ГІДНА ПРАЦЯ – ПРОДУКТИВНА, ВИСОКООПЛАЧУВАНА, БЕЗПЕЧНА ПРАЦЯ
Щорічно 7 жовтня світова та українська спільнота
відзначають Всесвітній день дій за гідну працю, встановлений у 2008 році за
ініціативою Міжнародної конфедерації профспілок.
Ювілейний, 10
-
й, Всесвітній день дій за гідну працю профспілкова спільнота України
відзначатиме під гаслом «Гідна праця – продуктивна праця! Гідна праця – високооплачувана
праця! Гідна праця – безпечна праця!».
В
ідповідно до визначення Міжнародної організації
праці, гідна праця – це продуктивна праця чоловіків та жінок в умовах свободи,
рівності, безпеки та поваги до людської гідності. Вона забезпечує справедливий
заробіток, безпеку на робочому місці та соціальний захист працівників та
членів їхніх сімей, сприяє професійному зростанню працюючих та їхній
соціальній інтеграції, дає людям свободу висловлювати свої погляди, об’єднуватися
для того, аби впливати на рішення, що стосуються їхнього життя, гарантує рівне
ставлення та рівні можливості для всіх і кожного.
З метою забезпечення гідної
праці в Україні вже втретє реалізується Програма гідної праці Міжнародної
організації праці. Уперше в цьому році профспілки підбивають підсумки виконання
Програми на період 2016–2019 років.
Українці – дуже талановитий і
працьовитий народ з великою трудовою історією, які вибороли своє право на гідне
життя, на європейське майбутнє та втілення в життя європейських цінностей і
стандартів. Проте, змушені констатувати, що незважаючи на вжиті заходи, кожна
п’ята працююча людина в Україні все ще залишається бідною за міжнародними
стандартами.
ЗАРОБІТНА ПЛАТА ТА РІВЕНЬ
ЖИТТЯ В УКРАЇНІ
1. З 1 січня 2017 року розмір
мінімальної заробітної плати підвищено вдвічі до 3200 грн. Це забезпечило
зростання трудових доходів майже для 4 млн низькооплачуваних працівників. Проте
мінімальна заробітна плата й досі суттєво відстає від аналогічного показника
країн Євросоюзу та є нижчою від визначеного ООН рівня злиденності у 5 дол. США
на день.
2. Запровадження законодавчих
змін у структурі мінімальної заробітної плати (включення до неї доплат та
надбавок) та залишення мінімальних гарантій в оплаті праці (тарифної ставки
робітника І розряду) на рівні штучно заниженого прожиткового мінімуму призвело
до знецінення кваліфікованої праці та знівелювало очікуваний позитивний ефект
від підвищення мінімальної зарплати в частині зростання трудових доходів. Зростання
номінальної заробітної плати у січні – серпні 2017 року склало 37,2% в цілому
по економіці відносно аналогічного періоду 2016 року. Незважаючи на таку
позитивну динаміку, середня заробітна плата (7114 грн) перебуває на рівні
найнижчої мінімальної заробітної плати в країнах Євросоюзу – 235 євро.
МІНІМАЛЬНА ЗАРОБІТНА ПЛАТА
У 2017 РОЦІ ТА СЕРЕДНЯ ЗАРОБІТНА ПЛАТА В УКРАЇНІ У СІЧНІ 2017 РОКУ, ЄВРО
3. Зростає нерівність
трудових доходів українських працівників.
Сьогодні середня заробітна
плата 1% найбільш високооплачуваних українських працівників перевищує середні
заробітки 50% найменш оплачуваних працівників у 43,3 раза, в той час як цей
показник у скандинавських країнах дорівнює 7,1, європейських країнах – 11,7, у
США – 24 рази. Співвідношення в посадових окладах між працівником основної
професії та керівником на окремих підприємствах, у тому числі державних,
досягає 1:200, міжгалузеве співвідношення між найвищими та найнижчими
зарплатами зросло з 5,55 у 2013 році до 8,83 раза у 2017 році, а гендерний
розрив в оплаті праці становить майже 25%.
4. Заробітна плата працівників середньої
кваліфікації у серпні ц.р. в Україні була нижче відповідного показника країн ЄС
у 3–19 разів.
ЗАРОБІТНА ПЛАТА ПРАЦІВНИКІВ
СЕРЕДНЬОЇ КВАЛІФІКАЦІЇ У СЕРПНІ 2017 РОКУ, ЄВРО
(ЗА ДАНИМИ WAGEINDICATOR.ORG)
5. За рівнем життя Україна стала однією з
найбідніших держав у світі:
– посіла 7
-
ме місце в міжнародному
рейтингу бідності країн, який щороку складає видання Bloomberg;
– за Рейтингом рівня щастя населення перебуває на
132
-
му місці серед 155 країн світу, «країнами
-
сусідами»
у рейтингу стали африканські країни Гана та Уганда (за результатами дослідження
дослідного центру «Інститут Землі» (Колумбійський університет), яке
проводиться під егідою ООН в рамках глобальної ініціативи «Мережа рішень
сталого розвитку ООН» (UN Sustainable Development Solutions Network));
– близько 60% українців живуть за межею бідності;
– частка ФОП у ВВП залишається на низькому рівні –
25,4% у І півріччі 2017 року;
– залишається низькою питома вага заробітної плати
у структурі доходів населення: 46,5% у І кварталі 2017 року.
Внаслідок знецінення реальних доходів змінилася
структура витрат домогосподарств: збільшилася частка витрат на придбання
товарів та послуг з 84% (2013 рік) до 98,2% (І квартал 2017 року) з одночасним
зменшенням частки заощаджень з 7,7% (2013 рік) до –8,9 % (І квартал 2017
року).
У січні – серпні 2017 року призначено субсидії
7029,1 тис. домогосподарств, що на 68,9% більше порівняно з відповідним періодом
2016 року.
ОСНОВНІ ПРОФСПІЛКОВІ
ПРОПОЗИЦІЇ ДО СТРАТЕГІЇ ПОДАЛЬШОГО РЕФОРМУВАННЯ ОПЛАТИ ПРАЦІ В УКРАЇНІ
Збільшити:
• частку оплати праці у ВВП не менш ніж до 60%
• частку заробітної плати у структурі доходів
населення до 65%
• частку заробітної плати у собівартості продукції
щонайменше вдвічі.
Державне регулювання оплати
праці
1. Встановлення розміру прожиткового мінімуму на
оновлених наборах продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг з
урахуванням витрат на придбання або оренду житла, медичне обслуговування,
освіту (Конвенція МОП № 117).
2. Мінімальна заробітна плата:
– плата за просту некваліфіковану працю;
– не нижче розміру прожиткового мінімуму для
працездатних осіб;
– заборона на включення до мінімальної заробітної
плати доплат та надбавок, інших виплат.
3. Зменшення розриву між посадовими окладами
працівників і керівників підприємств шляхом встановлення обґрунтованих
міжпосадових коефіцієнтів.
4. У бюджетній сфері:
– оптимізація ЄТС з урахуванням галузевих особливостей
оплати праці;
– забезпечення повного фінансування витрат на
оплату праці з бюджетів усіх рівнів.
Договірне регулювання оплати
праці:
– розмір тарифної ставки (посадового окладу) робітника
І розряду має перевищувати розмір мінімальної заробітної плати;
– зміна системи оплати праці на підприємстві лише
за погодженням із профспілками;
– поширення дії галузевої (міжгалузевої) угоди на
всіх роботодавців відповідного виду економічної діяльності;
– розроблення за участю профспілок фінансових
планів у частині соціально
-
економічного розвитку підприємств, зокрема щодо
умов зростання ФОП;
– застосування підвищувальних галузевих і регіональних
коефіцієнтів в оплаті праці.
Непрямі методи збільшення
реальної заробітної плати:
– запровадження неоподаткованого мінімуму доходів
громадян у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
– підвищення розміру доходу, що підлягає
індексації, до двох прожиткових мінімумів для працездатних осіб та зниження
порогу індексації до 101%.
Посилення захисту працівників
у випадку порушення строків виплати заробітної плати:
– зобов’язати роботодавця сплачувати працівнику
пеню за кожен день затримки заробітної плати (одночасно з виплатою
компенсації);
– надати працівнику право на припинення виконання
роботи у зв’язку із затримкою виплати заробітної плати;
– забезпечити першочерговість виплати заробітної
плати перед усіма виплатами, а в разі неплатоспроможності роботодавця –
позачерговість;
– створити гарантійну установу з метою задоволення
грошових вимог найманих працівників у разі неплатоспроможності роботодавця.
Департамент захисту соціально-економічних прав апарату ФПУ
|