ОПЛАТА ПРАЦІ: ПРОБЛЕМИ СЬОГОДЕННЯ
Непродумані структурні реформи призвели до катастрофічного
падіння рівня життя працівників та їхніх сімей унаслідок стрімкого знецінення
трудових доходів і заощаджень, зростання цін і тарифів, девальвації гривні.
Загалом по Україні за останні два роки, незважаючи на
зростання номінальної заробітної плати з 3619 грн у грудні 2013 року до 4532
грн у жовтні 2015-го, рівень реальної середньої заробітної плати знизився на
28%, а заборгованість із зарплати зросла до 2 млрд грн. Не вирішується
проблема невідповідності розміру основної державної соціальної гарантії –
мінімальної заробітної плати реальним мінімальним потребам забезпечення
працюючих осіб.
Мінімальна заробітна плата станом на жовтень 2015 року була
на 1611 грн нижче розміру розрахованого Мінсоцполітики фактичного
прожиткового мінімуму для працездатних осіб, збільшеного на суму податків,
обов’язкових внесків і зборів (2989 грн). При цьому індекс реальної
мінімальної заробітної плати за період грудня 2013 – жовтня 2015 років
внаслідок інфляції становив 64,9%.
В оприлюдненому Мінфіном України проекті державного
бюджету на 2016 рік мінімальну заробітну плату в місячному розмірі пропонується
залишити на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб: з 1 січня –
1378 грн, з 1 травня – 1450 грн, з 1 грудня – 1550 грн.
Профспілки вимушені констатувати, що пропозиція СПО
об’єднань профспілок щодо встановлення з 1 січня 2016 року мінімальної
зарплати на рівні фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних
осіб з урахуванням податків, обов’язкових платежів і внесків не врахована. Крім
того, має місце тривала дискримінація щодо оплати праці в бюджетній сфері,
адже розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного
розряду ЄТС (на основі якого розраховується зарплата працівників бюджетної
сфери) на 366 грн менше розміру мінімальної зарплати, а посадові оклади
державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування нижчої та
середньої ланок перебувають на рівні мінімальної зарплати, як за просту, некваліфіковану
працю. Як наслідок, середня зарплата в галузях бюджетної сфери на 25–50% нижче
середньої зарплати по економіці.
ПОДАТКОВИЙ ТИСК НА ДОХОДИ ГРОМАДЯН
В Україні рівень оподаткування річного доходу фізичної особи
в 17 разів вище, ніж у Японії, в 11 разів вище, ніж у Франції та в 10 разів
вище, ніж у Німеччині, за даними OECD, наведеними в звітній таблиці Central
government personal income tax rates and thresholds.
Назва країни
|
Ставка податку на доходи фізичної особи
|
Межа сукупної суми за рік, починаючи з якої застосовується
ставка
|
Франція
|
8,0%
|
9690,00 €
|
Німеччина
|
5,5%
|
8354,00 €
|
Греція
|
4,0%
|
25000,00 €
|
Італія
|
3,0%
|
15000,00 €
|
Японія
|
5,0%
|
1950000,00 JPY, або 14545,00€
|
Україна
|
15,0%
|
20520,00 грн, або 837,00 €
|
НЕМІНІМАЛЬНИЙ ПАРАДОКС
Вкрай актуальною є проблема невідповідності розміру
базового державного стандарту – прожиткового мінімуму реальним мінімальним
потребам забезпечення особи внаслідок порушення норм Законів України «Про
державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», «Про прожитковий
мінімум».
Офіційна величина прожиткового мінімуму для працездатних
осіб, встановлена на жовтень 2015 року статтею 7 ЗУ «Про Державний бюджет
України на 2015 рік», занижена порівняно з фактичним розміром прожиткового
мінімуму, скоригованим на ПДФО, на 1610 грн, або 116,9%. Величина прожиткового
мінімуму не враховує низку життєво необхідних витрат: на житло, освіту,
оздоровлення, утримання дітей у дошкільних навчальних закладах, платні
медичні послуги, сплату обов’язкових податків і зборів тощо.
Другий рік триває робота міжвідомчої робочої групи з удосконалення
методології визначення прожиткового мінімуму при Мінсоцполітики України, проте,
на жаль, консенсусу й досі не досягнуто.
Останній варіант запропонованої Міністерством методології визначення
прожиткового мінімуму (відповідно до розробленого Мінсоцполітики законопроекту
«Про внесення змін до Закону України «Про прожитковий мінімум») не підтриманий
профспілками, оскільки його застосування призведе до заниження розміру прожиткового
мінімуму на 30%.
З метою вдосконалення методики визначення прожиткового мінімуму
профспілками був напрацьований власний законопроект «Про внесення змін до Закону
України «Про прожитковий мінімум», який на сьогодні опрацьовується у відповідних
комітетах Верховної Ради (реєстр. № 2238 від 25.02.2015, автори – народний депутат
Сергій Каплін і заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк).
На виконання рішення примирної комісії з розгляду колективного
трудового спору (конфлікту) між СПО репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок
на національному рівні та Кабміном, доручень Уряду, протягом серпня – листопада
тривала робота експертної комісії щодо проведення науково-громадської експертизи
наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг для встановлення
прожиткового мінімуму. Під час засідань експертної комісії профспілкова сторона
домагалася приведення продовольчого кошика у відповідність до чинного законодавства
України та міжнародних стандартів.
На сьогодні Міністерство економічного розвитку та торгівлі України
готує відповідний проект постанови Уряду про затвердження оновлених наборів продуктів
харчування, непродовольчих товарів і послуг для встановлення прожиткового мінімуму,
що були схвалені більшістю голосів членів експертної комісії.
12.12.2015
|