Профспілки домоглися майже 10% збільшення реальної зарплати в країні
У 2019 році дії ФПУ були спрямовані
на розв’язання проблеми бідності, припинення політики жорсткої економії, що
здійснюється за рахунок працівників, забезпечення підвищення розмірів
основних державних соціальних стандартів та гарантій, а також імплементації
європейських стандартів до національного законодавства у сфері праці, впровадження
в Україні європейських стандартів життя, наближення рівня заробітної плати до
рівня країн ЄС, зростання реальних доходів населення та відновлення його
платоспроможності.
ОПЛАТА ПРАЦІ
Середньомісячна зарплата у січні – листопаді 2019
року зросла у номінальному вираженні на 18,7%, у реальному – на 9,6% (відносно
аналогічного періоду попереднього року) та склала 10340 грн, що в перерахунку
на євро перевищило відповідний показник 2013 року (354 і 309 євро відповідно).
Завдяки цілеспрямованій та наполегливій роботі ФПУ
та профспілок бюджетної сфери прийнято низку рішень щодо підвищення зарплати
працівникам бюджетної сфери, зокрема:
– з 1 січня 2019 року на 11% підвищено посадові оклади
науково-педагогічним працівникам закладів вищої освіти державної та комунальної
форми власності;
– з 1 вересня 2019 року на 10% підвищено посадові
оклади (ставки зарплати) педагогічним працівникам, оплата праці яких здійснюється
за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам і яким не
підвищили посадові оклади у 2018 році, а саме педагогам закладів дошкільної, позашкільної,
професійної (професійно-технічної) освіти;
– підвищено рівень матеріального та соціального забезпечення
працівників установ, закладів та організацій, які фінансуються з бюджету, в населених
пунктах, що розташовані на лінії зіткнення/розмежування;
– прийнято рішення про підвищення з 1 січня 2020 року
тарифних розрядів для працівників музеїв та заповідників державної та комунальної
форм власності усіх видів.
З метою реалізації положень частини другої статті
61 ЗУ «Про освіту» профспілки домоглись розроблення та затвердження Урядом Схеми
посадових окладів (ставок зарплати) педагогічних і науково-педагогічних працівників
державних і комунальних закладів освіти з урахуванням вимог цього Закону. Однак,
уже в листопаді новосформований Кабінет Міністрів України, ігноруючи заперечення
профспілок, через брак коштів зупинив її дію до 2021 року.
Завдяки наполегливості профспілок упродовж 2019 року
було прийнято низку рішень, спрямованих, зокрема, на забезпечення своєчасної виплати
зарплати:
– збільшено видатки на збалансування фінансового стану
державних вугледобувних підприємств та забезпечення фінансовими джерелами виплати
заробітної плати шахтарям у розмірі 1 млрд грн (ЗУ «Про внесення змін до Закону
України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» від 31.10.2019 № 265-ІХ) та
322,6 млн грн (розпорядження КМУ від 18.12.2019 № 1277-р);
– здійснено перерозподіл та розподіл медичної субвенції
з державного бюджету місцевим бюджетам на загальну суму 1105161 тис. грн;
– здійснено перерозподіл обсягу освітньої субвенції
з державного бюджету місцевим бюджетам на суму 198030,6 тис. грн.
З метою реалізації конституційних прав на гідну оплату
праці профспілковій стороні вдалося відстояти включення до Генеральної угоди на
2019–2021 роки положень про домовленості сторін, зокрема щодо встановлення розмірів
мінімальної зарплати та мінімального посадового окладу відповідно до норм національного
законодавства та міжнародних зобов’язань України, зростання зарплати, а також
шляхів забезпечення своєчасності її виплати.
З метою забезпечення повної, продуктивної, безпечної
зайнятості з гідною оплатою праці, розпочато роботу з розробки нової Програми гідної
праці МОП для України на 2020–2024 роки.
У профспілковому проєкті Трудового кодексу (реєстр.
№№ 2410, 2410-1) передбачено норми, спрямовані на зростання зарплати та забезпечення
своєчасної її виплати.
СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
За наполяганням профспілок, до Плану заходів з реалізації Стратегії
подолання бідності на 2019 рік включено пункт щодо організації роботи з проведення
науково-громадської експертизи наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів
і послуг для встановлення прожиткового мінімуму відповідно до чинного законодавства.
Мінсоцполітики та Мінекономіки розпочато роботу з формування нових наборів.
18 грудня 2019 року за активною участю профспілок відбулися парламентські
слухання на тему: «Проблеми формування прожиткового мінімуму в Україні», за підсумками
яких головою Комітету ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів
Галиною Третьяковою визнано, що в Україні є проблема як із формуванням прожиткового
мінімуму, так і з його застосуванням, а мінімальна зарплата не може бути нижчою
за прожитковий мінімум.
Профспілкам вдалося зупинити один з урядових законопроєктів, яким фактично
демонтувалася вся існуюча система соціального захисту, вибудувана за роки незалежності
України, а саме значно звужувалося застосування прожиткового мінімуму, а соціальна
політика практично передавалася в «ручне управління» Уряду, надаючи йому право самостійно
визначати і встановлювати основні соціальні стандарти і гарантії. Мінсоцполітики
відкликало цей проєкт під час засідання Уряду.
ФОРМУВАННЯ ДЕРЖБЮДЖЕТУ–2020
Профспілкові пропозиції до проєкту Держбюджету-2020 у серпні та повторно
у вересні ц.р. було надіслано до Кабміну, Міністерства фінансів, центральних органів
виконавчої влади, НТСЕР і СПО роботодавців.
На виконання постанови Президії ФПУ від 3 жовтня 2019 року «Про заходи
щодо забезпечення врахування пропозицій ФПУ до проєкту Держбюджету–2020» надіслано
Заяву ФПУ стосовно проєкту Держбюджету України на 2020 рік до Верховної Ради
України та Кабінету Міністрів України, Звернення ФПУ про забезпечення конституційних
прав громадян у Держбюджеті України на 2020 рік до Президента України Володимира
Зеленського.
Під час Всеукраїнської акції протесту 14 листопада в м. Києві доведено
позицію профспілок шляхом висунення вимог профспілок до Верховної Ради та Уряду
щодо підвищення розмірів основних державних соціальних стандартів та гарантій:
прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати, мінімальної пенсії, а також щодо забезпечення
в держбюджеті видатків на освіту, охорону здоров’я, соціальний захист, стипендіальне
забезпечення молоді, розвиток галузей економіки, як визначено законами.
Урядом та парламентарями враховано низку пропозицій профспілок, зокрема:
– змінено бюджетну програму КПКВК 2211210 для створення навчально-практичних
центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти та збільшено більш
ніж у 5 разів обсяг її фінансування, а саме з 50,0 млн грн у 2019 році до 259,0
млн грн у 2020-му;
– збільшено видатки за КПКВК 1006060 «Гідрометеорологічна діяльність»
на 240,5 млн грн до 651,4 млн грн;
– за програмою КПКВК 2301360 «Лікування громадян України за кордоном»
збільшено видатки на 0,4 млрд грн, або на 58%, у порівнянні з 2019 роком – до
1,09 млрд грн;
– у ході переговорного процесу після першого читання держбюджету видатки
на заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств (КПКВК
2401070) збільшено на 622,8 млн грн до 1,2 млрд грн (на 71,4% більше, ніж у
2019 році).
ДЕПАРТАМЕНТ З ПИТАНЬ БЮДЖЕТУ
ТА
ОПЛАТИ ПРАЦІ АПАРАТУ ФПУ
Соцдіалог
гальмує урядова сторона
Робота
нової влади у так званому турборежимі не сприяє якісному вирішенню наболілих
проблем у соціально-трудовій сфері, якими опікуються профспілки. І не завжди
існує можливість своєчасно внести відповідні пропозиції та зупинити намагання
влади обмежити права людини праці.
14
травня 2019 року сторонами соціального діалогу підписано Генеральну
угоду про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-
економічної політики і трудових відносин в Україні на 2019–2021 роки.
У новій угоді визначено стратегічні завдання для розвитку країни
та добробуту наших громадян – їх реалізація потребуватиме від усіх сторін
соціального діалогу щоденної кропіткої системної та спільної роботи.
Варто зазначити, що основною і найбільш результативною формою соціального
діалогу, яка впливає на рівень і якість життя громадян, є укладання та
виконання колективних договорів і угод.
ФПУ, маючи на меті поширення позитивного досвіду
колективно-договірної роботи та підвищення її ефективності, з 2004 року
проводить для своїх членських організацій Всеукраїнський конкурс на кращий
колективний договір. У 2019 році підбито підсумки Всеукраїнського конкурсу на
кращий колективний договір, що діяв у 2017–2018 роках, до участі в якому 13
всеукраїнськими галузевими профспілками подано 28 колективних договорів. За
результатами проведеного аналізу щодо відповідності умовам та критеріям конкурсу
як положень колективних договорів, так і їх виконання сторонами, Президією
ФПУ рішенням від 7 червня 2019 року визнано 10 переможців та 18 лауреатів. У
жовтні 2019 року відбулася урочиста церемонія вручення нагород та цінних
призів переможцям конкурсу та його лауреатам.
Профспілки налагодили співпрацю з новою політичною командою,
зокрема шляхом участі у засіданнях Комітету Верховної Ради України з питань
соціальної політики і захисту прав ветеранів, де є можливість донести
профспілкову позицію щодо внесених законопроєктів у сферу соціально-трудових
відносин. Наші цілеспрямовані дії змусили Кабмін «розблокуватися» і
забезпечити участь уповноважених профспілкових представників у засіданнях
Уряду, триває співпраця з ЦОВВ щодо опрацювання законопроєктів та проєктів
інших нормативно-правових актів, участі у робочих групах, консультативних нарадах
тощо.
Незважаючи на спільне з роботодавцями звернення до Президента та
Прем’єр-міністра України щодо відновлення діяльності основного майданчика
соціального діалогу на національному рівні – Національної тристоронньої соціально-економічної
ради, на сьогодні, на жаль, питання формування Урядової сторони в НТСЕР
залишається невирішеним через триваючий процес оптимізації органів виконавчої
влади. Аналогічною є ситуація і щодо формування сторони органів виконавчої
влади Генеральної угоди на 2019–2021 роки.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО
ДІАЛОГУ ТА
КОЛЕКТИВНО- ДОГОВІРНОГО
РЕГУЛЮВАННЯ
АПАРАТУ ФПУ
17.02.2020
|