Законопроєкт № 2681 – наступ на права профспілок та свободу об’єднання в Україні
Спільним представницьким органом
репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок розглянуто проєкт Закону України
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих питань професійних
спілок)» (реєстр. № 2681) та повідомляється, що він є неприйнятним.
ПОРУШЕННЯ НОРМ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА ТА КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ
Аналіз законопроєкту показав, що він передбачає суттєве
обмеження прав і гарантій діяльності профспілок, чим порушуються норми
ратифікованих Україною фундаментальних конвенцій Міжнародної організації
праці № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію», № 98 «Про
застосування принципів права на організацію і на ведення колективних
переговорів», № 135 «Про захист прав представників працівників на підприємстві
та можливості, що їм надаються», а також Загальної декларації прав людини,
Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, Конвенції про
захист прав людини і основоположних свобод, Міжнародного пакту про
громадянські і політичні права, інших актів міжнародного права.
Крім того, запропоновані проєктом зміни в більшості випадків
порушують вимоги статті 22 Конституції України, якою встановлено, що при
прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних не допускається звуження
змісту й обсягу існуючих прав та свобод.
Також проєктом порушуються основні принципи діяльності
профспілок: незалежність, самоврядність та невтручання держави у їх діяльність,
які є загальновизнаними нормами міжнародного і національного законодавства та
безперечними умовами функціонування системи соціального партнерства.
Захист профспілок від будь-яких дискримінаційних дій,
спрямованих на обмеження свободи об’єднання в галузі праці, закріплений статтею
1 Конвенції № 98.
ПРИМУС
ДО СТВОРЕННЯ «КОНТРОЛЬНИХ КОМІСІЙ»
Законопроєктом пропонується доповнити новими
статтями Кодекс законів про працю України і Закон України «Про професійні
спілки, їх права та гарантії діяльності» та внести зміни до Закону про
профспілки щодо обов’язкового створення контрольних комісій. Запропоновано
обирати контрольну комісію з членів профспілки (профспілок, що входять до
об’єднання), а за необхідності залучати до роботи комісії на громадських засадах
осіб, які навіть не є членами профспілки. Така норма порушує принцип
незалежності та невтручання у діяльність профспілок і є грубим втручанням у
діяльність профспілок, які наділені правом самостійно формувати свої виборні
органи та визначати їх повноваження у передбаченому статутами порядку.
Крім того, надання контрольним комісіям таких повноважень, як
контроль дотримання виборним органом профспілки вимог чинного законодавства,
статуту, колективних договорів та угод, належного виконання виборним органом
своїх функцій, моніторингу цільового використання коштів профспілки, розгляду
конфліктних ситуацій, що виникають у профспілці, частково дублює повноваження
інших органів, що утворюються відповідно до статутів (положень) профспілок,
їх об’єднань, а також порушує визначений законодавством порядок контролю.
ВТРУЧАННЯ
У СТАТУТ
Втручання державних органів, органів
місцевого самоврядування, їх посадових осіб, роботодавців, їх об’єднань у
статутну діяльність профспілок, їх організацій та об’єднань забороняється, що
відповідає Конвенції МОП № 87. При цьому необхідно зазначити, що згідно із
статтею 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на
обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного
законодавства України.
Право профспілок вільно і самостійно
організовувати свою діяльність передбачає право не тільки приймати свої
статути, вільно обирати своїх представників, створювати свій апарат,
здійснювати управління, а й формувати свої виборні органи та визначати їх
повноваження, встановлювати порядок формування коштів та напрями їх
використання, здійснювати контроль за їх витрачанням, а держава утримується від
будь-якого втручання, здатного обмежити це право або перешкодити його
законному здійсненню.
Таким чином, запропонована
проєктом новела щодо зобов’язання виборних органів профспілки звітувати про виконання
взятих на себе зобов’язань на вимогу не менш ніж двох третин членів первинної профорганізації,
суперечить вимогам Конвенції МОП № 87.
ПОЗБАВЛЕННЯ ВАЖЕЛІВ ВПЛИВУ НА НЕДОБРОСОВІСНОГО РОБОТОДАВЦЯ
Неприпустимим
є виключення права виборного органу профспілки вимагати звільнення керівника підприємства,
якщо він порушує законодавство про працю, не дотримується положень колдоговору
чи ухиляється від його укладення, що є гарантією та можливістю профспілки впливати
на недобросовісного роботодавця, який нехтує правами працівників. З боку профспілки
ніяких зловживань при використанні цього права немає, оскільки запобіжником тут
виступає суд, який вирішує питання законності вимог профспілки та оцінює дії роботодавця.
ПОЗБАВЛЕННЯ ПРЕДСТАВНИЦЬКИХ ТА КОНТРОЛЮЮЧИХ ПОВНОВАЖЕНЬ
Позбавлення профспілок як
представників застрахованих осіб повноважень щодо здійснення контролю за
підготовкою та поданням власником або уповноваженим ним органом документів,
необхідних для призначення пенсій працівникам і членам їх сімей, суперечить
вимогам ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», де представниками
застрахованих осіб визнано профспілки або їх об’єднання.
Виключення
із Закону про профспілки пунктів щодо здійснення контролю за наданням пенсіонерам
та особам з інвалідністю, які до виходу на пенсію працювали на підприємстві, в
установі, організації, прав на існуючі пільги суперечить вимогам Конституції України
(принцип рівності) та чинному законодавству.
Надання законодавцем права профспілкам вимагати й
одержувати від роботодавця відповідних документів, відомостей та пояснень
щодо умов праці, виконання колективних договорів, додержання законодавства про
працю та соціально-економічних прав працівників є послідовним, і тому виключення
із Закону про профспілки права «вимагати» від роботодавця цих документів буде
нелогічним та таким, що суперечить статті 22 Конституції України.
Необхідно зазначити, що регламентацію мінімальних
стандартів порядку інформування та проведення консультацій на підприємствах
викладено у Директиві 2002/14/ЄС «Про встановлення загальних правил щодо
інформування та консультування працівників в ЄС». Дія цієї Директиви
застосовується до підприємств, на яких працюють щонайменше 50 працівників, та
до установ, які надають роботу щонайменше 20 працівникам.
Також протиправним є виключення із Закону про
профспілки пункту щодо позбавлення права профорганізацій перевіряти розрахунки
з оплати праці, оскільки відповідно до ЗУ «Про оплату праці» громадський
контроль за додержанням законодавства про оплату праці здійснюють професійні
спілки та їх об’єднання.
Крім того,
протиправним є й позбавлення профспілок права перевіряти розрахунки з державного
соціального страхування, що суперечить ЗУ «Про загальнообов’язкове державне соціальне
страхування».
ОБМЕЖЕННЯ ПРАВА НА ІНФОРМАЦІЮ
Зміни до статті 251 КЗпП України та статей 28, 45
Закону про профспілки щодо обмеження права профспілок на інформацію та
скасування строків надання такої інформації суперечать положенням Конвенції
МОП № 87, Закону про профспілки та ЗУ «Про інформацію», згідно з якими громадське
об’єднання, як суб’єкт інформаційних відносин, має право на вільне одержання,
використання, поширення, зберігання та захист інформації, необхідної для реалізації
своїх прав, свобод і законних інтересів. Ця інформація необхідна при укладенні
колективних договорів та угод, а також у разі припинення трудових відносин з
причин економічного, технологічного, структурного або аналогічного характеру
(Конвенція № 158 про припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця).
Натомість
автори законопроєкту пропонують залишити в статті лише обов’язок роботодавця без
зазначення конкретного строку виконання запиту профспілок. Така норма може негативно
вплинути на забезпечення прав профспілок, зокрема в процесі колективних переговорів.
Адже у випадку прийняття змін роботодавець матиме змогу надавати відповідь профспілкам
у строки, визначені у ЗУ «Про звернення громадян», а це 30 днів. Профспілкам життєво
необхідно мати можливість отримувати інформацію від роботодавця в розумні строки,
аби швидко проаналізувати документи та зреагувати на потенційні порушення прав
членів профспілок.
ПІД ЗАГРОЗОЮ ЗВІЛЬНЕННЯ
Зміни, запропоновані до статті 252 КЗпП України
та статті 41 Закону про профспілки, також не відповідають міжнародним
стандартам. Позбавлення працівників, які обиралися до складу профспілкових
органів, додаткових гарантій під час притягнення їх до дисциплінарної відповідальності
або звільнення членів виборних профспілкових органів без згоди вищого профоргану
є не тільки порушенням вимог Конвенції МОП № 135 та Рекомендації № 143 в
частині захисту прав представників працівників на підприємстві та можливостей,
які їм надаються, а й призведе до безпідставних звільнень таких працівників.
ВКОРОТИЛИ ВІДПУСТКУ
Зменшення
тривалості «профспілкової відпустки» до 3 календарних днів працівникам, обраним
до складу виборних органів профспілки, теж не підтримується. Рекомендацією №
143 зазначено, що представникам працівників для забезпечення можливостей ефективного
виконання їхніх функцій має надаватися потрібний вільний час для участі у профспілкових
зборах, навчальних курсах, семінарах, конгресах та конференціях. Оскільки законодавцем
визначено тривалість такої відпустки не конкретним строком «до 6 календарних днів»,
зменшення його до 3 календарних днів на практиці є негативною новацією та може
призвести до того, що роботодавець буде надавати лише 1 день відпустки профспілковим
активістам. Крім того, згідно Рекомендації № 143, така відпустка має надаватися
без втрати зарплати чи соціальних та інших допомог.
ОБМЕЖЕННЯ ПРАВА НА СВОБОДУ ОБ’ЄДНАНЬ
Не підтримуються також зміни,
що вносяться до Закону про профспілки, щодо обмеження створення первинних
профспілкових організацій в закладах освіти, що суперечить Конвенції МОП № 87,
Міжнародному пакту про економічні, соціальні і культурні права, Міжнародному
пакту про громадянські і політичні права, Загальній декларації прав людини,
Конституції України в частині зобов’язання держави забезпечити право громадян
на об’єднання в профспілки для захисту своїх прав, зокрема студентів та учнів
профосвіти.
Запропоновані проєктом
обмеження щодо визначення кількості профорганізацій (не більше двох), які
можуть утворюватися на одному підприємстві, установі, організації, обмежують
право на свободу об’єднань в профспілки та не відповідають положенням
Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, Міжнародного пакту про
економічні, соціальні і культурні права, Європейської соціальної хартії,
Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Конституції України,
Закону про профспілки.
Також не відповідають вимогам
Конвенції МОП № 87 зміни до Закону про профспілки в частині визначення кількості
входження до організації членів профспілки (не менше 10 осіб). Дана норма не
тільки порушує норми Конвенції МОП № 87, а й є дискримінаційною, адже на
підприємстві (мікропідприємство, мале підприємство тощо), де працюють менше 10
осіб, створити профспілку буде неможливо.
Зміни до
Закону про профспілки щодо збільшення кількості до трьох первинних профспілкових
організацій для набуття статусу місцевих вже визнавалися Конституційним Судом України
такими, що не відповідають Конституції України.
ВТРУЧАННЯ У ДІЯЛЬНІСТЬ ПРОФСПІЛОК
Щодо внесення до Закону про профспілки змін про
встановлення у статутах профспілок розміру та порядку сплати членських
внесків, необхідно зазначити, що це є внутрішнім правом кожної організації –
визначати розмір внесків і порядок їх сплати. В статуті може бути визначено
лише нижню межу внесків.
Зміни, що пропонуються до Закону про профспілки в
частині права осіб, які відносяться до «керівного персоналу» підприємства,
бути членами профспілок, мають відкритий дискримінаційний характер відносно
займаної посади особи бути членом профспілки та суперечать Конвенції № 87,
Конституції України та Закону про профспілки, відповідно до яких, зокрема,
громадяни України мають право вільно обирати профспілку, до якої вони бажають
вступити. Разом з тим, цей закон встановлює заборону роботодавцеві бути членом
виборних органів профспілки будь- якого рівня, а також забороняє ведення
переговорів та укладання угод і колективних договорів від імені працівників
особам, які представляють роботодавців.
Водночас слід зазначити, що в чинному
законодавстві відсутнє тлумачення терміна «керівний персонал», тому неможливо
буде визначити конкретно, хто належить до такого персоналу: безпосередньо
керівник юридичної особи чи інші працівники, які обіймають посади його
заступників, та керівники, їх заступники структурних підрозділів юридичної
особи.
КУРС НА ЗНИЩЕННЯ ПРОФСПІЛКОВОГО РУХУ
Запропоновані зміни до Закону про профспілки щодо
позбавлення профспілок права: участі у розгляді проєктів нормативно-правових
актів, які стосуються регулювання трудових, соціальних, економічних відносин;
участі у розгляді органами виконавчої влади та органами місцевого
самоврядування, а також роботодавцями, іншими об’єднаннями громадян своїх
пропозицій; безоплатного отримання інформації з питань, що стосуються
трудових і соціально-економічних прав та законних інтересів своїх членів;
отримання інформації про результати господарської діяльності підприємств,
установ, організацій; входження, як представників застрахованих осіб, до
складу наглядових рад фондів загальнообов’язкового державного соціального
страхування, не тільки суперечать вимогам Закону про соціальний діалог, а й не
відповідають нормам Закону про профспілки, частині другій § 35, пункту 2
частини сьомої § 44 Регламенту Кабінету Міністрів України, Положенню про СПО
репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні та
спрямовані на знищення профспілкового руху в Україні.
Щодо змін до Закону про профспілки про скасування
права представників профспілок на входження до складу наглядових рад,
необхідно зазначити, що згідно з чинним законодавством, представники
роботодавців та застрахованих осіб мають право управляти фондом, який
формується ними, а держава має здійснювати контроль, а не розпоряджатися
коштами фонду.
Не відповідають закладеним фундаментальним
принципам у Конвенції МОП № 87 (самоврядність профспілок та заборона втручання
держави та інших суб’єктів у внутрішні питання організацій) та Закону про
профспілки законодавчі пропозиції щодо встановлення порядку і строків
звітності виборних органів перед членами профспілки. Ці питання є
внутрішньостатутними і мають регулюватися виключно статутами профспілкових
організацій.
ПОЗБАВЛЕННЯ МАЙНОВИХ ПРАВ
Виключення частини шостої статті 249 КЗпП України, частини
другої статті 42 та статті 43 Закону про профспілки щодо надання
профспілковим організаціям у користування будинків, приміщень, споруд для
ведення культурно-освітньої, оздоровчої, фізкультурної та спортивної роботи
суперечать статті 11 Конвенції МОП № 87, статтям 13, 22 Конституції України,
частині другій статті 4 Закону про профспілки, статті 24 ЗУ «Про громадські
об’єднання» тощо. Відповідно до пункту 16 Рекомендації № 143 щодо захисту прав
представників працівників на підприємстві та можливостей, які їм надаються,
адміністрація підприємства повинна надавати представникам працівників на
умовах та в обсязі такі матеріальні можливості й інформацію, які можуть бути
потрібні для виконання їхніх функцій.
Відповідно до статті 24 Закону України «Про громадські
об’єднання» громадське об’єднання зі статусом юридичної особи для виконання
своєї статутної мети (цілей) має право володіти, користуватися і
розпоряджатися коштами та іншим майном, яке відповідно до закону передане
такому громадському об’єднанню його членами (учасниками) або державою, набуте
як членські внески, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та
організаціями, набуте в результаті підприємницької діяльності такого
об’єднання, підприємницької діяльності створених ним юридичних осіб (товариств,
підприємств), а також майном, придбаним за рахунок власних коштів, тимчасово
наданим у користування (крім положення, що міститься у статті 34 Закону про
профспілки).
Згідно із статтею 4 Закону про профспілки, закони та інші
нормативно-правові акти не можуть бути спрямовані на обмеження прав і гарантій
діяльності профспілок, передбачених Конституцією України та цим законом.
Відповідно до статті 13 Конституції України держава забезпечує
захист прав усіх суб’єктів права власності.
Прикінцеві положення до проєкту закону передбачають передачу в
державну власність всього майна профспілок колишнього Союзу РСР і УРСР та їх
об’єднань, яке розташоване на території України та станом на 24 серпня 1991
року перебувало у їх віданні, володінні та/або користуванні.
Зазначена норма спрямована на захоплення майна профспілок та
порушує норми статті 41 Конституції України, статей 319, 321 Цивільного
кодексу України, статті 24 ЗУ «Про громадські об’єднання», статей 12, 34 Закону
про профспілки, якими визначаються засади незалежності профспілок, а також
права власності профспілок та їх об’єднань. Зокрема, відповідно до частини
сьомої статті 34 Закону про профспілки позбавлення профспілок права
власності, а також права володіння та користування майном, переданим їм у
господарське відання, може мати місце лише за рішенням суду на підставах,
визначених законами.
Необхідно зазначити, що майнові об’єкти на праві власності
Федерація незалежних профспілок України одержала від Загальної конфедерації
профспілок Союзу РСР по договору в установленому порядку та відповідно до
чинного на той час законодавства ще в листопаді 1990 року, тобто до прийняття
Акта проголошення незалежності України, як політико-правового документа,
ухваленого позачерговою сесією Верховної Ради УРСР 24 серпня 1991 року, яким
проголошено незалежність України та створення самостійної Української держави.
Рішенням Вищого господарського суду України від 19 лютого 2015
року було прямо рекомендовано відповідним судам звернути увагу на необхідність
ретроспективного дослідження питань реорганізації профспілкових організацій
СРСР та утворення Федерації незалежних профспілок України, вивчати компетенцію
профспілкових органів СРСР, зокрема Всезагальної конфедерації профспілок
СРСР, приймати рішення про зміну правового режиму майна, яке перебувало у її
власності, та передавати спірне майно у власність іншим організаціям.
Намагання органів державної влади заволодіти майновими
активами профспілок, які використовуються як приватна власність для
здійснення статутної діяльності, суперечать також статті 1 Першого протоколу
до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
ФПУ вважає, що пункт 21 «Прикінцевих положень»
запропонованого законопроєкту є дискримінаційним по відношенню до профспілок,
оскільки порушує принцип забезпечення додержання рівності прав профспілок
порівняно з іншими громадськими організаціями у питанні врегулювання права
власності на їх майно (що було зроблено в законодавчому або судовому порядку).
Крім того, стаття 2-1 Прикінцевих положень законопроєкту не
передбачає відповідного відшкодування профспілкам вартості вилученого майна,
як визначено у статті 41 Конституції України.
Таким чином, майнові об’єкти, які перебувають у власності
профспілок, не були частиною державного майна СРСР та УРСР, а створювалися
коштами профспілок, тому їх вилучення на користь держави є незаконним.
ЗА ІНФОРМАЦІЄЮ
СПО ОБ’ЄДНАНЬ ПРОФСПІЛОК
Георгій Сандул,
юрист ГО «Трудові ініціативи»:
«Профспілки
– це найбільш масова, найбільш органічна та інтегральна частина громадянського
суспільства. Профспілка – єдина громадська організація, про яку є пряма згадка
у Конституції України. Профспілки забезпечують права людини і баланс влади в Україні,
посилюють стабільність економіки, даючи змогу громадянам боротися за гідну працю
та накопичувати заощадження, врешті, стимулюючи внутрішній попит та економічне
зростання. І тому нам необхідно протидіяти пакетові урядових ініціатив, що мають
на меті знищення трудових прав і профспілок в Україні».
|
НОВИНИ |
|