НА ОСОБЛИВОМУ КОНТРОЛІ – ПОГАШЕННЯ БОРГІВ
В Україні й досі не подолано
явище заборгованості із
зарплати, загальна сума
якої на 1 вересня цього року
сягнула 1902,3 млн грн, у
тому числі на економічно
активних підприємствах –
1237,1 млн грн, або 65%.
Вирішити проблему повернен-
ня працівникам заборгованої
заробітної плати та забезпе-
чити її своєчасну виплату в
подальшому можливо, на думку
профспілок, шляхом:
– законодавчого запровадження
економічної відповідальності робо-
тодавців перед працівником та еко-
номічного захисту працівника в
разі затримки зарплати;
– надання права працівнику на
призупинення роботи в разі неви-
плати заробітної плати;
– переведення заробітної плати
до позачергових виплат;
– створення гарантійної установи
для забезпечення виплат зарплат у
разі неплатоспроможності підпри-
ємства.
Так, за наполяганням профспі-
лок, питання економічної відпові-
дальності роботодавця та надання
права працівнику на призупинення
роботи включено до проекту Трудо-
вого кодексу України.
Також було затверджено План не-
відкладних заходів щодо погашення
заборгованості із заробітної плати
(на виконання розпорядження Кабі-
нету Міністрів України від 22 липня
2016 року № 517-р), яким, зокрема,
зобов’язано відповідні центральні
органи виконавчої влади до кінця
2016 року розробити та внести на роз-
гляд Уряду законопроект щодо до-
тримання вимог найманих праців-
ників у разі неплатоспроможності
роботодавця й опрацювати за учас-
тю сторін соціального діалогу пи-
тання ратифікації розділу III Кон-
венції МОП № 173 про захист вимог
працівників у випадку неплатоспро-
можності роботодавців та приєднан-
ня до статті 25 Європейської соціаль-
ної хартії (переглянутої).
Водночас завдяки послідовній та
наполегливій позиції ФПУ вдалося
привернути увагу Уряду до проблем
низької заробітної плати та несвоє-
часності її виплати. Так, за резуль-
татами зустрічі з представниками
ФПУ 6 липня 2016 року, Прем’єр-
міністром України В. Гройсманом
надано доручення центральним ор-
ганам виконавчої влади (від
09.07.2016 № 25167/0/1-16), зокрема,
стосовно розробки до 1 вересня ц. р.
законопроектів щодо реформуван-
ня системи оплати праці. ФПУ роз-
роблено та направлено парламент-
ським фракціям проект Закону
України «Про внесення змін до дея-
ких законодавчих актів України
щодо порядку встановлення міні-
мальних гарантій в оплаті праці».
Народним депутатом України
О. Вілкулом зареєстровано у Верхо-
вній Раді України проект Закону
України «Про внесення змін до дея-
ких законодавчих актів України
щодо збільшення мінімальної заро-
бітної плати на рівень, який відпо-
відає фактичному прожитковому
мінімуму для працездатних осіб»
(№ 4900 від 06.07.2016), а 13.07.2016 на-
родними депутатами України С. Ка-
пліним і О. Сугоняком поданий до
парламенту проект ЗУ «Про внесен-
ня змін до деяких законодавчих ак-
тів України щодо порядку встанов-
лення мінімальних гарантій в опла-
ті праці» (реєстр. № 4900-1). Зазначе-
ними законопроектами передбача-
ється, зокрема, підвищення розміру
мінімальної заробітної плати до
рівня фактичного розміру прожит-
кового мінімуму для працездатних
осіб, запровадження галузевих під-
вищувальних коефіцієнтів до заро-
бітної плати в небюджетній сфері і
т. ін. Крім того, у Верховній Раді
України зареєстровано та включено
до порядку денного чергової сесії
законопроекти № 2533 та № 3438, роз-
роблені фахівцями ФПУ.
У законопроекті № 2533 частково
враховано положення профспілко-
вого проекту Закону України «Про
внесення змін до деяких законодав-
чих актів України щодо забезпечен-
ня своєчасної виплати заробітної
плати», який схвалено СПО об’єд-
нань профспілок (рішення № 18-3
від 08.12.2014). Законопроектом, зо-
крема, передбачається посилення
економічного захисту заробітної
плати у разі її затримки шляхом
зобов’язання роботодавця сплатити
працівнику відшкодування у розмі-
рі подвійної облікової ставки Наці-
онального банку в розрахунку на
рік за кожний день затримки, почи-
наючи з наступного дня після закін-
чення встановлених строків випла-
ти заробітної плати, включаючи
день її фактичної виплати.
Проект закону про внесення змін
до деяких законодавчих актів Укра-
їни (щодо порядку встановлення мі-
німальних гарантій в оплаті праці)
(реєстр. № 3438), яким передбачаєть-
ся запровадження підвищувальних
галузевих коефіцієнтів для визна-
чення тарифних ставок робітників
І розряду, розроблено профспілко-
вими фахівцями, схвалено Президі-
єю ФПУ (постанова № П-36-8 від
23.12.2014) і СПО об’єднань профспі-
лок (рішення № 20-2 від 31.03.2015 і
Протокол № 23 від 25.05.2015). Одно-
часно розроблено проект постанови
Кабінету Міністрів України «Про
затвердження показників підвищу-
вальних галузевих коефіцієнтів для
визначення тарифних ставок робіт-
ників І розряду за галузями еконо-
міки небюджетної сфери», який
буде направлено до Кабінету Міні-
стрів України в разі прийняття за-
конопроекту.
Ухвалення запропонованих про-
ектів документів щодо запрова-
дження мінімальних гарантій заро-
бітної плати за галузевою ознакою
в небюджетній сфері сприятиме
зростанню рівня зарплати в реаль-
ному секторі економіки, детінізації
оплати праці найманих працівни-
ків, збільшенню надходжень до бю-
джетів і фондів, а також дасть по-
штовх для зростання зарплати в бю-
джетній сфері.
Членським організаціям ФПУ ре-
комендовано проведення консуль-
тацій з народними депутатами
України з метою прийняття зазна-
чених законопроектів.
НЕ ДОПУСТИТИ
ПОГІРШЕННЯ
ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ
Завданням № 1 Порядку денного розвитку
на період після 2015 року та Цілей сталого
розвитку (2015–2030 роки), затверджених на
Саміті ООН у вересні 2015 року, є викорінен-
ня бідності, боротьба з нерівністю та захист
прав кожної людини. З метою реалізації цьо-
го завдання Уряд розпорядженням від
16.03.2016 № 161-р схвалив Стратегію подо-
лання бідності. Головна мета документа – по-
етапне зниження в Україні масштабу біднос-
ті, соціального відчуження та запроваджен-
ня нових механізмів її запобігання. Стратегію
передбачено реалізувати до 2020 року.
Завдяки активній позиції профспілок при при-
йнятті зазначеного нормативно-правового акта
пропозиції профспілкової сторони, спрямовані
на соціальний захист громадян, були врахова-
ні. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від
08.08.2016 № 573-р затверджено План заходів на 2016–
2017 роки з реалізації Стратегії подолання бідності.
За наполяганням профспілок щодо належного соці-
ального захисту населення в умовах підвищення цін і
тарифів вдалося домогтися від Уряду максимального
спрощення системи надання житлових субсидій мало-
забезпеченим верствам населення.
Разом з тим, на сьогодні вкрай актуальними залиша-
ються проблемні питання щодо занижених розмірів
основних державних соціальних стандартів та гаран-
тій: мінімальної заробітної плати, прожиткового міні-
муму та мінімальної пенсії. Оскільки розмір усіх соці-
альних виплат розраховується на основі основного
державного соціального стандарту – прожиткового мі-
німуму, то невідповідність його законодавчо встанов-
леного розміру реальним мінімальним потребам за-
безпечення особи призводить до штучно занижених
розмірів допомог.
5 вересня 2016 року на засіданні Урядового комітету з
питань соціальної політики та гуманітарного розви-
тку було схвалено проект постанови Кабінету Міні-
стрів України «Про затвердження наборів продуктів
харчування, непродовольчих товарів та послуг для
основних соціальних і демографічних груп населен-
ня». Проте й досі Урядом не прийнято рішення щодо
затвердження оновлених наборів.
Федерація профспілок України вимагає від Уряду при-
скорення затвердження оновлених наборів продуктів
харчування, непродовольчих товарів та послуг для
основних соціальних і демографічних груп населення
з метою формування розмірів прожиткового мінімуму
на основі актуалізованих показників.
Матеріали підготовлено
Департаментом захисту соціально-економічних
прав апарату ФПУ
08.10.2016
|