НА ЧЕРЗІ – РЕФОРМА ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА
Верховна Рада України тривалий час
намагається змінити чинне законодавство про працю, і нарешті, цієї осені парламентарії
мають розглянути проект Трудового кодексу України, схвалений у першому читанні,
за підтримки 258 народних депутатів.
Ц
ей проект розглянуто репрезентативними всеукраїнськими профспілковими
об’єднаннями – суб’єктами Угоди про утворення Спільного представницького органу
об’єднань профспілок, які висловилися за можливість взяття зазначеного проекту
Кодексу за основу з подальшим його опрацюванням за участю сторін соціального
діалогу.
Над проектом працювала парламентська робоча група, створена
на засадах трипартизму.
СПО об’єднань профспілок до проекту Кодексу висловлено 112
постатейних поправок, 75 з яких враховано або частково враховано.
Проект Кодексу пройшов експертизу Міжнародного бюро праці щодо
відповідності його положень міжнародним нормам і стандартам. У Меморандумі технічних
коментарів МБП до проекту висловлено 59 рекомендацій, в основному щодо регулюючого
характеру проекту, інші – конкретні рекомендації щодо регулювання трудових
відносин, які практично враховані.
Необхідність прийняття Трудового кодексу України обумовлена
докорінними змінами всієї системи суспільних відносин, що відбуваються в
Україні у зв’язку з формуванням ринкових відносин та соціально-економічних
перетворень, і тою чи іншою мірою пов’язані з працею. Виникла величезна низка
проблем різної визначеності, що повинні вирішуватися засобами трудового права.
А трудове законодавство, представлене ще радянським Кодексом законів про
працю, не завжди здатне забезпечити належний рівень регулювання трудових
відносин, що в результаті негативно відбивається на рівні гарантій трудових
прав працівників.
Зазнав істотних змін комплекс суспільних відносин з участю
профспілок. З’явилися нові суб’єкти трудового права в особі організацій
роботодавців. Стало необхідним послідовно відобразити в національному трудовому
законодавстві положення міжнародно
-
правових документів з питань праці, що є обов’язковими для
України, а також актів Європейського Союзу в зв’язку із здійсненням Україною
зовнішньополітичного курсу в напрямі європейської інтеграції.
Проект Трудового кодексу спрямований на оптимальне
збалансування захисної та виробничої функцій трудового права, за допомогою
яких має забезпечуватись рівновага інтересів працівників і роботодавців. Це ж
стосується інтересів профспілок і організацій роботодавців. Механізмом досягнення
цього балансу стають нова і значно вагоміша роль трудового договору, а також
механізм консультацій і узгоджень у колективних відносинах.
Законопроект містить низку норм, які концептуально по
-
новому визначають механізм правового
регулювання трудових відносин між роботодавцем і працівником.
Зокрема, це стосується існування інституту трудової книжки,
укладення трудового договору тільки в письмовій формі, порядку відсторонення
працівника від роботи за різних умов, визначення робочого часу та його складу,
до якого законодавець пропонує віднести час виконання працівником трудових
обов’язків, включно з підготовчо-завершальним періодом, перервами для
внутрішньозмінного відпочинку, задоволення особистих потреб, обігрівання тощо.
Крім того, повністю або частково до складу робочого часу може включатися час,
протягом якого працівник перебуває поза місцем виконання трудових обов’язків
у режимі готовності стати до їх виконання.
Ще однією новацією є можливість укладати з працівником трудовий
договір про виконання роботи дистанційно, у тому числі з можливістю віддаленого
доступу за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.
Порівняно з чинним законодавством про працю, у законопроекті
регулюється низка важливих питань, зокрема: формулювання вимог щодо
забезпечення права працівників на повагу до їхньої честі й гідності у трудових
відносинах; заборона дискримінації, примусової та дитячої праці; визнання цивільно
-
правових відносин трудовими; встановлення
фінансової відповідальності роботодавця за несвоєчасну виплату зарплати та
права працівника відмовитися від виконання роботи у зв’язку з невиплатою
зарплати у встановлений строк або виплатою її не в повному обсязі, а також
права на відмову від виконання роботи у зв’язку з виникненням прямої загрози
життю чи здоров’ю працівника, у тому числі внаслідок порушення вимог
законодавства про охорону праці, зокрема незабезпечення працівника засобами
колективного або індивідуального захисту відповідно до встановлених норм, та
внаслідок виконання роботи, не передбаченої трудовим договором тощо.
Проектом запроваджуються презумпції правомірності (пріоритет)
правової позиції працівника, що означає, коли норма закону чи іншого акта
законодавства, виданого на підставі закону, або норми різних законів чи
різних актів законодавства припускають неоднозначне трактування прав та
обов’язків працівника і роботодавця, внаслідок чого є можливість прийняти
рішення на користь і працівника, і роботодавця, рішення приймається на користь
працівника.
Що стосується ролі та місця профспілок у процесі регулювання
трудових відносин, то у проекті зберігаються основні випадки погодження дій
роботодавця з профспілковим органом.
Крім того, запроваджуються додаткові обов’язки роботодавця
погоджувати рішення чи проводити консультації або інформувати профорган про
свої дії:
– урахування пропозицій виборного органу ППО щодо
застосування обмежень під час загрози масових звільнень;
– погодження наказу про залучення працівників до чергування;
– проведення консультацій щодо часу початку і закінчення
щоденної роботи (зміни), порядку чергування працівників при змінній роботі,
списку працюючих на умовах ненормованого робочого часу, якщо колективний
договір не укладений, проведення консультацій щодо поділу робочого дня на
частини;
– участь представника виборного органу ППО у встановленні
факту наявності виробничої ситуації, небезпечної для життя, здоров’я
працівника або людей, які його оточують, а також для виробничого середовища або
довкілля тощо.
На даному етапі профорганізації всіх рівнів мають максимально
об’єктивно донести до всіх народних депутатів України зміст своїх
консолідованих пропозицій до проекту Трудового кодексу України та домагатися
їх урахування під час голосування проекту в парламенті, аби не допустити
виключення з нього тих норм, що гарантують трудові права працівників та
захисні можливості й гарантії діяльності профспілок.
Ірина ТУБЕЛЕЦЬ,
керівник департаменту
правового
захисту апарату ФПУ
ПОКІНЧИМО З КОРПОРАТИВНОЮ
ЖАДІБНІСТЮ: СВІТ ПОТРЕБУЄ ПІДВИЩЕННЯ ОПЛАТИ ПРАЦІ!
У цьому році виповнюється 10 років відтоді, як було
започатковано Всесвітній день дій за гідну працю, що відзначається 7 жовтня. Із
2008 року в подіях, приурочених до цього дня, взяли участь мільйони людей.
Цьогоріч він також стане днем глобальної мобілізації: всі профспілки світу
виступатимуть за гідну працю.
Г
ідна праця повинна перебувати
в центрі уваги влади для відновлення економічного зростання, вибудовування нової
глобальної економіки, яка підносить людину праці понад усе. Всі акції, великі
та маленькі, важливі для Всесвітнього дня дій – чи то круглий стіл та масштабна
демонстрація, чи то лист про протест, флешмоб або щось інше.
Глобальною темою 2017 року буде світова боротьба за гідну
мінімальну заробітну плату та підвищення оплати праці для всіх працівників.
Державам слід звернути увагу на заклики працюючих жінок і чоловіків
забезпечити гідну оплату праці, безпечні та надійні робочі місця, а також
покласти край жадібності корпорацій, які встановлюють правила економіки. Це
означає забезпечення відповідності мінімальної заробітної плати гідному
стандарту життя, права всіх трудящих на вступ до профспілки та колективних
переговорів.
У цьому році 7 жовтня припадає на суботу, а тому багато організацій
можуть вирішити провести заходи в попередній або наступний робочий тиждень.
Які б форми дій ваша організація не обрала у Всесвітній день
гідної праці, будь ласка, повідомте нам про них за електронною поштою:
wddw@ituc
-
csi.org.
Міжнародна конфедерація
профспілок
80% ПРАЦІВНИКІВ ОТРИМУЮТЬ НИЗЬКУ
МІНІМАЛЬНУ ЗАРПЛАТУ
Щорічне глобальне опитування громадської думки, на замовлення Міжнародної
конфедерації профспілок, від дослідницької компанії Kantar Public охоплює загалом
16 країн, що складають 53% населення планети.
Р
езультати інтернет
-
опитування,
проведеного в березні в Аргентині, Бельгії, Бразилії, Канаді, Китаї, Данії,
Франції, Німеччини, Гватемалі, Індії, Японії, Росії, Південній Африці,
Південній Кореї, Великій Британії та Сполучених Штатах, свідчать про те, що
уряди відмовляються від відповідальності за інвестиції у робочі місця, боротьбу
з нерівністю та руйнуванням клімату, що призводить до значної небезпеки. Так,
станом на 2015 рік 1% багатих людей володіли більшим статком, ніж решта
населення планети. 71% опитаних зазначають, що уряди повинні взяти курс на
підвищення оплати праці працівників, 80% визнають, що мінімальна заробітна
плата в їхній країні дуже низька.
Тож дані
опитування показують, як глобалізація та взаємозв’язок, разом з експоненціальним
технічним прогресом та інноваціями, створили неймовірне багатство, але залишили
занадто багато працездатних людей поза межею бідності.
|