ГІДНА ЗАРПЛАТА – ЗАПОРУКА ГІДНОЇ ПРАЦІ!
Одним із пріоритетних завдань
профспілок залишається забезпечення гідної оплати праці та достатнього життєвого
рівня для працівника та його сім'ї в умовах стрімкого зростання цін та замороження
основних державних соціальних стандартів і гарантій.
На
жаль, залишилася неврахованою профспілкова пропозиція на 2023 рік щодо зростання
мінімальної зарплати щонайменше на рівень інфляції (до 8457 грн з 01.01.2023).
Як наслідок, у серпні ц.р. фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних
осіб сягнув 8015 грн та на 20% перевищив «заморожену» на рівні жовтня 2022 року
мінімальну заробітну плату (6700 грн).
Наразі,
профспілки наполягають на підвищенні розміру мінімальної заробітної плати на
2024 рік до фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням
прогнозного індексу споживчих цін на 2023 рік (9257 грн); встановленні розміру
посадового окладу працівника І т.р. ЄТС на рівні фактичного розміру прожиткового
мінімуму для працездатних осіб; відновленні індексації грошових доходів населення
у повному обсязі тощо. Відповідні пропозиції надіслані до парламенту.
Проте
розмір мінімальної зарплати в зареєстрованому проєкті держбюджету на 2024 рік передбачено
встановити у розмірі: з 1 січня – 7100 грн, з 1 квітня – 8000 грн, що вже сьогодні
відстає від фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Слід
зазначити, що попередньо Мінфін планував підвищення мінімальної заробітної плати
до 8000 грн з липня 2024 року. Проте, за підсумками консультацій з профспілковою
стороною уряд збільшив у проєкті бюджету–2024 середньорічний розмір мінімальної
заробітної плати на 3,4%.
Встановлення
мінімальної заробітної плати на запропонованому профспілками рівні сприяло б:
–
виконанню завдання Президента України – досягти такого рівня оплати праці, який
можна було б визначити за формулою «сусіди у Євросоюзі плюс 30%»;
–
наближенню України до європейських трудових стандартів, зокрема до виконання Директиви
(ЄС) 2022/2041 про адекватну мінімальну заробітну плату в ЄС, яка рекомендує встановлювати
її на рівні не нижче 50% від середньої заробітної плати (прогноз Мінекономіки
– 21852 грн у 2024-му).
Зарплатні
борги – ще одне системне кризове явище, яке загострює війна.
За
сприяння ФПУ, в парламенті зареєстровано проєкт закону «Про внесення змін до деяких
законів України щодо посилення захисту вимог працівників щодо виплати заборгованості
із заробітної плати, в тому числі у випадку неплатоспроможності роботодавця» (реєстр.
№ 9510).
Наразі
Сторона профспілок здійснює комплекс заходів з метою його підтримки та просування.
Зокрема, на виконання Рекомендацій учасників круглого столу «Борги по зарплаті
– проблеми та шляхи вирішення» ФПУ направила звернення до Президента України, СПО
роботодавців, голів ВРУ та парламентських груп та фракцій, Комітету ВРУ з питань
соціальної політики та захисту прав ветеранів, КМУ з пропозиціями щодо вирішення
проблеми заборгованості з виплати зарплати з метою збереження та відновлення трудового
потенціалу країни, а також щодо підтримки законопроєкту №9510.
ДЕПАРТАМЕНТ З ПИТАНЬ БЮДЖЕТУ ТА ОПЛАТИ ПРАЦІ АПАРАТУ ФПУ
ОСУЧАСНЕННЯ
КОЛЕКТИВНО- ДОГОВІРНОГО ЗАКОНОДАВСТВА
У
2023 році багаторічна робота експертів, фахівців, профспілковців та роботодавців
завершилася прийняттям законів України «Про колективні угоди та договори» (далі
– Закон №2937) та «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення
щодо посилення відповідальності за порушення вимог законодавства про колективні
угоди та договори» (далі – Закон №3256).
Закон №2937 запроваджує правове регулювання низки питань,
щодо яких існували законодавчі прогалини. Зокрема, серед новел Закону:
• обмеження сфери дії положень колективних договорів – на
всіх працівників поширюються лише положення з питань, що відповідно до законодавства
регулюються колективними договорами;
• дія інших положень колективного договору визначається самим
колективним договором (тобто вони можуть застосовуватися виключно до членів профспілок,
якщо це визначено у колективному договорі);
• законодавче врегулювання укладення територіальної угоди
в окремій галузі;
• запровадження нового виду колективної угоди – галузевої
угоди обмеженої дії, яка укладається в галузях, де відсутні репрезентативні суб’єкти
сторін (сторони) галузевого рівня;
• залучення до колективних переговорів державних колегіальних
органів у разі, коли умови праці в галузі регулюються їхніми рішеннями;
• порядок формування спільного представницького органу сторін
профспілок та роботодавців тощо.
Закон №3256 спрямований на посилення адміністративної відповідальність
у сфері колективно- договірної роботи.
Водночас вищевказані закони набирають чинність через шість
місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
На виконання Національної стратегії у сфері прав людини на
2021–2023 роки при НСПП була утворена робоча група з представників СПО об'єднань
профспілок, роботодавців, Мінекономіки, НТСЕР, громадських організацій, експертів,
інших відповідальних виконавців для напрацювання проєкту Закону України «Про колективні
трудові спори».
Протягом 2022–2023 року відбулося 56 засідань вищевказаної
робочої групи, а 5 вересня 2023 року на сайті Національної служби посередництва
і примирення оприлюднено цей законопроєкт.
Проєктом Закону України «Про колективні трудові спори» визначено
організаційно-правові засади, порядок та способи вирішення колективних трудових
спорів в Україні шляхом вирішення існуючих проблем:
• необхідність законодавчого розподілу колективного трудового
спору (далі – КТС) на «спори про права» та на «спори про інтереси» та визначення
шляхів їх вирішення;
• оновлення інституту «страйк»;
• розширення інституту альтернативних способів вирішення
колективних трудових спорів;
• порядку повідомної реєстрації та вирішення КТС (конфлікту);
• необхідність посилення відповідальності сторін КТС (конфлікту)
за ухилення від примирних процедур та невиконання рішень примирних органів;
• проблеми з оплатою послуг з посередництва і трудового арбітражу;
• необхідність трансформації «незалежного посередника» в «трудового
медіатора» тощо.
Водночас сторони соціального діалогу неодноразово порушували
питання оновлення визначених вищевказаним законом критеріїв, які використовуються
на національному, галузевому та територіальному рівнях для підтвердження репрезентативності,
особливо в умовах різкого падіння чисельності працездатного населення. У вересні
2023 року НСПП виступила із ініціативою щодо розробки нової редакції Закону України
«Про соціальний діалог в Україні».
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО ДІАЛОГУ ТА КОЛЕКТИВНО- ДОГОВІРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ
01.11.2023
|