ГІДНА ПРАЦЯ – ЦЕ ПОВНА ТА ПРОДУКТИВНА ЗАЙНЯТІСТЬ
Нова хвиля економічної кризи в 2014–2015 роках,
анексія Криму та військові дії на сході країни, ви-
лучення ресурсів економіки на оборону країни
призвели до повної або часткової втрати вироб-
ничих замовлень інших країн, зупинки низки під-
приємств та значних втрат серед працюючих на
ринку праці – понад 2 млн осіб, з яких майже 50%
– у промисловості.
Надзвичайно актуаль-
ними для країни ста-
ли питання соціаль-
но-економічного за-
хисту учасників АТО та вну-
трішніх переселенців, що по-
требує як удосконалення іс-
нуючої державної політики
загалом, так і індивідуально-
го підходу до кожної людини
зокрема.
Однією з найгостріших со-
ціально-економічних про-
блем залишається безробіття
молоді (осіб у віці 16–35 років).
Рівень молодіжного безробіт-
тя становить в Україні майже
25% – кожна четверта молода
людина не має роботи. Зокре-
ма, недосконалість існуючого
механізму прогнозування еко-
номічної ситуації та потреб
ринку праці призводить до не-
відповідності державного за-
мовлення на підготовку ка-
дрів потребам економіки.
І в такій ситуації майже по-
ловина вакансій (47%), що
пропонуються державною
службою зайнятості, – із зар-
платою від мінімальної до
2 тис. гривень, майже третина
(28%) – від 2 до 3 тис. грн.
Втрата робочих місць на
Донбасі та проблеми внутріш-
ньо переміщених осіб усе
більше загострюють ризики
втрати людського капіталу на
середньо- та довгострокову
перспективу.
З метою вирішення зазна-
чених проблем Міністерством
соціальної політики на пого-
дження СПО профспілок та
профспілкових об’єднань де-
кілька разів надсилався про-
ект ЗУ «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів
України щодо реформування
державного управління у сфе-
рі зайнятості населення та со-
ціального страхування на ви-
падок безробіття», який був
розроблений без залучення со-
ціальних партнерів, що є по-
рушенням Конвенції МОП
№ 122 та Рекомендації МОП
№ 169 щодо політики в сфері
зайнятості, та містить поло-
ження, які ніколи не підтри-
мувалися профспілками.
Пропозиції центрального
органу виконавчої влади, що
має формувати політику за-
йнятості в Україні, не вирішу-
вали проблему безробіття на-
селення та не сприяли досяг-
ненню принципів гідної праці.
Завдяки послідовним і кон-
солідованим діям профспіл-
кам вдалося у березні 2016
року заблокувати просування
зазначеного законопроекту в
тому вигляді, що суперечив
чинному законодавству. У
червні, на виконання реко-
мендацій учасників слухань
у Комітеті Верховної Ради
України з питань соціальної
політики, зайнятості та пен-
сійного забезпечення на тему
«Мета та шляхи реформуван-
ня Державної служби зайня-
тості», утворено робочу групу
з доопрацювання законопро-
екту «Про внесення змін до ЗУ
«Про зайнятість населення»
(нова редакція) та інших
пов’язаних законодавчих ак-
тів. Водночас протягом серп-
ня – вересня відбулася низка
зустрічей на рівні Прем’єр-
міністра та міністра соціаль-
ної політики з актуальних пи-
тань у сфері зайнятості. Так,
на виконання доручення
Прем’єр-міністра України
В. Гройсмана утворено робочу
групу з напрацювання консо-
лідованих законодавчих про-
позицій до законопроекту про
зайнятість населення. 29 ве-
ресня під час експертної зу-
стрічі соцпартнерів з пред-
ставниками ПРООН під голо-
вуванням першого заступни-
ка міністра соцполітики
О. Крентовської було презен-
товано напрацьовані мініс-
терством пропозиції до зако-
нопроекту про зайнятість.
Профспілки наполягають,
що реформу політики зайня-
тості необхідно здійснювати
через створення умов для за-
безпечення продуктивної, по-
вної та гідної зайнятості, ство-
рення нових високотехноло-
гічних та гідно оплачуваних
робочих місць, запроваджен-
ня принципів використання
страхових коштів виключно
на користь застрахованих осіб
у разі настання страхових ви-
падків, а фінансування ДСЗ
здійснювати за рахунок ко-
штів державного та місцевих
бюджетів.
ЗАРПЛАТА МАЄ ЗАБЕЗПЕЧУВАТИ
ГІДНИЙ РІВЕНЬ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ
Розрахунки основних державних соціальних стандартів та
гарантій в проекті Держ-
бюджету–2017 здійснені на основі застарілих наборів
продуктів харчування, непродо-
вольчих товарів та послуг для основних соціальних і
демографічних груп населення.
У проекті Держбюджету Украї-
ни на 2017 рік при визначенні
розмірів основних державних
соцстандартів та гарантій вра-
ховано домовленості нещодавно під-
писаної Генугоди, зокрема щодо зрос-
тання розмірів прожиткового мініму-
му, мінімальних зарплати та пенсії
не менш ніж на прогнозний рівень ін-
фляції (у проекті закладено зростан-
ня з перевищенням прогнозного ін-
дексу інфляції на 2%). Водночас зали-
шилася неврахованою норма щодо
забезпечення скорочення у 2017 році
грошового розриву між розміром по-
садового окладу (тарифної ставки)
працівника І тарифного розряду ЄТС
і мінімальною зарплатою на рівні, що
перевищує прогнозний індекс спо-
живчих цін. Однак профспілки напо-
лягатимуть на скороченні зазначено-
го грошового розриву у 2017 році що-
найменше до 243 грн із подальшою
його ліквідацією.
Разом з тим, профспілкові пропозиції
щодо встановлення розмірів прожит-
кового мінімуму, мінімальної зарпла-
ти та пенсії на рівні не менше, ніж
фактичний прожитковий мінімум
для відповідної категорії населення
залишилися нереалізованими. За ін-
формацією Урядової сторони, реаліза-
ція профспілкових пропозицій до
Держбюджету–2017 у повному обсязі
потребує 340 млрд грн.
Рівень зарплати більшості працюю-
чих в Україні не може забезпечити на-
віть мінімальних потреб їхніх сімей
та значно нижчий, ніж у країнах ЄС.
У РАМКАХ
ТРИСТОРОННЬОГО
ДІАЛОГУ
Профспілки традиційно виступають ініціато-
рами проведення Всесвітнього дня дій за гід-
ну працю та Міжнародного дня боротьби з
бідністю задля привернення уваги до питань
збереження та створення робочих місць, їх-
ньої якості та безпеки, рівня зарплати та сво-
єчасності її виплати, а також подолання бід-
ності, зокрема серед працюючих.
Федерація профспілок України звернулася
до органів виконавчої та законодавчої вла-
ди із закликом відзначити Всесвітній день
дій за гідну працю та Міжнародний день
боротьби з бідністю заходами на державному рівні.
7 квітня 2016 року на засіданні Національної тристо-
ронньої соціально-економічної ради було підписано
Меморандум про взаєморозуміння щодо реалізації
Програми гідної праці МОП для України на період
2016–2019 років між Міністерством соціальної полі-
тики України, репрезентативними всеукраїнськими
об’єднаннями організацій роботодавців, репрезен-
тативними всеукраїнськими об’єднаннями профспі-
лок та Міжнародною організацією праці.
Програма гідної праці МОП для України є системою
середньострокового планування, що спрямовує ро-
боту МОП в Україні впродовж 2016–2019 років відпо-
відно до трьох пріоритетів і завдань, погоджених з
Урядом та соціальними партнерами.
Головна мета програми – забезпечення повної, про-
дуктивної, безпечної зайнятості з гідною оплатою
праці шляхом реалізації спільних дій соціальних
партнерів, з одного боку, та Міжнародної організа-
ції праці, з іншого.
Задля сприяння досягненню цілей програми, моні-
торингу та оцінки її впровадження, забезпечення
активної участі всіх задіяних сторін і виконання
ними своїх зобов’язань з досягнення спільно пого-
джених результатів утворена Наглядова рада про-
грами, яка не рідше, ніж двічі на рік перевірятиме
хід виконання програми.
З метою досягнення визначених програмою страте-
гічних цілей і пріоритетів на засіданні Президії
ФПУ у червні п. р. прийнято пропозиції ФПУ до пла-
ну заходів щодо реалізації Програми гідної праці
МОП для України на період 2016–2019 років. До за-
значеного плану включено заходи для реалізації їх
на тристоронній основі. А 23 серпня було підписано
Генеральну угоду про регулювання основних прин-
ципів і норм реалізації соціально-економічної полі-
тики і трудових відносин в Україні на 2016–2017
роки, яка закладає підвалини для виконання пріо-
ритетних напрямів Програми гідної праці – ефек-
тивної зайнятості з гідними умовами праці, соці-
ального захисту та соціального діалогу.
На реалізацію положень Генугоди та вимог проф-
спілок галузевими профспілками розпочато відпо-
відну роботу щодо укладення галузевих угод, зокре-
ма 6 вересня укладено угоду в галузі авіабудування.
08.10.2016
|