ФПУ ЗАЯВЛЯЄ: ЦІНА НА ГАЗ ЕКОНОМІЧНО НЕОБҐРУНТОВАНА
Уряд порушив норми базового закону, запровадивши замість
економічної обґрунтованості ціни на газ механізм «вирівнювання ціни»,
прив’язавши її до ціни закупівлі імпортного газу. За наявності у постанові
розрахункової формули економічно обґрунтованої ціни на газ паралельно
встановлюється регульована ціна в абсолютному вимірі – 4942 грн.
МОВОЮ ЦИФР
При попередній ціні на газ для потреб населення 7188
грнтис. куб. м НАК «Нафтогаз України» купував газ українського видобутку за
1590 грнтис. куб. м, а при новій ціні на газ 6879 грн тис. куб. м (діє з 1
травня ц.р.) – вже за 4849 грн, що втричі більше. При орієнтовному видобутку
обсягу газу «Укргазвидобування» в 15 млрд куб. м на рік додаткові надходження
компанії поточного року становитимуть щонайменше 30 млрд грн. При цьому в
проекті змін до Держбюджету на 2016 рік Уряд пропонує збільшити видатки на
субсидії населенню лише на 5,3 млрд грн.
Ціна на газ для населення обтяжена податком на додану
вартість і рентою, за рахунок якої у тому числі формуються кошти на виплату субсидій.
За розрахунками експертів, частка податків у ціні на газ сягає 50%. Профспілки
постійно звертають увагу Уряду і народних депутатів на те, що реальним шляхом
зниження ціни на газ є зниження рентної плати та ставки ПДВ на постачання газу
населенню. Зазначена пропозиція узгоджується з правовими нормами ЄС, якими
передбачено, що, окрім стандартної ставки ПДВ в 15%, держави – члени ЄС можуть
застосовувати одну або дві понижені ставки (не менше 5%), зокрема до
постачання природного газу, централізованого теплопостачання. Джерелами
покриття недоотриманих бюджетом коштів від ПДВ може стати запровадження податку
на багатство (розкіш) та підвищення ставки ПДФО на дивіденди.
НАШЕ ПРАВО
ФПУ заявляє: населення України повністю забезпечене
природним газом власного видобутку. Кожний громадянин має право користуватися
природними об’єктами права власності народу відповідно до закону.
За даними НАК «Нафтогаз України», у 2015 р. в Україні було
вироблено 19,9 млрд куб. м газу (в 2014-му – 20,5 млрд куб. м). Населення
України у 2015 р. використало 17,2 млрд куб. м газу, з яких 11,3 мільярда
спожило безпосередньо населення, а 5,9 мільярда пішло на централізоване
опалення та гарячу воду. Таким чином, офіційні дані підтверджують висновки
ФПУ, що населення України повністю забезпечене природним газом власного
видобутку.
НІ – ТАРИФНОМУ ГЕНОЦИДУ!
Перші рішення новоствореного Уряду прийняті з порушенням
принципів соціального діалогу – проект урядового рішення щодо зміни ціни на
природний газ для населення на розгляд до профспілок не надходив і
консультації з цього питання не проводилися.
ФПУ вважає, що здійснювані Урядом заходи є недостатніми, а
розміри підвищення доходів є незіставними з масштабами підвищення цін і
тарифів, що призведе до неминучого зниження життєвого рівня громадян.
Профспілки вимагають від Уряду негайного прийняття нової
постанови «Про затвердження наборів продуктів харчування, непродовольчих
товарів і послуг для основних соціальних і демографічних груп населення»,
підвищення до 1 жовтня ц.р. (до початку опалювального сезону) розмірів
мінімальної заробітної плати та пенсії до рівня фактичного прожиткового
мінімуму.
ФПУ оперативно розроблено проект Закону України «Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку встановлення
мінімальних гарантій в оплаті праці», який направлено до Уряду і Парламенту, а
також передано народному депутату України Сергію Капліну.
Крім того, з метою захисту населення від негативних
наслідків зміни цін і тарифів на послуги ЖКГ ФПУ було здійснено низку заходів,
серед яких, зокрема, ініційовано розгляд сторонами соціального діалогу питання
економічної обґрунтованості підвищення ціни на природний газ і тарифів на
послуги ЖКГ, а також адекватності соціального захисту населення у таких
умовах.
З метою недопущення подальшого падіння життєвого рівня
громадян ФПУ надсилала звернення до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів,
об’єднань організацій роботодавців та бізнес-асоціацій із відповідними
пропозиціями щодо першочергових дій Уряду.
Крім того, зазначене звернення було надіслано до
парламентських фракцій і груп у Верховній Раді, Адміністрації Президента,
Асоціації міст України та Асоціації малих міст України з проханням підтримати
профспілкові пропозиції та сприяти їх реалізації.
Задля недопущення підвищення тарифів на гарячу воду та
опалення для населення, які попередньо були схвалені на засіданні НКРЕКП 5
травня ц.р., ФПУ зверталася до Комісії з проханням відкласти прийняття нею
рішення щодо підвищення тарифів на зазначені послуги та врегулювати прийняття
цього важливого соціального рішення в рамках соціального діалогу з урахуванням
пропозицій народних депутатів, органів місцевого самоврядування, громадських
організацій, у т.ч. профспілок.
ФПУ пропонувало НКРЕКП об’єднати зусилля задля встановлення
економічно обґрунтованої ціни природного газу з урахуванням платоспроможності
населення для недопущення кризи неплатежів громадянами за житлово-комунальні
послуги та, як наслідок, зупинення підприємств теплокомуненерго.
9 червня члени Робочої групи від сторони профспілок, які
входять до складу постійного тристороннього дорадчого органу при НКРЕКП, взяли
участь у відкритому засіданні Комісії, на якому обговорювалися зміни тарифів на
послуги опалення та постачання гарячої води для населення. Під час засідання
представники 26 галузевих членських організацій, що входять до складу
Об’єднання профспілок, організацій профспілок у м. Києві «Київська міська рада
профспілок», громадські об’єднання «Тарифна мобілізація» й «Публічний аудит», а
також небайдужі громадяни, які приєдналися до маршу протесту Київської
міськпрофради, пікетували НКРЕКП.
Незважаючи на вимоги профспілок та інших учасників засідання
відкласти прийняття рішення щодо підвищення тарифів на послуги опалення та
гарячої води для населення, НКРЕКП все ж таки затвердила рішення про підвищення
тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та
централізованого постачання гарячої води для потреб населення, вважаючи їх
цілком обґрунтованими. Ухвалені рішення Комісія подає в Мін’юст України для
реєстрації. Введення в дію нових тарифів на зазначені послуги планується з 1
липня ц. р. (у середньому підвищення тарифів становить від 1,8 до 2,2 раза).
Враховуючи масштабне зростання цін і тарифів на
житлово-комунальні послуги, більшість членських організацій ФПУ прийняли
відповідні рішення та направили звернення до Уряду з вимогами щодо вжиття
першочергових дій.
Членські організації розгорнули роботу зі збору підписів
обласними, районними, міськими, первинними профспілковими організаціями під
схваленою Президією ФПУ Заявою у зв’язку із підвищенням ціни на природний газ
для населення задля направлення її від кожної профспілкової організації на
адресу Кабміну.
Питання «Про позицію і дії профспілок на захист прав та
інтересів працюючих в умовах шокового підвищення ціни на газ і тарифів на житлово-комунальні
послуги» Рада ФПУ розглядатиме 23 червня.
ДЕПАРТАМЕНТ ЗАХИСТУ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ПРАВ АПАРАТУ ФПУ
ФПУ вимагає від Президента України, Уряду та Верховної Ради
забезпечити виконання Конституції України – не використовувати власність
українського народу на шкоду людині й суспільству, законодавчо забезпечити
право населення на споживання українського газу за економічно обґрунтованими цінами.
СПІЛЬНА СПРАВА: РОБОТА НАД «ТРУДОВОЮ КОНСТИТУЦІЄЮ»
Задля забезпечення надійного правового захисту трудових
прав працівників триває робота членів СПО об’єднань профспілок у складі
Робочої групи з доопрацювання проекту Трудового кодексу України до другого
читання при Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики,
зайнятості та пенсійного забезпечення.
У результаті наполегливої роботи з висловлених 112
профспілкових пропозицій вдалося відстояти або частково відстояти 67.
Міжнародне бюро праці здійснило експертизу проекту
Трудового кодексу України щодо відповідності його положень міжнародним нормам
і стандартам та підготувало 59 рекомендацій з цього питання. Представлення
експертами МБП Меморандуму технічних коментарів МБП до проекту Трудового кодексу
України відбулося під час їх візиту в Україну 18–19 квітня.
Частина рекомендацій має загальний характер і переважно
стосується регулюючого характеру проекту, решта – конкретні рекомендації щодо
основоположних принципів та прав у сфері праці і рекомендації стосовно
регулювання трудових відносин.
Під час роботи Робочої групи над підготовкою проекту до
другого читання більша частина наданих рекомендацій МБП вже знайшла
відображення у проекті, решта на цей час розглядається для максимального їх
урахування.
24.06.2016
|