ТРУДОВА РЕФОРМА «ПО-УКРАЇНСЬКИ»: ЯКИЙ ВЕКТОР ОБИРАЄ ДЕРЖАВА?
П
ереговори, консультації, спільне із соціальними
партнерами опрацювання законодавчих пропозицій щодо змін до законодавства,
яким регулюються трудові відносини в Україні, триває вже не перший рік. Проте,
юридично-правового оформлення ця робота так і не набула. Хоча редакцій проєкту
Трудового кодексу було декілька, і в тому числі прийнятих у першому читанні
Верховною Радою.
Лібералізація трудового законодавства
постійно наражалась на опір профспілок і самих працівників. Не полишають цю
ідею і представники нинішньої влади. Зокрема, попередній Уряд Олексія
Гончарука за підтримки правлячої партії «Слуга народу» намагався кардинально
перекроїти трудове законодавство у турборежимі задля того, щоб бізнесу було
легко приймати на роботу працівників і легко звільняти. А самого працівника,
як висловилася очільниця парламентського Комітету з питань соціальної
політики Галина Третьякова, «трохи дискримінувати».
Не вийшло! Проти повстали
українські профспілки, їх рішуче підтримали міжнародні профцентри, які
організували солідарні акції. Розголос дійшов до ООН, Міжнародної організації
праці та керівних органів ЄС, які вказали українській владі на непорушність
прав людини і трудових прав працівників, гарантованих міжнародними актами,
до яких приєдналася держава Україна. А також закликали владу до соціального
діалогу і консультацій з профспілками, які є законним інститутом
представництва інтересів працівників. Так, 6 лютого 2020 року Асамблея
Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна – ЄС прийняла
Заяву з приводу реформи трудового законодавства та її відповідності
зобов’язанням України за Угодою про асоціацію, зазначивши, що положення
законопроєкту «Про працю» порушують сім директив розділу «Трудове
законодавство», рамкову Директиву 89/391 та 19 пов’язаних галузевих директив з
безпеки і гігієни праці.
25–27 лютого ц.р. на запрошення
ФПУ і КВПУ в Україні перебувала Спільна місія Європейської конфедерації
профспілок та Пан’європейської регіональної ради МКП на чолі з генеральним
секретарем ЄКП Лукою Вісентіні, яка під час зустрічі з тодішніми міністрами
Уряду України, головою Комітету Верховної Ради України з питань соціальної
політики та захисту прав ветеранів Галиною Третьяковою, Уповноваженим
Верховної Ради України з прав людини Людмилою Денісовою, головою Представництва
ЄС в Україні Матті Маасікасом та національним координатором МОП в Україні
Сергієм Савчуком висловила глибоку стурбованість тим, що ініційовані владою
законопроєкти №№ 2708 та 2681 грубо порушують права профспілок та їх автономію.
Комітет з економічних, соціальних
і культурних прав ООН на своєму 30
-
му засіданні 6 березня 2020
року в заключних зауваженнях до доповіді України про дотримання прав, визнаних
у Міжнародному пакті про економічні, соціальні та культурні права, висловив
занепокоєння тим, що проєкт Закону про працю (№ 2708) та проєкт Закону про
внесення змін до Кодексу законів про працю України (КЗпП) щодо додаткових
підстав для звільнення (№ 2584) викликають серйозну стурбованість в контексті
6 та 7 статей пакту й закликав переглянути вказані законопроєкти з метою
забезпечення права на захист від несправедливого звільнення, на відпочинок і дозвілля,
на обмеження робочого часу й оплату понаднормової роботи в повній
відповідності з вказаними статтями пакту.
15 жовтня ц.р. координаторка системи ООН в Україні
Оснат Лубрані, представляючи для української сторони аналітичну довідку ООН
щодо реформування трудового законодавства в Україні, наголосила, що така реформа
має відбуватися згідно з конвенціями МОП і відповідними директивами у межах
Угоди про асоціацію Україна – ЄС та гарантувати основоположні права
працівників, зокрема щодо вступу до організації профспілок за власним вибором.
Здається, ці заклики у владі почули. І в Комітеті
з питань соцполітики навіть відбулися комітетські слухання щодо подальших дій
з реформування трудового законодавства. Наразі рекомендації за підсумками
слухань не оприлюднено, однак уже очевидно, що ліберальний проєкт Закону про
працю (2708), який мав замінити КЗпП, Уряд не буде подавати до Верховної Ради
як цілісний документ.
Напевно, взято до уваги, що група народних
депутатів 29 жовтня зареєстрували проєкт Закону про дерадянізацію законодавства
України (№ 4284), яким, зокрема, визначили термін підготовки нового Трудового
кодексу до 1 січня 2022 року, який має замінити нинішній КЗпП від 1976 року із
змінами за роки незалежності України.
Проте, процес оновлення законодавства не
зупинено. Урядовці й народні депутати дроблять законопроєкт № 2708 та інші на
частини, подають їх до ВР як внесення змін до чинного КЗпП та інших актів.
Здавалося б, що в цьому немає нічого поганого, адже ті ж самі профспілки
визнають, що сьогодні є «прогалини» у законодавстві щодо регулювання трудових
відносин у гіг
-
економіці, цифрових платформах, надомній праці,
праці фрілансерів тощо.
Поширення коронавірусної епідемії змусило
роботодавців активно поширювати надомну і дистанційну працю. Все нове на ринку
праці звісно потребує унормування, і СПО об’єднань профспілок підтвердив свою
готовність до обговорення таких питань і спільних напрацювань.
Разом з тим, профспілки наголошують, що у чинному
законодавстві про працю є чимало норм і положень, які виправдали себе в
сучасних ринкових умовах і відповідають принципам демократії та міжнародним
трудовим стандартам. Спроби їх вилучення вони цілком справедливо розглядають
як порушення так званих «червоних ліній». А саме: недотримання розробниками законопроєктів
ст. 22 Конституції України щодо недопущення звуження змісту та обсягу існуючих
прав і свобод, ст. 42–49 щодо прав громадян у сфері праці та на достатній
життєвий рівень, а також порушення ратифікованих Україною міжнародних актів та
зобов’язань держави, визначених в Угоді з ЄС.
Насамкінець зазначу, що найкраще працюють ті
закони, до яких громадяни звикли й готові підпорядковуватись встановленим
нормам і правилам.
Тому, вважаю,
що саме за нинішніх обставин, коли люди й так сильно потерпають внаслідок поширення
коронавірусної інфекції, безробіття і безгрошів’я, владі слід дуже відповідально
підійти до ініціювання масштабних змін, зокрема в трудовому законодавстві, аби
не створити хаосу та масових заворушень.
РІШУЧА
ВІДСІЧ НЕДОЛУГИМ СПРОБАМ ПЕРЕПИСАТИ ТРУДОВЕ ЗАКОНОДАВСТВО
Починаючи з осені 2019 року, влада активізувала свої дії, спрямовані
на лібералізацію трудових відносин, намагаючись у турборежимі законодавчо змінити
їх баланс на користь роботодавців. Було підготовлено більше десятка законодавчих
актів, які мали на меті позбавити профспілки правової основи щодо захисту прав працівників,
а самих працівників – елементарних трудових прав.
Усі ці спроби наштовхнулись на організований опір СПО профспілок.
Федерацією профспілок України за підтримки колег з інших національних і міжнародних
профоб’єднань було дано рішучу відсіч недолугим спробам переписати трудове законодавство.
Наразі розпочався новий наступ на права працівників і профспілок та
їхні майнові права. Користуючись тим, що в період зростання захворюваності на СOVID-19
діє заборона на масові протестні дії, влада знову намагається як хамелеон, змінивши
підходи, провести через законодавчі органи свої ідеї щодо лібералізації трудових
відносин, зламати опір профспілок, перетворивши простих працівників на рабів у
власній країні.
Федерація профспілок заявляє: такі дії не мають нічого спільного
з інтересами трудящих і порушують їхні конституційні права!
05.12.2020
|