ПРАВО НА ГІДНЕ ПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА СОЦІАЛЬНЕ СТРАХУВАННЯ
У сфері пенсійного забезпечення і
соціального страхування
У сфері пенсійного забезпечення відбувається поступове підвищення
пенсійних виплат. Так, з 1 квітня ц.р. пенсіонерам, у яких розмір пенсії з
урахуванням різних доплат не перевищував 5000 грн., встановлено одноразову
грошову допомогу в сумі 1000 грн. Також з 1 квітня ц.р. встановлено
пенсіонерам, яким виповнилося 80 і більше років, щомісячну компенсаційну
виплату в розмірі до 500 гривень у межах розміру середньої заробітної
плати в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для
обчислення пенсії за 2019 рік (9205 грн.). При цьому пенсіонерам віком
старше 80 років, які отримують пенсію відповідно до Закону України «Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», мають страховий стаж
чоловіки 25 років, жінки 20 років,
і після
встановлення щомісячної компенсаційної виплати в розмірі до 500 гривень розмір
пенсій з урахуванням всіх підвищень і надбавок (крім пенсії за особливі заслуги
перед Україною) не досягає 2600 грн., то таким особам надається доплата до
пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.
З 1 травня ц.р. проіндексовано розміри пенсій з
урахуванням коефіцієнта 1,11.
З 1 травня 2020 року пенсіонерам, які отримують
пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування», мають тривалий страховий стаж (30 років жінки та 35 років
чоловіки), у яких
щомісячний розмір
пенсії з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової
допомоги, сум індексації та інших доплат до пенсії (крім пенсії за особливі
заслуги перед Україною) не досягає 2100 грн., надається доплата до пенсії в
сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.
Незважаючи на зазначене, загальний рівень пенсійного
забезпечення громадян залишається низьким. Мінімальний розмір пенсії за віком з
1 липня 2020 року становить лише 1712 грн., а середній розмір пенсій склав 3
393,54 грн. Водночас фактичний розмір прожиткового мінімуму для непрацездатних
осіб у цінах липня ц.р. становив 3 267 грн.
Для осіб старше 65 років і які мають: чоловіки –
35, а жінки – 30 років страхового стажу, мінімальний розмір пенсії
встановлюється у розмірі 40 % мінімальної заробітної плати.
Співвідношення середнього розміру пенсії до
середньої зарплати в Україні у липні ц.р. становило лише 28,7%.
При цьому, ратифікованою Україною Конвенцією МОП №102
передбачено встановлення пенсійних виплат, при наявності не менше 30 років
страхового стажу, не нижче 40 відсотків раніше отримуваного рівня заробітку
(доходу).
Основною причиною низького рівня пенсійного забезпечення є недостатнє
наповнення бюджету Пенсійного фонду, який упродовж останнього часу є дефіцитним.
Так, при з
агальному
бюджеті Пенсійного фонду 481,5 млрд. грн, кошти, які виділяються з Державного
бюджету на різні соціальні виплати та пенсії за спеціальними пенсійними
системами (військовослужбовці, державні службовці та інші) становлять 180,9 млрд.
грн, із них на погашення дефіциту Пенсійного фонду 38,5 млрд. грн.
На фінансовий стан
Пенсійного фонду впливають значне зменшення чисельності
легально працюючих
(до 10,3 млн. осіб), поширення трудової міграції
,
низький
рівень оплати праці
, наявність
заборгованості
із виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску.
Потребує вирішення питання зміни порядку відшкодування роботодавцями
Пенсійному фонду виплати пенсій за віком на пільгових умовах, оскільки через
його недосконалість такі пенсії фінансуються за рахунок коштів солідарної
пенсійної системи та Державного бюджету. Заборгованість із відшкодування
пільгових пенсій постійно зростає
і на
початок п.р. становила майже 14 млрд грн.
Потребує приведення у відповідність до норм законодавства затверджений
Урядом порядок індексації раніше призначених пенсій, оскільки його застосування
призводить до того, що не провадиться індексація пенсій, призначених у
2018-2019 р.р., та утворення розриву у розмірах пенсій, призначених у різні
роки, який становить майже 1,5 рази.
Тривалий час не вирішується питання підвищення (осучаснення) розмірів
пенсій по інвалідності та у разі втрати годувальника потерпілим внаслідок
Чорнобильської катастрофи, колишнім державним службовця
м,
працівникам органів місцевого самоврядування, журналістам та іншим.
Останнім часом постійно порушується питання про необхідність
запровадження накопичувальних пенсійних програм, які повинні начебто вирішити питання
підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян.
При запровадженні професійної
накопичувальної системи профспілкова сторона наполягає на необхідності забезпечення
гарантування пенсійних накопичень, забезпеченні належного розміру пенсійних
виплат тощо.
Стосовно запровадження 2-го рівня
пенсійного забезпечення – обов’язкової накопичувальної пенсійної системи, то
профспілки категорично не підтримують його запровадження найближчим часом,
враховуючи вкрай складну соціально-економічну ситуацію в країні, відсутності
належних умов для її функціонування.
ФПУ послідовно домагається гідного забезпечення застрахованих осіб
також у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Так,
вживаються зусилля для досягнення мінімального розміру допомоги на
випадок безробіття в застрахованих осіб розміру прожиткового мінімуму для
працездатних осіб. Наразі його розмір для осіб, страховий стаж яких протягом 12
місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж
шість місяців, встановлено 1 800 грн. Для інших осіб – 650 грн., який
з 12 березня ц.р. на період карантину збільшено до 1000 грн.
Поступово підвищуються страхові виплати для потерпілих на виробництві
(сім'ям потерпілих) - з 1 березня ц.р. щомісячні страхові виплати потерпілим на
виробництві були підвищені з урахуванням коефіцієнта 1,11.
Разом з тим погіршення
в останні роки дисципліни роботодавців стосовно сплати єдиного внеску,
зростання заборгованості зі сплати єдиного внеску призвело до проблем із
виконанням фондами соціального страхування своїх обов’язків щодо здійснення
страхових виплат та надання соціальних послуг. Так, наприкінці 2018 року
виникла заборгованість з виплати Фондом соціального страхування для застрахованих
осіб допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги по вагітності і
пологах, яка у 2019 році досягла майже 2 млрд. грн. Внаслідок активних дій
профспілкової сторони влітку 2019 року Урядом були внесені зміни до бюджету
Фонду і більша частина заборгованості була погашена. У середині 2020 року було
повністю погашено заборгованість із зазначених виплат у зв’язку з наданням
Урядом коштів для Фонду соціального страхування (частина з цих коштів надано на
поворотній основі).
На жаль, Верховною
Радою України було прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону
України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", від 13 квітня
2020 року № 553-IX, яким (пункт 5 прикінцевих положень) на період дії
карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання
поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19,
спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, призупинено надання фондами соціального
страхування окремих страхових виплат і соціальних послуг. Зокрема призупинено
виплату потерпілим на виробництві одноразової компенсації у разі нещасного
випадку на виробництві, реабілітаційне лікування хворих після перенесених
інсульту, інфаркту та інших захворювань, лікування та санаторно-курортне
лікування потерпілих на виробництві та деякі інші послуги. До Верховної Ради
України народними депутатами України подано низку законопроектів щодо
відновлення фінансування зазначених вище видатків, проте до теперішнього часу
ці зміни не прийняті.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ
І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
04.10.2020
|