П
ротягом останніх років було схвалено низку
рішень, спрямованих на підвищення рівня пенсійних виплат. Але загальний
рівень пенсійного забезпечення громадян залишається низьким.
З 2018 року пенсіонерам, які
досягли 65 років та мають страховий стаж не менше 35 років – чоловіки, 30
років – жінки, мінімальна пенсія встановлюється у розмірі 40% мінімальної заробітної
плати (з 1 січня 2021 року це 2400 грн).
Разом з тим, пенсіонерам, які
отримують пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування» і мають тривалий страховий стаж (30 років жінки та 35
років чоловіки) встановлюється мінімальна пенсійна виплата на рівні 2100 грн.
Пенсіонерам, яким виповнилося
80 і більше років, встановлено щомісячну компенсаційну виплату в розмірі до
500 грн таким чином, щоб розмір їх пенсії разом із зазначеною виплатою не
перевищував розміру середньої заробітної плати в Україні, яка враховується для
обчислення пенсії за 2019 рік, тобто 9205 грн. Зазначеним особам, які
отримують пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування» і мають страховий стаж 25 років – чоловіки, 20 років –
жінки, в яких розмір пенсії не досягає 2600 грн, встановлено доплату до пенсії
в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.
Крім того, у 2021 році (з 1
липня) передбачається встановлення щомісячної компенсаційної виплати до
пенсій особам віком від 75 до досягнення 80 років у розмірі до 400 грн, у межах
середньої заробітної плати в Україні, яка враховуватиметься для обчислення
пенсій за 2020 рік, тобто 10340 грн. Також передбачається встановлення мінімальної
пенсійної виплати особам, які отримують пенсію відповідно до Закону України
«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та мають страхового
стажу не менше 25 років – чоловіки, 20 років – жінки, у розмірі 2500 грн.
У той же час загальний рівень
пенсійного забезпечення громадян залишається низьким. Основними проблемами є
встановлення мінімальної пенсії за віком нижче фактичного розміру прожиткового
мінімуму для непрацездатних осіб, зменшення вартості 1 року страхового стажу
з 1,35 до 1,0, низькі темпи підвищення пенсій порівняно із зростанням
середньої заробітної плати в країні.
Так, мінімальна пенсія за віком
(з 1 грудня 2020 року – 1769 грн) майже вдвічі нижче фактичного розміру
прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб (у цінах грудня 2020 року – 3370
грн). Середній розмір пенсії з 1 січня 2021 року склав 3508 грн. До зазначеного
розміру отримують пенсії близько 70% пенсіонерів. Профспілкова сторона
постійно порушує питання про необхідність наближення мінімальної пенсії за
віком до фактичного розміру прожиткового мінімуму.
Дотепер залишається невирішеним
питання підвищення (індексації) пенсій, призначених за «спеціальними»
законами, зокрема державним службовцям, науковцям та іншим працівникам,
пенсії яким не підвищувалися тривалий час. У Верховній Раді України
зареєстровано напрацьований Мінсоцполітики законопроєкт щодо вдосконалення
пенсійного законодавства (реєстр. № 4668), яким, зокрема, передбачається
запровадження індексації зазначених пенсій. Такі зміни законопроєктом
пропонується запровадити з 2022 року, тому ФПУ звернулась до профільного
Комітету ВРУ з пропозицією щодо індексації «спеціальних» пенсій з урахуванням
темпів зростання середньої зарплати та споживчих цін уже в 2021 році, а також
визначення на законодавчому рівні терміну її проведення (не пізніше березня).
Недостатніми темпами розвивається недержавне
пенсійне забезпечення.
На жаль, національні роботодавці не застосовують
практику європейських країн щодо додаткового пенсійного забезпечення за
рахунок підприємств, як показника корпоративної соціальної відповідальності.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО
СТРАХУВАННЯ
І ПЕНСІЙНОГО
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФПУ
НЕ ДОПУСТИТИ
ЗВУЖЕННЯ ПРАВ ЗАСТРАХОВАНИХ ОСІБ
Мінімальний
розмір допомоги по безробіттю для застрахованих осіб з 1 березня 2020 року становить
1800 грн, або 85,6% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2102 грн),
але вже на 1 грудня 2020 року цей показник знизився до 79,3% (у зв’язку із збільшенням
прожиткового мінімуму до 2270 грн). За наполяганням профспілкової сторони, у ІІІ
кварталі 2021 року правлінням Фонду соціального страхування на випадок безробіття
заплановано розгляд питання про чергове підвищення мінімального розміру допомоги
по безробіттю.
Останніми
роками система соціального страхування потерпає від нестачі коштів з різних причин,
серед яких непродумані рішення державної сторони, низька платіжна дисципліна роботодавців,
пандемія тощо. Заборгованість Фонду соціального страхування перед застрахованими
особами з виплат по лікарняних уже вдруге за цей період досягає 2 млрд грн. Для
ліквідації заборгованості Урядом надаються асигнування з держбюджету. Але при виділенні
коштів у лютому ц.р. Мінфіном внесено пропозицію щодо необхідності розробки законодавчих
змін у підходах до призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності залежно
від страхового стажу, перегляду умов надання допомоги по вагітності та пологах
з урахуванням страхового стажу тощо. Тому профспілкам наразі важливо не допустити
звуження існуючих матеріальних прав застрахованих осіб у системі соціального страхування.
З 2015 року
застрахованих осіб несправедливо позбавили фінансування за рахунок коштів соціального
страхування санаторно-курортного лікування як профілактики захворюваності. Залишилась
тільки оплата лікування застрахованих осіб і членів їх сімей у реабілітаційних
відділеннях санаторно-курортних закладів після перенесених важких захворювань
і травм за направленнями медичних закладів. Але цього вочевидь недостатньо для
профілактики захворюваності. До того ж, навіть з таким реабілітаційним лікуванням
постійно виникають проблеми: не проводяться необхідні тендерні закупівлі реабілітаційних
путівок, призупиняється його фінансування, здійснюються постійні намагання зменшити
фінансування цих видатків Фонду тощо.
До 2016 року розмір
єдиного соціального внеску залежав від класу професійного ризику виробництва за
видами економічної діяльності, тобто чим вище ймовірність нещасних випадків чи
професійних захворювань на підприємстві, тим вище розмір єдиного соціального внеску.
Але з 2016 року його встановили однаковим для усіх юридичних та фізичних осіб,
що є несправедливим. Оскільки ті галузі, що мають суттєвий рівень травматизму
та професійних захворювань на своїх підприємствах, сплачують такий же відсоток
страхового внеску, як і організації й установи, на яких практично немає нещасних
випадків чи професійних захворювань. Така зрівнялівка знівелювала стимулювання
роботодавців забезпечувати охорону праці, а то й узагалі дотримуватися її норм на
своїх підприємствах.