили
правовий аналіз 258 законопроєктів;
Для підсилення
інституційної спроможності ФПУ створений Центр правової допомоги ФПУ та
аналітичні центри у ряді територіальних профоб’єднань, у межах реалізації
проєктного договору між Данським агентством профспілкового розвитку і ФПУ
«Правові послуги для членів профспілок».
ФПУ відстоює
підвищення розмірів прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати до економічно
обґрунтованого рівня.
Профспілки
просувають позицію щодо встановлення мінімальної зарплати на рівні 50% від
середньої та не нижче фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних
осіб.
З цією метою:
• своєчасно
підготовлено та направлено до органів влади аргументовані профспілкові
пропозиції до проєктів Бюджетної декларації на 2025-2027 роки та Держбюджету
на 2025 рік;
• народним
депутатам України спрямовано заяву з вимогою відхилити урядові пропозиції щодо
запровадження мораторію на підвищення основних державних соціальних стандартів
і гарантій;
– під час
засідання Комітету ВРУ з питань соцполітики представником СПО об’єднань
профспілок озвучено принципові пропозиції профспілок до головного кошторису
країни. У підсумку Комітет ВРУ не підтримав «замороження» державних
соціальних стандартів та гарантій;
– протягом 2024
року направлено низку звернень до уряду щодо необхідності підвищення розміру
посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної
тарифної сітки.
ФПУ направлено
звернення до Президента України щодо забезпечення конституційних прав
громадян у Держбюджеті-2025 та ініціювання підвищення розмірів основних
соціальних стандартів та гарантій на 2025 рік щонайменше на рівень інфляції.
ФПУ просуває
ініціативу здійснення комплексної реформи оплати праці, з метою встановлення
обґрунтованого співвідношення зарплати на державних посадах.
ФПУ та СПО
об’єднань профспілок неодноразово звертались до уряду щодо цього.
ФПУ
використовує всі доступні інструменти для повернення працівникам заборгованої
зарплати та ініціює створення гарантійної установи.
За сприяння ФПУ
народними депутатами зареєстровано профспілковий проєкт Закону України «Про
внесення змін до деяких законів України щодо посилення захисту вимог
працівників щодо виплати заборгованості із заробітної плати, в тому числі у
випадку неплатоспроможності роботодавця», № 9510.
З огляду на
євроінтеграційний рух України профспілки визначають наступні завдання на
найближчу перспективу:
– відстоювати
встановлення розмірів державних соціальних стандартів і гарантій;
– просувати
проведення комплексної реформи оплати праці в бюджетній сфері;
– відстоювати
збереження системи соціального захисту;
– продовжити
роботу щодо погашення заборгованості із заробітної плати.
Активна
позиція профспілок забезпечила протягом 2022–2024 рр.:
– зростання на
43,8% номінальної середньомісячної заробітної плати вцілому по Україні (з 14577
грн у січні 2022 року до 20964 грн у середньому в ІІ кварталі 2024 року).
Зростання реальної заробітної плати перевищило 3%;
– збільшення
номінальних розмірів мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму для
працездатних осіб на 22-23% (з 6500 грн до 8000 грн та з 2481 грн до 3028 грн
відповідно), проте з урахуванням курсу гривні до євро зазначені показники
втратили 13,4-14,1%.
На жаль, трудові доходи українських працівників в Україні
значно відстають від європейського рівня:
– українська мінімальна зарплата на початку 2024 року
становила €172, що у 2,8 раз нижче найнижчої мінімальної зарплати в країнах ЄС
– Болгарії (€477) та майже у 5,7 раз ніж у Польщі (€978);
– середньомісячна зарплата українського працівника у 2022
році склала €434, а за результатами ІІ кварталу 2024 року зросла до €481 (до
відрахування обов’язкових платежів
10.03.2025
|