Проєкт ЗУ «Про внесення
змін до Кодексу законів про працю України щодо врегулювання деяких нестандартних
форм зайнятості»
Законопроєктом пропонується врегулювати у КЗпП одну з форм нестандартної
зайнятості шляхом запровадження трудового договору з нефіксованим робочим часом,
що є фактично виконанням роботи за викликом.
Роботодавцю, як передбачено проєктом, можна тримати 10% працівників
на умовах, коли вони реально можуть бути забезпечені роботою не менш ніж 8 годин
на місяць, а виконувати її мають у будь-який час, коли їх викличуть. Оплата праці
здійснюється за фактично відпрацьований час.
Варто зазначити, що трудові договори з нефіксованим робочим часом,
коли час виконання трудових функцій заздалегідь не встановлено, а встановлюється
він в односторонньому порядку – роботодавцем, порушують інтереси працівника, оскільки
працівник не може планувати свій час і доходи, стає повністю залежним від роботодавця.
У зв’язку з цим такі працівники потребують більших соціальних гарантій, ніж ті,
які працюють у звичайному режимі.
Прийняття цього законопроєкту дестабілізує зайнятість в Україні,
унеможливить ефективний захист трудових прав працівників, що, в свою чергу, матиме
негативні наслідки для національної економіки.
Законопроєкт потребує суттєвого доопрацювання, оскільки ним
не гарантуються права на соціальний захист працівників, визначені ст. 46 Конституції
України, та не повною мірою відповідає Директиві ЄС 2019/1152 від 20.06.2019 про
прозорі та передбачувані умови праці в Європейському Союзі в частині договорів з
нефіксованим робочим часом.
З
азначений законопроєкт небезпідставно називають наступником сумнозвісних
«98 статей» законопроєкту «Про працю» (реєстр. № 2708). Запропоновані проєктом
зміни знижують рівень трудових гарантій працівників і націлюють сторони соціально-трудових
відносин на вибудовування відносин лише на договірній основі.
У зв’язку з цим профспілки значною мірою втрачають
позиції «повноцінної переговорної сторони», від якої залежить рівень забезпеченості
інтересів найманих працівників у відносинах з роботодавцями в межах наявної економічної
ситуації.
В умовах
недостатньо сталого розвитку інститутів громадянського суспільства, недосконалості
державних механізмів реалізації практики соціального діалогу та інших чинників
проєктом пропонується встановити такі норми законодавства про працю, які свідомо
підпорядковані завданню поступового нівелювання ролі сучасних профспілок і встановлення
фактичної нерівності сторін соціально-трудових відносин, що буде здійснюватися
в двох основних формах:
l
у формі залежності та підкорення працівника роботодавцю, його
лояльності в обмін на піклування та турботу, тобто у формі «патерналістського союзу»
між роботодавцем і залежним від нього найманим працівником;
l
у формі грубопрагматичної експлуатації найманого працівника як
знеособленої робочої сили.
Кожна з
цих форм передбачає високий рівень неформальної складової у відносинах між сторонами.
Партнерський тип соціально-трудових відносин, що передбачає відносну рівність
та самостійність сторін, а також використання ними передбачених законодавством
норм після прийняття запропонованих змін залишиться скоріше винятком, аніж правилом.
Унаслідок цього соціально
-
трудові відносини перейдуть
у стан постійного конфлікту.
Загалом
мета даного законопроєкту – зменшення контролю держави над веденням бізнесу. Однак,
таким чином нівелюється баланс прав та інтересів між роботодавцем та працівником,
значних переваг набуває роботодавець, тоді як права працівників суттєво обмежуються.
Закон буде мінімально впливати на трудові відносини, тому що в основі відносин між
роботодавцем та працівником лежатиме трудовий договір, укладений у письмовій формі.
Працівник стане повністю залежним від волі роботодавця (адже дозволити працівникові
диктувати роботодавцю свої правила – це утопія), а саме:
l
звужується імперативна норма щодо інформування працівників про
будь
-
які зміни умов праці;
l
скасовується процедура надання згоди профспілки на звільнення
працівника;
l
виключається необхідність введення правил внутрішнього трудового
розпорядку або графіків змінності; їх введення залишається на розсуд роботодавця;
l
час початку і закінчення щоденної роботи пропонується встановлювати
за згодою працівника і роботодавця;
l
при залученні працівників до понаднормових робіт та роботи у вихідні
дні профспілка лише інформується, одержання на це дозволу від неї скасовується;
з профспілкою не узгоджуватиметься перенесення щорічної відпустки.
Впровадження запропонованої
дерегуляції сфери трудових відносин при звуженні державних гарантій захисту трудових
відносин і фактичній нерівності сторін не зможе сприяти можливості цим сторонам
самостійно, без участі профспілок, домовлятися про всі важливі умови у колективних
та трудових договорах.
ПРОЄКТ ЗУ «ПРО
СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ В УКРАЇНІ»
Я
к завжди влада використовує маніпулятивні засоби, визначаючи привабливу
для суспільства мету таких законопроєктів, як легалізація трудових відносин, залучення
значних інвестицій та робочих місць, стимулювання створення вітчизняних інноваційних
продуктів у сфері інформаційних та інформаційно
-
комунікаційних технологій, формування
в Україні економіки знань тощо, прикриваючи головне – створення в Україні умов для
використання дешевої та безправної робочої сили та без захисту профспілок.
2 листопада 2020 року у Верховній Раді України зареєстровано
законопроєкт про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні, що містить
цілу низку вкрай неоднозначних та загрозливих для реалізації основоположних прав
людини положень, що потенційно порушують приписи Конституції України і міжнародних
актів, ратифікованих Україною.
Цивілізований світ, що стикнувся з динамічним розвитком
гіг-економіки ще на початку 2000-х років, проаналізувавши його негативні наслідки,
сьогодні рухається шляхом вирішення проблем через спроби надати гіг
-
працівникам (фрілансерам – «вільним
агентам») повноцінного статусу працівників у класичному розумінні цього поняття
у трудовому законодавстві.
Високий рівень експлуатації з низькою оплатою праці
та проблемними її умовами змусили працівників
-
фрілансерів у всьому світі звернутись до судів. Враховуючи
транснаціональний характер бізнесу гіг-платформ та найму працівників, переважна
більшість розвинутих країн у законодавстві і судових рішеннях орієнтуються на просування
принципів атмосфери добросовісної конкуренції, соціально відповідального бізнесу
та заходів, що гарантують повагу прав працівників-фрілансерів та поширення на
них національного трудового законодавства.
Разом з тим, розробники законопроєкту № 4303, нехтуючи
міжнародним досвідом і судовою практикою, вважають за необхідне легалізувати найгірші
форми експлуатації працівників уже діючих в Україні транснаціональних гіг-платформ
(Uber, Glovo, Bolt та ін.), виокремивши у законодавстві окрему категорію «гіг
-
працівники», мотивуючи погіршення
їх базових трудових гарантій міркуваннями інвестиційної привабливості та розвитку
технологій.
Так, прикінцевими
і перехідними положеннями законопроєкту вносяться зміни до КЗпПУ, інших законів,
якими регулювання роботи гіг
-
працівників у резидентів вільної
економічної зони «Дія. City» здійснюватиметься в обхід трудового законодавства
11 статтями закону, які, по суті, захищають лише інтереси роботодавця. Усі трудові
відносини регулюються лише гіг-контрактами між гіг
-
працівниками
та резидентами «Дія. City».
Ілюзорна зайнятість
Законопроєкт № 4303 позбавляє гіг-працівників гарантій на оплату
праці, права на відпустку, безпечні умови праці, захист від незаконного звільнення,
об’єднання у профспілки і страйк, укладання колективних договорів і вирішення колективних
трудових спорів. Крім того, законопроєкт не регулює для таких працівників фіксованого
робочого часу, не визначає поняття «мінімальна зарплата», створює умови для надмірної
експлуатації, соціальної незахищеності, процесу зменшення на ринку праці робочих
місць з офіційним працевлаштуванням і гідною працею та переходу на ілюзорну зайнятість.
ПРОЄКТ ЗУ «ПРО
ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ДЕЯКИХ ЗАКОНОДАВЧИХ АКТІВ УКРАЇНИ (ЩОДО ОКРЕМИХ ПИТАНЬ ДІЯЛЬНОСТІ
ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК)»
З
алишається велика ймовірність розгляду Верховною Радою України ще до
новорічних і різдвяних свят антипрофспілкового законопроєкту від «слуг народу»
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих питань професійних
спілок)» (реєстр. № 2681).
У разі його прийняття професійні спілки не зможуть захищати трудові
права та соціально
-
економічні інтереси трудящих, а працівнику буде ще важче шукати справедливості
у роботодавця чи держави, бо як з’ясувалося останнім часом, їм байдуже до власного
народу.
Зокрема, законопроєкт № 2681 передбачає:
– дискримінаційні норми щодо прав працюючих на об’єднання в професійні
спілки для захисту своїх прав;
– обмеження у створенні профспілки в малому бізнесі, заборону профспілкової
правозахисної діяльності, а саме заборону створення первинних профспілкових організацій
на підприємствах, в організаціях чисельністю менше 10 працівників, і тим самим
позбавлення можливостей захисту трудових прав, відсторонення профспілок від колективно
-
договірного регулювання і соціального
діалогу;
– ліквідацію нині діючих законодавчих гарантій правозахисної діяльності
профспілок у всіх трудових колективах, навчальних закладах;
– обмеження права профспілок на участь у розгляді нормативно
-
05.12.2020