РЕФОРМУВАННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ПРАЦЮ
Здійснено правову експертизу понад 1000 проєктів НПА, з них
по 380 – підготовлено застереження, зауваження, не погоджено та надано пропозиції.
Взяли участь у 72 засіданнях Комітету ВРУ з питань соціальної
політики та захисту прав ветеранів, у 3 слуханнях у Комітеті та 15 засіданнях «круглих
столів», організованих Комітетом.
Видано та надіслано до відома і роботи членським організаціям
ФПУ за результатами постійного моніторингу законопроєктів 6 Інформаційних бюлетенів
про законопроєкти, які зачіпають права працівників та профспілок.
Проводилась послідовна робота щодо недопущення звуження трудових
прав працівників та прав профспілок, дисбалансу інтересів між працівниками, їх
представниками та роботодавцями під час участі в робочих групах, утворених Комітетом
ВРУ для доопрацювання проєктів до другого читання, на яких відстоювалася позиція
профспілок або досягалися компромісні рішення. За період воєнного стану відбулося
понад 300 засідань таких робочих груп, які, зокрема, стосувалися таких законопроєктів:
№7160, №7251, №7275, №5388, №5371, №2681, №5344-д, №7731,
№5695, №8244, №8313, №8309.
Проведено повторний аналіз проєкту Закону України «Про працю»,
який засвідчив, що не тільки надані профспілками, іншими громадянськими інститутами
зауваження та пропозиції до нього не враховані, а й надані істотні зауваження
і рекомендації у Меморандумі технічних коментарів МОП до проєкту майже повністю
проігноровано.
СПО
запропонувало уряду для досягнення мети реформування законодавства про працю та
виконання поставлених Законом України «Про дерадянізацію законодавства України»
завдань, розробити та внести до ВРУ проєкт Закону «Про внесення змін до Кодексу
законів про працю України», яким завершити процес імплементації до трудового законодавства
України положень Європейських директив, та одночасно перейменувати КЗпП у Трудовий
кодекс України, нову редакцію Трудового кодексу підготувати у повоєнний час.
ДЕПАРТАМЕНТ ПРАВОВОГО ЗАХИСТУ
МОРАТОРІЙ ПОДОЛАЛИ, АЛЕ ОБМЕЖЕННЯ ЛИШИЛИСЬ
За
спільної ініціативи ФПУ і ФРУ, яку підтримав уряд, прийнято постанову КМУ (від
30 червня 2023 р. №660), якою встановлено, що атестація робочих місць за умовами
праці, срок проведення якої настав у період воєнного стану, за рішенням роботодавця,
погодженим з профспілкою, проводиться протягом 6 місяців з дня припинення чи скасування
воєнного стану.
Понад
півтора року в Україні діяв жорсткий мораторій на проведення заходів державного
нагляду (контролю), зокрема й у сфері охорони праці, що негативно вплинуло на стан
безпеки праці на робочих місцях. Профспілки неодноразово зверталися до уряду щодо
необхідності відновлення державного нагляду у цій сфері.
З
червня 2023 року ситуація частково змінилася. Мінекономіки відповідним наказом
дозволило Держпраці здійснювати позапланові заходи державного нагляду, але встановлено
вкрай обмежений перелік підстав для їх проведення. При цьому регламентована Законом
України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської
діяльності» процедура проведення цих заходів значно обмежує права державного інспектора
праці та не відповідає ратифікованим Україною Конвенціям № 81 і №129 про інспекцію
праці.
За
активної участі профспілкових фахівців, КМУ вніс зміни до Порядку розслідування
та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві. Зміни
спрямовані на спрощення, врегулювання та вдосконалення процедури розслідування
нещасних випадків на період дії в Україні режиму воєнного (надзвичайного) стану.
Спрощений механізм дає можливість швидко проводити розслідування та створює умови
для своєчасного й належного соціального захисту потерпілих.
ФПУ
п ровела о нлайн н авчання 150 технічних інспекторів та інших представників профспілок
з охорони праці 35 членських організацій ФПУ. Спікерами та консультантами навчання
були представники ФПУ, її членських організацій, АПСВТ, науковці, міжнародні аудитори,
інші фахівці та експерти у сфері охорони праці. Після перевірки знань комісією
ФПУ, до складу якої ввійшли представники АПСВТ і Держпраці, всі слухачі отримали
відповідні посвідчення, які дають їм право здійснювати громадський контроль за
дотриманням роботодавцями законодавства з охорони праці, брати участь в комісіях
по розслідуванню нещасних випадків на виробництві.
ДЕПАРТАМЕНТ ОХОРОНИ ПРАЦІ
РОЗМІРИ ПЕНСІЙ НЕ ПЕРЕГЛЯДАЛИ
У 2023 році розмір прожиткового мінімуму не змінювався і становить
2093 грн. При цьому, залежно від вікової категорії пенсіонерів, наявного у них
страхового стажу та зайнятості встановлено мінімальні пенсійні виплати на рівні
2520 грн, 2760 грн, 3000 грн та 3120 грн.
Попри складну фінансову ситуацію, проіндексовані пенсії і
страхові виплати потерпілим на виробництві у 2022 і 2023 роках з урахуванням відповідно
коефіцієнтів 1,14 і 1,197. Погашена заборгованість з надання допомоги по тимчасовій
непрацездатності та вагітності і пологах.
Проте загальний рівень пенсійного забезпечення підвищується
недостатніми темпами. При фактичному розмірі прожиткового мінімуму для непрацездатних
осіб, який у цінах серпня ц.р. склав 5250 грн, середній розмір пенсії на 1 липня
ц.р. становив лише 5311 грн. Співвідношення середньої пенсії до середньої заробітної
плати в країні становить лише близько 30% (для порівняння: у 2009 році – 56%).
Попри категоричну незгоду профспілок, ліквідовано ФСС, а
виконання його функцій покладено ПФУ. В першу чергу від зазначених змін постраждали
особи, які потерпіли внаслідок нещасного випадку на виробництві. Раніше соціальні
послуги для них фінансово забезпечував ФСС. А за новим законом послуги мають надавати
органи різних відомств у загальному порядку, що призвело до проблем своєчасності
та повноти їх отримання.
Через чисельні звернення профспілкових організацій уряд вніс
необхідні зміни до окремих НПА і ситуація почала виправлятися. Але проблеми ще
залишилися, зокрема щодо лікування потерпілих. Адже у разі настання нещасного
випадку на виробництві потерпілі змушені витрачати власні кошти на лікування, придбання
ліків і медичних засобів.
У парламенті зареєстровані законопроєкти, якими пропонується
врегулювати окремі питання, пов’язані з наданням різних соціальних послуг потерпілим
на виробництві. ФПУ звернулась до ВРУ щодо необхідності безпосередньо законом
врегулювати і питання щодо медичного забезпечення потерпілих на виробництві.
Потребує також законодавчого врегулювання і питання надання
допомог по тимчасовій непрацездатності та по вагітності і пологах особам, які,
крім основної роботи, працюють за сумісництвом. Після неодноразових звернень ФПУ,
профспілкових організацій, Мінсоцполітики підтримало необхідність врегулювання
зазначеного питання і відповідний законопроєкт внесено на розгляд ВРУ (№10017).
Під час розробки змін до законодавства про соціальне страхування
на випадок безробіття в ході консультацій з профспілками розробники зняли з розгляду
певну частину негативних пропозицій, але, на жаль, ВРУ прийняла закон від №2622-
IX
, яким збільшено тривалість необхідного страхового
стажу для призначення допомоги по безробіттю, зменшено тривалість її виплати. При
цьому на період дії воєнного стану: тривалість виплати допомоги по безробіттю не
може перевищувати 90 календарних днів (для осіб передпенсійного віку – 360 календарних
днів); максимальний розмір допомоги не може перевищувати розміру мінімальної зарплати,
встановленої законом на 1 січня календарного року.
Мінімальний розмір допомоги
по безробіттю для застрахованих осіб є низьким – 1800 грн – і цей розмір не переглядався
з 1 березня 2020 року. Після неодноразових звернень профспілкової сторони до уряду,
нині готуються рішення про підвищення мінімального розміру цієї допомоги.
Через значне скорочення
термінів виплати і розмірів допомоги по безробіттю утворився значний залишок страхових
коштів за страхуванням на випадок безробіття. Але замість спрямування цих коштів
на здійснення та, можливо, підвищення страхових виплат (пенсій, страхових виплат
потерпілим на виробництві), за рахунок цих коштів фінансуються державні програми,
зокрема утримання органів служби зайнятості, надання послуг з працевлаштування,
різних дотацій і компенсацій роботодавцям, виплат на розвиток власного бізнесу
тощо, що не є соціальним страхуванням.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ
І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
01.11.2023
|