Валерій МАТОВ
голова
Профспілки працівників атомної енергетики та промисловості України
Слід нагадати, що не перший рік НАЕК «Енергоатом»
через спеціальні зобов’язання виступає спонсором національної економіки і донором
для населення та комунальних служб. Галузь віддає електроенергію по 15 коп. за
кіловат, і логічно напрошується запитання: а чому відпускна ціна для населення
1.68 грн, а тепер уже 2.64 грн? А куди конкретно йдуть ці кошти? Звісно, зараз скажуть,
що ціни підвищено для відновлення енергетичних потужностей в умовах війни, але
це довготривалий процес і у підсумку заводить до тупику галузь, яка неспроможна
сьогодні працювати на перспективу.
Що
потрібно зробити в такій ситуації, щоб допомогти населенню? Відмінити введені КМУ
спеціальні зобов’язання і захистити вразливі соціальні групи населення через соціальну
складову в тарифі, як це було до 1 червня ц.р. Подорожчання енергетичних послуг
– загальносвітовий процес, але не можна порівнювати європейські зарплати або пенсії
і українські.
СОЦІАЛЬНИЙ ДІАЛОГ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
ВИКОНАННЯ КОЛУГОДИ
Попри тимчасове призупинення принципових домовленостей сторін
соціального діалогу щодо внесення змін і доповнень до Генеральної угоди на
2019–2021 роки та продовження терміну її дії на один рік – до 31 грудня 2022 року,
– ми продовжуємо конструктивно працювати в її рамках. Профспілкова сторона СПО
зверталась до партнерів щодо проведення консультаційної зустрічі в Спільній робочій
комісії з метою обговорення можливих спільних варіантів подальших дій. У свою чергу,
Мінекономіки запропонувало НТСЕР розглянути зазначені питання на черговому засіданні
Президії Національної ради.
Крім того, направлено інформацію профспілкової Сторони про
стан виконання Генеральної угоди на 2019–2021 роки станом на 1 січня 2023 року.
У відповідь на зазначений лист Мінекономіки запропонувало, враховуючи воєнний
стан, засідання Спільної робочої комісії Сторін Генеральної угоди з підбиття підсумків
виконання її положень провести після стабілізації безпекової ситуації в країні.
НОВИЙ ЗАКОН ПРО КОЛДОГОВОРИ
Багаторічна робота сторін соціального діалогу над проєктом
Закону України «Про колективні угоди та договори» закінчилася його прийняттям.
Закон України від 23.02.2023 №2937-ІХ «Про колективні угоди
та договори» запроваджує правове регулювання низки питань, щодо яких існували законодавчі
прогалини, а саме: профспілкам вдалося відстояти низку принципових для профспілок
положень, зокрема щодо обмеження поширення сфери дії положень колективних договорів
на всіх працівників (лише з питань, що відповідно до законодавства регулюються
колективними договорами); дія інших положень колективного договору – на умовах,
визначених цим колективним договором (тобто виключно на членів профспілок); законодавчого
врегулювання укладення на територіальному рівні територіальної угоди в окремій
галузі; введення нового виду колективної угоди – галузевої угоди обмеженої дії,
яка укладається в галузях, де відсутні репрезентативні суб’єкти сторін (сторони)
галузевого рівня; залучення до колективних переговорів державних колегіальних
органів у разі, коли умови праці в галузі регулюються їхніми рішеннями; механізму
поширення дії галузевих (міжгалузевих) угод чи їх окремих положень на роботодавців,
які не взяли участь у колективних переговорах, порядок формування спільного представницького
органу сторін профспілок та роботодавців тощо.
СОЦДІАЛОГ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Профспілки беруть активну участь у засіданнях комітетів ВРУ,
робочих групах, вносять свої пропозиції до проєктів актів законодавства, які стосуються
забезпечення трудових та соціально-економічних прав і гарантій людини праці, соціального
захисту населення країни, діяльності профспілок тощо.
Так, протягом воєнного стану СПО об’єднань профспілок опрацьовано
понад 950 проєктів НПА.
Поновлено участь профспілкового представника у засіданнях
Комітету ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів. На 25 засіданнях
комітету розглянуто близько 200 проєктів актів законодавства, із них надано пропозицій
до більшої половини законопроєктів.
Діяльність
Національної ради як головного майданчика соціального діалогу на національному
рівні майже не здійснюється, адже після завершення головування сторони роботодавців
обговорення на засіданні Президії НТСЕР наступної на черзі кандидатури від профспілкової
сторони вже більше 6 місяців не можуть відбутися. Крім того, із серпня 2022 року
Секретаріат НТСЕР очолює тимчасово виконуюча обов’язки секретаря, що негативно
позначається на організації діяльності НТСЕР. Правовий статус заступника секретаря
не визначений законодавством. План заходів із реалізації Пріоритетних напрямів
діяльності Національної ради на 2023 рік відповідно до результатів опитувального
голосування так і не було прийнято.
«ПОСИЛЕННЯ СТІЙКОСТІ ПРОФСПІЛОК В УКРАЇНІ»
У
період з грудня 2022 по червень 2023 року ФПУ за підтримки МОП реалізувала освітній
проєкт «Посилення стійкості профспілок в Україні».
Освітня
складова проєкту мала наступні компоненти:
•
«Навчання та органайзинг» – підвищення кваліфікації та компетенцій профспілкових
працівників, які відповідають за організаційну роботу, комунікацію та розвиток
профспілкових організацій;
•
«Молодь» – професійна підготовка та базове навчання щодо діяльності профспілок
в Україні для молодих профспілкових лідерів та активістів.
Навчання
проводилось у двох групах. Перша була сформована з числа керівників членських організацій
ФПУ, працівників апаратів всеукраїнських профспілок, територіальних профоб’єднань,
а також профспілкових активістів інших організаційних ланок профспілок, що відповідають
за розвиток профспілкового руху, мотивацію профспілкового членства та організаційну
роботу профспілки загалом. Всього до навчання було залучено 60 осіб.
До
складу другої групи увійшли представники молодіжних організацій всеукраїнських
профспілок та територіальних профоб’єднань. Усього навчанням було охоплено близько
40 осіб.
Група
слухачів за компонентою «Навчання та органайзинг» розпочала навчання наприкінці
січня ц.р. За цей період проведено сім онлайн семінарів, які охопили широке коло
питань. Учасники ознайомилися з особливостями організації роботи профспілок в
умовах воєнного стану, каналами комунікації з профактивом та особливостями роботи
з месенджерами, змінами до законодавства, що зумовлені вимогами воєнного стану
та безпосередньо впливають на працівників та профспілки.
У
рамках компоненту «Навчання та органайзинг» напрацьовано низку методичних матеріалів,
зокрема: «Особливості діяльності профспілкових організацій в територіальних громадах
та при укрупнені адміністративних районів», «Форми та методи організації профспілкового
навчання», а також «Посібник профспілкового органайзера».
У
рамках компоненту «Молодь» було проведено 7 онлайн семінарів (18 год.) з різних
напрямів профспілкової роботи, зокрема щодо сучасного стану профспілкового руху,
актуальних змін у трудовому законодавстві, особливостей колективно- договірного
регулювання трудових відносин в умовах воєнного стану, побудови каналів комунікації
в умовах змін, кризової психологічної допомоги під час війни, роботи з молоддю
у профспілкових організаціях та органайзингу.
Окрім
цього, для молоді було розроблено інформаційний матеріал «Гайд щодо реалізації
молодіжної політики у профспілках», а також наразі напрацьовується «Гайд щодо застосування
нових норм трудового законодавства» та «Побудова каналів комунікації в умовах
змін».
У
рамках компоненту «Молодь» розроблено та поширено анкету опитування «Молоді працівники
України та їх роль у профспілках» щодо проблем молоді в Україні, а також бачення
молодих лідерів і активістів щодо майбутнього профспілкового руху в Україні. До
18 червня проходив збір та узагальнення отриманих анкет.
ПРО БЮДЖЕТ ТА ОПЛАТУ ПРАЦІ
ДЛЯ РОЗ'ЯСНЕННЯ ПИТАНЬ БЮДЖЕТУ ТА ОПЛАТИ ПРАЦІ ПРОФСПІЛКОВОМУ
АКТИВУ, СПІЛЧАНАМ ТА ГРОМАДЯНАМ ЗА ПЕРІОД ПІСЛЯ
V
ІІІ З’ЇЗДУ ФПУ ПІДГОТОВИЛА, ВИГОТОВИЛА
ТА ПОШИРИЛА ТАКІ МАТЕРІАЛИ :
-
Коментарі та рекомендації
щодо застосування Закону України № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин
в умовах воєнного стану» з питань оплати праці.
31.03.2022 представники Федерації виступили на вебінарі
з роз’ясненням щодо профспілкового бачення порядку застосування норм зазначеного
Закону в частині заробітної плати.
-
Бібліотечка голови профспілкового
комітету «Рівна винагорода за працю рівної цінності.
Реалізація
у законодавстві та на практиці»,
березень-квітень 2022 р.
№03-04 (№ 267- 268).
-
ДЛЯ
ОЗНАЙОМЛЕННЯ ЧЛЕНІВ ШТАБУ ФПУ З ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ ТА ПРЕЗИДІЇ ФПУ ПІДГОТОВЛЕНО
НАСТУПНУ ІНФОРМАЦІЮ:
-
Фінансова та гумані
тарна допомога у 2022
році
громадянам, постраждалим від російської агресії
(18.08.2022)
Державні виплати і допомоги
у 2023 році
постраждалим внаслідок
воєнних дій (11.05.2023)