ФПУ У ПОШУКАХ БАЛАНСУ ІНТЕРЕСІВ
Б
ез перебільшення, всі члени профспілок України
вкрай стурбовані ситуацією, що склалась останнім часом у країні через несправедливе
поспішне і недостатньо підготовлене запровадження повномасштабних ринків природного
газу та електричної енергії, яке відбувається в умовах падіння доходів громадян
унаслідок втрати ними роботи, зниження ділової активності суб’єктами господарювання
в зв’язку з карантинними обмеженнями.
НАК «Нафтогаз України» та інші постачальники природного газу,
починаючи із серпня 2020 року, щомісяця підвищували роздрібні ціни на природний
газ для населення. У підсумку за серпень – січень вони зросли більш ніж удвічі:
на 242,7%. Темпи зростання цін на газ значно перевищили темпи зростання середньої
зарплати, яка по відношенню до липня 2020 року зросла на 20% лише наприкінці року.
Уряд постановою від 28 грудня 2020 року № 1325 встановив єдину
фіксовану ціну на електричну енергію для побутових споживачів: 1,68 грн/кВт
∙
год, внаслідок чого втратили можливість оплачувати перші 100 кВт
∙
год електроенергії за пільговим тарифом (0,9 грн/ кВт
∙
год) громадяни, які ощадливо її використовували, споживачі, які
облаштували свої помешкання приладами індивідуального електроопалення, а також
мешканці населених пунктів, розташованих у 30-кілометровій зоні біля АЕС.
За даними Держстату України, за 2020 рік сумарна вартість житлово-комунальних
послуг та енергоносіїв зросла майже на 30% і становила 171,2 млрд грн.
14 січня 2021 року на засіданні Президії ФПУ було розглянуто
питання щодо неприпустимості підвищення цін на природний газ, тарифів на електроенергію
та комунальні послуги в умовах пандемії та низького рівня доходів населення. За
підсумками розгляду було прийнято постанову, в якій визнано, що державна цінова
політика в енергетичному секторі та сфері комунальних послуг не забезпечує балансу
інтересів держави, споживачів та суб’єктів господарювання. Ціни на природний газ
та тарифи на електричну енергію і комунальні послуги значно перевищують економічно
обґрунтований рівень та не відповідають фактичному рівню доходів населення. Як
наслідок, збільшується кількість бідного населення, постійно зростає заборгованість
за спожиті енергоносії та житлово-комунальні послуги. У виробничому секторі знижується
конкурентоспроможність української продукції.
У постанові Президія ФПУ вимагала від Уряду терміново:
– відновити
державне регулювання цін для населення на ринку природного газу та електричної
енергії, продовжити строк дії ПСО щонайменше до моменту завершення карантину та
виходу економіки країни з кризи;
– відновити
пільгові (соціальні) тарифи на електроенергію для громадян, у помешканнях яких
встановлено індивідуальні прилади електроопалення (в опалювальний сезон) та електроплити,
а також для мешканців населених пунктів, розташованих у 30-кілометровій зоні біля
АЕС;
– скасувати
рішення про збільшення після закінчення карантину розміру базової норми плати за
житлово-комунальні послуги з 15 до 20 відсотків середньомісячного сукупного доходу
домогосподарства.
Постанову Президії
ФПУ 18 січня було направлено офіційними листами Голові Верховної Ради України,
Прем’єр-міністру України, Антимонопольному комітету України.
ДЕПАРТАМЕНТ З ПИТАНЬ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ЦІНОУТВОРЕННЯ
ФПУ
ЗАХОДИ, ЯКІ ВЖЕ
ЗДІЙСНЕНО НА ВИМОГУ ПРОФСПІЛОК
29
січня Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до
додатка № 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо компенсації
у зв’язку з підвищенням тарифів на електричну енергію. Ухвалений Закон передбачає
виділення 1,4 млрд грн з Держбюджету України на компенсації у зв’язку з підвищенням
тарифів на електричну енергію за новою бюджетною програмою. Проте, кошти на нову
бюджетну програму були передбачені за рахунок зменшення на цю ж суму видатків
за програмою «Виплата пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних
послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу
у грошовій формі». Компенсацію мають отримати за січень, лютий, березень 2021
року споживачі, які проживають у житлових будинках, обладнаних електроопалювальними
установками, а також у багатоквартирних будинках, не газифікованих природним
газом і в яких відсутні або не функціонують системи централізованого теплопостачання.
На компенсацію матимуть право також багатодітні, прийомні сім’ї та дитячі будинки
сімейного типу.
28 січня Верховна Рада України ухвалила постанову «Про заходи, спрямовані
на соціальний захист населення, у зв’язку з підвищенням цін (тарифів) на житлово-комунальні
послуги», якою доручається Кабінету Міністрів України протягом місяця подати до
парламенту пропозиції щодо внесення змін до Держбюджету України на 2021 рік, що
передбачатимуть збільшення видатків на пільги і житлові субсидії громадянам на
оплату житлово-комунальних послуг і придбання твердого та рідкого пічного побутового
палива й скрапленого газу.
Окрім того, Уряд має подати пропозиції щодо змін до законодавства
з метою завершення опалювального сезону 2020– 2021 років на основі системи надання
житлово-комунальних послуг населенню, що діяла до 1 січня 2021 року. Парламент
також рекомендує Уряду вжити заходів для соціального захисту населення від підвищення
тарифів.
Кабінет Міністрів України постановою від 18 січня 2021 року встановив,
що з 1 лютого 2021 року на період дії карантину, але не довше ніж до 31 березня
2021 року, буде діяти гранична ціна на природний газ за договорами постачання між
побутовими споживачами та постачальниками, в тому числі постачальником «останньої
надії», на рівні 6 грн 99 коп. за 1 куб. м (з урахуванням ПДВ та плати за транспортування
магістральними газопроводами до внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи).
Цією ж постановою Уряд доповнив Перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість,
включивши до нього природний газ.
1 лютого 2021 року постановою «Питання надання компенсації деяким
категоріям споживачів електричної енергії» Уряд запровадив надання компенсації
на оплату електричної енергії, спожиту в I кварталі 2021 року, у зв’язку з відміною
окремих знижених тарифів деяким категоріям споживачів (крім тих, які отримують
житлову субсидію) та затвердив Порядок використання коштів для надання такої компенсації.
Цією ж постановою Уряд доповнив Перелік товарів, що мають істотну
соціальну значущість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від
22 квітня 2020 року, включивши до нього електричну енергію.
Кабінет Міністрів України працює над тим, щоб до кінця опалювального
сезону тарифи на тепло та гарячу воду для громадян не підвищувались.
НКРЕКП прийняла
постанову щодо обмеження максимального тарифу на розподіл газу на рівні 1,79 грн
за кубічний метр.
21.02.2021
|